Headsets, AI-tools en afstandsleren: een (veilige) blik op de klas van de toekomst
Weet jij hoe een klaslokaal in jouw school er binnen zes jaar zal uitzien? Malcolm Byrne, Iers senator en hoofd communicatie bij de Ierse onderwijsoverheid, meent te weten van wel. Volgens hem zullen studenten tegen het eind van dit decennium in de klas een stukje neurotechnologie dragen. Daarnaast zullen AI-tools en afstandsleren een absoluut prominente plaats innemen.
De laatste twee stellingen vinden we zelf een veilige voorspelling, aangezien artificiële intelligentie nu al haast niet meer weg te denken is uit een school- of leeromgeving. Dat nieuwe technologieën zoals XR-toepassingen ook meer ingang zullen vinden, durven we ook als eerder logisch te beschouwen. Maar in zijn opiniestuk in The Irish Times gaat Byrne toch nog een stapje verder. Volgens hem zullen de hersengolven van studenten, via een headset of ander apparaat, worden gemeten om zo hun aandachtniveau of begrip van bepaalde onderwerpen aan te geven.
Leerkrachten ondersteunen
Los van de haalbaarheid van die techniek, waar we niet aan twijfelen, hebben we toch wat vragen bij het ethische aspect. Volgens Malcolm Byrne kan de techniek leerkrachten ondersteunen om hun klas te managen. “Wanneer het aandachtsniveau verzwakt of wanneer de betrokkenheid laag is, dan kan de leerkracht leerlingen motiveren of net voorstellen om een pauze te nemen”, aldus Byrne.
Naast de betrokkenheid voorspelt Byrne dat headsets leerlingen zullen meenemen naar de metaverse waar ze samen met andere studenten worden terug gekatapulteerd naar pakweg 1916, toen in Ierland een opstand uitbrak. Door de technologie zullen ze kunnen ervaren hoe een cel er toen uitzag. De technologie zal ook worden gebruikt om museumbezoeken te organiseren zodat leerlingen de werken van grote kunstenaars tot in detail kunnen bestuderen.
lees ook
Professor maakt toegankelijke videoreeks over taaltechnologie
Byrne geeft nog een paar voorbeelden van hoe de techniek, die nu pas komt piepen, zal worden ingezet in een leeromgeving. “In augmented reality (AR) zullen gesimuleerde situaties zorgen voor betere besluitvorming”, meent de senator. Studenten zullen volgens hem de meer meeslepende ervaring snel omarmen. Toch waarschuwt Byrne dat de technologie constante bijscholing vergt van de leerkrachten. Ook dit lijkt ons een eerder voorzichtige voorspelling.
Taalmodellen
De Ierse senator ziet een steeds grotere invloed van taalmodellen (LLM) zoals ChatGPT in het werk van docenten en leerkrachten. Zij zullen die gebruiken om aantekeningen te maken, opdrachten voor te bereiden en als hulp bij het beoordelen van taken of papers. Byrne voorspelt dat de digitale instructeur de leerkracht in de klas zal helpen door specifieke ondersteuning te bieden aan studenten. Dergelijke ondersteuning gebeurt uiteraard nu al in sommige scholen en klassen, maar volgens Byrne zal het tegen 2030 algemeen zijn ingeburgerd.
Tot slot laat Byrne zijn, opnieuw voorzichtige, licht schijnen op dataverzameling via verschillende toestellen. Die data zal het begrip van hoe leerlingen kunnen leren verbeteren en aangeven wat de meest effectieve lesvorm is. “Omdat iedereen anders leert, zal de technologie zich aanpassen aan individuele leermethoden. Samenwerkend leren zal worden gefaciliteerd door nieuwe toestellen en platformen, in de klas en (ver) daarbuiten”, besluit Byrne.