ChatGPT actueler voor betalende gebruikers

Beeld: Shutterstock

De nieuwste versie van de chatrobot ChatGPT gaat voor de betalende gebruikers over een veel actuelere kennis beschikken. Ontwikkelaar OpenAI maakte dat nieuws gisteren bekend, weet persbureau Belga. Het AI-model ‘GPT-4-Turbo’ is getraind met de openbare informatie die tot eind 2023 beschikbaar was.

De eerste versie van ChatGPT beschikte over kennis die liep tot het najaar van 2021. OpenAI, het bedrijf van topman Sam Altman, had beloofd dat de chatbot geleidelijk toegang zou krijgen tot steeds actuelere informatie. Bij de vorige betalende versie van de chatrobot werd april 2023 als deadline voor de gebruikte informatie gehanteerd. De nieuwe update voor premium gebruikers is verbeterd op vlak van schrijven, wiskunde, logisch redeneren en coderen, aldus OpenAI.

De nieuwe versie van ChatGPT  zal teksten formuleren die dichter aanleunen bij de gewone omgangstaal en die minder breedsprakerig zijn. Op de vraag om vrienden uit te nodigen per sms voor een verjaardagsetentje, zal ChatGPT voortaan kort en zakelijk kunnen antwoorden. Tot nu toe schreef ChatGPT een bloemrijke tekst die ongeveer drie keer zo lang was, met ook de eerder overbodige mededeling dat een etentje zonder de genodigden toch niet hetzelfde zou zijn.

lees ook

ChatGPT krijgt een (selectief) geheugen

De bijgewerkte versie is enkel beschikbaar voor premium ChatGPT-gebruikers. Dat zijn klanten die betalen voor ChatGPT Plus, Team of Enterprise.

Acco ontwikkelt AI-samenvattingstool

De Belgische boekhandel en uitgeverij Acco heeft een platform ontwikkeld waar studenten hun online cursusmateriaal gratis kunnen laten samenvatten. Dankzij artificiële intelligentie (AI) krijgen de gebruikers een samenvatting die volledig op hun maat is gemaakt. De tool zal na de paasvakantie beschikbaar zijn en moet de studenten in de eerste plaats tijdwinst opleveren.

Enkele maanden voor de examenperiode beginnen de meeste studenten met de voorbereiding op de blok, schrijft Acco in een persbericht. Voor de meesten onder hen is een samenvatting cruciaal om goed te studeren. De meest ijverige studenten vatten zelf hun cursussen samen om zo de inhoud een eerste keer deels te onthouden. Dat neemt echter heel wat tijd in beslag, waarop heel wat anderen kiezen voor de gemakkelijkheidsoplossing en betalen voor een samenvatting van een mede-student.

OpenAi

Met de examens die in juni voor de deur staan wil Acco studenten een duwtje in de rug geven. Samen met technologiereuzen Microsoft, ontwikkelaar Cronos en blended agency iO heeft de uitgeverij maandenlang gesleuteld aan een online platform waarop studenten cursussen kunnen samenvatten. De mosterd haalde Acco bij de technologie van het bedrijf OpenAi, dat onder meer ChatGPT heeft ontwikkeld.

“Net zoals bij ChatGPT heb je helemaal zelf in de hand hoe je samenvatting er zal uit zien”, legt Inge Vander Velpen, CEO Acco uit. “Studeer je vlotter in prozateksten of werk je liever in bullet points? Wil je de tekst vertaald zien naar het Nederlands, Frans of Engels? Dat bepaal je allemaal zelf door gerichte commando’s te geven. Op die manier heb je een samenvatting die volledig op jouw maat is en bespaar je veel tijd.”

Integreren in Sofia

Acco kreeg de medewerking van partners Microsoft en Cronos, maar ook van de eigen auteurs. “Zonder hun fiat was dit niet mogelijk geweest”, legt Vander Velpen uit. De uitgeverij integreert de samenvattingstool in de eigen EdTech tool Sofia. Momenteel is het al mogelijk om van de 60 meest gekozen e-publicaties, die in een gesloten systeem zitten om zo de auteursrechten volledig te beschermen, samenvattingen te maken. Op die manier kunnen nu al 20.000 studenten gebruikmaken van het platform.

Dat aantal wordt vanaf nu verder aangevuld. Het samenvattingsplatform zal in een eerste fase gratis toegankelijk zijn voor studenten. Later zal Acco een democratische prijs vragen, zodat verdere investeringen en ontwikkelingen mogelijk zijn. Dat past dan ook perfect in het gedachtengoed van Acco om studeren voor iedereen zo toegankelijk mogelijk te maken.

Belang van goede samenvatting

Een samenvatting maken lijkt misschien een eenvoudige taak maar dat is het niet, aldus Acco. Het belang van een goede samenvatting op maat, valt dan ook niet te onderschatten. Onderwijsexperten zoals professor Martin Valcke (UGent) reageren enthousiast op de technologische innovatie. Toch mogen studenten zich niet blindstaren op een samenvatting. De professor hamert op het belang van het studeren van de cursus zelf.

lees ook

Vlaamse Scholierenkoepel: “AI toelaten als hulpmiddel in de klas”

“AI is een mooi extra hulpmiddel dat studenten in hun toolbox kunnen steken en gebruiken, maar als ‘bestuurder’ van de tool moet je wel alles goed in de hand houden of je gaat snel uit de bocht met een AI-samenvatting. Met gerichte commando’s  kan de samenvatting volledig op maat van de student zijn. Een goeie samenvatting op maat bespaart en helpt tijdens het leren”, aldus Professor Martin Valcke, hoogleraar Onderwijskunde aan de Universiteit Gent.

