Meta plant nieuwe educatieve toepassing voor Quest-headsets

Beeld: Meta

Het nieuwe product zal volgens Meta het onderwijs transformeren door middel van XR. Leerlingen en leerkrachten zullen op innovatieve manieren kunnen leren en lesgeven, aldus het bedrijf van Mark Zuckerberg.

In een blogpost kondigt Meta het nieuwe product aan. Al blijft het bij een prikkeling van de zintuigen. Pas in de komende maanden zal het kind een naam krijgen en zal Meta de specifieke toepassingen ervan bekendmaken. Volgens het mediabedrijf heeft XR, de verzamelnaam voor virtual, augmented en mixed reality, het over ‘een enorm potentieel’ om het onderwijs te vernieuwen.

Ongelimiteerde, veilige mogelijkheden

Door de unieke ervaring van aanwezigheid en onderdompeling kunnen deze technologieën een impactvolle rol spelen in educatieve interacties en discussies”, schrijft Nick Clegg van Meta. XR maakt volgens hem het onmogelijke mogelijk. “Studenten kunnen wandelen tussen de dino’s of experimenteren in labo’s met apparatuur die anders onbetaalbaar zou zijn. Via de technologie kunnen ook gevaarlijke of kostbare technische trainingen risicovrij plaatsvinden.

XR-toepassingen worden steeds populairder omdat scholen, leerkrachten en aanbieders er de vele mogelijkheden van erkennen. Vlaanderen is op dat vlak een voortrekker. Onlangs kreeg het XR-platform Dexr nog een prestigieuze award voor meest innovatieve start-up. Onderzoek toont aan dat XR de prestaties, betrokkenheid en tevredenheid van studenten kan verbeteren. Het is niet vreemd dat minister Ben Weyts de voorbije jaren middelen voor XR vrijmaakte in, voornamelijk, het technisch en beroepsonderwijs.

Specifiek voor onderwijs

De schier eindeloze mogelijkheden die de technologie biedt, heeft Meta aan het werken gezet. Later dit jaar brengt het bedrijf een nieuw productaanbod op voor Quest-toestellen, specifiek voor het onderwijs. “Docenten zullen gemakkelijker toegang krijgen tot educatieve apps en functies. Daarnaast zullen ze eenvoudig(er) meerdere Quest-apparaten tegelijk kunnen beheren.”

lees ook

Vlaamse onderzoekers inspireren internationale collega’s met raamwerk voor XR-implementatie

Volgens Clegg is het nieuwe product het resultaat van een uitgebreide samenwerking met onderwijzers, onderzoekers en ontwikkelaars over heel de wereld. “Meta streeft ernaar om een product te creëren dat het leren, toepassen en oefenen van nieuwe vaardigheden vergemakkelijkt. Het nieuwe product zal beschikbaar zijn in onze ‘Quest for business’-ondersteunde markten, gericht op leerlingen van 13 jaar en ouder”, besluit Clegg.

Scholengroep Prizma zet deuren open voor Microsoft EduDay (24 april)

De scholengroep is door Microsoft erkend als ‘Showcase School’ en mag de expertise op digitaal vlak delen met andere scholen. Vorig schooljaar was het Guldensporencollege in Kortrijk nog gastheer voor het event. Dit keer vindt de EduDay plaats in Izegem.

Scholengroep Prizma zet zijn deuren open op woensdag 24 april in Campus College. De directie van de school zal getuigen hoe hun digitale stappen naadloos aansluiten bij hun ambities van ‘warme school’ en ‘internationaal geconnecteerde school’. “De IT’ers van Prizma mogen terecht trots zijn op de stappen die ze al hebben gezet. Daarom is Prizma de naam ‘Microsoft Showcase School’ waardig”, aldus Kris Vande Moortel van Microsoft Edu-team.

Praktijkvoorbeelden

De digitale evolutie gaat razendsnel. Na Digisprong nam Generatieve AI aan een sneltempo de wereld over. Die snelle ontwikkelingen geven voldoende materie om het digitaal verhaal van Prizma aan te vullen met enkele boeiende sessies. “Deelnemers mogen zich verwachten aan een afwisselend programma met sprekers die naast oprechte getuigenissen ook heel wat praktijkvoorbeelden kunnen bieden.”

De EduDay is in de eerste plaats gericht aan ICT-medewerkers en leerkrachten uit het basis- e, secundair onderwijs. “Directies die innoveren en ICT willen inzetten om leerprocessen te versnellen, kosten te besparen en administratie te vereenvoudigen zijn natuurlijk ook van harte welkom.

Programma

De EduDay start met een (optionele) lunch in de gebouwen van Prizma Izegem. Na een plenumgedeelte kunnen de deelnemers twee keuzesessies volgen.

