KTA Brugge start specialisatie Esports 

- David Van Waeyenberghe

Vanaf volgend schooljaar kunnen leerlingen van het KTA Brugge kiezen voor Esports als keuzevak. De school is de eerste Belgische middelbare school die Esports integreert in het lessenpakket. De bedoeling is om via educatieve projecten verschillende aspecten van Esports en professioneel gamen leerlingen te ontwikkelen tot (Esports) professionals. 

“We zijn te vroeg geboren”, galmde door onze redactie bij het lezen van de aankondiging. Vanaf volgend schooljaar biedt het KTA Brugge Esports aan als keuzevak. Collega’s Jens en Michael vragen zich af welk soort huiswerk de leerlingen zullen meekrijgen? Een avondje Mariokart of Fifa spelen? Het ziet er alleszins veelbelovend uit voor de gameliefhebbers. “We willen het totaalplaatje belichten” zegt technisch adviseur Kris Vandevoorde.   

Etisch charter 

KTA Brugge biedt de specialisatie (drie uur per week) aan binnen de Economische (Business) en Humane (People) wetenschappen in de tweede en derde graad. Ook binnen de richtingen Technologische (Engineering, tweede graad) en Internet of Things (Engineering derde graad) zal de opleiding worden aangeboden. De school wil het stigma en de vooroordelen rond gamen wegnemen. “We trekken het kader waarbinnen Esporters opereren open en zetten in op de positieve aspecten van (e)gameplay”, aldus KTA Brugge.  

De school richt zich met de opleiding tot vier profielen van gamers: de gamer, technician, influencer en entrepreneur. KTA Brugge werkt voor de opleiding samen met de VUB.  “Tijdens de drie uur komt een stukje gamen aan bod”, zegt Kris Vandevoorde. “Maar evengoed bespreken we het businessmodel of wat er bij een evenement komt kijken. We hen leren ook interviews afnemen, of hoe stream je op een goede manier.”  

lees ook

OMG-festival (22 mei) zet in op brede functies van gaming in onderwijs 

Vier focuspunten 

Omdat Esports veel meer is dan gamen alleen zullen de leerlingen zich tijdens de keuzemodule via vier verschillende domeinen verdiepen in de vaardigheden en competenties die nodig zijn om een professional te worden: 

  • Speler: de leerlingen trainen hun gameplay en de kerncompetenties die nodig zijn om resultaten te halen. Ook vaardigheden als communicatie binnen een team en zelfmanagement komen aan bod 
  • Attitude: Esporters zijn topsporters en hebben dus de attitude van een atleet nodig. De opleiding ontwikkelt de persoonlijkheid en houding, maar evenzeer de ethiek en techniek 
  • Events: door ondergedompeld te worden in de eventsector leren de leerlingen educatieve Esport-events organiseren, met extra inzet op de Engelse taal 
  • Business: de leerlingen ontwikkelen hun businessvaardigheden waardoor ze inzichten krijgen in de rol van activiteiten van verschillende stakeholders en in het creëren of opzetten van verdienmodellen 

De leerling staat volgens het KTA dankzij dit keuzeonderdeel sterk in de schoenen en kan zich in allerlei richtingen specialiseren. De school verwijst daarmee naar het carrièrepad dat is uitgestippeld door de Britse Esportsvereniging en Pearson BTEC. Jobs van pro gamer tot coach of manager en zelfs journalist behoren tot de mogelijkheden.  

Meer informatie over de opleiding is te vinden op de website van de school.