Nieuwe methode moet Vlaamse en Nederlandse leerkrachten digitaal versterken

- David Van Waeyenberghe

Vlaanderen en Nederland gaan samen een methode ontwikkelen om leerkrachten verder te versterken op digitaal gebied. De Europese Commissie ondersteunt deze Vlaams-Nederlandse samenwerking met 700.000 euro. Dat werd bekendgemaakt op de tweede Vlaams-Nederlandse Onderwijstop, dinsdag in Rotterdam.

De Onderwijstop is een evenement waar beleidsmakers en praktijkmensen elkaar ontmoeten om inzichten uit te wisselen en samen te werken aan oplossingen. “We komen op digitaal gebied van heel ver, maar we spelen stilaan zelfs internationaal een voortrekkersrol”, zegt Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) in een persbericht. “Vlaanderen en Nederland zijn op hun best als we elkaar kunnen inspireren. Zo neemt Nederland bijvoorbeeld ons concept van een Kwaliteitsalliantie voor leermiddelen over.”

Leerkrachten digitaal versterken

Vlaanderen en Nederland kampen op gebied van onderwijs met soortgelijke problemen, zoals een dalende onderwijskwaliteit en een lerarentekort. Begin vorig jaar vond daarom de eerste Vlaams-Nederlandse Onderwijstop plaats in Antwerpen. De conferentie is bedoeld om van elkaar te leren en  samenwerking verder te versterken. Vlaanderen en Nederland sloegen al succesvol de handen in elkaar om bijvoorbeeld privacyproblemen bij digitale toepassingen uit te klaren.

Vlaanderen en Nederland zullen samen een nieuwe methode ontwikkelen om leerkrachten uit het basis- en het secundair onderwijs verder te versterken op digitaal gebied. Het project gaat na de zomer van start in nauwe samenwerking met scholen uit Vlaanderen en Nederland. De Europese Commissie ondersteunt deze Vlaams-Nederlandse samenwerking met een subsidie van 700.000 euro.

Leren van elkaar

“Ons onderwijs had tot voor kort veel achterstand op digitaal gebied, maar de laatste jaren buigen we die om in een voorsprong”, zegt Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts. “We investeerden een half miljard via Digisprong in ICT-toestellen, ICT-coördinatoren, ondersteuning en bijscholingen. Samen met Nederland investeren we verder in de ondersteuning van leerkrachten. Zo maken we over de grenzen heen werk van meer onderwijskwaliteit.”

lees ook

“Een gezonde kritische blik is één van de belangrijkste eigenschappen van een leerkracht” – ICT-coördinator Jill Raman

“De wereld wordt steeds digitaler en speelt zich ook meer en meer online af”, zegt de Nederlandse minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs Mariëlle Paul (VVD). “Ontwikkelingen als AI vinden razendsnel hun weg in de samenleving. We vinden het belangrijk dat onze leerlingen hierin wegwijs worden, maar dat betekent ook dat we docenten hiervoor de goede bagage moeten meegeven. Met een methode-op-maat kunnen we onze leraren hiervoor nog beter toerusten.”