Woodcraft VR geeft zin om te zagen

- David Van Waeyenberghe

Vanaf volgend schooljaar kunnen technische en beroepsgerichte secundaire scholen aan de slag met VR-toepassingen als onderdeel van het Vlaamse XR-actieplan. Schoolit dook onlangs onder de motorkap van één van die projecten: Woodcraft VR. De ontmoeting met onderzoeker Charlotte Larmuseau gaf ons meteen goesting om een flink stukje te zagen.

Toen we de uitnodiging voor het event XR Espresso van organisator XR Valley (samen met UGent en HITLab) in Gent in de bus kregen, viel ons meteen Woodcraft VR op. Het project is één van verschillende projecten die momenteel, onder de vlag van InnoVET, worden uitgewerkt. Woodcraft stelt leerlingen in staat om op een veilige manier elk aspect van houtzagen onder de knie, of in dit geval in de vingers, te krijgen. Dat er bij de uitwerking van een VR-toepassing veel komt kijken, konden we met onze eigen ogen vaststellen.

Project- en stuurgroep

Het opzet van Woodcraft VR is duidelijk: jongeren helpen om een bepaalde technische machine veilig te besturen. De vraag kwam dan ook uit het onderwijsveld. In de projectgroep werkten de VTI’s van Roeselare, Menen, Poperinge, Izegem en Tielt Molenland samen met Campus Engineering Veurne, ’t Saam Diksmuide en Richtpunt Zottegem. “De leden werkten mee aan de creatie en het testen van de toepassing”, zegt Charlotte Larmuseau. Zij is via HITLab (www.hitlab.be) van Howest als onderzoeker verbonden aan het project.

Onderzoeker Charlotte Larmuseau test de Woodcraft VR-toepassing

Om tot een praktische en werkbare toepassing te komen, zijn verschillende stappen in het onderzoek noodzakelijk. Naast de projectgroep is de inbreng van een uitgebreide stuurgroep onontbeerlijk. “Die stuurgroep bestaat uit verschillende partners (zie grafiek, red) met elk hun expertise. Dat gaat van projectmanagement, XR ontwikkeling en onderwijskundig/pedagogisch ontwerp, over datacollectie en learning analytics tot onderzoek, communicatie en 3D-modellen maken van machines.”

De partners van Woodcraft VR

Woodcraft VR: innovatief en uitdagend

De toepassing richt zich op 14-jarige leerlingen uit het technisch onderwijs, vandaar de intense samenwerking met verschillende VTI’s uiteraard. “We zijn vorig jaar in februari gestart met het verzamelen van data. Vanaf september startte het onderzoek en de ontwikkeling van de toepassing”, legt Charlotte Larmuseau uit. Nog tot eind augustus werkt InnoVET vanauit campus Engineering Veurne aan de ontwikkeling van de app, op basis van feedback uit de demoversie van Woodcraft.

De ontwikkeling vroeg best veel inspanningen, zo blijkt. “Noem het een clash van pedagogische vereisten met ontelbare technische mogelijkheden in VR. De leerlingen moeten leren werken met twee machines: een paneelzaag en een freesmachine. Het is logisch dat de leerkrachten eisten om de leermiddelen zoals bescherming, componenten, werking, selectie van zaagblad of frees, wisselen van onderdelen, enzovoort, in de toepassing werden opgenomen. Tegelijk is het niet logisch om leerinhouden letterlijk te vertalen in VR. Keuzes maken was dan ook een belangrijk aspect in de ontwikkeling.”

Onderwijskundig ontwerp van Merriënboer

Zo realistisch mogelijk

De ontwikkelaars willen met Woodcraft VR een zo realistisch mogelijke toepassing lanceren. “We baseerden ons op verschillende wetenschappelijke onderzoeken. Zo implementeerden we de ‘First Principles of Instruction’ geïntroduceerd door Merrill in 2002. Kort door de bocht vertrekken we vanuit levensechte problemen of opdrachten, activeren we voorkennis, demonstreren we nieuwe inzichten en bieden mogelijkheden aan om nieuwe kennis en competenties toe te passen”, aldus Larmuseau.

First principles of instruction van Merrill

Voor de leerlingen moet de toepassing voldoende uitdagingen bieden om tot leerwinst te komen. Ook daar kwam het nodige wetenschappelijk inzicht aan te pas. “Het is zoals bij gamen: wanneer een spel te gemakkelijk is, dan slaat de verveling snel toe. Maar, wanneer het te moeilijk blijkt, dan is de kans op frustratie groot. We hebben gezocht naar een goede flow om tot het gewenste leereffect te komen. Interactie, realistische afbeeldingen, vlotte animaties en intuïtieve acties moeten daarbij helpen.”

lees ook

Vives bouwt XR academy uit voor Vlaanderen

Beschikbaar vanaf september

De onderzoekers gebruiken de feedback uit demoversie om tot een finale applicatie te komen. Die moet eind augustus klaar zijn. “Scholen kunnen nog altijd hun bevindingen doorsturen en daar gaan we mee aan de slag”, legt Charlotte Larmuseau uit. “In september verspreiden we de applicatie, voorzien van de nodige instructies, naar alle technische en beroepsscholen in het secundair onderwijs. Dankzij de financiering in kader van het XR-actieplan is de app gratis voor scholen.”

Enkele voorbeelden van de realistische weergaven van onderdelen in de VR-toepassing

Wie meer wil weten over Woodcraft VR kan terecht op deze website.