Meer laptops, gebruik stagneert: basisscholen zoeken naar optimale inzet 

Vlaamse basisscholen scoren hoog in termen van IT-voorzieningen en hardware, maar lijken hier niet optimaal gebruik van te maken.  

Sinds de Digisprong zijn de Vlaamse scholen in het basisonderwijs goed uitgerust met IT-apparaten zoals laptops of tablets. Toch blijkt uit een enquête van Uitgeverij Van In dat er geen toename waar te nemen is in het gebruik van deze IT-apparaten in vergelijking met het jaar voordien. “Heel wat leerkrachten weten soms niet goed hoe ze deze apparaten optimaal kunnen inzetten tijdens hun lessen”, aldus Vicky Adriaensen, Managing Director bij Van In. De enquête werd ingevuld door 1.620 leerkrachten uit het basisonderwijs.  

Meer IT-apparaten 

Sinds de Digisprong – een investering van de overheid in ICT-apparatuur en ondersteuning – bezitten Vlaamse scholen over meer IT-apparatuur in vergelijking met het jaar voordien. Voornamelijk in het vijfde en zesde leerjaar is deze toename duidelijk waar te nemen.  

Van In – IT-survey basisonderwijs Vlaanderen

Ondanks deze investering en de uitgebreide IT-voorzieningen waar basisscholen vandaag over beschikken, tonen de cijfers uit de studie aan dat er tussen 2023 en 2024 geen verschuiving waar te nemen is in het gebruik van IT-apparatuur. “Leerkrachten weten vaak niet hoe deze apparaten hen kunnen helpen tijdens het lesgeven”, stelt Adriaensen. 

Dit doet haar denken aan een gelijkaardige situatie van enkele jaren geleden, toen smartboards het levenslicht zagen in de klaslokalen. “Dit was eigenlijk hetzelfde scenario. Dat scherm hangt daar plots, maar hoe benut je dit optimaal tijdens de lessen? Leerkrachten dienen voldoende ondersteuning te krijgen in het gebruik van laptops in het leerproces, zodat deze apparaten optimaal benut kunnen worden.” 

Het gebruik van laptops wordt bovendien gestimuleerd dankzij gebruiksvriendelijke platformen, zoals Digimax. Zo’n honderd scholen gaan dit jaar van start met het rekenplatform, dat een evenwicht biedt tussen digitaal en papier. Hierdoor zullen bijvoorbeeld leerlingen uit het vijfde leerjaar laptops intensiever gebruiken.  

Bingelen 

Naast hardware wordt er in de meeste Vlaamse basisscholen dus ook gebruik gemaakt van online leerplatformen voor leerlingen en leerkrachten. Bingel, het online leerplatform ontwikkeld door Van In, wordt momenteel toegepast in verschillende basisscholen in Vlaanderen. “Met Bingel hebben we in het basisonderwijs een marktaandeel van 85 procent”, aldus Vicky Adriaensen.  

Van In – IT-survey basisonderwijs Vlaanderen

Bingel wordt door veel basisscholen in Vlaanderen omarmd en kende dit jaar een stijging in vergelijking met het jaar voordien (2023). Het aantal leerkrachten dat 1 keer per week een oefening klaarzet op Bingel steeg van 49 procent naar 55 procent in 2024. Het percentage van leerlingen die minstens 1 keer om de twee weken oefenen op het platform steeg van 80 naar 82 procent. De belangrijkste eigenschappen die leerkrachten toekennen aan Bingel zijn: leerrijk, gebruiksvriendelijk, motiverend en eenvoudig.  

Aan die laatste belangrijke eigenschap ‘eenvoudig’ wordt bij Van In veel aandacht besteed. “Leerkrachten gaven namelijk aan dat platformen gebruiksvriendelijker moeten worden. “Hoe meer functies een platform bevat, hoe sneller leerkrachten erin zullen verdwalen. We willen Bingel zo gebruiksvriendelijk mogelijk houden”, aldus Adriaensen.  

Momenteel neemt de schoolbeheerder het aanmaken van de accounts voor leerkrachten en leerlingen voor zijn rekening, alsook de licenties die geactiveerd moeten worden. “Dit verloopt al enkele jaren vlot en vormt geen struikelblok voor leerkrachten. In de toekomst zullen deze stappen geautomatiseerd worden”, besluit Adriaensen. 

Windows laat eindelijk meerdere apps tegelijk je webcam gebruiken

Windows 11 24H2 krijgt een Multi-app cameramodus die toelaat dat meerdere apps tegelijk de webcam in je laptop gebruiken. Een frustrerende beperking wordt weggenomen.

