eSports: de nieuwe buitenschoolse activiteit

- Jeroen Langendam

Gamers worden steeds serieuzer in hun hobby. Er zijn zelfs competities van (semi-)professionele teams. Wanneer zullen onderwijsinstellingen eigen sportteams vormen om met elkaar de strijd aan te gaan? Misschien wel sneller dan je denkt.

Het fenomeen eSports begint langzaam steeds meer bekendheid te krijgen. Bij eSports draait het om het competitief spelen van computer games. Ondanks de naam wordt eSports eigenlijk door de meeste landen niet gezien als een echte sport. Alleen de VS, Brazilië, China en Frankrijk zien eSports als een sport.

De geschiedenis van eSports in vogelvlucht

eSports is niet zo nieuw als het lijkt, al in 1958 konden eSporters een tennisspel spelen. In 1980 namen meer dan 10.000 gamers deel aan een Space Invaders wedstrijd. Datzelfde jaar werd een professioneel “sportteam” opgericht in de Verenigde Staten.

Gaming zal de komende vijf jaar door het dak gaan. Dit is slechts het begin.

Sam Wang, oprichter ProGuides

Een grote vlucht maakte eSports echter met de komst van LAN-parties, evenementen waar deelnemers hun computers onderling verbonden om tegen elkaar te kunnen spelen. eSports bleef echter iets waar slechts een klein deel van de mensen warmliep. Toen in 2000 de eerste World Cyber Games werden georganiseerd in Zuid-Korea vonden veel mensen dat toch een beetje raar: een op de Olympische Spelen gebaseerd toernooi voor computerspelletjes?

Het bleek een succes en andere toernooien volgden. Belangrijker was dat het publiek eSports begon te ontdekken, mede dankzij Twitch, een platform waarop je iedereen live kan meekijken met het spel.

Studiebeurs voor gamers

In de Verenigde Staten besloten sommige universiteiten zelfs studiebeurzen ter beschikking te stellen. Net zoals ze concurreren om de beste American Football-spelers, zo kunnen de écht goede spelers bij Becker College (Massachusetts) gratis studeren. Andere universiteiten in de VS en ook het Verenigd Koninkrijk volgden al snel.  En het aantal scholen met een eigen eSports team groeit snel. In de VS groeide het van 7 (juli 2016) naar meer dan 200 in 2018.

De beste zijn, daar draaide het bij gamen altijd al om. Maar met de groei van eSports worden gamers daarin steeds serieuzer. (Afb: Shutterstock)

eSports wordt steeds serieuzer

Met de toenemende belangstelling voor eSports steeg het prijzengeld. Gamers werden dan ook steeds fanatieker. Trainen en oefenen begon steeds meer tijd te kosten. Maar elke gamer bereikt een punt dat de vooruitgang minder wordt.

Sam Wang, in 2013 student aan UC Berkeley, besloot dat professionelere eSports-atleten een professionele training nodig hebben: “We zagen een grote vraag vanuit gamers om beter te worden, dat hing direct samen met eSports. Hoe groter eSports werden, hoe meer mensen ‘de beste’ wilden zijn.” Dus richtte hij ProGuides op: een platform voor training én educatie. Inmiddels telt dit platform 1,5 miljoen leden. Hiervan betalen enkele tienduizenden voor online coaching en trainingen.

Een eSports toernooi trekt veel publiek. Zoals in 2017 tijdens dit CS:Go toernooi in St. Petersburg (Afb: Shutterstock)

Volgens Wang wil ambieert ongeveer een derde van alle betalende abonnees een professionele carrière als gamer. De rest wil zich vooral bekwamen in hun favoriete game. Hoewel hij geen gegevens deelt over zijn abonnees ligt het voor de hand dat een groot deel van deze professionals afkomstig is uit de bakermat van eSports (Azië) en de VS. Maar ook in België zijn gamers voor wie een game meer is dan een spelletje.

Belgisch eSports toernooi

Belgische scholen lijken vooralsnog wat terughoudend in het omarmen van eSports als activiteit. Bij “games” denken ze vooral aan educatieve games die je in de les gebruikt, of het gebruiken van populaire games om bijvoorbeeld de geschiedenislessen wat aantrekkelijker te maken of rekenonderwijs te ondersteunen.

Het zijn vooral externe partijen die een trekkersrol hebben. Pas in 2019 vond hier het eerste toernooi plaats: de RIV4L College League. Dit toernooi, dat wordt gesponsord door partijen als Burger King, Proximus en Twitch Student richt zich op verschillende games, zoals League of Legends, CS:GO en FIFA.

Aan de eerste editie namen slechts 19 scholen mee, waaronder de Luca School of Arts, de KU Leuven, UC Leuven, VIVES Hogeschool en de Erasmus Hogeschool Brussel. UGent ging er uiteindelijk met de titel “beste esportsschool van België” vandoor. Verantwoordelijk voor de overwinning waren de spelers (wie kent ze niet): R?ben, XaniDB, keraii, WallOfToeroet, S10ACD KEKW, proclaimed God en Treepews.

Overzicht van de scholen die deelnamen aan RIV4L, het eerste eSports toernooi in België (Bron: RIV4L College League)

Wordt eSports een buitenschoolse activiteit?

Natuurlijk, eSports staat in België in de kinderschoenen. Maar met RIV4L wint het ook hier aan bekendheid. Dat betekent dat ook de concurrentie tussen gamers –en scholen- zal toenemen. Was het voor UGent vooral “leuk” om met de eer te strijken, in de toekomst zo het behalen van de titel weleens belangrijk kunnen worden. Het ligt voor de hand te veronderstellen dat scholen hun eSports teams steeds meer willen faciliteren.

In de eenvoudigste vorm kan dat in de vorm zoals computerclubs op school al jaren ondersteund worden: door de pc-lokalen beschikbaar te stellen. Het nadeel hiervan is echter dat je dan afhankelijk blijft van de beste speler van het team.

Professionele coaching op school?

In een wereld waar iedereen wil winnen is het een kwestie van tijd tot professionele coaching wordt ingeschakeld. Zoals door ProGuides.  Coaching gebeurt realtime, via Skype of Discord. Je kunt spelen tegen de coach, of tegen elkaar terwijl de coach observeert. Al spelende krijg je direct feedback en tips. Verder krijgen coachees van ProGuides een persoonlijk dashboard, met verbeterpunten.

Naast de online coaching hebben de eSporters bij ProGuides toegang tot allerlei resources zoals video’s (mét vragenlijst)

Investeren in eSports

De kans dat Belgische scholen ook financieel gaan investeren in eSports is aanzienlijk. Maar zo bont als in de VS zullen de scholen in België het (voorlopig) niet maken. Een paar voorbeelden: UC Berkeley bouwde een speciaal stadion voor eSports. En het eSports programma van UC Irvine heeft zelfs een budget van 100 miljoen dollar (ja, honderd miljoen dollar).

Aan de andere kant, eSports is booming in de VS en zoals bekend waaien Amerikaanse ontwikkelingen veelal met enkele jaren vertraging over naar onze zijde van de Atlantische Oceaan.

Wang: “Gaming zal de komende vijf jaar door het dak gaan. Dit is slechts het begin. Nu we social distancing betrachten zien we een enorme instroom aan nieuwe gamers. Mensen die nog nooit gegamed hebben kopen nu een Nintendo Switch.”

Gamen wordt, mede dankzij het coronavirus, steeds meer mainstream. De vraag is dus niet óf scholen eSports als extracurriculaire activiteit gaan omarmen, maar wie de eerste is die er serieus werk van maakt.