Meer dan 1.000 leerlingen kozen voor nieuwe STEM-richting

- David Van Waeyenberghe

De nieuwe STEM-richting Biotechnologische en Chemische Technieken is dit schooljaar van start gegaan in de derde graad van het secundair onderwijs in Vlaanderen en Brussel. Exact 1.026 leerlingen, waarvan 36 procent meisjes, kozen voor de nieuwe richting. De STEM-richting kan op veel ondersteuning rekenen vanuit het professionele werkveld.

De nieuwe studierichting stond op het programma in 76 Vlaamse en Brusselse middelbare scholen. De chemie- en farmasector zet mee de schouders onder deze nieuwe STEM-opleiding. Sectorfederatie essenscia, de sectorale opleidingscentra ACTA (procesindustrie), ViTalent (farma en biotech) en het sectorale vormingsfonds Co-valent bieden ondersteuning bij de ontwikkeling van lesmateriaal en de bijscholing van leerkrachten.

Verschillende doelstellingen

De richting wil de wetenschappelijke basis in chemie en biologie verder aanscherpen, vaardigheden in labowerk ontwikkelen maar ook basiscompetenties van operator in de chemie- en farma-industrie verwerven. De opstart van een nieuwe STEM-opleiding is niet alleen voor leerlingen een ontdekking. Het is ook voor leerkrachten het moment om zich bij te scholen in de specifieke materie.

Daarom hebben de Regionale Technologische Centra (RTC’s), onder coördinatie van RTC Antwerpen, de handen in elkaar geslagen met ACTA en ViTalent, de sectorale opleidingscentra in Brasschaat en Niel voor respectievelijk de procesindustrie en de life sciences-industrie. Elk organiseren ze meerdaagse workshops en opleidingen waarin leerkrachten kennismaken met de verschillende aspecten van procestechnologie en -technieken in de chemie- en farma-industrie.

Aanbod verruimen

De ontwikkeling van lesmateriaal door RTC Oost-Vlaanderen werd medegefinancierd door het sectorale vormingsfonds Co-valent. “De nieuwe studierichting verruimt het STEM-aanbod van technische en wetenschappelijke studies. Ze combineert theorie en praktijk en focust zowel op vaardigheden die nodig zijn voor labowerk als basiscompetenties die eerder gericht zijn op productiefuncties”, zegt Kris Bosch, adviseur bij essenscia.

lees ook

STEM Olympiade bekroont 5 gouden winnaars

“De nood aan goed opgeleid talent is bijzonder hoog in de chemie- en farmasector. Met deze studierichting kunnen we meer jongeren met interesse in wetenschap en technologie mee op weg helpen naar een boeiende carrière in het labo of de industriële productie.” De opleiding heeft een dubbele finaliteit. Na het zesde middelbaar kunnen leerlingen ervoor kiezen om aan de slag te gaan als labomedewerker. Of ze kunnen verder te studeren in verschillende graduaats- of bacheloropleidingen.