Microsoft lanceert nieuwe functies in Search Progress en Coach

Beeld: Image Creator

Studenten en leerkrachten krijgen nieuwe mogelijkheden om via Zoekvoortgang en -coach efficiënter door het digitale landschap te navigeren. Microsoft heeft vier nieuwe verbeteringen aangebracht in Search Progress en Coach in Teams for Education.

Search Progress is ontwikkeld om studenten te helpen bij het gericht vragen stellen. De tool moedigt hen ook aan om de verkregen informatie door een kritische bril te bekijken. “Dat zijn cruciale vaardigheden voor traditioneel onderzoek, maar eveneens fundamenteel voor sterke AI-geletterdheid”, schrijft Emma Gray in een blogpost. Microsoft heeft net vier verbeteringen aangebracht in Teams die het gemak voor de student nog moeten vergroten.

Internationale domeinaanpassing

Microsoft heeft de extensiemogelijkheden flink uitgebreid. Tot nu bleven de institutionele domeinen in Search Coach beperkt tot Amerikaanse extensies (.edu en .gov). Leerkrachten kunnen nu de zoekervaring van studenten aanpassen door lijsten samen te stellen met vertrouwde instellingsdomeinen, relevant aan de regio waarin wordt lesgegeven. Microsoft geeft daarvoor een shoutout aan Britse docenten die het probleem hebben aangekaart.

APA-citaten

Docenten kunnen het voor hun studenten gemakkelijker maken om citaties te genereren als onderdeel van het onderzoeksproces. Onderzoek is namelijk in veel gevallen de eerste stap om tot papers, presentaties of andere rapporten te komen. Door de optie aan te vinken, kunnen studenten het werk dat ze hebben gestoken in een Search Progress-opdracht, meenemen naar de rest van hun projecten.

Studenten kunnen er ook voor kiezen om hun zoekvoortgangswerk te exporteren  door het te kopiëren als een lijst. Die lijst bevat naast hun zoekopdracht ook uitleg voor elke geraadpleegde bron.

Aangepaste filters

Docenten krijgen de kans om Search Coach te personaliseren in functie van de gegeven Progress-opdracht. Zo kunnen ze filters weghalen of toevoegen, de factcheck-knop in- of uitschakelen en achtergronden veranderen.

Microsoft maakt Search Progress toegankelijk op mobiele apparaten. Studenten hoeven dus niet langer een laptop te gebruiken, maar kunnen effectieve zoekopdrachten oefenen, bronnen evalueren en onderzoeksopdrachten voltooien via hun smartphone of tablet.

lees ook

Microsoft lanceert AI-gedreven leescoach

Google Educator Group BE/NL organiseert tweede hybrid meet-up

Foto: GEG BE/NL

In mei vorig jaar vond de eerste ‘meet-up’ plaats in Amsterdam, Brussel en online. Dit jaar, op donderdag 18 april, kunnen deelnemers de ontmoeting live bijwonen in het Google-kantoor in Brussel of via een online verbinding. Netwerken en leren van elkaar zijn opnieuw twee van de belangrijkste elementen van de hybride ontmoeting.

De eerste meet-up op 26 mei vorig jaar was een dusdanig succes dat de deelnemers en leden van de Google Educator Group BE/NL al snel kozen voor een tweede editie. Amsterdam valt weg als fysieke ontmoetingsplaats, maar het Google-kantoor in Brussel zet de deuren wel opnieuw open. De meet-up geeft deelnemers de kans om dingen te leren en elkaar beter te leren kennen.

Programma

GEG leaders Shirley van Heijningen, Kim van Veenendaal, Raf Peeters en Kristof Van Dyck verzorgen de verwelkoming van de (online) deelnemers. Nadien nemen Louise Van Lint en Bart Moorees (Google) het woord. De deelnemers krijgen een unieke kijk in de toekomst van Google for Education via een roadmap sessie. Wie in Brussel aanwezig is, maakt trouwens kans op een leuke prijs.

Keuzeworkshops

In de voormiddag krijgen de deelnemers dezelfde workshops voorgeschoteld. Na de middag is er keuze uit verschillende live en online sessies.

In Brussel:

  • Keith Augusteyns: Rubrieken in Google Classroom
  • Gwen Carmans Het canvas van data: Schilder jouw verhaal met Google Looker Studio
  • Sofie Lauwyck: Classroom: oefensets en videoactiviteit opmaken
  • Francis Van Hecke: Quizalize: Quiztool voor het onderwijs met smart AI functies
  • Lucie Renard: Het AI-prototype in BookWidgets
  • EDU prompt: Google Gemini
  • GEG BE/NL Leaders: GEG-spel – Samen spelideeën creëren
  • GEG BE/NL Leaders: Google AI – Brainstormen + slide maken Gemini in het klaslokaal

Online te volgen:

  • Karin Van Rijn: Integratie Google Apps in de klas
  • Niels Brockmeier: De kracht van Google Groepen
  • Casper Schneider: Google Forms in het onderwijs
  • Dimitri Bongers: Voeg 4 superkrachten toe aan je Google Classroom met Bookwidgets

lees ook

In het spoor van Google for Education

Inschrijven

“Het evenement biedt een unieke kans om nieuwe kennis en vaardigheden te verwerven, te netwerken en de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van Google for Education te verkennen,”, zegt Kristof Van Dyck. “De inspirerende presentaties, praktische workshops en waardevolle uitwisselingen verrijken de onderwijspraktijk en helpen om effectiever en innovatiever les te geven met Google-toepassingen.”

