Logitech introduceert Zone 300 en Zone 305 draadloze headsets

Logitech heeft vandaag de Zone 300 en Zone 305 aangekondigd, betaalbare draadloze headsets met noise-cancellation, multipoint Bluetooth en uitgebreide compatibiliteit met videovergaderplatformen.

Met de Zone 300 en Zone 305 speelt Logitech in op de veranderende leerstijl van veel leerlingen die niet langer alleen op school les volgen. Deze headsets zijn ontworpen om een draadloze ervaring te bieden, zonder dat gebruikers gebonden zijn aan één locatie. De Zone 300 is een kostenefficiënte optie met noise-cancellation en goede geluidskwaliteit. De Zone 305 biedt dezelfde functionaliteit, aangevuld met features die specifiek gericht zijn op zakelijke gebruikers.

Duidelijke communicatie en eenvoudige aanpassing

Beide modellen zijn uitgerust met twee noise-cancelling microfoons en een speciaal algoritme om achtergrondgeluiden te onderdrukken. Dit zorgt ervoor dat gebruikers altijd duidelijk te verstaan zijn tijdens videovergaderingen.

Daarnaast kunnen gebruikers via Logi Tune, beschikbaar op desktop en mobiel, het geluid aanpassen aan hun voorkeuren, zoals het aanpassen van de EQ en het microfoonvolume. De headsets zijn compatibel met verschillende videovergaderplatformen, waardoor gebruikers flexibel kunnen kiezen.

Vrij bewegen met multipoint Bluetooth

De Zone 300 en Zone 305 zijn ontworpen om gebruikers de vrijheid te geven om tot wel 30 meter te bewegen zonder verbinding te verliezen. Dankzij de multipoint Bluetooth schakelt de headset automatisch over van bijvoorbeeld een laptop naar een smartphone.

De Zone 300 biedt 20 uur luistertijd en 16 uur spreektijd op een volle accu. Mocht de batterij leeg raken, dan biedt vijf minuten opladen genoeg stroom voor een uur spreektijd. Het lichte ontwerp van 122 gram en de zachte oorkussens zorgen ervoor dat de headset de hele dag comfortabel gedragen kan worden.

Zone 305: Specifiek voor bedrijfsgebruik

De Zone 305 biedt dezelfde functies als de Zone 300, maar is gericht op zakelijke gebruikers. Deze headset werkt met een receiver en is gecertificeerd voor Microsoft Teams, Zoom, Google Meet en Google Voice. In september verschijnt een versie met Microsoft Teams-certificering via native Bluetooth. Bedrijven profiteren van de samenwerking met Logitech Sync-software, waarmee IT-managers apparatuur kunnen monitoren en firmware-updates kunnen uitvoeren.

Duurzaam ontwerp

Logitech heeft duurzaamheid hoog in het vaandel. De plastic onderdelen van de Zone 300 bevatten minimaal 42% gerecycled plastic, terwijl de Zone 305 55% bevat. De verpakking is gemaakt van FSC-gecertificeerd papier, wat bijdraagt aan verantwoord bosbeheer.

De Zone 300 is verkrijgbaar voor 79 euro in de kleuren Black, Off-White en Rose. De Zone 305 is beschikbaar in de Teams-versie en UC-versie met een adviesprijs van 109,99 euro. In september komt er een Teams-versie met native Bluetooth voor 79 euro.

Studiedag AI in het Onderwijs: uitdaging of kans?

In een wereld waar technologie steeds meer verweven raakt met het dagelijks leven, is het geen verrassing dat ook het onderwijsveld de invloed van kunstmatige intelligentie (AI) begint te voelen. Maar is dit een uitdaging of een kans voor het onderwijs? Op 18 november 2024 zal een studiedag in Brussel deze vraag uitgebreid behandelen.

AI heeft het potentieel om het leerproces te transformeren door personalisatie en efficiëntie. Leerlingen kunnen profiteren van op maat gemaakte leerervaringen, terwijl leraren ondersteund worden met administratieve taken. Dit kan leiden tot een meer betrokken en effectieve leeromgeving. Tijdens de studiedag in het Hendrik Consciencegebouw delen experts hun inzichten over AI in het onderwijs.

Interactieve sessies

De studiedag, georganiseerd door het Kenniscentrum Digisprong, is gratis toegankelijk en biedt een unieke kans voor onderwijsprofessionals om zich te verdiepen in de materie. Naast een inspirerende AI-talk door Jeroen Baert, biedt het programma interactieve sessies en workshops. Deze zijn ontworpen om deelnemers praktische tools en kennis te bieden voor de integratie van AI in hun lespraktijk of beleidsplan.

