Meta geeft gebruikers optie om accounts los te koppelen

- David Van Waeyenberghe

Binnenkort kan je als gebruiker van Facebook, Instagram of andere Meta-platformen ervoor kiezen om een account los te koppelen. De optie is alleen beschikbaar in de Europese Unie om zo te voldoen aan de Digital Markets Act.

De Amerikaanse techreus geeft de gebruikers dus de keuze om hun accounts op verschillende platformen van Meta van elkaar los te koppelen. Door de beslissing zullen gebruikers van verschillende diensten kunnen genieten, zonder dat hun data tussen de platformen wordt gedeeld. Het is bijvoorbeeld mogelijk om Messenger te gebruiken, zonder een Facebookaccount te moeten aanmaken.

Keuzes maken

Meta zal de komende weken berichten sturen naar gebruikers om hen te informeren over hun mogelijkheid om data te delen tussen verschillende platformen, aldus een nieuwsbericht van de het moederbedrijf van onder andere Facebook. De gebruikers zullen onder andere ervoor kunnen kiezen dat de gegevens die ze op Instagram zetten, niet automatisch worden doorgespeeld naar Facebook, zoals dat nu wel het geval is.

Ook binnen één platform zullen de gebruikers keuzevrijheid hebben. Zo kunnen ze ervoor kiezen om de gegevens die ze gebruiken voor Messenger, Marketplace of gaming-activiteiten niet langer te delen met hun Facebookaccount. Eerder al maakte Meta bekend dat gebruikers in de EU een betaald abonnement kunnen nemen om zo geen advertenties meer te zien op Facebook. Wie de gratis variant gebruikt, blijft wel (gepersonaliseerde) reclameboodschappen ontvangen.

lees ook

EU legt Amerikaanse techreuzen en TikTok-eigenaar veel strengere regels op

Met de maatregelen, die in de komende weken worden uitgerold, schikt Meta zich naar de Digital Markets Act (DMA), die in maart in werking treedt. Die wet heeft als ambitie om transparantie en eerlijkheid op de digitale markten te bevorderen. “Dat is een ambitie die Meta ondersteunt”, klinkt het bij het bedrijf van Mark Zuckerberg. Samen met Alphabet (Google), Amazon, Apple, Microsoft en Bytedance (Tiktok) ziet de Europese Commissie Meta als poortwachter en moet het aan strengere concurrentieregels voldoen.