De tweede GEG E/NE meet-up wordt rond 16 uur afgesloten met een vrijblijvend netwerkmoment. Wie interesse heeft om (online) deel te nemen, kan zich via deze link inschrijven.

European Schoolnet Academy organiseert MOOC over mediageletterdheid bij jongeren

Een nieuwe online cursus van de European Schoolnet Academy staat klaar voor leerkrachten en opvoeders. Het thema voor deze MOOC is de mediageletterheid bij jongeren vandaag. De cursus bestaat uit zes lessen en duurt in totaal 12 uur.

Wat zijn de mediageletterheidsbehoeften van jongeren tegenwoordig? Het is één van de vragen waar de MOOC inzichten in wil bieden. De lesgevers bekijken de technologische ontwikkelingen in het medialandschap. Ze bespreken ethische overwegingen waar jongeren rekening mee moeten houden wanneer ze technologie gebruiken op het internet begeven. Cursisten krijgen tegelijk inzichten mee in de ‘kosten’ van internet in termen van milieu-impact en menselijke arbeid.

Leerdoelen

De nieuwe MOOC zoomt in op volgende leerdoelen:

  • Principes achter effectief onderwijs in mediageletterdheid en kritisch denken
  • Inzicht in problemen  waarmee jongeren worden geconfronteerd wat betreft moderne technologie
  • Nadenken over de invloed van technologie op individuen, samenleving en wereld
  • Selecteren en ontwikkelen van educatieve benaderingen die voldoen aan de behoeften van leerlingen op vlak van mediageletterdheid.

De cursus is bedoeld voor leerkrachten en opvoeders in het lager en secundair onderwijs van elk vak. Daarnaast zijn ook andere belanghebbenden zoals directeurs, ondersteuners en beleidsmakers van harte welkom om deel te nemen aan de MOOC.

lees ook

‘Mediawijsheid bijbrengen zie ik als onze grootste uitdaging’ – Bert Vanhauwaert

Modules

De MOOC bestaat uit vier modules:

  • Volgende digitale decennium – cruciale van mediageletterdheid? Opent op 6 mei
  • Verkenning van onze relatie met technologie. Opent op 13 mei
  • Algoritmen en AI. Opent op 20 mei
  • Verborgen kosten’ van internet. Opent op 27 mei.

Deelnemers volgen de cursus op eigen tempo, maar moeten wel rekening houden met bepaalde deadlines. Meer infomatie en inschrijvingsmodaliteiten zijn terug te vinden op deze website van European Schoolnet Academy.

Bewerk AI-beelden van Dall-E met nieuwe functie

Niet tevreden met een beeld van ChatGPT’s Dall-E? Via een nieuwe functie kan je de beeldgenerator gerichtere suggesties geven om beelden naar je wens aan te passen.

De AI-beeldgenerator Dall-E heeft ons al meermaals weten verbazen met de kwaliteit van beelden die de tool kan afleveren, maar soms is het resultaat niet wat je zoekt. Vanaf nu is het eenvoudiger om Dall-E aanpassingen aan beelden te laten maken zonder opnieuw te moeten herbeginnen. OpenAI kondigt een nieuwe, op tekst gebaseerde beeldbewerkingsfunctie aan voor Dall-E.

De functie verschijnt als je op een gegenereerd beeld klikt. Dit opent een nieuw chatvenster waarbij je gerichtere aanpassingen kan vragen over het beeld. Klik op Select om een zone op het beeld te markeren en laat Dall-E weten wat je daar precies wilt zien. Je kan bijvoorbeeld de achtergrond aanpassen of specifieke objecten toevoegen of verwijderen.

Stap voor stap kom je uiteindelijk tot het beeld wat je wilt. Het is niet mogelijk om bewerkingen zelf handmatig uit te voeren.

lees ook

OpenAI lanceert Sora: van tekst naar AI-video

De beeldbewerkingfunctie is beschikbaar voor zowel Dall-E 2 als de nieuwe versie Dall-E 3. Sinds februari zijn inschrijvingen voor Dall-E 2 afgesloten door OpenAI en het vult ook geen gratis credits meer aan voor wie al wel een account had aangemaakt. Dall-E 3 is beschikbaar binnen ChatGPT, als je een betalend Plus-abonnement hebt.

Whizzkids organiseert wedstrijd voor lerarenteams

Foto: vzw Whizzkids

Al 25 jaar organiseren de medewerkers van Whizzkids online ICT-wedstrijden voor leerlingen uit het lageren (sinds dit jaar) secundair onderwijs. Ook studenten aan de lerarenopleiding nemen jaarlijks deel. De populaire wedstrijd krijgt nu een spin-off voor leerkrachtenteams. Die nemen het op 30 mei tegen elkaar op. De inschrijvingen voor deze lerarenwedstrijd lopen alvast als een trein.

Whizzkids boorde naar aanleiding van het 25jarig jubileum met de eerste graad secundair onderwijs een nieuwe doelgroep aan. Nu komen daar dus de leerkrachten zelf ook bij. “Op algemeen verzoek”, zegt Bert Vanhaesebroeck van  vzw Whizzkids. “We kregen de voorbije jaren meermaals de vraag of er iets soortgelijks mogelijk was voor lerarenteams. Het enthousiasme voor de wedstrijd die plaats zal vinden op 30 mei is bijzonder groot.”