Een belangrijk onderdeel van de studiedag is de focus op ethiek en verantwoordelijkheid. Het doel is niet alleen om onderwijsprofessionals te informeren over de mogelijkheden van AI, maar ook om hen weerbaar te maken tegen de uitdagingen en hen te voorzien van de kennis om AI op een ethische manier toe te passen.

AI in het Onderwijs: uitdaging of kans? op 18 november belooft een belangrijk evenement te worden voor iedereen die betrokken is bij het onderwijs. Het zal licht werpen op zowel de kansen als de uitdagingen die AI met zich meebrengt en hoe we deze technologie kunnen omarmen om het onderwijs van morgen vorm te geven.

Derde congres 2LinK² voor leraren informatica en STEM

beeld: Image Creator

Op 11 juni organiseert de vereniging voor leraren informatica en STEM, 2LinK², een derde congres in Gent (Technologiepark-Zwijnaarde 126). Hoofdthema is Informaticawetenschappen en AI in de les. Het 2LinK² congres wil leerkrachten informatica en STEM ondersteunen met tal van boeiende lezingen en workshops.

Leraren, lerarenopleiders en academici brengen er activerende manieren om o.a. Informaticawetenschappen en AI in de les aan te pakken, zowel binnen het vak informatica als binnen de STEM-vakken. In de workshops en lezingen worden de deelnemers ondergedompeld en moeten ze actief deelnemen. Het worden intensieve sessies, zowel voor de lesgevers als voor de deelnemers.

Algoritmische revolutie

Na een kort welkomstwoord door Annick Van Daele, voorzitter van de vereniging voor leraren informatica en STEM 2LinK2 vzw volgt de keynote De algoritmische revolutie: zijn we klaar voor een toekomst met Artificiële Intelligentie? door Prof. dr. Y. Saeys. Daarna staan er tal van workshop op het programma waaronder:

* AI in de Klas: Van A tot Zwerfvuil

* Algoritmische technieken – kenniselement uit de nieuwe specifieke eindtermen

* Het Perceptron-algoritme en gradient descent: technieken aan de basis van de training van neurale netwerken

* Aan de slag met Python en relationele databanken

* Ontgrendel het potentieel van ChatGPT voor onderwijs

* Webscrapen met Python: Techniek en Ethiek

In de afsluitende plenaire sessie geeft de Onderwijsinspectie toelichting bij hoe de onderwijsdoelen uit sleutelcompetentie 4 zullen worden doorgelicht. Het programma kan u terugvinden op de website van 2LinK2 . De organisatie nodigt iedereen uit op 11 juni tussen 9 en 16u30 in het Technologiepark 126 in Gent-Zwijnaarde.

Weyts maakt extra geld vrij voor cyberveiligheid van scholen

Beeld: Shutterstock

Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts maakt 1,2 miljoen euro extra middelen vrij om de digitale beveiligingsmuren rond onze scholen hoger en sterker te maken. Er komt onder meer betere monitoringssoftware en een responsteam met ICT- specialisten die scholen meteen ondersteunen bij een cyberaanval.

De extra middelen moeten scholen helpen om zich beter te beschermen tegen bijvoorbeeld leerlingen die hun eigen school willen hacken, tegen cybercriminelen die jacht maken op gevoelige informatie over leerkrachten en leerlingen en tegen buitenlandse mogendheden die onze democratie willen destabiliseren. De investering past in het beleid van deze regeerperiode om werk te maken van digitalisering in onderwijs.

Achterstand weggewerkt

“Onze scholen hebben een enorme Digisprong voorwaarts gemaakt de laatste jaren”, zegt Ben Weyts (N-VA). “Maar dat brengt ook nieuwe bedreigingen met zich mee. We investeren daarom nog extra in de cyberveiligheid van onze scholen”. Ons onderwijs had tot voor een paar jaar geleden een grote achterstand op digitaal gebied, maar Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts greep de coronacrisis aan om werk te maken van een grote Digisprong voorwaarts.

Zo werd er de voorbije jaren ongeveer een half miljard euro geïnvesteerd in ICT-toestellen, maar ook in ICT-coördinatoren, goede software en een Kenniscentrum dat scholen ondersteunt. Zo werden onze scholen op relatief korte tijd digitaler. Al brengt dat ook nieuwe gevaren met zich mee. Denk aan leerlingen die handig zijn met hacken en hun school digitaal willen binnendringen. Ook verstoring door buitenlandse mogendheden valt niet meer uit te sluiten.