Sessie 1:          

  •  Teams in actie: transformeer je klas (Patrick Maes)
  • Powerapps in praktijk (Thomas Maelfait)
  • AI op school (Virginie Tijtgat)
  • Werken aan een taalrijke toekomst (Kris Vande Moortel)
  • Bouwen aan kennis (Luk Van den Bossche)

Sessie 2:

  • Toekomstgerichte vaardigheden met leerversnellers (Kris Vande Moortel)
  • De kracht van cloudcomputing in onderwijs (Tom Vanden Berghe)
  • AI als co-leerkracht (Virginie Tijtgat)
  • Praktische Microsoft-tips voor de klas (Joke Messiaen)
  • STEM-onderwijs met Minecraft for Education (Luk Van den Bossche)

lees ook

Microsoft lanceert AI-gedreven leescoach

De organisatie van het showcase event is een samenwerking van Microsoft met Prizma en Edu-Tech. Inschrijven voor de gratis EduDay kan via deze link.

Dexr wint prestigieuze award voor innovatieve start-up tijdens wereldbefaamd XR-event [Update]

Carl Boel en Leonard Tam met de start-up award.

Laval Virtual is één van de grootste XR-events ter wereld. Het is de plaats waar iedereen die er toe doet in die sector aanwezig is. Net zoals bij andere events, kunnen awards ook hier niet ontbreken. XR-platform Dexr is geselecteerd in de categorie voor innovatieve start-ups.

Dexr is een platform waar gebruikers op een eenvoudige en betaalbare manier XR-applicaties kunnen creëren. Het idee groeide uit een gezamenlijke droom van enkele XR-enthousiastelingen: Leonard Tam, Michiel Van den Camp, Kim Note en Carl Boel. Die laatste schreef enkele maanden geleden het boek Virtual Reality – van hype naar realiteit, met Jelle Demanet.

Laval Virtual

Baanbrekende start-up

Laval Virtual brengt sinds 1999 de hele XR-gemeenschap in Europa samen. Professionals, start-ups, academici, studenten, pioniers en zelfs kunstenaars ontmoeten elkaar op één plek in het Westen van Frankrijk. Het event geeft de kans aan nieuwe toepassingen in de immersieve technologie-industrie om zich aan het grote publiek voor te stellen. De organisatoren zetten zelf ook enkele opvallende tool en platformen in de kijker.

Product demo Dexr

Dexr is dus één van die genomineerde start-ups die door de organisatie naar voor zijn geschoven. “Start-ups jonger dan drie jaar, die een revolutionaire oplossing hebben, kunnen meedingen”, legt Carl Boel uit. “De jury bestaat uit gerenommeerde spelers uit de XR-industrie. Dexr behoort tot de laatste negen van alle inzendingen.” Door die nominatie kreeg Dexr een plaatsje op de start-up afdeling van het event.”

Panelgesprek

Op Laval Virtual staat alles wat met XR te maken heeft centraal. Dat gaat van hardware tot  software, services , games, etc. “Voor ons is dit een unieke kans om extra zichtbaarheid te genereren. Het event is sinds woensdag bezig en we kregen al veel mensen aan onze stand. Het zijn personen actief in verschillende sectoren, van onderwijs tot enterprise maar ook XR developers, resellers en zelfs investeerders.”

lees ook

Vlaamse onderzoekers inspireren internationale collega’s met raamwerk voor XR-implementatie

Het vond plaats van 10 tot 12 april. Carl Boel namop de laatste dag deel aan een panelgesprek over XR in het onderwijs. “Ik gafook een presentatie geven over hoe XR in onderwijs op grote schaal uit te rollen. Meer informatie over het event én de genomineerde start-ups vind je via deze website.

[UPDATE 16/4] Dexr heeft de prestigieuze award in de categorie van innoverende start-ups binnengehaald. Initiatiefnemers Carl Boel en Leonard Tam “De jury waardeerde onze schaalbare aanpak, ons evidence-informed ontwerp en onze doordachte zakelijke roadmap”, aldus de winnaars. Volgend jaar mag Dexr als laureaat met een eigen stand uitpakken tijdens Laval Virtual.

Leonard Tam en Carl Boel tijdens de awarduitreiking van Laval Virtual.

Nog interessanter: Dexr mag deelnemen aan een acceleratorprogramma om de Franse markt voor VR te betreden. “We beschouwen deze beloning als een erkenning van de waarde van onze missie en van de manier waarop ons Stage-auteursplatform docenten, instructeurs, HR- en L&D-professionals de tools biedt om XR te gebruiken voor leren en trainen, op een toegankelijke, betaalbare, effectieve en boeiende manier.”

Moleculous geeft KUL-studenten game-ervaring bij cursus chemie

Beeld: KUL

Een nieuwe en innovatieve computerapplicatie geeft studenten aan de Faculteit Farmaceutische Wetenschappen van de KU Leuven beter inzicht krijgen in hun cursus Organische Chemie. De game Moleculous is ontwikkeld in samenwerking met het Biomedical Technology Lab. Moleculous verbetert de leerervaring van studenten dankzij interactieve 3D-visualisaties van moleculaire structuren.

Complexe structuren van moleculen begrijpen, is cruciaal voor studenten Farmaceutische Wetenschappen. Toch blijkt het vaak moeilijk om inzicht te krijgen in ingewikkelde scheikundige formules. De ruimtelijke, driedimensionale structuur van een molecule ( het actief bestanddeel van een geneesmiddel) is nochtans bepalend voor de geneeskrachtige werking van een medicijn. Deze kennis vormt dus een belangrijke schakel binnen het farmaceutisch onderwijs, met een specifieke focus op geneesmiddelenontwikkeling.