Tweede wedstrijdmoment

De wedstrijd zal een uur duren en verloopt via Google Meet. Het oorspronkelijke idee was om 50 teams toe te laten. Maar daar werd Whizzkids slachtoffer van het eigen succes. “We merkten dat de inschrijvingen vlot voorbij de 50 gingen en dus trokken we het aantal deelnemende teams op naar 75. Maar ook dat blijkt te weinig want intussen hebben we al 110 ingeschreven teams. Daarom denken we eraan een tweede wedstrijdmoment te plannen”, verduidelijkt Bert.

Whizzkids

De lerarenteams zullen zich mogen bewijzen in opdrachten waar het begrijpend lezen, zoekvaardigheden en het kritisch omgaan met informatie wordt getest. “Het is de bedoeling om de wedstrijd luchtig te houden. Het moet een ontspannende activiteit worden voor alle deelnemers. De wedstrijd op 30 mei start om 17 uur en duurt maximum één uur. We zorgen natuurlijk voor een leuke prijs, maar wat die is hou ik nog even voor mezelf.”

Finales Whizzkids

We zouden in het lerarenenthousiasme haast vergeten, maar ook de leerlingen zitten in de eindfase van hun Whizzkids-parcours. Op 30 april vindt de kleine finale plaats in de Zoo van Antwerpen. Dertig klassen uit het vierde, vijfde en zesde leerjaar zijn uitgenodigd waar ze een aantal Whizzkids-opdrachten tot een goed einde moeten brengen. Het zijn die teams die tijdens de online halve finales op plaatsen 11 tot en met 20 eindigden. De top tien uit die online halve finales zijn uitgenodigd voor het grote finalespel op donderdag 16 mei in Walibi.

lees ook

Onderwijsinspectie ziet scholen opnieuw digitale vooruitgang boeken

Een dag later vindt de grote finale, ook in Walibi, plaats voor klassen uit de eerste graad secundair onderwijs. In de B-stroom namen 330 klassen deel, in de A-stroom waren dat er 350. Voor die laatste groep organiseerde Whizzkids twee aparte wedstrijden. In totaal zakken uit elk leerjaar 10 klassen af naar de finale, wat het aantal teams op 40 brengt. Vlaams minister Ben Weyts (N-VA) zal hoogstpersoonlijk de prijzen overhandigen. “Het is met steun van het Excellentiefonds dat we onze wedstrijd konden uitbreiden naar het secundair.”

Lerarenteams die nog willen inschrijven, kunnen dat via deze link.

Op ontdekking in eerste Esports-klas in Vlaanderen

Foto: KTA Brugge

“Esports draait om veel meer dan louter gamen”

Het KTA Brugge startte dit schooljaar met de opleiding Esports als keuzevak. De topsportschool geeft jongeren de kans om de business, want dat is het uiteindelijk, van binnen en buiten te leren kennen. Gaming in het onderwijs groeit steeds meer en dat is ook te merken in Brugge. Schoolit bezocht de Esports-klas tijdens een gastworkshop EA Sports FC.

Ruim een jaar geleden lanceerde het KTA Brugge de opleiding Esports. Naar Belgische normen was dat een primeur. “We kregen twee jaar geleden een vraag van de VUB. De universiteit had een Esporter die een specifieke opleiding in die zin nodig had om zijn diploma te kunnen halen”, zegt technisch adviseur Kris Vandevoorde. Samen met leerkracht en game-enthousiasteling Liesbeth Last leidt hij ons rond in het hypermodern uitgeruste klaslokaal. Ondertussen geeft gamer en Esports-commentator Brian Soares Duarte rustig zijn masterclass.

Keuzevak

De opleiding Esports is een keuzeonderdeel binnen de Economische of Humane wetenschappen in de tweede en derde graad. Daarnaast kunnen ook studenten van de Technologische wetenschappen (2de graad) en Internet of Things (3de graad) kiezen voor het keuzevak. We merken al snel tijdens ons bezoek dat de studenten veel meer doen dan games spelen. “We willen hen leren kennismaken met alles wat het begrip inhoudt”, gaat Liesbeth Last verder.

De school maakt de jongeren bewust van wat er leeft en kan leven in de Esportswereld. “Ze verdiepen zich via vier focuspunten (business, events, attitude en gameplay) in de vaardigheden en competenties die nodig zijn om het te maken binnen Esports. Games spelen is slechts een onderdeel van de opleiding. De studenten leren events organiseren en ontdekken de zakelijke kant van de Vlaamse en wereldwijde videogamingindustrie.”

De Esports-klas van KTA Brugge. Foto: KTA Brugge

De studenten leren ook een gezonde, professionele houding aan te nemen om de potentiële gevaren in te schatten en te vermijden. “Ze moeten voor elke vakantie een ‘levenswiel’ invullen, om hun eigen gamegedrag en schermtijd in te schalen. Op die manier worden ze zich bewust van eventuele problemen zoals een gebrek aan sociaal leven, te veel schermtijd of ook de punten die lijden onder hun gamegedrag. We zetten ook schoolbreed in om problematisch gamegedrag in kaart te brengen samen met de leerlingenbegeleiding.”

Teamwork

De opleiding startte met vijf leerlingen in de derde graad en negen in de tweede graad, waarvan één meisje. Dat hadden er best meer kunnen zijn, want het keuzevak stootte op wat weerstand. “Veel leerlingen zouden zich meteen inschrijven, maar het zijn momenteel nog de ouders die op de rem staan”, legt Kris Vandevoorde uit. “Ze vinden dat hun kind al veel games speelt. Nochtans is dat net een motivatie om hen in te schrijven, want hier is de omkadering optimaal. Tijdens het jaar zijn er leerlingen bijgekomen omdat ze inzien dat er veel carrière- en studiemogelijkheden zijn binnen deze industrie.”