Windows en webcams, het is vaak een frustrerende combinatie. Tot op heden was het altijd mogelijk je webcam maar in één app te gebruiken. Wilde je de webcam in een andere app gebruiken, dan diende je de eerste applicatie eerst af te sluiten. Die tussenstap zal vanaf Windows 11 24H2 niet meer nodig zijn, merkte Windows Latest op in een previewversie van de update.

Meerdere apps tegelijk

Windows 11 krijgt binnenkort een Multi-app cameramodus, die toelaat om je webcam in meerdere apps tegelijk te gebruiken. In deze modus zal het wel niet mogelijk om webcaminstellingen rechtstreeks aan te passen vanuit de apps die je camera gebruiken. Dit zal enkel vanuit de Windows-instellingen kunnen: Microsoft houdt het dus nog een beetje omslachtig.

Over waarom de webcam in Windows beperkt blijft tot één app bestaan veel theorieën, maar niemand die de exacte reden weet. Privacy kan een argument zijn, om te vermijden dat je je webcam actief houdt in een app die je niet meer aan het gebruiken bent.

Het zou ook nog een technische beperking uit eerdere Windows-versies kunnen zijn toen webcams nog veel rekenkracht vereisten. Aanvankelijk gold deze beperkingen ook voor audio en microfoon, maar dit werd eerder aangepakt door Microsoft.

Basismodus

De Windows 11 24H2-update zal nog een extra nieuwe cameramodus introduceren: Basic Mode. In deze modus zet je je webcam terug naar de basisinstellingen en -functionaliteiten. Dit maakt het voor de doorsnee gebruiker eenvoudiger om problemen met de camera op te lossen.

De update wordt in de herfst verwacht en zal tal van nieuwe functionaliteiten introduceren. Het zal de grootste en belangrijkste Windows-update van het jaar zijn.

Microsoft Teams brengt persoonlijke en schoolaccounts samen

Microsoft rolt een nieuwe versie van Teams uit die het veel eenvoudiger maakt om te wisselen tussen persoonlijke en schoolaccounts.

Gebruik je Microsoft Teams voor videovergaderingen, maar ook voor persoonlijke vergaderingen? Vroeger moest je dan altijd twee versies van het videovergaderplatform installeren. Microsoft beschouwde de versie voor bedrijven en de versie voor particulieren als twee afzonderlijke platformen.

Daar komt vanaf vandaag verandering in. Na de aankondiging in maart begint Microsoft met de brede uitrol van een nieuwe Teams-app die je verschillende accounts samenbrengt.

Alle accounts op één plek

Volgens Microsoft was er onder Teams-gebruikers grote vraag naar één applicatie voor particuliere en professionele accounts. Je zal eenvoudig tussen je accounts kunnen wisselen door op je profiel te klikken. Ook bij het betreden van een vergadering, zal Teams je vragen met welk account je wil toetreden. Notificaties zullen eveneens tonen voor welk account ze bestemd zijn.

Microsoft zal deze vernieuwde Teams-ervaring vanaf vandaag naar iedereen beginnen uitrollen. Gebruik je de Teams-app op Windows of Mac, dan zal de update normaal gezien automatisch gebeuren. Nieuwe gebruikers kunnen de Teams-app installeren via de website van Microsoft. De standalone app voor particulieren zal hiermee ook verdwijnen.

Microsoft Teams 2.0

Het is een jaar van grote veranderingen voor Microsoft Teams. Sinds enkele weken is iedereen overgezet op ‘Teams 2.0’. Het nieuwe Teams-platform is sneller, lichter en zuiniger dan de klassieke versie.

Nu is Microsoft bezig met iedereen op de nieuwe Outlook te krijgen. De nieuwe versie is voor iedereen beschikbaar, maar voorlopig kan je nog terug naar de oude versie als je die verkiest. Microsoft hoopt dat iedereen wel snel de overstap maakt.

Google Classroom introduceert Student Groups voor eenvoudigere groepsopdrachten

Google maakt het eenvoudiger en sneller om groepswerk toe te wijzen in Google Classroom met de nieuwe functie ‘Student Groups’. Docenten kunnen nu individuele leerlingen aan vooraf gedefinieerde groepen toevoegen voordat ze groepsopdrachten creëren en toewijzen.

Google Classroom, dat dit jaar zijn tiende verjaardag viert, start het nieuwe schooljaar met verschillende updates. Naast de introductie van Student Groups lanceert Google een Education Navigator, een Read Along-functie, en een Dark Mode voor de mobiele app. Vooral de Student Groups-functie werd lang verwacht door docenten.