Afgestemd op studenten

Er bestaat daarom al langer visualisatiesoftware om de complexe structuren aanschouwelijk te maken, maar vaak is die niet optimaal afgestemd op de specifieke noden van studenten, aldus een persbericht van de KU Leuven. Het Moleculous team vertrok daarom vanuit de fundamentele vraag: hoe kunnen we alle studenten helpen om sneller en grondiger inzicht te verwerven in de ruimtelijke structuur van moleculen?

Beeld: KUL

Het resultaat, de computerapplicatie Moleculous, brengt moleculaire structuren in beeld en stelt studenten in staat om stapsgewijs zelf moleculen op te bouwen. Tijdens dit proces krijgt de student bovendien feedback zodat het effectieve leerproces wordt bevorderd. Studenten kunnen aan de slag op hun eigen computer, maar de faculteit biedt het programma ook aan in pc-lokalen voor gezamenlijk gebruik.

3D visualisties

“Dankzij Moleculous ontdekken studenten ludiek hoe Lewis-structuren van organische moleculen worden opgebouwd”, aldus professor en docent Organische chemie Peter Verwilst. “Die structuren gekoppeld aan een interactieve 3D-weergave van die molecule, tonen hoe moleculen er in de driedimensionale ruimte uitzien. Dat is ontzettend belangrijk om later een dieper mechanistisch inzicht in organische reacties te kunnen verkrijgen.”

Beeld: KUL

Moleculous is uniek omwille van de interactieve 3D visualisaties, maar ook omdat het uitsluitend bedoeld is voor onderwijs. De toepassing is afgestemd op onder andere de cursus Algemene chemie en Organische chemie in de bacheloropleiding farmaceutische wetenschappen. De integratie in het onderwijs zorgt voor een naadloze leerervaring, waarbij studenten de kennis van het college kunnen inoefenen en toepassen in de applicatie.

Unreal Engine 5

Voor het ontwerp en de ontwikkeling van Moleculous hebben de gameontwikkelaars van het Biomedical Technology Lab gebruikgemaakt van de geavanceerde Unreal Engine 5. Daardoor was het mogelijk om gamification te integreren, bijvoorbeeld door het niveau van de oefeningen aan te passen aan het kennisniveau van de studenten en beloningen aan te bieden in de vorm van nieuwe oefeningen en omgevingen wanneer een nieuw leerniveau is bereikt.

lees ook

Op ontdekking in eerste Esports-klas in Vlaanderen

Door uitgebreide optimalisaties en het gebruik van de nieuwste upscalingtechnieken zoals AMD FidelityFX Super Resolution kan er een hoge mate van visuele getrouwheid geboden worden op minder krachtige computers en laptops. “Het is een fijne, speelse manier om de leerstof in te studeren. Het voelt niet aan als iets wat moet, maar eerder als iets wat ik zelf wil doen”, besluit studente Niamh Mc Donagh.

Jana en Stephanie over hun rol als ambassadeurs van Future Classroom Lab: “Open Day op 30 april biedt unieke inkijk”

Foto: FCL

Eind april zet het Brusselse Future Classroom Lab de deuren wagenwijd open voor beleidsmakers, leerkrachten en belanghebbenden in het onderwijs. Het lab, gecreëerd door European Schoolnet biedt een inkijk in de klaslokaal van de toekomst. Een tijdje geleden sprak Schoolit met de twee trotse ambassadeurs van het Future Classroom Lab.

‘Bevorderen van gelijke kansen en ondersteunen van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften in het gewoon en buitengewoon onderwijs’, dat is het centrale thema voor de opendeurdag van Future Classroom Lab. De klas van de toekomst is opgericht in 2012 door European Schoolnet, met steun van 34 ministeries van onderwijs. Het lab werkt samen met ICT-aanbieders die zorgen voor een onafhankelijk gefinancierd en duurzaam platform.

Twee ambassadeurs

Het Future Classroom Lab (FCL) kan als netwerk rekenen op ambassadeurs in verschillende landen. Voor Vlaanderen zetten twee sterke, inspirerende vrouwen hun schouders onder het project. Stephanie De Clercq en Jana Op de Beeck kwamen beiden vanuit het Kenniscentrum Digisprong, dat voor Vlaanderen het FCL aanstuurt, bij het project. Intussen werkt Stephanie, die de eerste ambassadeur was voor FCL, als ICT-coördinator onderwijs in Londerzeel en blijft ze co-lead ambassadeur naast Jana.

FCL-ambassadeurs Jana Op de Beeck (l) en Stephanie De Clercq (r). Foto: FCL

“Het is goed om met twee het ambassadeurschap op te nemen”, zegt Stephanie De Clercq. “Want ik vond het bij momenten een eenzame job. Met twee is altijd leuker en nadat ik mijn nieuwe uitdaging in Londerzeel was aangegaan, hebben we in onderling overleg besloten dat ik vrijwillig verbonden blijf aan het Lab. Maar dan als co-lead ambassadeur en in ondersteuning van Jana, die in september vorig jaar de rol van ambassadeur op haar nam.”