Monitoringssoftware

Weyts maakt nu 1,2 miljoen euro extra vrij om de digitale beveiligingsmuren rond scholen hoger en sterker te maken. Zo komt er meer en betere monitoringssoftware om digitale bedreigingen sneller te detecteren. Er komt ook een responsteam met ICT-specialisten die scholen snel kunnen ondersteunen bij een cyberaanval. Scholen zullen ook beter geïnformeerd worden over mogelijke gevaren.

Het Kenniscentrum Digisprong zal de opgevoerde inspanningen coördineren. De extra investering past naadloos in de Digisprong van de laatst jaren en in een breder beleid rond cyberveiligheid. Zo kwam er onder meer ook al een actieplan cyberveiligheid, een resem opleidingen voor ICT-coördinatoren en leerkrachten specifiek rond cyberveiligheid en een raamovereenkomst rond glasvezelverbindingen, inclusief de nodige beschermingen tegen DDOS aanvallen die het netwerk van een school lam kunnen leggen.

“We moeten niet naïef zijn: scholen kunnen een doelwit worden. Soms gaat het om een leerling die zijn eigen punten wat wil verhogen, maar er zijn ook cybercriminelen die persoonlijke info buit willen maken en hackers die zoveel mogelijk systemen willen verlammen. Onze scholen moesten digitaler worden, maar ze mogen niet minder veilig worden”, besluit Weyts.

Resultaten Vlaamse STEM Tornooi Junior

Op vrijdag 24 mei was de spanning te snijden bij Equans Academy te Desteldonk. Op deze dag streden meisjes en jongens uit gans Vlaanderen voor brons, zilver en goud tijdens de finale van het Vlaamse STEM Tornooi Junior. Zij kwamen tijdens de voorrondes eerder dit schooljaar, als de beste STEM-teams uit de bus.

Via de Vlaamse STEM Olympiade krijgen jaarlijks 64.000 leerlingen de kans om hun STEM-talent te laten zien en dat kunnen wij alleen maar toejuichen.

  • Goud voor het project “Het Boeiende Bericht”: Vrije Basisschool – Heilige Familie- Izegem
  • Goud voor het project “De Razende Raket”: GO! Basisschool Victor Van De Walle –
    Mechelen

Elk jaar kunnen leerlingen uit heel Vlaanderen laten zien hoe ze uitblinken op het vlak van STEM tijdens de Vlaamse STEM Olympiade en het Vlaamse STEM Tornooi. Dit schooljaar waren er 64.000 deelnemers.

Aan de finale van het STEM Tornooi Junior namen 98 leerlingen van het 5e en 6e leerjaar basisonderwijs deel vanuit gans Vlaanderen.

Digisprong gaf Vlaams onderwijs ICT-boost

Het Vlaams Onderwijs heeft de afgelopen vijf jaar een grote sprong voorwaarts gemaakt op het gebied van ICT.

Uit de MICTIVO-studie blijkt dat scholen nu meer en nieuwere laptops hebben, leerkrachten en leerlingen over betere ICT-competenties beschikken en steeds meer scholen een doordacht ICT-beleid hanteren.

De vooruitgang is het resultaat van de Digisprong, een investering van ongeveer een half miljard euro in ICT-apparatuur en -ondersteuning. Minister van Onderwijs Ben Weyts benadrukt dat het Vlaams onderwijs van een achterstand naar een voorsprong is gegaan. Scholen beschikken nu over meer computers en moderne apparatuur, met een verschuiving naar mobiele apparaten zoals laptops. Hierdoor hebben de helft van de leerlingen in het lager onderwijs en alle leerlingen in het secundair onderwijs nu een eigen computer.

De ‘Monitor voor ICT-integratie in het Vlaams Onderwijs’ MICTIVO-studie, die elke vijf jaar wordt uitgevoerd, toont aan dat zowel leerkrachten als leerlingen hun ICT-competenties hebben verbeterd. Het gebruik van ICT in de klas is aanzienlijk gestegen, en er is een verdubbeling van het wekelijks gebruik van ICT voor lesvoorbereidingen. Bijna alle scholen hebben nu een ICT-coördinator en een specifiek ICT-beleidsplan.

