Van deze game ga je beter rekenen

- Jeroen Langendam

Afbeelding: Texas A&M University

Games zijn leuk, maar kunnen ook een onderwijskundige rol vervullen. De Texas A&M University ging met dit gegeven aan het werk en ontwikkelde games die leerzaam zijn én enorm leuk. Verslavend zelfs!

De gemiddelde leerling besteedt zijn middag liever aan gamen, dan aan huiswerk en rekensommetjes. We schreven al meerdere keren over hoe games ook een educatieve rol kunnen spelen. Ook onderzoekers en developers  van de Texas A&M University laten  echter zien dat gamen niet per sé verloren tijd is.

Speciale Game – Variant: Limits

De Texas A&M University, meer specifiek: het LIVE Lab van de afdeling gespecialiseerd in visualisaties, ontwikkelde een educatieve videogame genaamd Variant: Limits. Dit spel is een 3D-adventure spel waarin de speler één missie heeft: de mensheid redden van hevige geomagnetische stormen. Om dit te bereiken moeten de nodige rekenkundige problemen opgelost worden.

Reviews van de reken-game zijn lovend en vergelijken het spel zelfs met de beroemde ‘Civilization’-serie van Sid Meijer. Een docent: ‘Wat een coole manier om rekenonderwijs te geven. Ik kan wel begrijpen dat studenten dit spel willen spelen’.

Studenten zijn het hiermee eens: ‘Ik vond het spel in zijn geheel erg leuk. Het leerde me op een leuke manier over geschiedenis waarbij ik de rol van bankier in die tijd moest spelen en de beslissingen moest nemen die zij ook moesten nemen.

Betere resultaten in het hoger onderwijs

Het feit dat ‘calculus’ voor 22-38% van de studenten een struikelblok bleek zette de onderzoekers in Texas aan het denken. Het rekenvak is namelijk een deelname voorwaarde voor bijna alle exacte opleidingen. Maar ook voor bedrijfskundige opleidingen of iets als architectuur is rekenvaardigheid essentieel. Ze besloten te proberen om met een game de resultaten te verbeteren. En dat is gelukt.

In totaal werden de resultaten gemeten van meer dan 2000 studenten, waarvan de helft het spel speelde en de andere helft (de controle groep) zich op traditionele wijze op het tentamen voorbereidden. En inderdaad, studenten die het spel speelden, scoorden duidelijk beter. De hoogste scores werden behaald door de studenten die het spel van begin tot einde uitseppelden. Michael Stephenson van de universiteit: “Het is een hoopgevend teken dat een spel dat slechts korte tijd gespeeld werd een kleine, maar statistisch significante, verbetering in de tentamencijfers laat zien.

Het spel is verkrijgbaar via de online store. Voor scholen en andere instellingen gelden speciale tarieven. Geïnteresseerden kunnen contact opnemen via het contactformulier.