European Schoolnet

Het Future Classroom Lab is een organisatie van European Schoolnet. “Die organisatie is opgericht door de verschillende ministeries van onderwijs”, gaat Stephanie De Clercq verder. “Het idee achter de samenwerking was indertijd onder andere om Europese subsidies en de administratie die erbij komt kijken te vereenvoudigen. De organisatie doet een deel administratie, zoekt naar partnerschappen tussen de lidstaten en richten projecten in waar je als land of regio (zoals Vlaanderen) kan aan deelnemen.”

Eén van die projecten binnen European Schoolnet (ook gekend van de online cursussen beter gekend als MOOC’s) is dus het Future Classroom Lab. “Het doel hiervan is om een kijkje te nemen in de klas van de toekomst”, vult Jana Op de Beeck aan. De resultaten van het project zijn nog altijd te bekijken in het Lab in Brussel. Dat is geen eigendom van Vlaanderen, maar van European Schoolnet. Zij organiseren activiteiten en opleidingen en gebruiken het als hub om EdTech-partners opleidingen te laten geven.”

FCL-ambassadeurs

Twee jaar na de oprichting van het Lab, hebben elk van de partners voor het eerst ambassadeurs aangesteld. “Die ambassadeurs, wij en onze collega’s dus, verspreiden door verschillende activiteiten en opleidingen, de filosofie achter het FCL. Om dat te doen mag ik een deel van mijn werktijd besteden aan het Lab, Stephanie doet het zoals gezegd volledig vrijwillig”, gaat Jana verder.

Jana Op de Beeck geeft een woordje uitleg bij de principes van het Future Classroom Lab. Foto: FCL

“Wij ondersteunen en verspreiden mee de informatie van het European Schoolnet. Daarnaast willen we in kaart brengen waar in Vlaanderen er op FCL-geïnspireerde leeromgevingen zijn opgericht of in de steigers staan. Scholen kunnen zich via dit formulier trouwens nog altijd aanmelden. Het in kaart brengen is één zaak. We willen die ruimtes ook bezoeken om te zien hoe de scholen het hebben aangepakt, welke stappen ze errond hebben gedaan, enzovoort.”

In een volgende fase willen de ambassadeurs alle scholen die aan de slag zijn, of gaan, met de FCL-filosofie, samen brengen. “Dat moet een netwerk opleveren waar uitwisseling mogelijk is”, zegt Stephanie De Clercq. “Door good practices in de verf te zetten, kunnen andere scholen worden aangezet om ook mee stappen te zetten. Dat netwerk kan er pas komen wanneer alles in kaart is gebracht.”

FCL-concept

Het Future Classroom Lab is dus een innovatie ruimte om te leren. Maar, hoe zit dat nu exact in elkaar? “Bij de opstart is uitgegaan van een zone-concept”, vertelt Jana. “Het lab is opgedeeld in zes zones. Die basis is er gekomen omdat je als leerkracht de ruimte en technologie afstemt op de leeractiviteit. Future Classroom Lab heeft enkele richtlijnen opgesteld over wat de klas van de toekomst inhoudt. Maar dat is niet strikt. Er zijn landen die daarvan durven afwijken. Zo heeft Denemarken een model met vijf in plaats van zes zones.”

De zes leerzones van het FCL

De filosofie achter FCL kan ook een andere vorm aannemen dan een klas met zes zones. Dan spreekt FCL over ‘learning labs’. “Het zijn die leeromgevingen die we ook in kaart willen brengen. Om een FCL-learning lab te worden, moet een school aan bepaalde voorwaarden (opgelegd door European Schoolnet) voldoen. Om scholen inzichten te geven hoe ze naar een innovatieve leeromgeving kunnen gaan, zijn initiatieven zoals de opendeurdag heel belangrijk.”

Brugfunctie

European Schoolnet organiseert zoals aangegeven online cursussen, de befaamde MOOC’s, over allerhande zaken. Ook over Future Classroom Lab en innovatief leren. “We merken dat de Vlaamse leerkrachten bijzonder moeilijk hun weg vinden naar die opleidingen”, zegt Stephanie De Clercq. “De taal speelt hierbij zeker een rol want de MOOC’s worden in het Engels gegeven. Voor mij was dat de eerste keer ook een drempel. Al bij al viel het mee en leerde ik snel Engels bij.”

Een leerzone binnen het Future Classroom Lab. Foto: FCL

De knop helpen omdraaien en een brugfunctie zijn, dat  is de ambitie van het ambassadeurs-duo, beiden gedetacheerde leerkrachten trouwens. “Dat doen we via kleine lezingen zoals bij Klasveren of via onze socials. We willen dat nog meer doen, zodat leerkrachten, directies en ICT-coördinatoren weten wie we zijn, wat we doen en waar we he, mee kunnen helpen. Er zitten verschillende ideetjes in ons hoofd om dat doel te bereiken.”