Eén van die voordelen is het samen gamen. Thuis zit de leerling vaak alleen op de kamer en is er enkel contact via zogenaamde discords. “Bij ons is er sociale interactie en we hebben al veel mooie dingen zien ontstaan. Teamwork en communicatie bijvoorbeeld. Maar ook leren omgaan met woede. Die sociale cohesie is een belangrijke factor om mee te nemen binnen het vak Esports. Op deze manier creëer je een echte community.”

Profielen

Terwijl Brian Soares Duarte danig onder de indruk raakt van het spelniveau van sommige studenten, nemen Kris en Liesbeth ons mee naar de verschillende profielen. Want deze opleiding is lang niet alleen voor studenten die een professionele carrière als gamer in het vizier houden. “Gaming is een wereldwijde miljardenbusiness. Ook in Vlaanderen hebben we tal van belangrijke spelers en mensen die van videogames hun beroep hebben kunnen maken. In deze opleiding belichten we elk aspect”, gaat Liesbeth Last verder.

Leerlingen helpen elkaar tijdens gameplay. Foto: KTA Brugge

Het KTA richt zich op vier profielen: gamer, technieker, influencer en ondernemer. “De studenten krijgen uiteraard tips & tricks om games te spelen. We merken ook, zeker in de tweede graad, dat veel leerlingen met streaming bezig zijn. Daarnaast moeten ze een event van nul organiseren. In eerste instantie zal dat intern zijn, al is het ook de bedoeling om dat open te trekken. We willen hen aantonen dat je met gaming veel kanten uit kan, zeker ook naar het onderwijs. Kijk naar mij, ik verdien ook mijn boterham met Esports.”

Ethisch charter

We kunnen er niet omheen, rond Esports hangt nog altijd een waas van vooroordelen. Daar is het schoolbestuur zich goed van bewust. “We zijn de eerste middelbare school in België die Esports integreert in het lesaanbod”, zegt Kris Vandevoorde. Door de focus te leggen op de verschillende aspecten van Esports en professioneel gamen nemen we het stigma en de vooroordelen errond weg. We zetten in op de positieve aspecten van (e)gameplay.”

De school heeft een ethisch charter opgesteld met leefregels. “Die heldere spelregels moeten bijdragen om Esports-professionals op te leiden. Het charter omvat afspraken rond een gezonde levensstijl, balans tussen on- en offline tijd en voldoende nachtrust. Daarnaast focussen we op fairplay zodat iedereen gamen voor iedereen een fijne ervaring zal zijn. De leerlingen moeten dan ook op elk moment respectvol communiceren, met alle stakeholders.”

Gastsprekers

De masterclass van Esporter Duarte zit er op, wat ons bij de gastsprekers brengt. De Esports-leerlingen krijgen regelmatig bezoek van bekende en minder bekende professionals. “Via subsidies van Flankerend Onderwijs West-Vlaanderen kunnen we gastsprekers uitnodigen”, aldus Liesbeth Last. “We schreven in ruil aan een digitaal handboek dat kan dienen als inspiratie voor andere scholen.”

Binnenkort brengt een absolute wereldster uit Esportswereld een bezoek aan de school: Eefje Depoortere. De Brugse, in het wereldje gekend als ‘Sjokz’ is een gamer maar vooral een gerenommeerde shoutcaster. “Via haar studie sportjournalistiek groeide ze uit tot de wereldtop wat hosting betreft. Eefje geeft live commentaar bij Esportswedstrijden in arena’s met duizenden toeschouwers. Ze is een mooi voorbeeld, zeker voor meisjes, van wat je kan bereiken via Esports. Eefje komt op 4 juni naar een congres dat we zullen organiseren.”

Beroepskwalificatie

KTA Brugge wil de komende maanden en jaren nog meer stappen zetten in en voor de opleiding Esports. “Ons uiteindelijke doel is om Esports te laten erkennen als beroepskwalificatie, net zoals dit in verschillende landen al het geval is”, verduidelijkt Kris Vandevoorde. “In Nederland is dit jaar een Amsterdamse school gestart met de opleiding Esports, Games en Eventmanager. Dit willen wij ook zodat we nog veel breder kunnen gaan en meer inzetten op de technische vaardigheden die eraan zijn gekoppeld.”

Op dit moment is Esports ‘slechts’ een keuzevak, al hoeft dat voor Kris geen reden te zijn om niet deel te nemen. “Het is een versterking voor de competenties van de leerlingen, zoals omgaan met tegenslagen. We brengen ook studenten samen met verschillende (leer)achtergronden. De knowhow die ze leren in hun specifieke richtingen, brengen ze mee naar Esports. Ze kunnen ze elkaar helpen, via hun ene gemeenschappelijke passie: gamen. Dat blendt heel goed samen.”

Groeipotentieel

De Brugse Esports-pioniers hopen dat hun voorbeeld navolging krijgt in andere scholen. De belangstelling is er alvast en bovendien zijn er vervolgopleidingen mogelijk. Esports wordt al in verschillende hogescholen en universiteiten aangeboden. Er is veel groeipotentieel in het vak en bij de leerlingen. We staan nu al ver, maar we kunnen en willen nog meer. Er zitten een paar fijne zaken in de pijplijn.”

lees ook

‘Van gamen kan je leren’ – Liesbeth Last

“Bovenal willen we dat ook andere scholen het potentieel inzien en instappen in het Esports-verhaal. Tijdens ons congres op 4 juni zullen we een handboek lanceren over het ‘Esports-ready’ krijgen van een school”, besluit Liesbeth Last.