Investeringen in de toekomst

De verbeteringen zijn vooral zichtbaar na de coronacrisis, toen duidelijk werd dat het onderwijs een grote achterstand had op het gebied van digitalisering. Minister Weyts greep deze crisis aan om de situatie te verbeteren, wat resulteerde in een enorme investering in ICT. Het budget voor digitalisering is nu vijftien keer hoger dan voorheen.

lees ook

Vlaams Parlement buigt zich over toekomst Digisprong

Weyts benadrukt dat de digitale transformatie van het onderwijs nog niet voltooid is. In de komende jaren wil hij leerkrachten verder bijscholen op het gebied van ICT en het sociale media-beleid in scholen verbeteren. Daarnaast is er al een fonds aangelegd voor toekomstige ICT-investeringen, zodat de volgende Vlaamse Regering kan starten met meer dan 100 miljoen euro. Alle politieke partijen erkennen inmiddels dat de Digisprong succesvol is geweest en een vervolg verdient.

De recente MICTIVO-studie levert opnieuw sterke argumenten voor verdere digitalisering van het onderwijs. De resultaten tonen aan dat de inzet op ICT een positieve invloed heeft op de onderwijskwaliteit, en dat de Vlaamse scholen goed op weg zijn naar een volledig gedigitaliseerde toekomst.

Kenniscentrum Leerpunt krijgt extra middelen van Weyts

Beeld: Leerpunt

Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) verzekert de werking van het nieuwe kenniscentrum Leerpunt voor de volgende jaren. Concreet kan Leerpunt, bovenop de eerder vrijgemaakte budgetten, al zeker tot 2028 rekenen op 2 miljoen euro per jaar om leerkrachten te ondersteunen.

Het onafhankelijke kenniscentrum onder leiding van pedagoog Pedro De Bruyckere vertaalt waardevolle inzichten uit de wetenschap en effectieve lesmethodes naar de klasvloer. Zo kan er voor scholen in de komende jaren meer duidelijkheid komen in oude onderwijsdiscussies en zijn leerkrachten beter gewapend om zich te focussen op hun kerntaak: lesgeven. “We willen komaf maken met onnodige nieuwlichterij en roekeloos geëxperimenteer”, zegt Weyts in een persbericht.

Onafhankelijk kenniscentrum

De Vlaamse Regering gaf vorig jaar groen licht voor de oprichting van Leerpunt, in navolging van soortgelijke kenniscentra in het Verenigd Koningrijk (de ‘Education Endowment Foundation’, EEF) en Nederland (het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek, NRO). De oprichting van dergelijk onafhankelijk kenniscentrum voor het Vlaams onderwijs was een van de belangrijkste aanbevelingen van de Commissie Beter Onderwijs, om leerkrachten beter te ondersteunen.

Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts maakte meteen ook heel wat middelen vrij voor Leerpunt: een opstartbedrag van 2,6 miljoen euro en nog eens 6 miljoen euro om een werking op te bouwen specifiek rond de brede basiszorg en de verhoogde zorg in scholen. Leerpunt nam al enkele initiatieven, zoals de lancering van een toolkit voor het kleuteronderwijs.

Vaste waarde

Weyts verzekert nu de werking van het nieuwe kenniscentrum Leerpunt voor de volgende jaren. Concreet kan Leerpunt bovenop de eerder vrijgemaakte budgetten al zeker tot het einde van schooljaar 2027-2028 rekenen op 2 miljoen euro per jaar. Zo kan Leerpunt uitgroeien tot een vaste waarde en een scheidsrechter in eeuwige onderwijsdiscussies zoals de zin en onzin van huiswerk, de voor- en nadelen van zittenblijven of het potentieel van hybride onderwijs.

Leerpunt zal fungeren als herkenbaar en laagdrempelig platform voor kennisdeling met de scholen. Leerkrachten, directeurs, lerarenopleiders, pedagogische begeleiders en andere onderwijsactoren kunnen bij Leerpunt ook aangeven welke vragen zij beantwoord willen zien. Leerpunt gaat dan kwaliteitsvol wetenschappelijk onderzoek uitbesteden in samenwerking met bestaande expertisecentra en werkt samen met soortgelijke  buitenlandse instellingen.

lees ook

Startvideo Kenniscentrum Digisprong brengt DigCompEdukader in beeld

“Leerpunt wordt in de komende jaren een belangrijke hefboom voor méér onderwijskwaliteit”, zegt Weyts. “Er zijn jammer genoeg nog altijd veel onzinnige leermethodes in omloop, omdat leerkrachten niet altijd zeker kunnen weten wat werkt en wat niet werkt. Leerpunt zal mee helderheid scheppen. Leerkrachten zullen meer dan ooit kunnen rekenen op wetenschappelijk getoetste handvaten en lesmethodes die hun nut al bewezen hebben”.

