Google Educator Group BE/NL organiseert tweede hybrid meet-up

Foto: GEG BE/NL

In mei vorig jaar vond de eerste ‘meet-up’ plaats in Amsterdam, Brussel en online. Dit jaar, op donderdag 18 april, kunnen deelnemers de ontmoeting live bijwonen in het Google-kantoor in Brussel of via een online verbinding. Netwerken en leren van elkaar zijn opnieuw twee van de belangrijkste elementen van de hybride ontmoeting.

De eerste meet-up op 26 mei vorig jaar was een dusdanig succes dat de deelnemers en leden van de Google Educator Group BE/NL al snel kozen voor een tweede editie. Amsterdam valt weg als fysieke ontmoetingsplaats, maar het Google-kantoor in Brussel zet de deuren wel opnieuw open. De meet-up geeft deelnemers de kans om dingen te leren en elkaar beter te leren kennen.

Programma

GEG leaders Shirley van Heijningen, Kim van Veenendaal, Raf Peeters en Kristof Van Dyck verzorgen de verwelkoming van de (online) deelnemers. Nadien nemen Louise Van Lint en Bart Moorees (Google) het woord. De deelnemers krijgen een unieke kijk in de toekomst van Google for Education via een roadmap sessie. Wie in Brussel aanwezig is, maakt trouwens kans op een leuke prijs.

Keuzeworkshops

In de voormiddag krijgen de deelnemers dezelfde workshops voorgeschoteld. Na de middag is er keuze uit verschillende live en online sessies.

In Brussel:

  • Keith Augusteyns: Rubrieken in Google Classroom
  • Gwen Carmans Het canvas van data: Schilder jouw verhaal met Google Looker Studio
  • Sofie Lauwyck: Classroom: oefensets en videoactiviteit opmaken
  • Francis Van Hecke: Quizalize: Quiztool voor het onderwijs met smart AI functies
  • Lucie Renard: Het AI-prototype in BookWidgets
  • EDU prompt: Google Gemini
  • GEG BE/NL Leaders: GEG-spel – Samen spelideeën creëren
  • GEG BE/NL Leaders: Google AI – Brainstormen + slide maken Gemini in het klaslokaal

Online te volgen:

  • Karin Van Rijn: Integratie Google Apps in de klas
  • Niels Brockmeier: De kracht van Google Groepen
  • Casper Schneider: Google Forms in het onderwijs
  • Dimitri Bongers: Voeg 4 superkrachten toe aan je Google Classroom met Bookwidgets

lees ook

In het spoor van Google for Education

Inschrijven

“Het evenement biedt een unieke kans om nieuwe kennis en vaardigheden te verwerven, te netwerken en de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van Google for Education te verkennen,”, zegt Kristof Van Dyck. “De inspirerende presentaties, praktische workshops en waardevolle uitwisselingen verrijken de onderwijspraktijk en helpen om effectiever en innovatiever les te geven met Google-toepassingen.”

De tweede GEG E/NE meet-up wordt rond 16 uur afgesloten met een vrijblijvend netwerkmoment. Wie interesse heeft om (online) deel te nemen, kan zich via deze link inschrijven.

European Schoolnet Academy organiseert MOOC over mediageletterdheid bij jongeren

Een nieuwe online cursus van de European Schoolnet Academy staat klaar voor leerkrachten en opvoeders. Het thema voor deze MOOC is de mediageletterheid bij jongeren vandaag. De cursus bestaat uit zes lessen en duurt in totaal 12 uur.

Wat zijn de mediageletterheidsbehoeften van jongeren tegenwoordig? Het is één van de vragen waar de MOOC inzichten in wil bieden. De lesgevers bekijken de technologische ontwikkelingen in het medialandschap. Ze bespreken ethische overwegingen waar jongeren rekening mee moeten houden wanneer ze technologie gebruiken op het internet begeven. Cursisten krijgen tegelijk inzichten mee in de ‘kosten’ van internet in termen van milieu-impact en menselijke arbeid.

Leerdoelen

De nieuwe MOOC zoomt in op volgende leerdoelen:

  • Principes achter effectief onderwijs in mediageletterdheid en kritisch denken
  • Inzicht in problemen  waarmee jongeren worden geconfronteerd wat betreft moderne technologie
  • Nadenken over de invloed van technologie op individuen, samenleving en wereld
  • Selecteren en ontwikkelen van educatieve benaderingen die voldoen aan de behoeften van leerlingen op vlak van mediageletterdheid.

De cursus is bedoeld voor leerkrachten en opvoeders in het lager en secundair onderwijs van elk vak. Daarnaast zijn ook andere belanghebbenden zoals directeurs, ondersteuners en beleidsmakers van harte welkom om deel te nemen aan de MOOC.

lees ook

‘Mediawijsheid bijbrengen zie ik als onze grootste uitdaging’ – Bert Vanhauwaert

Modules

De MOOC bestaat uit vier modules:

  • Volgende digitale decennium – cruciale van mediageletterdheid? Opent op 6 mei
  • Verkenning van onze relatie met technologie. Opent op 13 mei
  • Algoritmen en AI. Opent op 20 mei
  • Verborgen kosten’ van internet. Opent op 27 mei.

Deelnemers volgen de cursus op eigen tempo, maar moeten wel rekening houden met bepaalde deadlines. Meer infomatie en inschrijvingsmodaliteiten zijn terug te vinden op deze website van European Schoolnet Academy.

Bewerk AI-beelden van Dall-E met nieuwe functie

Niet tevreden met een beeld van ChatGPT’s Dall-E? Via een nieuwe functie kan je de beeldgenerator gerichtere suggesties geven om beelden naar je wens aan te passen.

De AI-beeldgenerator Dall-E heeft ons al meermaals weten verbazen met de kwaliteit van beelden die de tool kan afleveren, maar soms is het resultaat niet wat je zoekt. Vanaf nu is het eenvoudiger om Dall-E aanpassingen aan beelden te laten maken zonder opnieuw te moeten herbeginnen. OpenAI kondigt een nieuwe, op tekst gebaseerde beeldbewerkingsfunctie aan voor Dall-E.

De functie verschijnt als je op een gegenereerd beeld klikt. Dit opent een nieuw chatvenster waarbij je gerichtere aanpassingen kan vragen over het beeld. Klik op Select om een zone op het beeld te markeren en laat Dall-E weten wat je daar precies wilt zien. Je kan bijvoorbeeld de achtergrond aanpassen of specifieke objecten toevoegen of verwijderen.