Op 21 en 22 april vindt in KTA Brugge een opendeurdag plaats waar geïnteresseerd jongeren (en hun ouders) kennis kunnen maken met de opleiding Esports. Op 27 mei is de school aanwezig tijdens het OMG-forum. Meer informatie is terug te vinden op de website van de school.

Oude Chromebooks binnenkort opnieuw veilig bruikbaar?

Lacros biedt de oplossing, ofwel de ontkoppeling van de Chrome internetbrowser van ChromeOS. Zo kan je veilig oude Chromebooks blijven gebruiken.

Een Chromebook werd vorig jaar tot acht jaar ondersteund. Eind 2023 kondigde Google aan dat Chromebookmodellen gelanceerd vanaf 2019 op tien jaar veiligheidsupdates mogen rekenen. Heb jij een Chromebook liggen die niet langer wordt ondersteund? Dan heb je vandaag een probleem. Geen ChromeOS-updates betekent ook geen Chrome-updates meer, wat de internetbrowser heel kwetsbaar maakt voor hackers.

aparte veiligheidsupdates

Google wil daar nu een mouw aan passen met de lancering van ‘Lacros’, kort voor Linux and Chrome OS. Binnen Lacros draait Chrome als een losse internetbrowser in ChromeOS. Het belangrijkste voordeel daarvan is dat Chrome daarna apart veiligheidsupdates ontvangt, zoals dat nu ook gebeurt op Windows, macOS en Linux.

Door Chrome van ChromeOS te koppelen, wordt het risico kleiner om door te werken op een Chromebook die geen securityupdates meer ontvangt. ChromeOS blijft een risico, maar Chrome blijft in de toekomst wel up-to-date. Extra voordeel: van profiel wisselen in Chrome vereist niet langer dat je uit ChromeOS moet loggen.

vervaldatum

In de Canary-testversie van ChromeOS, de meest experimentele variant, was Lacros plots de standaardversie in ChromeOS versie 124. In ChromeOS 125 was alles opnieuw normaal, zonder Lacros, binnen Canary.

Google wil de overgang naadloos laten verlopen en communiceert amper over de evolutie. Plots gaat daar de dag komen dat het werkt. Tot dan raden we niet aan om oude Chromebooks lang na de ‘vervaldatum’ te blijven gebruiken.

lees ook

Google lanceert Chromebook Plus als nieuw label met unieke functies

Heb je een toestel thuis of op kantoor dat geen updates meer ontvangt? De kans is klein dat die Lacros zal ondersteunen, aangezien die geen ChromeOS-updates meer ontvangt. Misschien wel, aan Google om ons te verrassen. Toestellen die 2024 als laatste ondersteuningsjaar hebben, achten we de kans groot dat een ChromeOS-update met Lacros haalbaar is dit jaar.

Stappenplan naar teamgerichte ICT-coördinatie

Het Kenniscentrum Digisprong stelde een jaar geleden het Europese TSI-project ‘Naar teamgerichte ICT-coördinatie’ voor. Dat project geeft scholen handvatten om de ICT-werking als team aan te pakken. Het kenniscentrum ondersteunt scholen die een vernieuwde aanpak zijn gestart of overwegen ermee te beginnen. Een overzichtelijk stappenplan kan daarbij helpen.

Het takenpakket van een ICT-coördinator, zowel pedagogisch als technisch, is de voorbije jaren flink uitgebreid. Dat heeft vanzelfsprekend gevolgen voor de ICT-coördinator zelf, maar ook voor leerkrachten, leerlingen en schoolpersoneel. Zij kunnen zich bij momenten onvoldoende ondersteund voelen. Een teamgerichte ICT-aanpak biedt volgens het Kenniscentrum Digisprong, gesteund door Europees onderzoek, veel voordelen.

Naar teamgerichte ICT-coördinatie

Het Kenniscentrum Digisprong organiseerde vorig schooljaar infosessies naar aanleiding van het project ‘Naar teamgerichte ICT-coördinatie’. De aanleiding daarvoor was een onderzoek van onder andere MICTIVO. Het onderzoek toonde aan dat de werkdruk van ICT-coördinatoren vaak veel te hoog ligt. Een goede ICT-coördinatie, gedragen van het schoolbestuur, is om die reden van grote waarde.

Het project geeft scholen praktische richtlijnen om op een gestructureerde manier aan de slag te gaan met ICT-coördinatie. Verschillende Vlaamse scholen gingen sinds de start van het project aan de slag om het ICT-verhaal als team te schrijven. Andere scholen zijn van plan om er mee te beginnen. Het Kenniscentrum Digisprong ondersteunt die scholen met sjablonen voor beleidsplannen, takenoverzichten en succesvolle praktijktips.

Stappenplan

Het kenniscentrum deelt een handig stappenplan als ondersteuning voor scholen om het veranderingsproces te laten slagen. Het plan omvat acht stappen die zijn in te delen in drie fasen:

  • Enthousiasme en een plan (stappen1-3): drie zaken zijn nodig om met een ICT-team aan de slag te gaan. Er moet ruimte zijn voor verandering, een pedagogische visie en een ICT-beleidsplan. Als één van die punten ontbreken, dan geeft het stappenplan handige tips om eraan te werken.
  • Mensen en middelen (stappen 4-6): wie neemt de taken op zich, welke opdrachten of expertise worden beter uitbesteed, welke financiële en praktische middelen zijn er binnen de school of scholengroep?
  • Uitvoering en evaluatie (stappen 7 en 8): De start van het ICT-team, met afspraken, takenverdeling, reserveren van nodige uren en evaluatie en bijsturing.