Apestaartjaren 2024: kritische jongeren en nood aan extra bescherming

Beeld: Apestaartjaren

Er is de afgelopen tijd heel wat gezegd en geschreven over op welke leeftijd kinderen hun eerste smartphone mogen krijgen en vanaf wanneer ze sociale media mogen gebruiken. De stem van kinderen en jongeren is in dit debat minstens even belangrijk, aldus een persbericht van Mediawijs naar aanleiding van het jaarlijkse onderzoek Apestaartjaren.

Volgens dat onderzoek bij meer dan 7.000 kinderen en jongeren zijn deze  wel degelijk kritisch tegenover hun mediagebruik en staan ze stil bij hun online gebruik en gedrag. Wat niet wil zeggen dat ze soms geen nood hebben aan extra bescherming. Het Apenstaartjarenonderzoek van Mediaraven, Mediawijs, de onderzoeksgroep imec-mict-UGent en Link in de Kabel onderzoekt tweejaarlijks het mediagebruik en mediawijsheid van 6 tot 18-jarigen.

Boeiende inzichten

Deze editie was er aandacht voor enkele nieuwe thema’s zoals cybersecurity, politieke advertenties op sociale media, digitaal welzijn en – hoe kan het ook anders – generatieve AI. Zoals steeds, levert dit onderzoek heel wat boeiende inzichten op. “Deze studie is een goed voorbeeld van hoe belangrijk het is om te luisteren naar kinderen en jongeren”, zegt Vlaams minister van Jeugd, Media en Armoedebestrijding Benjamin Dalle (Open VLD).

“Ik ben blij dat deze 9e editie enkele nieuwe thema’s bevraagd, zoals cybersecurity en digitaal welzijn. Nieuw is ook de bevraging naar interesse in politiek. Daar baart het wel zorgen dat 2 op 3 jongeren aangeven niet erg geïnteresseerd te zijn in politiek. Apenstaartjaren houdt de vinger aan de pols en veel van deze inzichten zullen hopelijk inspiratie bieden om het beleid de komende periode mee vorm te geven.”

Wanneer de eerste smartphone?

Kinderen gebruiken – naast de televisie – het vaakst een tablet. Toch is er zelfs in de eerste graad (23%) en tweede graad (34%) lager onderwijs al een vrij grote groep kinderen met een smartphone. Vaak gaat het hier om een gebruikt toestel van hun ouders, zonder data-abonnement. In veel gezinnen is dit dus gewoon een extra tablet, maar dan iets kleiner uitgevallen.

De eerste smartphone is dus voor veel kinderen een toestel waarmee ze nog niet volledig geconnecteerd zijn en waarmee ze vaak ook nog geen gebruik maken van sociale media. We mogen ons dus niet blindstaren op de gemiddelde leeftijd waarop kinderen een eigen telefoon krijgen.

Het aantal kinderen dat een eigen smartphone met data-abonnement heeft, neemt – logischerwijs – geleidelijk aan toe naarmate ze ouder worden. In de derde graad is een grote tweedeling: de helft van de kinderen met eigen smartphone, die al volop gebruik maakt van allerlei sociale media (hoewel ze te jong zijn om een eigen account te mogen hebben) en de andere helft die nog geen smartphone heeft. Zij krijgen hun smartphone bij de overgang naar het secundair onderwijs.

Sociale mediagebruik schuift op naar middelbaar onderwijs

In de vorige editie bleek dat tieners uit de derde graad lager onderwijs massaal platformen als TikTok en Instagram begonnen te gebruiken. Nu is die transitie naar sociale media vooral in de eerste graad secundair onderwijs merkbaar: in het eerste trimester hebben bijna alle jongeren uit het eerste middelbaar hun eigen toestel op zak, de grote meerderheid gebruikt dan ook volop alle social media kanalen.

De onderzoekers zien uit gesprekken met kinderen en jongeren een aantal mogelijke verklaringen: een behoefte aan digitaal ontkoppelen na corona, een groter bewustzijn bij ouders rond het mediagebruik van hun kroost of een positieve impact van regulering van platformen (zoals de Digital Services Act).

Bezorgdheid over kwetsbare achtergrond 

Er zijn duidelijke verschillen tussen de groep die aangeeft voldoende geld te hebben en de groep die zegt soms geld te kort te hebben om te doen wat hun leeftijdsgenoten doen. Zo hebben kinderen en jongeren die opgroeien in een financieel moeilijke situatie minder toegang tot verschillende toestellen, ze hebben er veel minder vaak een persoonlijk toestel en ook hun internettoegang werkt slechter.