Stap voor stap kom je uiteindelijk tot het beeld wat je wilt. Het is niet mogelijk om bewerkingen zelf handmatig uit te voeren.

lees ook

OpenAI lanceert Sora: van tekst naar AI-video

De beeldbewerkingfunctie is beschikbaar voor zowel Dall-E 2 als de nieuwe versie Dall-E 3. Sinds februari zijn inschrijvingen voor Dall-E 2 afgesloten door OpenAI en het vult ook geen gratis credits meer aan voor wie al wel een account had aangemaakt. Dall-E 3 is beschikbaar binnen ChatGPT, als je een betalend Plus-abonnement hebt.

Whizzkids organiseert wedstrijd voor lerarenteams

Foto: vzw Whizzkids

Al 25 jaar organiseren de medewerkers van Whizzkids online ICT-wedstrijden voor leerlingen uit het lageren (sinds dit jaar) secundair onderwijs. Ook studenten aan de lerarenopleiding nemen jaarlijks deel. De populaire wedstrijd krijgt nu een spin-off voor leerkrachtenteams. Die nemen het op 30 mei tegen elkaar op. De inschrijvingen voor deze lerarenwedstrijd lopen alvast als een trein.

Whizzkids boorde naar aanleiding van het 25jarig jubileum met de eerste graad secundair onderwijs een nieuwe doelgroep aan. Nu komen daar dus de leerkrachten zelf ook bij. “Op algemeen verzoek”, zegt Bert Vanhaesebroeck van  vzw Whizzkids. “We kregen de voorbije jaren meermaals de vraag of er iets soortgelijks mogelijk was voor lerarenteams. Het enthousiasme voor de wedstrijd die plaats zal vinden op 30 mei is bijzonder groot.”

Tweede wedstrijdmoment

De wedstrijd zal een uur duren en verloopt via Google Meet. Het oorspronkelijke idee was om 50 teams toe te laten. Maar daar werd Whizzkids slachtoffer van het eigen succes. “We merkten dat de inschrijvingen vlot voorbij de 50 gingen en dus trokken we het aantal deelnemende teams op naar 75. Maar ook dat blijkt te weinig want intussen hebben we al 110 ingeschreven teams. Daarom denken we eraan een tweede wedstrijdmoment te plannen”, verduidelijkt Bert.

Whizzkids

De lerarenteams zullen zich mogen bewijzen in opdrachten waar het begrijpend lezen, zoekvaardigheden en het kritisch omgaan met informatie wordt getest. “Het is de bedoeling om de wedstrijd luchtig te houden. Het moet een ontspannende activiteit worden voor alle deelnemers. De wedstrijd op 30 mei start om 17 uur en duurt maximum één uur. We zorgen natuurlijk voor een leuke prijs, maar wat die is hou ik nog even voor mezelf.”

Finales Whizzkids

We zouden in het lerarenenthousiasme haast vergeten, maar ook de leerlingen zitten in de eindfase van hun Whizzkids-parcours. Op 30 april vindt de kleine finale plaats in de Zoo van Antwerpen. Dertig klassen uit het vierde, vijfde en zesde leerjaar zijn uitgenodigd waar ze een aantal Whizzkids-opdrachten tot een goed einde moeten brengen. Het zijn die teams die tijdens de online halve finales op plaatsen 11 tot en met 20 eindigden. De top tien uit die online halve finales zijn uitgenodigd voor het grote finalespel op donderdag 16 mei in Walibi.

lees ook

Onderwijsinspectie ziet scholen opnieuw digitale vooruitgang boeken

Een dag later vindt de grote finale, ook in Walibi, plaats voor klassen uit de eerste graad secundair onderwijs. In de B-stroom namen 330 klassen deel, in de A-stroom waren dat er 350. Voor die laatste groep organiseerde Whizzkids twee aparte wedstrijden. In totaal zakken uit elk leerjaar 10 klassen af naar de finale, wat het aantal teams op 40 brengt. Vlaams minister Ben Weyts (N-VA) zal hoogstpersoonlijk de prijzen overhandigen. “Het is met steun van het Excellentiefonds dat we onze wedstrijd konden uitbreiden naar het secundair.”

Lerarenteams die nog willen inschrijven, kunnen dat via deze link.

Oude Chromebooks binnenkort opnieuw veilig bruikbaar?

Lacros biedt de oplossing, ofwel de ontkoppeling van de Chrome internetbrowser van ChromeOS. Zo kan je veilig oude Chromebooks blijven gebruiken.

Een Chromebook werd vorig jaar tot acht jaar ondersteund. Eind 2023 kondigde Google aan dat Chromebookmodellen gelanceerd vanaf 2019 op tien jaar veiligheidsupdates mogen rekenen. Heb jij een Chromebook liggen die niet langer wordt ondersteund? Dan heb je vandaag een probleem. Geen ChromeOS-updates betekent ook geen Chrome-updates meer, wat de internetbrowser heel kwetsbaar maakt voor hackers.

aparte veiligheidsupdates

Google wil daar nu een mouw aan passen met de lancering van ‘Lacros’, kort voor Linux and Chrome OS. Binnen Lacros draait Chrome als een losse internetbrowser in ChromeOS. Het belangrijkste voordeel daarvan is dat Chrome daarna apart veiligheidsupdates ontvangt, zoals dat nu ook gebeurt op Windows, macOS en Linux.

Door Chrome van ChromeOS te koppelen, wordt het risico kleiner om door te werken op een Chromebook die geen securityupdates meer ontvangt. ChromeOS blijft een risico, maar Chrome blijft in de toekomst wel up-to-date. Extra voordeel: van profiel wisselen in Chrome vereist niet langer dat je uit ChromeOS moet loggen.

vervaldatum

In de Canary-testversie van ChromeOS, de meest experimentele variant, was Lacros plots de standaardversie in ChromeOS versie 124. In ChromeOS 125 was alles opnieuw normaal, zonder Lacros, binnen Canary.

Google wil de overgang naadloos laten verlopen en communiceert amper over de evolutie. Plots gaat daar de dag komen dat het werkt. Tot dan raden we niet aan om oude Chromebooks lang na de ‘vervaldatum’ te blijven gebruiken.

lees ook

Google lanceert Chromebook Plus als nieuw label met unieke functies

Heb je een toestel thuis of op kantoor dat geen updates meer ontvangt? De kans is klein dat die Lacros zal ondersteunen, aangezien die geen ChromeOS-updates meer ontvangt. Misschien wel, aan Google om ons te verrassen. Toestellen die 2024 als laatste ondersteuningsjaar hebben, achten we de kans groot dat een ChromeOS-update met Lacros haalbaar is dit jaar.

