Dexr lanceert XR-platform Stage

- David Van Waeyenberghe

Het ontwikkelen van XR-toepassingen kan voor onderwijsinstellingen, maar ook voor industriële trainingstoepassingen, duur en tijdrovend zijn. Via het platform Stage wil Dexr het zelf creëren van XR-applicaties gemakkelijk en betaalbaar maken. Stage is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. De bètaversie is tot eind februari gratis toegankelijk.

Dexr groeide uit een gedeelde droom van XR-enthousiastelingen Leonard Tam, Michiel Van den Camp, Kim Note en Carl Boel . Zij zijn van oordeel dat leren en trainen anders moet en beter kan. Het team herkende naar eigen zeggen het onbenut potentieel van XR-technologie en zijn vastberaden om het te gebruiken. Door een ‘authoring tool’ te creëren om leerervaringen te maken, wil Dexr de technologie dichter bij de uiteindelijke gebruikers brengen. “Het laagdrempelig platform biedt immersieve leerervaringen aan die niet alleen doeltreffend, maar ook motiverend zijn”, aldus Dexr.

No-code

Het net gelanceerde Stage-platform is in bèta te gebruiken. “We richten ons naar iedereen die op zoek is naar effectieve en boeiende leeroplossingen, die schaalbaar, betaalbaar en duurzaam zijn”, aldus Carl Boel van Dexr. Het bedrijf ontwikkelde een no-code authoring tool om leeroplossingen te creëren met behulp van XR-technologie. “Op deze manier kan werkelijk iedereen een effectieve leertoepassing bouwen, onder systematische begeleiding van de tool.”

Het platform laat ontwikkelaars toe om op een eenvoudige manier aanpassingen te doen. “Met een simpele klik kan de ontwerper de toepassing delen met leerlingen op verschillende platforms (web, mobiel, VR-headset, AR-tablet, etc). Je hoeft dus geen verschillende apps te bouwen voor de diverse headsets of apparaten. Via het dashboard kan de leerkracht de prestaties van de leerlingen beoordelen met behulp van nuttige leeranalyses.”

Gratis aan de slag

Tot eind februari kan het bèta-gebruikersprogramma gratis worden gebruikt. Na die proefperiode heeft de gebruiker de keuze om een engagement aan te gaan, of om de licentie te stoppen. Tijdens de bètafase krijgt de gebruiker volledige toegang tot het Stage-platform en een onboarding om vlot met het platform te werken. Er is ook technische en didactische ondersteuning voorzien. Iedereen die de mogelijkheden van XR wil gebruiken in het leerproces is welkom om mee te doen.

lees ook

Woodcraft VR geeft zin om te zagen

We mikken op HR- en L&D-professionals, leerkrachten, instructeurs, E-learning ontwikkelaars, XR-ontwikkelaars, onderzoekers, organisaties, enzovoort”, legt Carl Boel uit. We verwachten van hen een actieve deelname tijdens de bèta-gebruikersperiode. Daarnaast vragen we drie keer feedback via een korte vragenlijst en één keer via een uitgebreid interview aan het eind van het programma.”

Inschrijven kan via deze link.