Ze maken minder afspraken thuis over het gebruik van media én zijn gemiddeld iets jonger als ze hun eerste eigen smartphone krijgen. Ze hebben eveneens een grotere kans om tot de 10 procent van de tieners en jongeren te behoren die voor thema’s als cyberpesten, sexting of online veiligheid bij niemand terecht kunnen als ze problemen hebben. 

Mediaopvoeding en bescherming voor iedereen

Het massale gebruik van digitale media en de razendsnelle doorbraak van nieuwe technologieën als generatieve AI (66% van de tieners en jongeren gebruikte het al eens) plaatst ons voor een aantal brede maatschappelijke uitdagingen. Bijzondere aandacht voor kinderen en jongeren – en dan zeker zij die in een kwetsbare context opgroeien – is nodig en het meest effectief als dit op twee manieren gebeurt.

lees ook

Vijfde leerjaar Sint-Paulus Hansbeke is meest mediawijze klas van Vlaanderen

Enerzijds vinden de onderzoekers dat moet worden gezocht naar manieren om kinderen en jongeren te beschermen als hun integriteit of rechten in het gedrang komen. Anderzijds moeten men de kansen blijven grijpen om hen al van jongs af aan mee te pakken in een gezonde kritische en actieve houding ten opzichte van media en technologie. 

Het volledige rapport kan je hier downloaden.

Google’s nieuwste AI-model richt zich op onderwijs

Beeld: Google

Google heeft aangekondigd dat het nieuwste AI-model, LearnLM, zich helemaal richt op studenten. Volgens de techreus zal het model helpen met het huiswerk, coaching en betrokkenheid. Google werkte voor LearnLM samen met de AI-, EdTech- en onderwijswerled om de positieve impact en het potentieel ervan op verantwoorde wijze te maximaliseren.

Het nieuwe LearnLM-model is gebaseerd op Google’s vlaggenschip Gemini. In een blogpost geeft het Amerikaanse bedrijf tekst en uitleg. LearnLM is al geïntegreerd in Google-producten zoals Android en YouTube en de Gemini-chatbot. Zo kunnen klanten via Circle to Search (Android) wiskundige of natuurkundige vraagstukken aanduiden, waarna LearnLM bijspringt om tot een oplossing te komen. Op YouTube kunnen gebruikers tijdens het kijken van een (les)video vragen stellen en het model zal reageren met de nodige uitleg.

Google beweert dat de wiskundebenchmark van Gemini, waarop LearnLM is gebaseerd, beter scoort dan GPT-4. Het model moet een concurrent worden van onder andere het Microsoft-model Orca-Math AI, dat wiskundige vraagstukken al met vrij grote betrouwbaarheid weet te beantwoorden. Volgens Google is LearnLM specifiek verfijnd om alleen te reageren en antwoorden te vinden op basis van onderwijsonderzoek.

Classroom

In de blogpost gaat Google dieper in op enkele samenwerkingsverbanden. Zo krijgt het in een nieuw proefprogramma op Google Classroom steun van docenten. De bedoeling is om het plannen van lessen te vereenvoudigen. Google experimenteert ook met Illuminate, een platform dat onderzoekpapers opsplitst in korte audioclips met AI-gegenereerde stemmen, wat de student moet helpen om complexe informatie beter te begrijpen.

Naast LearnLM en Illuminate presenteerde Google ook Learn About. Die toepassing stelt te gebruiker in staat om, door middel van onder andere foto’s en video’s, hoogwaardige inhoud, leerwetenschap en chatervaring samen te brengen. Learn About laat ook toe om bestanden opf notities te uploaden en vragen te stellen. Wie geïnteresseerd is in deze toepassing kan zich registreren op een wachtlijst als vroege tester.

Lerend Netwerk XR sluit werkjaar af met slotevent

Beeld Shutterstock

Op dinsdag 18 juni organiseert het Lerend Netwerk XR een slotevent in Campus Mercator (HOGENT). Het netwerk begeleidde dit schooljaar 25 scholen bij de implementatie van XR-gerelateerde projecten en lesmomenten. Het resultaat van dat werk zal te zien zijn tijdens het slotmoment XR Inspire.