Stappenplan naar teamgerichte ICT-coördinatie

Het Kenniscentrum Digisprong stelde een jaar geleden het Europese TSI-project ‘Naar teamgerichte ICT-coördinatie’ voor. Dat project geeft scholen handvatten om de ICT-werking als team aan te pakken. Het kenniscentrum ondersteunt scholen die een vernieuwde aanpak zijn gestart of overwegen ermee te beginnen. Een overzichtelijk stappenplan kan daarbij helpen.

Het takenpakket van een ICT-coördinator, zowel pedagogisch als technisch, is de voorbije jaren flink uitgebreid. Dat heeft vanzelfsprekend gevolgen voor de ICT-coördinator zelf, maar ook voor leerkrachten, leerlingen en schoolpersoneel. Zij kunnen zich bij momenten onvoldoende ondersteund voelen. Een teamgerichte ICT-aanpak biedt volgens het Kenniscentrum Digisprong, gesteund door Europees onderzoek, veel voordelen.

Naar teamgerichte ICT-coördinatie

Het Kenniscentrum Digisprong organiseerde vorig schooljaar infosessies naar aanleiding van het project ‘Naar teamgerichte ICT-coördinatie’. De aanleiding daarvoor was een onderzoek van onder andere MICTIVO. Het onderzoek toonde aan dat de werkdruk van ICT-coördinatoren vaak veel te hoog ligt. Een goede ICT-coördinatie, gedragen van het schoolbestuur, is om die reden van grote waarde.

Het project geeft scholen praktische richtlijnen om op een gestructureerde manier aan de slag te gaan met ICT-coördinatie. Verschillende Vlaamse scholen gingen sinds de start van het project aan de slag om het ICT-verhaal als team te schrijven. Andere scholen zijn van plan om er mee te beginnen. Het Kenniscentrum Digisprong ondersteunt die scholen met sjablonen voor beleidsplannen, takenoverzichten en succesvolle praktijktips.

Stappenplan

Het kenniscentrum deelt een handig stappenplan als ondersteuning voor scholen om het veranderingsproces te laten slagen. Het plan omvat acht stappen die zijn in te delen in drie fasen:

  • Enthousiasme en een plan (stappen1-3): drie zaken zijn nodig om met een ICT-team aan de slag te gaan. Er moet ruimte zijn voor verandering, een pedagogische visie en een ICT-beleidsplan. Als één van die punten ontbreken, dan geeft het stappenplan handige tips om eraan te werken.
  • Mensen en middelen (stappen 4-6): wie neemt de taken op zich, welke opdrachten of expertise worden beter uitbesteed, welke financiële en praktische middelen zijn er binnen de school of scholengroep?
  • Uitvoering en evaluatie (stappen 7 en 8): De start van het ICT-team, met afspraken, takenverdeling, reserveren van nodige uren en evaluatie en bijsturing.

Veranderingsproces

Het project om naar een teamgerichte coördinatie te komen, moet volgens het Kenniscentrum Digisprong voldoen aan enkele kernvoorwaarden. Zo moet het project gedragen zijn binnen het schoolteam. Daarnaast moet het een cyclisch project zijn. Het is belangrijk om de werking regelmatig te evalueren, bij te sturen en indien nodig uit te breiden. Daarvoor moet het volledige schoolteam de kans krijgen om feedback te geven. Nadien start het stappenplan opnieuw.

Als derde voorwaarde moet het project gepersonaliseerd zijn en dus afgestemd op de school. Het stappenplan en de gebruikte veranderingsmodellen (Kotter en Knoster) zijn leidraden. De uiteindelijke invulling hangt af van de specifieke noden en de situatie van de school. Die noden kunnen worden in kaart gebracht via verschillende hulpmiddelen, die zijn opgesomd op de website van het Kenniscentrum Digisprong.

Sleutels tot succes

Het kenniscentrum geeft scholen nog drie extra sleutels tot succes mee. Zo is de steun van de directie en het schoolbestuur onontbeerlijk. Zij moeten hun akkoord geven over de strategie en mandaat geven aan de trekkers van het project. Het is daarom wijs om te leren uit goede praktijken van andere scholen. Door van anderen, rechtstreeks of via het kenniscentrum, ideetjes op te pikken kunnen scholen dezelfde beginnersfouten vermijden.

lees ook

Vlaams Parlement debateert (opnieuw) over verduurzaming Digisprong

Duidelijke en vergelijkbare kaders maken het eenvoudiger om te vergelijken, samen te werken, informatie uit te wisselen en resultaten op te volgen. Elke school is anders waardoor het onmogelijk is dat de ICT-beleidsplannen van verschillende scholen gelijk zijn. Het gebruiken van eenzelfde structuur, zoals sjablonen voor een ICT-beleidsplan of het takenoverzicht ICT coördinatie biedt voordelen.

Het stappenplan kan je hier downloaden.

Online inspiratiefestival (23 april) zoomt in op digitaal leren en lesgeven

Het expertisecentrum Education & Development van UCLL Hogeschool organiseert op dinsdag 23 april een (gratis) online inspiratiefestival. Experts van het centrum geven in vier sessies nieuwe en relevante bevindingen uit hun onderzoeken Ruim 350 leerkrachten, directies en beleidsmedewerkers schreven zich al in.

Het online inspiratiefestival Onderwijs 2.0 richt zich naar leerkrachten lager en secundair onderwijs, begeleiders, directies en beleidsmedewerkers. De organisatie is in handen van het expertisecentrum Education & Development van UCLL. “We voeren praktijkgericht onderzoek met en voor leerkrachten, directies en beleidsmensen”, legt Katrien Goossens uit. Eén van de pijlers is digitaal leren en lesgeven.

Korte snacks

Het expertisecentrum wil met het korte (één uur) event vooral de aandacht vestigen op nieuwe onderzoekinzichten. “We merken dat nog te weinig mensen binnen het onderwijs echt weten waar we mee bezig zijn. De bedoeling van onze onderzoeken is om de resultaten nadien om te zetten in concrete acties voor leerkrachten. We bieden navolgingen aan, die zijn gestoeld op ons praktijkgericht onderzoek.”

Tijdens het inspiratiefestival snijden de onderzoekers van het expertisecentrum vier onderwerpen aan. Het gaat telkens om twee parallelle sessies. Deelnemers aan het online event moeten dus vooraf een keuze maken. De sessies zijn:

  • Digitaal leren en lesgeven (19u)
  • Zelfgestuurd leren (19u)
  • Beleid in onderwijs (19u30)
  • Agency van jonge kinderen (19u30)

“We kiezen bewust voor korte momenten. Het is niet de bedoeling om de deelnemers te overladen met informatie. De experten geven in een halfuurtje nieuwe en relevante inzichten mee uit de onderzoeken. We geven de nodige context mee in een ontspannen, ongedwongen sfeer. Als mensen nadien bijkomende informatie willen, dan kunnen we hen die uiteraard bezorgen.”

lees ook

ICT-praktijkdag: Rol van leerkracht essentieel in AI-verhaal

Meer informatie terugvinden en (gratis) inschrijven van via de website van UCLL.