Voorheen moesten docenten eerst een opdracht aanmaken en vervolgens leerlingen individueel toevoegen als ze groepswerk wilden toewijzen. Dit werkte wel voor af en toe een groepsopdracht, maar was omslachtig voor docenten die regelmatig groepswerk geven, vooral als dezelfde groepen het hele schooljaar behouden bleven.

Nieuwe functies voor het nieuwe schooljaar

Met de nieuwe functie kunnen docenten vanuit het ‘People’-tabblad met één druk op de knop groepen creëren, benoemen en aanpassen. Deze groepen zijn daarna beschikbaar bij het aanmaken van opdrachten, wat het proces aanzienlijk vereenvoudigt. Eerder voegde Google al de mogelijkheid toe om klassenlijsten te importeren vanuit bepaalde Student Information Systems (SIS), waardoor het handmatig toevoegen van leerlingnamen in nieuwe klassen niet langer nodig was.

Outlook, Word en OneNote crashen: zo los je het op

Enkele Microsoft Office-applicaties waaronder Outlook, Word en OneNote kunnen crashen op onverwachte momenten. Microsoft deelt een oplossing voor het probleem.

Microsoft bevestigde op 15 augustus problemen met Outlook, Word en OneNote. De applicaties kunnen crashen tijdens het opstarten of tijdens eenvoudige handelingen zoals het typen van tekst of het uitvoeren van een spellingscontrole. De bug treft versie 2407 (Build 17830.20138), de update die begin augustus werd uitgerold.

Verouderde taalpakketten

De oorzaak van het problemen ligt bij niet-geüpdatete taalpakketten voor Office. Via het Windows Logboek kan je naar de boosdoener op jouw pc zoeken in het eventverslag van de crash. De modulenaam mscss7xx.dll verwijst naar het niet-functionerende taalpakket: de versie van de module zal zeer waarschijnlijk niet overeenkomen met de applicatieversie, wat de crashes veroorzaakt.

Bij Outlook kan er nog een andere oorzaak mogelijk zijn, namelijk verouderde serverregels. Ook deze kan je identificeren via het Logboek. Zoek in een eventrapport naar ucrtbase.dll en controleer of de versie overeenkomt met de versie van Outlook.

Zo los je het op

Microsoft heeft ondertussen een workaround voor de problemen gedeeld. De oplossing hangt af of het probleem bij verouderde taalpakketten of serverregels zit. In het eerste geval stelt Microsoft voor om het niet-functionerende taalpakket te verwijderen en opnieuw te installeren, ofwel een online herstel van de getroffen applicatie uit te voeren.

De oplossingen voor verouderde Outlook-regels ligt bij het uitvoeren van het Clean rules-commando in Windows. Klik met de rechtermuisknop op het Start-menu en selecteer Uitvoeren. Typ vervolgens Outlook.exe /cleanrules in het tekstvak en voer het commando uit: mogelijk moet je na deze stap een nieuw Outlook-profiel aamaken. Via de webtoegang kan je regels ook manueel verwijderen.

Einde van een tijdperk: Google stopt productie Chromecast-lijn

Google zet de productie van Chromecast stop en focust zich op de nieuwe Google TV Streamer.  

Google maakt na elf jaar een eind aan de productie van zijn Chromecast, dat laat het bedrijf weten in een blogpost. De Chromecast maakt plaats voor de nieuwe Google TV Streamer, een klein kastje met een snellere processor en een duurder prijskaartje. Voor veel bedrijven betekent het einde van Chromecast ook het einde van een betaalbare oplossing voor hun digital signage. De Chromecast zal nog beschikbaar zijn zolang de voorraad strekt.

Einde tijdperk

Vorig jaar zwaaide Google al de eerste generatie van zijn Chromecast uit. Nu kondigt het bedrijf ook het einde aan van de huidige generatie Chromecast met het iconische, herkenbare ontwerp. Voor veel bedrijven vormde de Chromecast een goedkoop alternatief om hun digital signage tot stand te laten komen. Voor de nieuwe Google TV Streamer zal er een bedraga van 119 euro neergelegd moeten worden.

Google schrijft in zijn blogpost dat de Chromecast-apparaten beschikbaar zijn “zolang de voorraad strekt”. Verder zou het bedrijf software- en beveiligingsupdates naar zijn nieuwere apparaten blijven pushen, al is het niet duidelijk over de welke het hier gaat. De laatste update van de line-up was de Chromecast met Google TV uit 2022. 

Google TV Streamer

In plaats van de Chromecast zal het bedrijf de nieuwe Google TV Streamer aanbieden voor 119 euro. Die heeft een heel ander ontwerp dan de iconische Chromecast, en komt in de vorm van een streamingbox die je op het kastje bij de televisie zet. 