Veranderingsproces

Het project om naar een teamgerichte coördinatie te komen, moet volgens het Kenniscentrum Digisprong voldoen aan enkele kernvoorwaarden. Zo moet het project gedragen zijn binnen het schoolteam. Daarnaast moet het een cyclisch project zijn. Het is belangrijk om de werking regelmatig te evalueren, bij te sturen en indien nodig uit te breiden. Daarvoor moet het volledige schoolteam de kans krijgen om feedback te geven. Nadien start het stappenplan opnieuw.

Als derde voorwaarde moet het project gepersonaliseerd zijn en dus afgestemd op de school. Het stappenplan en de gebruikte veranderingsmodellen (Kotter en Knoster) zijn leidraden. De uiteindelijke invulling hangt af van de specifieke noden en de situatie van de school. Die noden kunnen worden in kaart gebracht via verschillende hulpmiddelen, die zijn opgesomd op de website van het Kenniscentrum Digisprong.

Sleutels tot succes

Het kenniscentrum geeft scholen nog drie extra sleutels tot succes mee. Zo is de steun van de directie en het schoolbestuur onontbeerlijk. Zij moeten hun akkoord geven over de strategie en mandaat geven aan de trekkers van het project. Het is daarom wijs om te leren uit goede praktijken van andere scholen. Door van anderen, rechtstreeks of via het kenniscentrum, ideetjes op te pikken kunnen scholen dezelfde beginnersfouten vermijden.

lees ook

Vlaams Parlement debateert (opnieuw) over verduurzaming Digisprong

Duidelijke en vergelijkbare kaders maken het eenvoudiger om te vergelijken, samen te werken, informatie uit te wisselen en resultaten op te volgen. Elke school is anders waardoor het onmogelijk is dat de ICT-beleidsplannen van verschillende scholen gelijk zijn. Het gebruiken van eenzelfde structuur, zoals sjablonen voor een ICT-beleidsplan of het takenoverzicht ICT coördinatie biedt voordelen.

Het stappenplan kan je hier downloaden.

Online inspiratiefestival (23 april) zoomt in op digitaal leren en lesgeven

Het expertisecentrum Education & Development van UCLL Hogeschool organiseert op dinsdag 23 april een (gratis) online inspiratiefestival. Experts van het centrum geven in vier sessies nieuwe en relevante bevindingen uit hun onderzoeken Ruim 350 leerkrachten, directies en beleidsmedewerkers schreven zich al in.

Het online inspiratiefestival Onderwijs 2.0 richt zich naar leerkrachten lager en secundair onderwijs, begeleiders, directies en beleidsmedewerkers. De organisatie is in handen van het expertisecentrum Education & Development van UCLL. “We voeren praktijkgericht onderzoek met en voor leerkrachten, directies en beleidsmensen”, legt Katrien Goossens uit. Eén van de pijlers is digitaal leren en lesgeven.

Korte snacks

Het expertisecentrum wil met het korte (één uur) event vooral de aandacht vestigen op nieuwe onderzoekinzichten. “We merken dat nog te weinig mensen binnen het onderwijs echt weten waar we mee bezig zijn. De bedoeling van onze onderzoeken is om de resultaten nadien om te zetten in concrete acties voor leerkrachten. We bieden navolgingen aan, die zijn gestoeld op ons praktijkgericht onderzoek.”

Tijdens het inspiratiefestival snijden de onderzoekers van het expertisecentrum vier onderwerpen aan. Het gaat telkens om twee parallelle sessies. Deelnemers aan het online event moeten dus vooraf een keuze maken. De sessies zijn:

  • Digitaal leren en lesgeven (19u)
  • Zelfgestuurd leren (19u)
  • Beleid in onderwijs (19u30)
  • Agency van jonge kinderen (19u30)

“We kiezen bewust voor korte momenten. Het is niet de bedoeling om de deelnemers te overladen met informatie. De experten geven in een halfuurtje nieuwe en relevante inzichten mee uit de onderzoeken. We geven de nodige context mee in een ontspannen, ongedwongen sfeer. Als mensen nadien bijkomende informatie willen, dan kunnen we hen die uiteraard bezorgen.”

lees ook

ICT-praktijkdag: Rol van leerkracht essentieel in AI-verhaal

Meer informatie terugvinden en (gratis) inschrijven van via de website van UCLL.

Kenniscentrum stelt Actieplan cybersecurity op voor Vlaams onderwijs

Het Kenniscentrum Digisprong heeft haar Actieplan cybersecurity gelanceerd. De komende drie jaar zal het kenniscentrum, onderdeel van het departement Onderwijs, stelselmatig de actiepunten uitrollen. Het actieplan bestaat uit drie thema’s, zeven actiepunten en vijf ontwerpcriteria.

De groeiende digitalisering van scholen heeft het onderwijs gekatapulteerd naar een geviseerde sector wat betreft cyberaanvallen. Dat hoeft niet te verwonderen want scholen beschikken over gevoelige data en hebben via de tientallen toestellen vaak toegang tot het netwerk. Cybercriminelen zien brood in die informatie en proberen via de mazen van het (schoolnet)werk aan die gegevens te geraken.

Actieplan cybersecurity

Het Kenniscentrum Digisprong heeft een actieplan gelanceerd dat dient als startpunt voor een reeks maatregelen. Dat plan is gebaseerd op een uitgebreid onderzoek, gestart begin 2023, bij verschillende stakeholders zoals onderwijskoepels, bedrijven, platformen en EdTech-spelers. “We merkten dat ook zij stoten op beperkingen in wat ze zelf kunnen doen. Dat kan een gebrek aan kennis zijn, maar ook aan middelen of mensen”, legt Ronny Dreesen uit.