Kenniscentrum stelt Actieplan cybersecurity op voor Vlaams onderwijs

Het Kenniscentrum Digisprong heeft haar Actieplan cybersecurity gelanceerd. De komende drie jaar zal het kenniscentrum, onderdeel van het departement Onderwijs, stelselmatig de actiepunten uitrollen. Het actieplan bestaat uit drie thema’s, zeven actiepunten en vijf ontwerpcriteria.

De groeiende digitalisering van scholen heeft het onderwijs gekatapulteerd naar een geviseerde sector wat betreft cyberaanvallen. Dat hoeft niet te verwonderen want scholen beschikken over gevoelige data en hebben via de tientallen toestellen vaak toegang tot het netwerk. Cybercriminelen zien brood in die informatie en proberen via de mazen van het (schoolnet)werk aan die gegevens te geraken.

Actieplan cybersecurity

Het Kenniscentrum Digisprong heeft een actieplan gelanceerd dat dient als startpunt voor een reeks maatregelen. Dat plan is gebaseerd op een uitgebreid onderzoek, gestart begin 2023, bij verschillende stakeholders zoals onderwijskoepels, bedrijven, platformen en EdTech-spelers. “We merkten dat ook zij stoten op beperkingen in wat ze zelf kunnen doen. Dat kan een gebrek aan kennis zijn, maar ook aan middelen of mensen”, legt Ronny Dreesen uit.

Het gebrek aan middelen en dergelijke in het Vlaamse onderwijs, is meteen de hoofdreden waarom het Kenniscentrum Digisprong de handschoen opneemt met het Actieplan cybersecurity. Over een periode van drie jaar, tot 2026, zal het kenniscentrum de actiepunten geleidelijk uitrollen. Hoe en tot op welke hoogte dat zal gebeuren, hangt af verschillende factoren zoals beschikbare middelen. Daardoor kan het definitieve plan deels verschillen van het startplan.

Drie thema’s

Het Actieplan cybersecurity bestaat uit drie grote thema’s. Die vormen de basis voor zeven concrete actiepunten. Infrastructuur is het eerste thema. Daaronder valt de soft- en hardware van scholen(groepen), de organisatiestructuur, online architectuur en de uitwisseling (intern en extern) van gegevens. Een tweede thema is de gegevensbescherming en hoe je als school(gemeenschap) rekening houdt met de privacywetgeving (AVG, GDPR).

Het derde thema in het actieplan omvat alles rond ‘bewustzijn’. Ook al krijgen scholen steeds vaker te maken met cyberdreiging, het belang van cybersecurity wordt volgens het Kenniscentrum Digisprong nog te vaak onderschat. Het actieplan wil daarom schooldirecties en -besturen bewustmaken en overtuigen om cyberveiligheid te implementeren en op te nemen in het schoolbeleid.

Zeven actiepunten

De drie bovenstaande thema’s vormen de basis voor zeven concrete actiepunten. Die punten wil het kenniscentrum de komende drie jaar uitrollen om zo het cyberveiligheidsniveau in het Vlaamse onderwijs naar een minimumniveau te brengen. De actiepunten zijn:

  • Normenkader cybersecurity: een tool waarmee de school een doordacht cybersecuritybeleid kan uitvoeren. De normensets zijn aangepast aan het onderwijs in Vlaanderen en omvatten minimumdoelstellingen, schaalbaarheid en een risicoanalyse. Nederland ontwikkelde onlangs al een Normenkader Informatiebeveiliging.
  • Cybersecurity-eisen voor EdTech: leveranciers van educatieve technologie kunnen nog altijd diensten aanbieden zonder aangepaste instellingen voor minderjarigen. Door duidelijke eisen en verwachtingen op te stellen, kunnen scholen bepalen welke apps veilig zijn en welke niet. Die eisen zullen minimumvoorwaarden, voorwaarden voor testplatforms, databank met veilige apps en standaard veiligheidsinstellingen voor scholen omvatten.
  • Authenticatie- en databeleid: de toegang tot toepassingen en data moet aan strenge voorwaarden voldoen om te voorkomen dat gegevens in verkeerde handen komen. Meervoudige authenticatie (MFA) is daarom belangrijk. Net als de toegang tot data, bijvoorbeeld via een registratietool. Het plan zet ook LeerID in. De authenticatietool van de Vlaamse overheid laat minderjarigen zich veilig aanmelden op verschillende applicaties.
  • Melding incidenten en cyberresponsteam: De AVG-wetgeving verplicht scholen om gegevensverlies te melden. Na elke melding krijgt de school informatie of hulp om de aanval/lek aan te pakken. Het actieplan voorzit een meldingstool en zal een cyberresponsteam oprichten om scholen op de meest efficiënte manier te helpen.
  • Netwerkmonitoring: gepast inzetten van monitoringsoftware is een efficiënte manier om het gegevensverkeer op te volgen. Het actieplan zal een lijst maken van beschikbare en geschikte software voor het onderwijs. Er zal ook opleiding over die software worden voorzien. Net als een beleid rond shadow-IT, om medewerkers de juiste informatie te geven over risico’s en afspraken te maken.
  • Schaalvergroting: voor IT levert schaalvergroting vaak voordelen op, zeker omdat IT specialisatie nodig heeft en er maar weinig specialisten zijn. Het actieplan zal werken rond gegevensbeschermingseffectenbeoordeling (GEB), oplossingsgericht werken, verantwoordelijkheid voor scholen, snelle scans en DPO (Data Protection Officers)-as-a-service.
  • Veranderingsmanagement: Tot slot zal het actieplan de bewustwording (thema drie) helpen vergroten. Daarmee wil het Kenniscentrum Digisprong cybersecurity tot beleidsthema verheffen zodat het op lange termijn ingebed zal zijn in de schoolwerking.

Vijf ontwerpcriteria

Om de zeven actiepunten te ontwerpen, houdt het Kenniscentrum Digisprong rekening met vijf criteria. Het gaat om een levend plan omdat cybersecurity zich snel ontwikkelt en de tools en normenkaders regelmatig moeten worden aangepast. Door informatie te centraliseren krijgt de school er een duidelijk overzicht van. Alle aspecten per thema overzichtelijk te maken, zorgt voor structuur in de cyberveiligheid.

lees ook

Expertenwerkgroep voor gegevensbescherming in onderwijs opgericht

Het vierde criterium wil scholen laten groeien, omdat veel van hen pas in de beginfase zitten. Dankzij de verwachtingen in het plan zal het niveau verbeteren en krijgt de school (niet onbeperkt) de tijd om de cyberveiligheid naar een minimumniveau te tillen. De actiepunten worden ontwikkeld met alle betrokken partijen. Die cocreatie zorgt voor kaders en tools die zijn ontworpen met onderwijs in het achterhoofd.