De Google TV Streamer heeft enkele specificaties die die van de Chromecast overtreffen. Zo is de processor 22 procent keer sneller en beschikt het over Thread en Matter-integratie. De streamer beschikt over 4GB RAM, 32 GB flashgeheugen en een gigabitethernetpoort. Daarnaast kan hij ook overweg met Dolby Vision-video en Dolby Atmos-audio.  

Google Play Store trekt updates van externe apps naar zich toe

Google Play Store zou gebruikers de mogelijkheid bieden om updates van geïnstalleerde apps van derden in de Play Store uit te voeren. Dat bleek uit de code van de nieuwste Play Store-versie, gevonden door Android Authority.

Er zijn aanwijzingen gevonden in de Play Store-versie 42.0 18 dat gebruikers mogelijk een nieuwe optie ‘Update from Play’ zien in Play store-vermeldingen voor apps die geïnstalleerd zijn vanuit externe bronnen, dat merkte Android Authority op. Die functie zou gebruikers in staat stellen om updates van apps van derden vanuit Google Play Store te downloaden en niet via de oorspronkelijke bron. Het is nog niet duidelijk of en wanneer deze functie beschikbaar wordt voor alle gebruikers. 

Sideloading in Play Store

Het is niet nieuw dat Google zijn gebruikers toelaat om apps te installeren van derden. Hoewel dit altijd met de nodige oplettendheid moet gebeuren (apps kunnen bijvoorbeeld malware bevatten), wil Google dit toch als een alternatieve manier behouden om apps te downloaden. 

Om sideloading apps nog meer te omarmen, lijkt Google te werken aan een nieuwe functie ‘Update from Play’, waarbij updates van externe apps in de Play Store gedownload kunnen worden. De ontdekte code in de nieuwste versie 42.0 18 suggereert dat gebruikers de optie kunnen zien om sideloaded apps te updaten met behulp van de Play Store. 

‘Update from Play’

In onderstaande screenshots van Android Authority zie je links de knop ‘Update from Play’ bovenaan weergegeven, in de rechtste afbeelding verschijnt er onder de externe app dat er updates beschikbaar zijn die via Play Store gedownload kunnen worden.  

De functie is momenteel enkel opgemerkt via de code van de nieuwste versie, dus het is niet duidelijk of en wanneer deze functie beschikbaar gesteld wordt.  

Gamification in het onderwijs: voordelen en valkuilen volgens onderzoek

Gamification, oftewel het toepassen van spelelementen in niet-spelcontexten zoals het onderwijs, heeft de afgelopen jaren aan populariteit gewonnen. Het wordt vaak gezien als een innovatieve manier om leren leuker en effectiever te maken. Hoewel gamification zeker voordelen biedt, waarschuwen experts dat het ook valkuilen kent die de effectiviteit kunnen ondermijnen.

Het idee achter gamification is simpel: door spelelementen zoals punten, badges en ranglijsten toe te voegen aan het leerproces, kunnen studenten gemotiveerder worden om zich in te zetten. Onderzoek wijst uit dat gamification inderdaad vaak positieve effecten heeft. Een uitgebreide review uit 2020 van empirische studies laat zien dat het gebruik van gamification kleine maar significante positieve effecten kan hebben op cognitieve, motivationele en gedragsmatige uitkomsten. Dit betekent dat studenten niet alleen beter kunnen presteren, maar ook meer betrokken kunnen raken bij het leerproces.

Vooral interventies die samenwerking en competitie combineren, lijken effectief te zijn. In plaats van studenten individueel tegen elkaar te laten strijden of hen enkel gezamenlijk te laten werken, blijken de beste resultaten te worden behaald wanneer groepen studenten in teams worden verdeeld en deze teams tegen elkaar strijden. Dit creëert een “collaboratieve en competitieve omgeving,” aldus het Imperial College London.

Voordelen van gamification

Een van de belangrijkste voordelen van gamification is de mogelijkheid om studenten extra motivatie en feedback te bieden. Naomi Clark, voorzitter van het Game Center aan de Tisch School of the Arts (NYU), legt uit dat gamification kan helpen om leerprocessen op te splitsen in behapbare taken. Dit kan vooral nuttig zijn wanneer een student een nieuwe vaardigheid aanleert en de resultaten van zijn of haar inspanningen nog niet direct zichtbaar zijn. Wat gamification doet, is taken opsplitsen in kleine stappen en positieve bekrachtiging bieden voor het voltooien van een taak.