Het gebrek aan middelen en dergelijke in het Vlaamse onderwijs, is meteen de hoofdreden waarom het Kenniscentrum Digisprong de handschoen opneemt met het Actieplan cybersecurity. Over een periode van drie jaar, tot 2026, zal het kenniscentrum de actiepunten geleidelijk uitrollen. Hoe en tot op welke hoogte dat zal gebeuren, hangt af verschillende factoren zoals beschikbare middelen. Daardoor kan het definitieve plan deels verschillen van het startplan.

Drie thema’s

Het Actieplan cybersecurity bestaat uit drie grote thema’s. Die vormen de basis voor zeven concrete actiepunten. Infrastructuur is het eerste thema. Daaronder valt de soft- en hardware van scholen(groepen), de organisatiestructuur, online architectuur en de uitwisseling (intern en extern) van gegevens. Een tweede thema is de gegevensbescherming en hoe je als school(gemeenschap) rekening houdt met de privacywetgeving (AVG, GDPR).

Het derde thema in het actieplan omvat alles rond ‘bewustzijn’. Ook al krijgen scholen steeds vaker te maken met cyberdreiging, het belang van cybersecurity wordt volgens het Kenniscentrum Digisprong nog te vaak onderschat. Het actieplan wil daarom schooldirecties en -besturen bewustmaken en overtuigen om cyberveiligheid te implementeren en op te nemen in het schoolbeleid.

Zeven actiepunten

De drie bovenstaande thema’s vormen de basis voor zeven concrete actiepunten. Die punten wil het kenniscentrum de komende drie jaar uitrollen om zo het cyberveiligheidsniveau in het Vlaamse onderwijs naar een minimumniveau te brengen. De actiepunten zijn:

  • Normenkader cybersecurity: een tool waarmee de school een doordacht cybersecuritybeleid kan uitvoeren. De normensets zijn aangepast aan het onderwijs in Vlaanderen en omvatten minimumdoelstellingen, schaalbaarheid en een risicoanalyse. Nederland ontwikkelde onlangs al een Normenkader Informatiebeveiliging.
  • Cybersecurity-eisen voor EdTech: leveranciers van educatieve technologie kunnen nog altijd diensten aanbieden zonder aangepaste instellingen voor minderjarigen. Door duidelijke eisen en verwachtingen op te stellen, kunnen scholen bepalen welke apps veilig zijn en welke niet. Die eisen zullen minimumvoorwaarden, voorwaarden voor testplatforms, databank met veilige apps en standaard veiligheidsinstellingen voor scholen omvatten.
  • Authenticatie- en databeleid: de toegang tot toepassingen en data moet aan strenge voorwaarden voldoen om te voorkomen dat gegevens in verkeerde handen komen. Meervoudige authenticatie (MFA) is daarom belangrijk. Net als de toegang tot data, bijvoorbeeld via een registratietool. Het plan zet ook LeerID in. De authenticatietool van de Vlaamse overheid laat minderjarigen zich veilig aanmelden op verschillende applicaties.
  • Melding incidenten en cyberresponsteam: De AVG-wetgeving verplicht scholen om gegevensverlies te melden. Na elke melding krijgt de school informatie of hulp om de aanval/lek aan te pakken. Het actieplan voorzit een meldingstool en zal een cyberresponsteam oprichten om scholen op de meest efficiënte manier te helpen.
  • Netwerkmonitoring: gepast inzetten van monitoringsoftware is een efficiënte manier om het gegevensverkeer op te volgen. Het actieplan zal een lijst maken van beschikbare en geschikte software voor het onderwijs. Er zal ook opleiding over die software worden voorzien. Net als een beleid rond shadow-IT, om medewerkers de juiste informatie te geven over risico’s en afspraken te maken.
  • Schaalvergroting: voor IT levert schaalvergroting vaak voordelen op, zeker omdat IT specialisatie nodig heeft en er maar weinig specialisten zijn. Het actieplan zal werken rond gegevensbeschermingseffectenbeoordeling (GEB), oplossingsgericht werken, verantwoordelijkheid voor scholen, snelle scans en DPO (Data Protection Officers)-as-a-service.
  • Veranderingsmanagement: Tot slot zal het actieplan de bewustwording (thema drie) helpen vergroten. Daarmee wil het Kenniscentrum Digisprong cybersecurity tot beleidsthema verheffen zodat het op lange termijn ingebed zal zijn in de schoolwerking.

Vijf ontwerpcriteria

Om de zeven actiepunten te ontwerpen, houdt het Kenniscentrum Digisprong rekening met vijf criteria. Het gaat om een levend plan omdat cybersecurity zich snel ontwikkelt en de tools en normenkaders regelmatig moeten worden aangepast. Door informatie te centraliseren krijgt de school er een duidelijk overzicht van. Alle aspecten per thema overzichtelijk te maken, zorgt voor structuur in de cyberveiligheid.

lees ook

Expertenwerkgroep voor gegevensbescherming in onderwijs opgericht

Het vierde criterium wil scholen laten groeien, omdat veel van hen pas in de beginfase zitten. Dankzij de verwachtingen in het plan zal het niveau verbeteren en krijgt de school (niet onbeperkt) de tijd om de cyberveiligheid naar een minimumniveau te tillen. De actiepunten worden ontwikkeld met alle betrokken partijen. Die cocreatie zorgt voor kaders en tools die zijn ontworpen met onderwijs in het achterhoofd.