Nieuwe methode moet Vlaamse en Nederlandse leerkrachten digitaal versterken

Vlaanderen en Nederland gaan samen een methode ontwikkelen om leerkrachten verder te versterken op digitaal gebied. De Europese Commissie ondersteunt deze Vlaams-Nederlandse samenwerking met 700.000 euro. Dat werd bekendgemaakt op de tweede Vlaams-Nederlandse Onderwijstop, dinsdag in Rotterdam.

De Onderwijstop is een evenement waar beleidsmakers en praktijkmensen elkaar ontmoeten om inzichten uit te wisselen en samen te werken aan oplossingen. “We komen op digitaal gebied van heel ver, maar we spelen stilaan zelfs internationaal een voortrekkersrol”, zegt Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) in een persbericht. “Vlaanderen en Nederland zijn op hun best als we elkaar kunnen inspireren. Zo neemt Nederland bijvoorbeeld ons concept van een Kwaliteitsalliantie voor leermiddelen over.”

Leerkrachten digitaal versterken

Vlaanderen en Nederland kampen op gebied van onderwijs met soortgelijke problemen, zoals een dalende onderwijskwaliteit en een lerarentekort. Begin vorig jaar vond daarom de eerste Vlaams-Nederlandse Onderwijstop plaats in Antwerpen. De conferentie is bedoeld om van elkaar te leren en  samenwerking verder te versterken. Vlaanderen en Nederland sloegen al succesvol de handen in elkaar om bijvoorbeeld privacyproblemen bij digitale toepassingen uit te klaren.

Vlaanderen en Nederland zullen samen een nieuwe methode ontwikkelen om leerkrachten uit het basis- en het secundair onderwijs verder te versterken op digitaal gebied. Het project gaat na de zomer van start in nauwe samenwerking met scholen uit Vlaanderen en Nederland. De Europese Commissie ondersteunt deze Vlaams-Nederlandse samenwerking met een subsidie van 700.000 euro.

Leren van elkaar

“Ons onderwijs had tot voor kort veel achterstand op digitaal gebied, maar de laatste jaren buigen we die om in een voorsprong”, zegt Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts. “We investeerden een half miljard via Digisprong in ICT-toestellen, ICT-coördinatoren, ondersteuning en bijscholingen. Samen met Nederland investeren we verder in de ondersteuning van leerkrachten. Zo maken we over de grenzen heen werk van meer onderwijskwaliteit.”

lees ook

“Een gezonde kritische blik is één van de belangrijkste eigenschappen van een leerkracht” – ICT-coördinator Jill Raman

“De wereld wordt steeds digitaler en speelt zich ook meer en meer online af”, zegt de Nederlandse minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs Mariëlle Paul (VVD). “Ontwikkelingen als AI vinden razendsnel hun weg in de samenleving. We vinden het belangrijk dat onze leerlingen hierin wegwijs worden, maar dat betekent ook dat we docenten hiervoor de goede bagage moeten meegeven. Met een methode-op-maat kunnen we onze leraren hiervoor nog beter toerusten.”

Smart Education @ Schools awards voor drie bottom-up projecten

Tijdens het Learning Bytes Festival heeft Smart Education @ Schools drie lopende projecten in de kijker gezet. De drie ‘bottom-up’-projecten kregen een award voor het traject dat ze sinds 2022 afleggen met het innovatieprogramma van imec, in samenwerking met de Vlaamse overheid.

Smart Education @ Schools heeft als missie om ideeën van leerkrachten te vertalen naar tools die een zichtbare impact hebben op het Vlaamse onderwijsveld. Leerkrachten uit het basis, secundair en volwassenenonderwijs kunnen bij het programma aankloppen met een wild idee over hoe technologie een didactische nood kan oplossen. Geselecteerde projecten krijgen 75.000 euro om, met begeleiding van bedrijven, onderzoekers en vzw’s, een proof of concept te ontwikkelen.

Leerkracht centraal

Het innovatieprogramma loopt intussen al zeven jaar. In die tijd ondersteunde het al een portfolio van twintig unieke projecten bij elkaar. Leerkoffers voor het veilig inoefenen van vaardigheden rond elektrische aandrijvingen bijvoorbeeld. Of lesmateriaal dat AI uitlegt aan de hand van biologie. “De resultaten zijn divers en innovatief maar bovenal bewonderenswaardig”, zegt projectmanager Astrid Monteyne. “Cruciaal is dat de stem van de leerkracht centraal blijft.”

Tijdens het Learning Bytes Festival kondigde Monteyne aan dat er vijf nieuwe projecten zijn geselecteerd die binnen een maand officieel van start gaan. “We kunnen er nog niet veel over kwijt, maar een tip van de sluier licht ik graag op. Een team zal dictees in het lager onderwijs automatisch laten verbeteren via handschriftherkenning. Een ander team zal een VR-tool ontwikkelen voor het oefenen van het scheren van hagen. Wilde ideeën opnieuw die streven naar een reële impact op de klasvloer.”

lees ook

Twee projecten uit Smart Education @ Schools vallen in de prijzen

Projecten in de bloemetjes

Smart Education @ Schools zette tijdens het festival dus drie projecten in de kijker. “Het gaat om drie teams van scholen die in 2022 met elke hun eigen verhaal en specifieke didactische uitdaging bij ons aanklopten. Zoals het goede indieners betaamt, kwamen ze ook meteen met een oplossing voor de dag. Een innovatieve oplossing, op maat van ons Vlaams onderwijs.” De drie projecten zijn:

  • Smaaksensaties in XR: Eetmomenten in het buitengewoon onderwijs verlopen vaak moeilijk. Het team van De Zonneroos, De Parels en De Kim ontwikkelde samen met Dexr een XR-applicatie waarbij omgevingsprikkels worden weggenomen en de leerling stapsgewijs goede eetgewoontes aanleert. De gefaseerde aanpak (van VR naar AR naar minimale simulatie) zorgt voor een gepersonaliseerd traject per leerling, aangepast aan de specifieke behoeften.
  • Hydreg: Er komt weldra een nieuwe wetgeving op de inregeling van verwarmingsinstallaties. Ondanks nieuwe leerplandoelstellingen om de installatieprofielen voldoende voor te bereiden, is het onderwijs er (nog) niet klaar voor. Het team van GTI Mortsel, PTS Boom en Opleiding & Techniek ontwikkelde samen met Dexr een applicatie waarbij leerlingen verwarmingsinstallaties virtueel leren inregelen.
  • Vitale 5 van elektriciteit: Volgens de leerplandoelen van elektrische installaties in het secundair moeten leerlingen een laagspanningsnet kunnen veiligstellen. Dat brengt de nodige veiligheidsrisico’s met zich mee en didactische opstellingen kosten veel. Het team van VTI Roeselare en Bernardustechnicum Oudenaarde ontwikkelde met Nanopixel een VR-applicatie waarbij leerlingen een laagspanningsnet op veilige én onbeperkte manier kunnen veiligstellen. Elke leerling krijgt meteen gerichte feedback.