Deze positieve bekrachtiging, in de vorm van punten of badges, geeft studenten een gevoel van vooruitgang en helpt hen te reflecteren op wat ze hebben bereikt. Dit kan bijzonder effectief zijn in het bevorderen van doorzettingsvermogen en het opbouwen van zelfvertrouwen. Daarnaast kan het volgen van scores op een speelse manier studenten helpen om te zien hoe ze gegroeid zijn in hun leerproces.

Wanneer gamification een valkuil wordt

Ondanks de voordelen zijn er ook kanttekeningen bij het gebruik van gamification. Deterding en Clark benadrukken dat ons begrip van waarom gamification werkt nog beperkt is. De meeste onderzoeken naar gamification kijken naar het algemene effect van de interventie, zonder te onderzoeken welke specifieke spelelementen het meest effectief zijn. Dit maakt het lastig om te bepalen welke aspecten van gamification echt bijdragen aan het succes ervan, en welke mogelijk een negatief effect hebben.

Een studie die de Imperial College London uitvoerde met collega’s, laat zien hoe kleine ontwerpbeslissingen een grote impact kunnen hebben. In deze studie onderzochten ze hoe universiteitsstudenten badges interpreteerden tijdens het gebruik van educatieve platforms zoals Khan Academy en Code Academy. Als studenten badges zagen als een middel om doelen te stellen en te bepalen welke vaardigheden ze als volgende moesten ontwikkelen, dan was dit over het algemeen nuttig. Echter, als de badges werden gezien als een beloning op zich, werden studenten vaak verleid om zich te richten op het behalen van meer badges door tijd te besteden aan vaardigheden die ze al onder de knie hadden. Dit was juist schadelijk voor hun leerproces.

Dit voorbeeld illustreert een van de belangrijkste problemen met gamification: het risico dat het de nadruk legt op extrinsieke motivatie, zoals het verdienen van beloningen, in plaats van intrinsieke motivatie, zoals het plezier en de voldoening die voortkomt uit het leren zelf. Clark waarschuwt dat extrinsieke motivatie zelfs kan leiden tot een afname van intrinsieke motivatie. Als leren bijvoorbeeld wordt gezien als een middel om badges te verdienen, kan de vreugde van het leren zelf op de achtergrond raken.

Slim inzetten van gamification

Om de voordelen van gamification te maximaliseren en de nadelen te beperken, is het cruciaal om spelelementen te kiezen die de intrinsieke motivatie van studenten bevorderen. Dit kan door verhalen te integreren in de gamified lesinhoud en de reële toepassingen van de geleerde vaardigheden te benadrukken. Clark noemt hierbij ‘playification’ als een gerelateerde aanpak, waarbij het plezier en de ervaring tijdens het leren centraal staan, in plaats van enkel het behalen van beloningen.

Een ander belangrijk aspect is dat gamification niet als een vaststaand recept moet worden gezien. Deterding adviseert om gamification toe te passen via een iteratief proces van proberen en verbeteren. Leraren zouden hun gamification-strategieën regelmatig moeten evalueren, feedback van studenten moeten verzamelen, en vervolgens aanpassingen moeten maken om de effectiviteit te vergroten. “Zie gamification niet als een eenmalige oplossing, maar als een proces van continue verbetering,” zegt Deterding.

Conclusie

Hoewel gamification zeker waardevolle kansen biedt voor het onderwijs, moet het zorgvuldig worden ontworpen en toegepast. Het is geen wondermiddel, maar een hulpmiddel dat, mits goed ingezet, kan bijdragen aan een motiverende en effectieve leeromgeving. Door aandacht te besteden aan zowel de voordelen als de valkuilen van gamification, kunnen leraren deze aanpak op een manier toepassen die het beste past bij de behoeften van hun studenten.

OpenAI introduceert AI-zoekmachine: het beste van twee werelden

ChatGPT introduceert zijn eigen AI-zoekmachine dat de kracht van AI-modellen combineert met actuele informatie vanuit het web. SearchGPT zit in de prototypefase maar gebruikers kunnen zich aanmelden op een wachtlijst om het uit te testen. 

De nieuwe AI-zoekmachine van OpenAI ‘SearchGPT’ combineert de kracht van OpenAI’s AI-modellen met actuele informatie vanuit het web. Hiermee lijkt het bedrijf een reactie te willen geven op de verschillende aanklachten rond het gebruik van auteursrechtelijke informatie. Voor wie SearchGPT wil uitproberen, kan zich op de website van ChatGPT inschrijven op een wachtlijst. De wachtlijst werd inmiddels gesloten wegens ‘overweldigende vraag’.