Open Day 30 april

Het Future Classroom Lab zet op 30 april de deuren wagenwijd open voor het Vlaamse onderwijsveld. “Je kan die ‘Open Day’ vergelijken met een pedagogische studiedag. Hier kunnen onze leraren proeven van verschillende dingen binnen de zones. Stephanie en ik hebben lang gebrainstormd over hoe zo een opendeur in elkaar moet steken. Ja, we kunnen een uur vooraan staan en uitleg geven bij de zones. Maar daar wilden we vanaf stappen”, zegt Jana.

lees ook

Headsets, AI-tools en afstandsleren: een (veilige) blik op de klas van de toekomst

De twee ambassadeurs kiezen voor de interactieve aanpak. “Het is moeilijk om een filosofie rond actief leren uit te dragen met een ‘saaie’ lezing. We willen die filosofie laten voelen, en het actief leren in te bedden. Mensen mogen vrij rondlopen en kunnen als het ware hoppen van de ene workshop naar de andere. Het is een andere aanpak, maar we merken dat het effectief werkt om het zoneconcept te laten ervaren.”

De Open Day vindt plaats op dinsdag 30 april in Brussel. Deelnemen is gratis, al zijn het aantal plaatsen beperkt. Inschrijven en het volledige programma bekijken kan via deze website van Future Classroom Lab.

ChatGPT actueler voor betalende gebruikers

De nieuwste versie van de chatrobot ChatGPT gaat voor de betalende gebruikers over een veel actuelere kennis beschikken. Ontwikkelaar OpenAI maakte dat nieuws gisteren bekend, weet persbureau Belga. Het AI-model ‘GPT-4-Turbo’ is getraind met de openbare informatie die tot eind 2023 beschikbaar was.

De eerste versie van ChatGPT beschikte over kennis die liep tot het najaar van 2021. OpenAI, het bedrijf van topman Sam Altman, had beloofd dat de chatbot geleidelijk toegang zou krijgen tot steeds actuelere informatie. Bij de vorige betalende versie van de chatrobot werd april 2023 als deadline voor de gebruikte informatie gehanteerd. De nieuwe update voor premium gebruikers is verbeterd op vlak van schrijven, wiskunde, logisch redeneren en coderen, aldus OpenAI.

De nieuwe versie van ChatGPT  zal teksten formuleren die dichter aanleunen bij de gewone omgangstaal en die minder breedsprakerig zijn. Op de vraag om vrienden uit te nodigen per sms voor een verjaardagsetentje, zal ChatGPT voortaan kort en zakelijk kunnen antwoorden. Tot nu toe schreef ChatGPT een bloemrijke tekst die ongeveer drie keer zo lang was, met ook de eerder overbodige mededeling dat een etentje zonder de genodigden toch niet hetzelfde zou zijn.

lees ook

ChatGPT krijgt een (selectief) geheugen

De bijgewerkte versie is enkel beschikbaar voor premium ChatGPT-gebruikers. Dat zijn klanten die betalen voor ChatGPT Plus, Team of Enterprise.

Acco ontwikkelt AI-samenvattingstool

De Belgische boekhandel en uitgeverij Acco heeft een platform ontwikkeld waar studenten hun online cursusmateriaal gratis kunnen laten samenvatten. Dankzij artificiële intelligentie (AI) krijgen de gebruikers een samenvatting die volledig op hun maat is gemaakt. De tool zal na de paasvakantie beschikbaar zijn en moet de studenten in de eerste plaats tijdwinst opleveren.

Enkele maanden voor de examenperiode beginnen de meeste studenten met de voorbereiding op de blok, schrijft Acco in een persbericht. Voor de meesten onder hen is een samenvatting cruciaal om goed te studeren. De meest ijverige studenten vatten zelf hun cursussen samen om zo de inhoud een eerste keer deels te onthouden. Dat neemt echter heel wat tijd in beslag, waarop heel wat anderen kiezen voor de gemakkelijkheidsoplossing en betalen voor een samenvatting van een mede-student.

OpenAi

Met de examens die in juni voor de deur staan wil Acco studenten een duwtje in de rug geven. Samen met technologiereuzen Microsoft, ontwikkelaar Cronos en blended agency iO heeft de uitgeverij maandenlang gesleuteld aan een online platform waarop studenten cursussen kunnen samenvatten. De mosterd haalde Acco bij de technologie van het bedrijf OpenAi, dat onder meer ChatGPT heeft ontwikkeld.

“Net zoals bij ChatGPT heb je helemaal zelf in de hand hoe je samenvatting er zal uit zien”, legt Inge Vander Velpen, CEO Acco uit. “Studeer je vlotter in prozateksten of werk je liever in bullet points? Wil je de tekst vertaald zien naar het Nederlands, Frans of Engels? Dat bepaal je allemaal zelf door gerichte commando’s te geven. Op die manier heb je een samenvatting die volledig op jouw maat is en bespaar je veel tijd.”