“De drie projecten stonden op de expo van het Learning Bytes Festival en werden voor het eerst getoond aan het grote publiek. Ze zitten alle drie in de laatste maand van ontwikkeling. De bezoekers gaven heel wat positieve feedback. Dat was heel fijn om te zien en volledig terecht. Het zijn drie geslaagde projecten waar ik toch wat trots op ben. Ik kijk al uit naar de volgende vijf projecten die binnenkort starten”, besluit Astrid Monteyne.

“Een gezonde kritische blik is één van de belangrijkste eigenschappen van een leerkracht” – ICT-coördinator Jill Raman

De ICT-coördinator aan het woord onderneemt een ware tocht door het Vlaamse onderwijsveld. Na Nele Tilleman in het Brugse, volgt nu een leerrijke trip naar het Antwerpse Schilde. Jill Raman kreeg de interesse voor techniek en computers mee haar vader. Hou de handdoek erbij, want het enthousiasme stroomt haast letterlijk uit het interview.

Onze redactie kreeg onlangs een e-mail met de vraag of we nog iemand zochten voor de reeks ICT-coördinator aan het woord. “Vanzelfsprekend”, was ons antwoord. Dus spraken we af met Jill Raman. “Ik lees deze rubriek graag en mijn man Jonas moedigde me aan om contact op te nemen.” Heel goed gedaan, Jonas en aangename kennismaking, Jill!

Leren van leerkrachten

Jill Raman is technisch/pedagogisch ICT-coördinator aan basisschool Wonderwijzer in Schilde. Na haar opleiding lager onderwijs, die ze afrondde in 2013, volgde ze nog een schooljaar zorgverbreding en remediërend leren. “Ik twijfelde of ik na mijn studie al klaar was om voor een klas te staan. De bijkomende opleiding gaf me de kans om ook de andere kant van de leerkracht te leren kennen. Daar leerde ik wat zorgcoördinatie inhield”, steekt Jill van wal.

Jill Raman, ICT-coördinator Basisschool Wonderwijzer

In mei 2014, meteen na haar opleiding, startte Jill met een sollicitatieronde. Al was die vrij snel afgerond. “Ik bracht sollicitatiebrieven rond en mocht op gesprek komen bij Wonderwijzer. In de rit naar huis kreeg ik al telefoon. De directie stelde halftijds een klas vierde leerjaar voor, in combinatie met halftijds ICT-leerkracht. Hoewel ik daarvoor niet had gesolliciteerd, sprak het me wel aan.”

Doorgroeien

Ja, we houden er de spanning een beetje in. Kwestie van aan te voelen hoe die eerste schooldagen waren voor Jill. “Ik werd voorgesteld als de nieuwe ICT-juf en kreeg meteen heel wat vragen van de leerkrachten. Dit werkte niet of daar was een probleem. Misschien was het niet helemaal mijn taak, maar toch deed ik het graag. Na vijf jaar kreeg ik de vraag om de rol van ICT-coördinator ook op te nemen voor de kleuterafdeling en de wijkschool. Het was best zwaar om dit halftijds te combineren met de klas.”

Door de technologische vooruitgang zal een kritische blik nodig zijn bij leerkrachten, leerlingen én ouders.

Jill Raman – ICT-coördinator Basisschool Wonderwijzer

Sinds vorig schooljaar mag Jill Raman (geen familie van darter Brian, voetballer Benito of basketster Jana trouwens) zich voltijds toeleggen op het ICT-gebeuren in de volledige basisschool. “Het is een gevarieerde job waarbij ik halftijds ICT-lessen geef en dus nog vaak voor de klas sta. Daar geef ik lessen rond mediavaardigheden, mediageletterdheid en mediawijsheid. Zo loopt er een traject met de zesdes rond cyberpesten, netiquette (etiquette op het internet) en veiligheid.”

ICT-coördinator Jill neemt met veel plezier ook de jongste kinderen onder haar vleugels. “We leren op een speelse manier programmeren. Daarvoor kreeg ik via een subsidie van Cera heel wat materiaal ter beschikking. Gelukkig was er die steun, want met dat geld konden we computationeel materiaal kopen om te leren programmeren en haalden we onder anderede LEGO Wedo en Micro:bits in huis.”

Aan de slag met LEGO en iPad

Ouders betrekken en helpen

Nog zo een taak waar Jill graag tijd voor vrijmaakt: ouders. “In 2021 is een werkgroep ontstaan uit de ouderraad die bepaalde thema’s naar voor schoof. Zo hebben we een ouderavond georganiseerd rond mediaopvoeding. Wanneer het gemeentebestuur een webinar voorziet rond bijvoorbeeld cyberpesten, dan proberen we via onze sociale media zoveel mogelijk ouders naar dat event te loodsen. Bij de laatste oudercontacten legden we posters en flyers rond mediaopvoeding klaar zodat wachtende ouders die konden inkijken.”

Ouders ondersteunen hoort daar volgens Jill ook bij. Verschijnselen zoals gameverslaving zijn niet (langer) iets voor leerlingen uit het secundair. “Die problematiek hebben we al gezien en dan proberen we zowel de leerling al de ouders te helpen. Helpen kan gelukkig ook voor minder zware problemen zoals het instellen van een app of hen te assisteren bij hun Office-account. Door de technologische vooruitgang zal een kritische blik voor iedereen noodzakelijk zijn. Zowel voor leerlingen en ouders, maar ook voor de school wanneer het bijvoorbeeld over cybersecurity gaat.”

Leerlingen aan de slag in de computerklas van Basisschool Wonderwijzer

Perfectionist

Het enthousiasme voor haar rol binnen de school druipt van het gesprek af. Of zou ze toch stiekem graag een eigen klas hebben? “Ik ben nog vaak in de klas terug te vinden, maar beide taken kan je niet met elkaar vergelijken”, vindt Jill Raman. “Met een eigen klas heb je natuurlijk een aparte band. Dat is heel fijn en je kan mooie zaken opbouwen. Maar voor mij is de job die ik nu doe helemaal op mijn lijf geschreven.”