Nieuwe manier van zoeken

Net zoals Google het internet doorzoekt om een antwoord te vinden op jouw zoekopdracht, doen AI-modellen dat ook. ChatGPT speurt het internet af naar tekst om een antwoord te formuleren op jouw vraag. “Wat als beiden gecombineerd kunnen worden?” Dachten ze bij ChatGPT.  

De nieuwe AI-zoekmachine SearchGPT zit momenteel in de testfase. Het is een prototype van nieuwe zoekfuncties die de kracht van OpenAI’s modellen combineert met informatie van het web. Dit moet de snelheid van ChatGPT’s antwoorden verhogen in combinatie met relevante en duidelijke bronnen. 

AI-modellen zijn getraind op data, maar die kunnen na een bepaalde tijd verouderd zijn. Wanneer je zou vragen wie de huidige Belgische deelnemers van de Olympische Spelen zijn, zal ChatGPT hier geen actueel antwoord op kunnen geven, terwijl de zoekmachine dat wel kan. De prototypetool is ‘tijdelijk’, maar geïnteresseerde gebruikers kunnen zich op de wachtlijst zetten om SearchGPT uit te proberen.  

Auteursrechten

OpenAI werd al meerdere keren bekritiseerd omdat het zijn modellen zou trainen op auteursrechtelijk beschermde informatie, zonder toestemming van de auteurs. Met SearchGPT lijkt het bedrijf zijn bewustzijn hierrond duidelijk te maken. 

“We zijn een partnerschap aangegaan met uitgevers om deze ervaring op te bouwen en blijven hun feedback vragen”, aldus OpenAI. De zoekmachine zou een belangrijke stap kunnen betekenen in de auteursrechtelijke discussies omdat het “een manier voor uitgevers is om te beheren hoe ze erin verschijnen”.   

Belangrijke overwegingen bij de implementatie van technologie

Met de voortdurende introductie van technologie in het onderwijs is het cruciaal om adoptieplannen en processen te ontwikkelen. Het kiezen van de juiste digitale hulpmiddelen kan een aanzienlijke impact hebben op de kwaliteit van het onderwijs, maar brengt ook uitdagingen met zich mee.

Het gebruik van technologie in het onderwijs is niet nieuw, maar de pandemie heeft de afhankelijkheid ervan sterk vergroot. Tijdens de coronacrisis moesten docenten en studenten plotseling overstappen op online lesgeven en -volgen. Digitale communicatiemiddelen werden onmisbaar om de lessen voort te zetten. Hoewel er al langer digitale hulpmiddelen beschikbaar waren, dwong de situatie iedereen om deze sneller en op grotere schaal te omarmen.

Stijgend gebruik van technologie in de klas

In een recent rapport van Instructure wordt deze trend gedocumenteerd, en hoewel de verwachting was dat het gebruik van dergelijke technologieën na de pandemie zou afnemen, gebeurt juist het tegenovergestelde. We zien dat docenten en studenten blijven zoeken naar de juiste technologieën, zelfs nu we weer volledig in de klas aanwezig zijn. Dit wijst erop dat de educatieve sector zich bewust is geworden van de voordelen van technologie en actief op zoek is naar manieren om deze voordelen te integreren in het traditionele onderwijs.

Het rapport voorspelt echter dat deze stijgende lijn in de komende jaren zal stabiliseren. Een belangrijke factor die bijdraagt aan deze voorspelling is het beperkte budget dat beschikbaar is voor scholen en onderwijsgemeenschappen. Na de initiële investeringen in digitale hulpmiddelen tijdens de pandemie, zullen scholen naar verwachting voorzichtiger worden met het uitproberen van nieuwe technologieën. In plaats daarvan zal de focus verschuiven naar het optimaliseren van de bestaande tools en het waarborgen dat ze voldoen aan de behoeften van zowel docenten als studenten. Dit betekent dat scholen steeds selectiever zullen worden in de tools die ze toevoegen aan hun arsenaal, met de nadruk op effectiviteit en gebruiksgemak.

Het vinden van de juiste balans

Hoewel het gebruik van digitale tools een positieve bijdrage kan leveren aan het leerproces, kan de overvloed aan technologieën ook leiden tot verwarring en overbelasting. Docenten worden geconfronteerd met een overvloed aan opties, wat het moeilijk kan maken om een samenhangend curriculum te ontwikkelen. Instructure’s rapport toont aan dat docenten gemiddeld 49 verschillende tools per schooljaar gebruiken. Dit hoge aantal maakt het voor hen uitdagend om alle technologieën goed te beheersen en effectief in te zetten.