Integreren in Sofia

Acco kreeg de medewerking van partners Microsoft en Cronos, maar ook van de eigen auteurs. “Zonder hun fiat was dit niet mogelijk geweest”, legt Vander Velpen uit. De uitgeverij integreert de samenvattingstool in de eigen EdTech tool Sofia. Momenteel is het al mogelijk om van de 60 meest gekozen e-publicaties, die in een gesloten systeem zitten om zo de auteursrechten volledig te beschermen, samenvattingen te maken. Op die manier kunnen nu al 20.000 studenten gebruikmaken van het platform.

Dat aantal wordt vanaf nu verder aangevuld. Het samenvattingsplatform zal in een eerste fase gratis toegankelijk zijn voor studenten. Later zal Acco een democratische prijs vragen, zodat verdere investeringen en ontwikkelingen mogelijk zijn. Dat past dan ook perfect in het gedachtengoed van Acco om studeren voor iedereen zo toegankelijk mogelijk te maken.

Belang van goede samenvatting

Een samenvatting maken lijkt misschien een eenvoudige taak maar dat is het niet, aldus Acco. Het belang van een goede samenvatting op maat, valt dan ook niet te onderschatten. Onderwijsexperten zoals professor Martin Valcke (UGent) reageren enthousiast op de technologische innovatie. Toch mogen studenten zich niet blindstaren op een samenvatting. De professor hamert op het belang van het studeren van de cursus zelf.

lees ook

Vlaamse Scholierenkoepel: “AI toelaten als hulpmiddel in de klas”

“AI is een mooi extra hulpmiddel dat studenten in hun toolbox kunnen steken en gebruiken, maar als ‘bestuurder’ van de tool moet je wel alles goed in de hand houden of je gaat snel uit de bocht met een AI-samenvatting. Met gerichte commando’s  kan de samenvatting volledig op maat van de student zijn. Een goeie samenvatting op maat bespaart en helpt tijdens het leren”, aldus Professor Martin Valcke, hoogleraar Onderwijskunde aan de Universiteit Gent.

Microsoft lanceert nieuwe functies in Search Progress en Coach

Beeld: Image Creator

Studenten en leerkrachten krijgen nieuwe mogelijkheden om via Zoekvoortgang en -coach efficiënter door het digitale landschap te navigeren. Microsoft heeft vier nieuwe verbeteringen aangebracht in Search Progress en Coach in Teams for Education.

Search Progress is ontwikkeld om studenten te helpen bij het gericht vragen stellen. De tool moedigt hen ook aan om de verkregen informatie door een kritische bril te bekijken. “Dat zijn cruciale vaardigheden voor traditioneel onderzoek, maar eveneens fundamenteel voor sterke AI-geletterdheid”, schrijft Emma Gray in een blogpost. Microsoft heeft net vier verbeteringen aangebracht in Teams die het gemak voor de student nog moeten vergroten.

Internationale domeinaanpassing

Microsoft heeft de extensiemogelijkheden flink uitgebreid. Tot nu bleven de institutionele domeinen in Search Coach beperkt tot Amerikaanse extensies (.edu en .gov). Leerkrachten kunnen nu de zoekervaring van studenten aanpassen door lijsten samen te stellen met vertrouwde instellingsdomeinen, relevant aan de regio waarin wordt lesgegeven. Microsoft geeft daarvoor een shoutout aan Britse docenten die het probleem hebben aangekaart.

APA-citaten

Docenten kunnen het voor hun studenten gemakkelijker maken om citaties te genereren als onderdeel van het onderzoeksproces. Onderzoek is namelijk in veel gevallen de eerste stap om tot papers, presentaties of andere rapporten te komen. Door de optie aan te vinken, kunnen studenten het werk dat ze hebben gestoken in een Search Progress-opdracht, meenemen naar de rest van hun projecten.

Studenten kunnen er ook voor kiezen om hun zoekvoortgangswerk te exporteren  door het te kopiëren als een lijst. Die lijst bevat naast hun zoekopdracht ook uitleg voor elke geraadpleegde bron.

Aangepaste filters

Docenten krijgen de kans om Search Coach te personaliseren in functie van de gegeven Progress-opdracht. Zo kunnen ze filters weghalen of toevoegen, de factcheck-knop in- of uitschakelen en achtergronden veranderen.

Microsoft maakt Search Progress toegankelijk op mobiele apparaten. Studenten hoeven dus niet langer een laptop te gebruiken, maar kunnen effectieve zoekopdrachten oefenen, bronnen evalueren en onderzoeksopdrachten voltooien via hun smartphone of tablet.

lees ook

Microsoft lanceert AI-gedreven leescoach

Google Educator Group BE/NL organiseert tweede hybrid meet-up

Foto: GEG BE/NL

In mei vorig jaar vond de eerste ‘meet-up’ plaats in Amsterdam, Brussel en online. Dit jaar, op donderdag 18 april, kunnen deelnemers de ontmoeting live bijwonen in het Google-kantoor in Brussel of via een online verbinding. Netwerken en leren van elkaar zijn opnieuw twee van de belangrijkste elementen van de hybride ontmoeting.