Dat vraag wat meer uitleg en die krijgen we. “Ik ben nogal perfectionistisch en volg graag stappenplannen. Dat kan je perfect doen wanneer je een reeks computers moet klaarzetten. Dat gaat natuurlijk niet in een klas waar zowat elk kind een aparte handleiding heeft of op zijn of haar manier moet worden begeleid. Dat wil je uiteraard ook perfect doen en daar loop ik dan zelf tegenaan. Het grote voordeel voor mij is dat ik alle 500 kinderen van de school bij naam ken en hen via de ICT-klas kan ondersteunen en stimuleren.”

De job die ik nu doe is me helemaal op het lijf geschreven.

Jill Raman – ICT-coördinator Basisschool Wonderwijzer

ICT via supertechnische papa

Jill kreeg de interesse voor techniek en computers mee van thuis, van haar ‘supertechnische’ papa. “Hij is de meest handige harry die ik ken en had mij graag ingenieur zien worden. Maar daarvoor was mijn wiskundig inzicht onvoldoende. Ik volgde in het secundair constant bijles. Nu merk ik dat, wanneer ik een les wiskunde geef, ik dat daardoor gemakkelijker in stapjes kan doen. Mijn papa heeft me computers leren kennen en ermee leren werken.”

Veel van de kennis die Jill intussen heeft vergaard, komt uit eigen ervaring. “Ik leer graag zelf dingen kennen, trial and error hé. Al steek ik ook veel op van mijn man Jonas Vanderoost. Hij is jeugdconsulent in onze gemeente en stampte er tijdens de coronapandemie een CoderDojo uit de grond. Nu is het trouwens bezig met een STEM-traject. Het is fijn dat ik over veel van die dingen met hem kan praten.”

Grote (Digi)sprong met de school

Basisschool Wonderwijzer heeft de voorbije jaren op digitaal gebied een flinke sprong gemaakt. “We zijn een heel gedreven team en ik ben heel trots op mijn collega’s, en niet alleen op het digitale vlak. Het feit dat er hier een ICT-klas is en dat er ICT-lessen worden gegeven, wijst op het belang dat eraan wordt gehecht. We hebben als school verschillende stappen gezet, en vaak ging het om kleine, praktische verbeteringen.”

“Zo had iedereen voor de coronapandemie nog afzonderlijke e-mailadressen zoals Telenet of Yahoo. De pandemie heeft ons een paar vraagstukken voorgeschoteld zoals samenwerken, online vergaderen. Dat was niet eenvoudig via verschillende domeinen. We hebben toen de stap gezet naar Office 365 en daarvoor kregen we technische ondersteuning Koba Voorkempen. Bij hen kan ik op elk moment terecht wanneer ik er zelf niet uit geraak. Koen Braspenninckx, Erik Van Dyck en Stefan Trouw zijn echt lifesavers.”

Meerwaarde

Voor Jill en bij uitbreiding het hele schoolteam hebben de digitale middelen één grote functie. “Er moet een duidelijke meerwaarde zijn aan het gebruik. We merken dat sommige leerkrachten al ver staan in het gebruik van bijvoorbeeld iPads, terwijl anderen met kleine stapjes op hun eigen tempo er mee om gaan. Dat is voor mij prima, want niet voor elk klein dingetje heb je een digitaal toestel nodig. Het is goed dat we als team altijd een kritische bril opzetten, want kinderen zitten sowieso al veel voor een scherm.”

Werken met de iPad

De middelen van Digisprong gebruikte de school in hoofdzaak voor het aankopen van iPads. “Alle leerlingen uit de derde graad hebben er één ter beschikking. Daarnaast is er een tabletkar voor het eerste tot vierde leerjaar. Ook de kleuters hebben een iPad in de klas waar ze mee aan de slag kunnen. We hebben ook nog laptops in dienst. Die gebruiken we als leeshulp met voorleessoftware SprintPlus, maar ook voor andere doelen.”

ICT-beleidsplan

De (kritische) kijk op de digitalisering heeft de school in een ICT-beleidsplan gegoten. “We hebben een visie op ICT, net zoals we er één hebben op leren of onderwijs. Daarnaast zijn we er ons van bewust dat de technologie heel snel evolueert. Er zullen altijd bepaalde zaken zijn die anders of beter kunnen. Wanneer ik objectief onze school vergelijk met andere scholen, dan kunnen we in geen geval klagen.”

“Soms vraag ik me af of de initiatieven die wij nemen om kinderen bewust te maken van de mogelijkheden en gevaren, wel genoeg binnendringen bij hen. In het zesde leerjaar zie je bij hoe de info bij bepaalde leerlingen binnenkomt, terwijl het bij anderen als het ware gewoon afloopt. Ik lig er soms gewoon wakker van want hoe bereik je die kinderen én hun ouders het best.”

Jill volgde de opleiding Mediacoach en gebruikt haar inzichten om de leerlingen zo goed als mogelijk te informeren. “Ik werk vaak met dingen van Mediawijs, zoals Cyberhelden, Digital Detox of de Game Interland. Aan de hand daarvan zet ik een klasgesprek op, of maken ze groepswerkjes. Het mag zeker in het zesde leerjaar niet meer te kinderachtig of belerend zijn, merk ik.”

Computerklas Basisschool Wonderwijzer

ICT-soirée

Op regelmatige basis mag Jill haar collega’s nieuwe, technische en pedagogische, zaken aanleren. Ze doet dat tijdens ‘ICT-soirées’. “Ik merk dat elke collega vooruit wil. De weerstand die er soms is, wordt meestal ingefluisterd door onzekerheid. Met die ICT-soirées probeer ik die drempel weg te nemen. Tijdens die momenten neem ik hen mee via praktische tips, tools en dergelijke. We geven hen ook de nodige tijd om die tips om te zetten in de klas.”

De vraag om een soirée te organiseren, komt vaak vanuit het leerkrachtenteam zelf. “Soms hebben we een vergadering met drie leerkrachten en dat kan over van alles gaan. Verduidelijking van de Parentcom-app, bijvoorbeeld. Ik heb een reeks filmpjes die ik naar collega’s kan doorsturen wanneer ze met een bepaald probleem zitten. Op die manier kunnen ze op hun eigen tijd en tempo bijleren. Die filmpjes zijn trouwens ontstaan in Coronatijden. Door hen op die manier bij te staan, merk ik dat er veel onzekerheid wegvalt en de bereidheid toeneemt om nieuwe dingen toe te passen.”