Het Lerend Netwerk startte in januari vorig jaar, als onderdeel van het XR actieplan. Dat plan moet zorgen voor een bredere implementatie van Virtual, Augmented en Mixed Reality (met XR als verzamelnaam) in de Vlaamse (secundaire) scholen. Uittredend Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) zette de voorbije jaren (financieel) in om via XR leerontwikkeling te stimuleren bij jongeren uit het beroeps en technisch gericht onderwijs.

Experten

Het Lerend Netwerk XR is een team van experten uit verschillende onderwijsinstellingen. Bij de start kregen directies en scholen de kans om zich te informeren over hoe XR meer in te zetten in hun lespraktijk. Vanaf september ging het Lerend Netwerk aan de slag met 25 scholen. Dat gebeurde in een één-op-één professionaliseringstraject. Het doel was om minstens één concrete XR-toepassing te verankeren in de eigen klaspraktijk.

Tijdens het XR Inspire-event op 18 juni zullen de deelnemende scholen die toepassing voorstellen aan het grote publiek. Naast de 25 begeleidde scholen, krijgen ook vijf andere scholen een forum tijdens het event. Dat zijn scholen die het voorbije schooljaar een InnoVet-project hebben uitgewerkt rond XR. De scholen geven tekst en uitleg bij hun project tijdens de educatieve beurs.

Programma

Het dagprogramma zit tjokvol XR-projecten, en moedigt tegelijk geïnteresseerde scholen op om aan de slag te gaan met XR. Na de ontvangst en een plenair welkom krijgen de deelnemers twee presentaties van de verschillende projecten, opgedeeld per thema. Vanzelfsprekend staan er ook demo’s, workshops en focusgesprekken op het programma.

Deelnemers kunnen meerdere thema’s aanduiden om zo projecten uit verschillende domeinen te bekijken. De presentatoren gebruiken allemaal hetzelfde sjabloon waarbij foto’s en video’s worden vertoond.

lees ook

Vlaamse onderzoekers inspireren internationale collega’s met raamwerk voor XR-implementatie

Het XR Inspire-event vindt plaats in gebouw G van HOGENT (Campus Mercator). Deelnemen is gratis, inschrijven kan via dit formulier.  

Whizzkids bezorgt 650 leerlingen topdag in Zoo van Antwerpen

Foto's: Whizzkids

Op dinsdag 30 april vond in de Antwerpse Zoo de kleine finale plaats van de Whizzkids ICT-wedstrijden. Dertig klassen uit het vierde, vijfde en zesde leerjaar streden om de eer en een extra goodiebag. Samen met hun leerkrachten kregen de jongeren, 650 in totaal, er een fijne en leerrijke dag gratis bij.

De Zoo van Antwerpen was dinsdag de uitvalsbasis voor de kleine finale van de Whizzkids-wedstrijden in het lager onderwijs. Op donderdag 16 mei vindt de grote finale plaats in Walibi, voor klassen die in de top tien eindigden tijdens de online voorrondes. Klassen die in de top twintig finishten, mochten zich dus opmaken voor een trip naar de beestjes in Antwerpen. “Het was de eerste keer dat we een kleine finale organiseerden en afgaand op de reacties van de leerlingen mogen we het gerust een succes noemen”, zegt Guido Vermaerke van Whizzkids.

Guido Vermaerke (l) en Bert Vanhaesebroeck (r) aan de slag tijdens de kleine finale.

Driedelige opdracht

De geselecteerde leerlingen en hun leerkrachten zakten vol goede moed af naar Antwerpen, waar een driedelige opdracht hen opwachtte. “In deel één moesten de leerlingen via kleurcodes zoeken aan de hand van opdrachten”, legt Bert Vanhaesebroeck uit. “Vervolgens moesten ze een escapebox openen met tien nieuwe opdrachten. Tot slot moesten ze aan de hand van detailfoto’s op zoek naar de betreffende plaatsen in de Zoo.”

De speurtocht hield de klassen ongeveer drie uur bezig. De rest van de tijd mochten ze doorbrengen in de dierentuin. “De kleine finale is een wedstrijd, maar ook een beloning voor het werk dat de klas tijdens de voorronde heeft gedaan. Naast de wedstrijd kregen ze de kans om de Zoo en de dieren beter te leren kennen. We zijn tevreden met het resultaat en vooral met de inzet van de verschillende klassen”, aldus Guido Vermaerke.