De eerste meet-up op 26 mei vorig jaar was een dusdanig succes dat de deelnemers en leden van de Google Educator Group BE/NL al snel kozen voor een tweede editie. Amsterdam valt weg als fysieke ontmoetingsplaats, maar het Google-kantoor in Brussel zet de deuren wel opnieuw open. De meet-up geeft deelnemers de kans om dingen te leren en elkaar beter te leren kennen.

Programma

GEG leaders Shirley van Heijningen, Kim van Veenendaal, Raf Peeters en Kristof Van Dyck verzorgen de verwelkoming van de (online) deelnemers. Nadien nemen Louise Van Lint en Bart Moorees (Google) het woord. De deelnemers krijgen een unieke kijk in de toekomst van Google for Education via een roadmap sessie. Wie in Brussel aanwezig is, maakt trouwens kans op een leuke prijs.

Keuzeworkshops

In de voormiddag krijgen de deelnemers dezelfde workshops voorgeschoteld. Na de middag is er keuze uit verschillende live en online sessies.

In Brussel:

  • Keith Augusteyns: Rubrieken in Google Classroom
  • Gwen Carmans Het canvas van data: Schilder jouw verhaal met Google Looker Studio
  • Sofie Lauwyck: Classroom: oefensets en videoactiviteit opmaken
  • Francis Van Hecke: Quizalize: Quiztool voor het onderwijs met smart AI functies
  • Lucie Renard: Het AI-prototype in BookWidgets
  • EDU prompt: Google Gemini
  • GEG BE/NL Leaders: GEG-spel – Samen spelideeën creëren
  • GEG BE/NL Leaders: Google AI – Brainstormen + slide maken Gemini in het klaslokaal

Online te volgen:

  • Karin Van Rijn: Integratie Google Apps in de klas
  • Niels Brockmeier: De kracht van Google Groepen
  • Casper Schneider: Google Forms in het onderwijs
  • Dimitri Bongers: Voeg 4 superkrachten toe aan je Google Classroom met Bookwidgets

lees ook

In het spoor van Google for Education

Inschrijven

“Het evenement biedt een unieke kans om nieuwe kennis en vaardigheden te verwerven, te netwerken en de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van Google for Education te verkennen,”, zegt Kristof Van Dyck. “De inspirerende presentaties, praktische workshops en waardevolle uitwisselingen verrijken de onderwijspraktijk en helpen om effectiever en innovatiever les te geven met Google-toepassingen.”

De tweede GEG E/NE meet-up wordt rond 16 uur afgesloten met een vrijblijvend netwerkmoment. Wie interesse heeft om (online) deel te nemen, kan zich via deze link inschrijven.

European Schoolnet Academy organiseert MOOC over mediageletterdheid bij jongeren

Een nieuwe online cursus van de European Schoolnet Academy staat klaar voor leerkrachten en opvoeders. Het thema voor deze MOOC is de mediageletterheid bij jongeren vandaag. De cursus bestaat uit zes lessen en duurt in totaal 12 uur.

Wat zijn de mediageletterheidsbehoeften van jongeren tegenwoordig? Het is één van de vragen waar de MOOC inzichten in wil bieden. De lesgevers bekijken de technologische ontwikkelingen in het medialandschap. Ze bespreken ethische overwegingen waar jongeren rekening mee moeten houden wanneer ze technologie gebruiken op het internet begeven. Cursisten krijgen tegelijk inzichten mee in de ‘kosten’ van internet in termen van milieu-impact en menselijke arbeid.

Leerdoelen

De nieuwe MOOC zoomt in op volgende leerdoelen:

  • Principes achter effectief onderwijs in mediageletterdheid en kritisch denken
  • Inzicht in problemen  waarmee jongeren worden geconfronteerd wat betreft moderne technologie
  • Nadenken over de invloed van technologie op individuen, samenleving en wereld
  • Selecteren en ontwikkelen van educatieve benaderingen die voldoen aan de behoeften van leerlingen op vlak van mediageletterdheid.

De cursus is bedoeld voor leerkrachten en opvoeders in het lager en secundair onderwijs van elk vak. Daarnaast zijn ook andere belanghebbenden zoals directeurs, ondersteuners en beleidsmakers van harte welkom om deel te nemen aan de MOOC.

lees ook

‘Mediawijsheid bijbrengen zie ik als onze grootste uitdaging’ – Bert Vanhauwaert

Modules

De MOOC bestaat uit vier modules:

  • Volgende digitale decennium – cruciale van mediageletterdheid? Opent op 6 mei
  • Verkenning van onze relatie met technologie. Opent op 13 mei
  • Algoritmen en AI. Opent op 20 mei
  • Verborgen kosten’ van internet. Opent op 27 mei.

Deelnemers volgen de cursus op eigen tempo, maar moeten wel rekening houden met bepaalde deadlines. Meer infomatie en inschrijvingsmodaliteiten zijn terug te vinden op deze website van European Schoolnet Academy.

Bewerk AI-beelden van Dall-E met nieuwe functie

Niet tevreden met een beeld van ChatGPT’s Dall-E? Via een nieuwe functie kan je de beeldgenerator gerichtere suggesties geven om beelden naar je wens aan te passen.

