Festivalgame moet jongeren overtuigen voor STEM te kiezen

- David Van Waeyenberghe

De online game met doe-opdrachten rond de organisatie van een virtueel muziekfestival moet jongeren enthousiast maken om te kiezen voor STEM-studierichtingen. De STEMfestival-game is een initiatief van de Vlaamse Ondernemer, een samenwerkingsverband tussen 21 sector- en werkgeversorganisaties waaronder essenscia vlaanderen. Vlaams minister van Economie Jo Brouns (CD&V) kreeg de eer om de game, samen met leerlingen, te introduceren tijdens StressFactor Live.

De Vlaamse Ondernemer wil met de game STEM (Science, Technology, Engineering en Mathematics) binnenbrengen in de leefwereld van jongeren. 300 leerlingen en leraren uit 23 Vlaamse scholen kregen de eer de game te ontdekken in het Sportpaleis. Ze speelden er in primeur STEMfestival op verschillende devices (tablet, VR-bril, groot scherm), om zo hun eigen virtuele muziekfestival te organiseren.

StressFactor Live

De jongere kregen workshops en begeleiding over hoe zelf een muziekfestival te organiseren op hun eigen school, en ze maakten kennis met de backstagekant van het Sportpaleis. Al sinds 2003 organiseert StressFactor Live muziekfestivals op middelbare scholen. De STEMfestival-game sluit aan bij de organisatie van een muziekfestival. Om daar een succes van te maken, zijn  verschillende STEM-vaardigheden nodig.

Met een zelfgekozen avatar legt de speler een parcours af in een digitale wereld waarbij opdrachten tot een goed einde moeten worden gebracht. De gamer komt zo informatie te wetens over het nut van STEM in het opzetten van een muziekfestival, bijvoorbeeld op het vlak van veiligheid, energievoorziening of recyclage. De Vlaamse Ondernemers promoten de game op verschillende kanalen bij jongeren en plannen een tour langs de 23 scholen.

Jongeren overtuigen

“De enige grondstof die we in Vlaanderen hebben, is onze hersenen”, zegt Jo Brouns, Vlaams minister van Werk en Economie. “We willen jongeren echt overtuigen om voor een STEM-richting te kiezen. Dat is belangrijk om de technologieën van de toekomst te ontwikkelen en in concrete toepassingen om te zetten. Deze online game is dan ook een mooi voorbeeld van hoe we deze doelstelling in de praktijk kunnen brengen.”

lees ook

Dexr lanceert XR-platform Stage

“Jongeren in de juiste STEM-ming brengen. Dat is wat we met deze game letterlijk op speelse wijze willen bereiken”, vult Ann Wurman, directeur essenscia vlaanderen aan. “Want Vlaamse jongeren kiezen nog te weinig voor STEM-studierichtingen. Nochtans hebben bedrijven uit de chemie- en life sciencessector meer dan ooit nood aan wetenschappelijke en technische profielen om de oplossingen en producten voor een meer duurzame wereld te kunnen realiseren.”

Via deze weg ontdek je STEMfestival…