Om deze uitdagingen het hoofd te bieden, pleiten we voor een meer gecentraliseerde aanpak bij de selectie van educatieve technologieën. Dit betekent niet dat alleen de schoolleiding beslissingen moet nemen, maar dat er richtlijnen en criteria moeten zijn die ervoor zorgen dat de gekozen tools veilig, betrouwbaar en effectief zijn. Een centraal beheerde lijst met goedgekeurde technologieën kan hierbij helpen. Zo’n lijst biedt docenten een solide uitgangspunt en voorkomt dat ze worden overweldigd door de beschikbare opties.

Toch is het belangrijk dat docenten een stem hebben in welke technologieën in de klas worden gebruikt. We moedigen scholen aan om processen te ontwikkelen waarin docenten tools kunnen aandragen die ze nuttig vinden, zelfs als deze nog niet op de goedgekeurde lijst staan. Door docenten te betrekken bij de selectie, kan het onderwijs beter aansluiten bij hun specifieke behoeften en de context waarin ze werken. Dit participatieve model helpt ook om draagvlak te creëren voor de gebruikte technologieën, wat de kans op succes vergroot.

Daarnaast moeten scholen rekening houden met de verschillende niveaus van technische kennis onder docenten. Niet elke docent is even bedreven in het gebruik van digitale hulpmiddelen, wat kan leiden tot ongelijkheid in de lespraktijk. Scholen moeten daarom investeren in professionele ontwikkeling en ondersteuning bieden om ervoor te zorgen dat alle docenten de tools effectief kunnen gebruiken. Dit betekent niet alleen trainingen in het gebruik van specifieke technologieën, maar ook begeleiding in hoe deze tools het leerproces kunnen verbeteren en bijdragen aan de leerdoelen.

Kritisch omgaan met AI in het onderwijs

Naast traditionele digitale hulpmiddelen speelt kunstmatige intelligentie (AI) een steeds grotere rol in het onderwijs. AI biedt tal van mogelijkheden, van gepersonaliseerde leerervaringen tot geautomatiseerde beoordeling en feedback. Echter, de integratie van AI in de klas brengt ook ethische en praktische vragen met zich mee.

Een van de belangrijkste overwegingen bij het implementeren van AI in het onderwijs is de veiligheid van deze technologieën. We benadrukken dat AI-tools zorgvuldig moeten worden geëvalueerd op hun veiligheid en betrouwbaarheid. Dit betekent niet alleen dat de gegevens van studenten beschermd moeten worden, maar ook dat de AI op een transparante en begrijpelijke manier werkt. Het is cruciaal dat docenten en studenten begrijpen hoe AI-beslissingen worden genomen, en dat er mechanismen zijn om deze beslissingen te controleren en aan te passen indien nodig.

Daarnaast moet AI op een intentionele en doelgerichte manier worden ingezet. Het gebruik van AI mag geen doel op zich zijn, maar moet gericht zijn op het verbeteren van het leerproces. Dit vereist een duidelijke visie en strategie voor hoe AI kan bijdragen aan de educatieve doelen van een school of district. Experimenteren met AI is belangrijk, maar dit moet wel gebeuren binnen een kader dat ervoor zorgt dat de technologie daadwerkelijk waarde toevoegt aan het onderwijs.

Tot slot is het belangrijk dat AI-toepassingen in het onderwijs eerlijk en inclusief zijn. Dit betekent dat ze ontworpen moeten worden om alle studenten te ondersteunen, ongeacht hun achtergrond of vaardigheidsniveau. AI biedt de mogelijkheid om leerervaringen te personaliseren, maar dit moet op een manier gebeuren die gelijkheid bevordert in plaats van ongelijkheden te versterken. Scholen moeten ervoor zorgen dat de AI-tools die ze gebruiken, alle studenten gelijke kansen bieden om te slagen.

Conclusie

Het implementeren van technologie in de educatiesector is een complex proces dat zorgvuldige planning en overweging vereist. Hoewel technologie grote voordelen kan bieden, moeten scholen en docenten een balans vinden tussen innovatie en het waarborgen van een consistente en effectieve leeromgeving.

Door een weloverwogen en participatieve aanpak te hanteren, kunnen scholen ervoor zorgen dat de technologieën die ze gebruiken, bijdragen aan de educatieve doelen en het welzijn van hun studenten. Het is daarbij essentieel dat docenten worden ondersteund in hun rol en dat er oog is voor de ethische implicaties van nieuwe technologieën, zoals AI, om een veilige en rechtvaardige leeromgeving te creëren.

Logitech introduceert Zone 300 en Zone 305 draadloze headsets

Logitech heeft vandaag de Zone 300 en Zone 305 aangekondigd, betaalbare draadloze headsets met noise-cancellation, multipoint Bluetooth en uitgebreide compatibiliteit met videovergaderplatformen.