De AI-beeldgenerator Dall-E heeft ons al meermaals weten verbazen met de kwaliteit van beelden die de tool kan afleveren, maar soms is het resultaat niet wat je zoekt. Vanaf nu is het eenvoudiger om Dall-E aanpassingen aan beelden te laten maken zonder opnieuw te moeten herbeginnen. OpenAI kondigt een nieuwe, op tekst gebaseerde beeldbewerkingsfunctie aan voor Dall-E.

De functie verschijnt als je op een gegenereerd beeld klikt. Dit opent een nieuw chatvenster waarbij je gerichtere aanpassingen kan vragen over het beeld. Klik op Select om een zone op het beeld te markeren en laat Dall-E weten wat je daar precies wilt zien. Je kan bijvoorbeeld de achtergrond aanpassen of specifieke objecten toevoegen of verwijderen.

Stap voor stap kom je uiteindelijk tot het beeld wat je wilt. Het is niet mogelijk om bewerkingen zelf handmatig uit te voeren.

lees ook

OpenAI lanceert Sora: van tekst naar AI-video

De beeldbewerkingfunctie is beschikbaar voor zowel Dall-E 2 als de nieuwe versie Dall-E 3. Sinds februari zijn inschrijvingen voor Dall-E 2 afgesloten door OpenAI en het vult ook geen gratis credits meer aan voor wie al wel een account had aangemaakt. Dall-E 3 is beschikbaar binnen ChatGPT, als je een betalend Plus-abonnement hebt.

Whizzkids organiseert wedstrijd voor lerarenteams

Foto: vzw Whizzkids

Al 25 jaar organiseren de medewerkers van Whizzkids online ICT-wedstrijden voor leerlingen uit het lageren (sinds dit jaar) secundair onderwijs. Ook studenten aan de lerarenopleiding nemen jaarlijks deel. De populaire wedstrijd krijgt nu een spin-off voor leerkrachtenteams. Die nemen het op 30 mei tegen elkaar op. De inschrijvingen voor deze lerarenwedstrijd lopen alvast als een trein.

Whizzkids boorde naar aanleiding van het 25jarig jubileum met de eerste graad secundair onderwijs een nieuwe doelgroep aan. Nu komen daar dus de leerkrachten zelf ook bij. “Op algemeen verzoek”, zegt Bert Vanhaesebroeck van  vzw Whizzkids. “We kregen de voorbije jaren meermaals de vraag of er iets soortgelijks mogelijk was voor lerarenteams. Het enthousiasme voor de wedstrijd die plaats zal vinden op 30 mei is bijzonder groot.”

Tweede wedstrijdmoment

De wedstrijd zal een uur duren en verloopt via Google Meet. Het oorspronkelijke idee was om 50 teams toe te laten. Maar daar werd Whizzkids slachtoffer van het eigen succes. “We merkten dat de inschrijvingen vlot voorbij de 50 gingen en dus trokken we het aantal deelnemende teams op naar 75. Maar ook dat blijkt te weinig want intussen hebben we al 110 ingeschreven teams. Daarom denken we eraan een tweede wedstrijdmoment te plannen”, verduidelijkt Bert.

Whizzkids

De lerarenteams zullen zich mogen bewijzen in opdrachten waar het begrijpend lezen, zoekvaardigheden en het kritisch omgaan met informatie wordt getest. “Het is de bedoeling om de wedstrijd luchtig te houden. Het moet een ontspannende activiteit worden voor alle deelnemers. De wedstrijd op 30 mei start om 17 uur en duurt maximum één uur. We zorgen natuurlijk voor een leuke prijs, maar wat die is hou ik nog even voor mezelf.”

Finales Whizzkids

We zouden in het lerarenenthousiasme haast vergeten, maar ook de leerlingen zitten in de eindfase van hun Whizzkids-parcours. Op 30 april vindt de kleine finale plaats in de Zoo van Antwerpen. Dertig klassen uit het vierde, vijfde en zesde leerjaar zijn uitgenodigd waar ze een aantal Whizzkids-opdrachten tot een goed einde moeten brengen. Het zijn die teams die tijdens de online halve finales op plaatsen 11 tot en met 20 eindigden. De top tien uit die online halve finales zijn uitgenodigd voor het grote finalespel op donderdag 16 mei in Walibi.

lees ook

Onderwijsinspectie ziet scholen opnieuw digitale vooruitgang boeken

Een dag later vindt de grote finale, ook in Walibi, plaats voor klassen uit de eerste graad secundair onderwijs. In de B-stroom namen 330 klassen deel, in de A-stroom waren dat er 350. Voor die laatste groep organiseerde Whizzkids twee aparte wedstrijden. In totaal zakken uit elk leerjaar 10 klassen af naar de finale, wat het aantal teams op 40 brengt. Vlaams minister Ben Weyts (N-VA) zal hoogstpersoonlijk de prijzen overhandigen. “Het is met steun van het Excellentiefonds dat we onze wedstrijd konden uitbreiden naar het secundair.”

Lerarenteams die nog willen inschrijven, kunnen dat via deze link.