Top drie

Bij elke wedstrijd horen winnaars, en dat was ook deze keer het geval. In pure Fien Germijns-stijl vertrokken medewerkers van Whizzkids vrijdagochtend naar drie winnende klassen. De hele tocht was live te volgen op sociale media. “De klassen konden zo zien of er een medewerker hun richting aan het rijden was”, vertelt Bert Vanhaesebroeck. “Dat zorgde voor spannende taferelen in de klassen.”

lees ook

Whizzkids organiseert wedstrijd voor lerarenteams

Alle deelnemers aan de kleine finale kregen een mooie goodiebag mee naar huis. Voor de drie winnende klassen, één uit elk leerjaar, brachten de medewerkers nog een extra tas voor gadgets, smartgames, enzovoort mee. We houden je niet langer in spanning. Deze klassen mogen zich de winnaars noemen van de allereerste kleine finale van Whizzkids:

  • Vierde leerjaar: De Computerkeien – GBS Kapelle-op-den-Bos
  • Vijfde leerjaar: 5A for the win – VBS Sint-Jozef Erpe-Mere
  • Zesde leerjaar: De sossisen – VBS HHC Handbooghof Halle

Meer over de kleine finale vind je via deze website. Benieuwd naar de winnaars van de grote finales lager en secundair onderwijs. Hou dan zeker Schoolit in de gaten.

UNESCO : ‘Sociale media beïnvloeden het welzijn, het leren en de carrièrekeuzes van meisjes

Foto: Shutterstock

Volgens een recent gepubliceerd rapport van UNESCO brengen digitale technologieën risico’s met zich mee. Het rapport geeft aan dat het lesgeven en leren via digitale middelen kan verbeteren, maar ze kunnen ook genderstereotypen versterken en negatieve gevolgen hebben voor het welzijn, de leer- en loopbaankeuzes van meisjes.

“Al te vaak vergroten algoritme-gestuurde platformen de blootstelling aan negatieve gendernormen”, stelt Audrey Azoulay. De directeur-generaal van UNESCO roept op om bij het ontwerp van deze platformen rekening te houden met ethische overwegingen. “Sociale media mogen vrouwen en meisjes niet beperken tot rollen die hun ambities op het gebied van onderwijs en carrière beperken.”

Schadelijke gevolgen

Het rapport Technology on Her Terms waarschuwt ervoor dat meisjes kunnen worden blootgesteld aan door algoritmes gestuurde en op afbeeldingen gebaseerde inhoud. Die kan variëren van seksuele inhoud tot video’s en afbeeldingen die ongezond gedrag of onrealistische lichaamsnormen verheerlijken. Dergelijke content kan negatief afstralen op de geestelijke gezondheid en het welzijn van meisjes.

Uit een onderzoek van Facebook blijkt dat 32 procent van de tienermeisjes zei dat wanneer ze zich slecht voelen over hun lichaam, Instagram hen nog een slechter gevoel gaf. Volgens het rapport draagt het verslavende ontwerp van bijvoorbeeld TikTok ook bij aan concentratiestoornissen. Door het specifieke format van korte video’s wordt het moeilijker om geconcentreerd te blijven tijdens en na de schooltijd.

Volgens het rapport van UNESCO krijgen meisjes (12%) vaker af te rekenen met cyberpesten dan jongens ( 8%). De opkomst van deepfakes en zelf gegenereerde seksuele beelden die online en in klaslokalen circuleren, dragen bij aan het stijgende cyberpesten. De resultaten tonen volgens de onderzoekers het belang aan van grotere investeringen in het onderwijs, inclusief media- en informatiegeletterheid, en een slimmere regulering van digitale platformen.

STEM-ambities

De negatieve gevolgen voor meisjes zijn niet te onderschatten. Alle factoren zorgen voor een ‘feedbackloop’ waarin meisjes worden blootgesteld aan negatieve gendernormen. Ze worden ook weggestuurd van wetenschappelijke, technologische, technische en wiskundeopleidingen (STEM), die nog al te vaak als mannelijk worden beschouwd. Uit gegevens van UNESCO maken vrouwen amper 35 procent uit van de afgestudeerden in STEM-richtingen.

lees ook

Festivalgame moet jongeren overtuigen voor STEM te kiezen

Vrouwen bekleden minder dan een kwart van de banen in wetenschap, techniek, informatie en communicatietechnologie. Ze vormen slechts 26 procent van de werknemers in daten en AI, 15 procent in engineering en 12 procent in cloud computing in de leidende economieën ter wereld. Het beleid moet ook anders. Hoewel 68 procent van de landen ondersteuning van het STEM-onderwijs heeft ingevoerd, ondersteunt slechts de helft van dit beleid specifiek meisjes.