Gewaardeerde steun

Leren uit eigen ervaring én van collega’s, daar draait het voor Jill om. “Via verschillende collega-groepen steek ik nieuwe zaken op. Regelmatig komen de ICT-coördinatoren van de scholengemeenschap samen. Dan tonen we aan elkaar wat we op school doen en daar leer je zoveel nieuwe dingen. Het is goed dat we dit vanuit de scholengemeenschap kunnen doen. Je kan er bepaalde frustraties, gevoelens of muren waar je tegen aanbotst, in de groep gooien.”

Ik merk dat alle collega’s vooruit willen. Als er al weerstand is, dan is die meestal ingefluisterd door onzekerheid. Die drempel probeer ik weg te nemen.

Jill Raman – ICT-coördinator Basisschool Wonderwijzer

Een speciale dank uit Jill aan de collega’s op school. “Ik krijg veel steun vanuit het directieteam. Twee personen wil ik daarbij heel speciaal in de picture zetten. Dat zijn Kristel Portael en Veerle Van Camp. Kristel gaf me de kans om deze functie voltijds uit te oefenen nadat ze mij eerder aannam als klas- en ICT-leerkracht. Op 1 mei gaat Kristel met welverdiend pensioen en dit is voor mij een heel aparte manier om haar te bedanken voor de jarenlange steun. Veerle is een essentieel deel van de ICT-tandem. Bij haar kan ik altijd terecht en daar ben ik haar dankbaar voor.”

Op de rem

Tijdens ons gesprek viel al snel op dat Jill één en al enthousiasme is voor haar job. Het lijkt ons moeilijk voor haar om de iPad of laptop na schooltijd dicht te laten. “Goh, laat ons zeggen dat ik heel blij ben dat ik mijn man heb. Ik leerde hem kennen in het laatste jaar van mijn studie. Toen ik hem vertelde dat ik zou solliciteren, speelde ik zelfs met het idee om de relatie te stoppen omdat ik vreesde geen tijd voor hem te hebben. Gelukkig kon hij die gedachte uit mijn hoofd praten.”

lees ook

“Goed ingezette digitale middelen zijn een versterking van de leerkracht en het lesgeven” – ICT-coördinator Nele Tilleman

“Zonder hem zou ik wellicht de hele avond doorwerken. Wanneer het nodig is gaat hij op de rem staan, maar soms is het sterker dan mezelf. Om te ontspannen ga ik regelmatig lopen en zwemmen. Ook yoga brengt me tot rust. Dat zijn momenten waarvan ik geniet. Net als van een boek lezen. Ik heb nu de goede gewoonte aangeleerd om mijn gsm niet meer mee te nemen naar bed. Dat was mijn goede voornemen voor 2024. Daardoor kan ik de volgende dag fris aan het schoolwerk beginnen.”

Bedankt Jill om ons mee te nemen in jouw leef- en werkwereld. We hebben genoten van jouw enthousiasme en hopen dat het ook collega’s van jou zal aansteken. Veel succes met jouw werk binnen Basisschool Wonderwijzer.


Dit is een interview binnen de ‘ICT-coördinator aan het woord’-reeks. Met deze rubriek willen wij ICT-coördinatoren hun verhaal laten doen. Op die manier kunnen ze van elkaar leren en eens gluren bij de buren. Wil jij graag zelf deelnemen of ken je iemand in je omgeving? Contacteer ons via info@schoolit.be voor een eerste kennismaking.

Child Focus geeft vorming over online veiligheid

Child Focus, de bedrijfswereld en lagere scholen in heel België hebben de handen in elkaar geslagen om 171 Internet Safe & Fun-workshops te geven. Vrijwilligers uit bedrijven maakten vandaag hun agenda vrij om leerlingen van het vijfde en zesde leerjaar een aantal basisreflexen aan te leren over online veiligheid, in het bijzonder rond privacy, cyberpesten, sexting en online vriendschappen.

Child Focus ziet de laatste jaren het aantal meldingen van problemen gelinkt aan online veiligheid stijgen. “Leerkrachten en begeleiders contacteren ons almaar meer voor situaties van grensoverschrijdende sexting”, aldus een persbericht. Het Internet Safe & Fun-programma geeft honderden scholen een duwtje in de rug voor de mediawijsheid van hun leerlingen en bespreken de voordelen en risico’s van sociale media.

Positief perspectief 

In de interactieve Internet Safe & Fun-workshops leren kinderen van 10 tot 12 jaar de juiste reflexen voor een leuk, veilig, bewust en kritisch internetgebruik. De animatoren bekijken samen met de jonge internetgebruikers hun online activiteiten vanuit een positief perspectief en maken hen tegelijk bewust van de risico’s die ze soms (durven) nemen op platformen zoals TikTok, Snapchat, Instagram en Roblox.

Deze actiedag vindt twee keer per jaar plaats. Jaarlijks bereikt Child Focus op die manier tussen de 12.000 en 14.000 leerlingen. De animatoren bespreken vier concrete gelinkt aan platformen die de kinderen gebruiken om het voor hen zo herkenbaar mogelijk te maken.

Hulp uit bedrijfswereld

Child Focus kan voor de workshops rekenen op verschillende partners uit de privésector. Personeelsleden van Proximus, Deloitte, Microsoft, Allen & Overy, Ernst & Young, NTT, Inchcape en Sopra Steria nemen deel aan deze editie. Steeds meer bedrijven integreren deze actie in hun CSR (Corporate Social Responsability)-initiatieven. Child Focus levert het didactisch materiaal en leidt de werknemers op zodat ze zelf de Internet Safe & Fun-workshops kunnen geven. 

“We zijn erg dankbaar dat partnerbedrijven ons steunen met Internet Safe & Fun, want we hebben deze steun heel hard nodig. Child Focus is immers niet structureel gesubsidieerd, waardoor we ook voor het verwezenlijken van onze missies rond verdwijningen, seksuele uitbuiting en preventieprojecten beroep moeten doen op externe financiering en hulp van donateurs en partners”, zegt Heidi De Pauw, Algemeen Directeur Child Focus.

lees ook

Educatieve game moet jonge kinderen waarschuwen voor online kinderlokkers

Internet Safe & Fun is een eerste stap. Leerkrachten kunnen nadien verder aan de slag met hun leerlingen. Child Focus biedt een brede waaier aan educatief materiaal aan om rond online veiligheid aan de slag te gaan. Na de Internet Safe &Fun-workshop krijgen leerkrachten een overzicht van het gratis beschikbare leermateriaal om bepaalde aspecten van dit thema verder uit te diepen (Clicksafe, Catalogus preventiemateriaal, Quiz – Internet Safe & Fun).