Met de Zone 300 en Zone 305 speelt Logitech in op de veranderende leerstijl van veel leerlingen die niet langer alleen op school les volgen. Deze headsets zijn ontworpen om een draadloze ervaring te bieden, zonder dat gebruikers gebonden zijn aan één locatie. De Zone 300 is een kostenefficiënte optie met noise-cancellation en goede geluidskwaliteit. De Zone 305 biedt dezelfde functionaliteit, aangevuld met features die specifiek gericht zijn op zakelijke gebruikers.

Duidelijke communicatie en eenvoudige aanpassing

Beide modellen zijn uitgerust met twee noise-cancelling microfoons en een speciaal algoritme om achtergrondgeluiden te onderdrukken. Dit zorgt ervoor dat gebruikers altijd duidelijk te verstaan zijn tijdens videovergaderingen.

Daarnaast kunnen gebruikers via Logi Tune, beschikbaar op desktop en mobiel, het geluid aanpassen aan hun voorkeuren, zoals het aanpassen van de EQ en het microfoonvolume. De headsets zijn compatibel met verschillende videovergaderplatformen, waardoor gebruikers flexibel kunnen kiezen.

Vrij bewegen met multipoint Bluetooth

De Zone 300 en Zone 305 zijn ontworpen om gebruikers de vrijheid te geven om tot wel 30 meter te bewegen zonder verbinding te verliezen. Dankzij de multipoint Bluetooth schakelt de headset automatisch over van bijvoorbeeld een laptop naar een smartphone.

De Zone 300 biedt 20 uur luistertijd en 16 uur spreektijd op een volle accu. Mocht de batterij leeg raken, dan biedt vijf minuten opladen genoeg stroom voor een uur spreektijd. Het lichte ontwerp van 122 gram en de zachte oorkussens zorgen ervoor dat de headset de hele dag comfortabel gedragen kan worden.

Zone 305: Specifiek voor bedrijfsgebruik

De Zone 305 biedt dezelfde functies als de Zone 300, maar is gericht op zakelijke gebruikers. Deze headset werkt met een receiver en is gecertificeerd voor Microsoft Teams, Zoom, Google Meet en Google Voice. In september verschijnt een versie met Microsoft Teams-certificering via native Bluetooth. Bedrijven profiteren van de samenwerking met Logitech Sync-software, waarmee IT-managers apparatuur kunnen monitoren en firmware-updates kunnen uitvoeren.

Duurzaam ontwerp

Logitech heeft duurzaamheid hoog in het vaandel. De plastic onderdelen van de Zone 300 bevatten minimaal 42% gerecycled plastic, terwijl de Zone 305 55% bevat. De verpakking is gemaakt van FSC-gecertificeerd papier, wat bijdraagt aan verantwoord bosbeheer.

De Zone 300 is verkrijgbaar voor 79 euro in de kleuren Black, Off-White en Rose. De Zone 305 is beschikbaar in de Teams-versie en UC-versie met een adviesprijs van 109,99 euro. In september komt er een Teams-versie met native Bluetooth voor 79 euro.

Studiedag AI in het Onderwijs: uitdaging of kans?

In een wereld waar technologie steeds meer verweven raakt met het dagelijks leven, is het geen verrassing dat ook het onderwijsveld de invloed van kunstmatige intelligentie (AI) begint te voelen. Maar is dit een uitdaging of een kans voor het onderwijs? Op 18 november 2024 zal een studiedag in Brussel deze vraag uitgebreid behandelen.

AI heeft het potentieel om het leerproces te transformeren door personalisatie en efficiëntie. Leerlingen kunnen profiteren van op maat gemaakte leerervaringen, terwijl leraren ondersteund worden met administratieve taken. Dit kan leiden tot een meer betrokken en effectieve leeromgeving. Tijdens de studiedag in het Hendrik Consciencegebouw delen experts hun inzichten over AI in het onderwijs.

Interactieve sessies

De studiedag, georganiseerd door het Kenniscentrum Digisprong, is gratis toegankelijk en biedt een unieke kans voor onderwijsprofessionals om zich te verdiepen in de materie. Naast een inspirerende AI-talk door Jeroen Baert, biedt het programma interactieve sessies en workshops. Deze zijn ontworpen om deelnemers praktische tools en kennis te bieden voor de integratie van AI in hun lespraktijk of beleidsplan.

Een belangrijk onderdeel van de studiedag is de focus op ethiek en verantwoordelijkheid. Het doel is niet alleen om onderwijsprofessionals te informeren over de mogelijkheden van AI, maar ook om hen weerbaar te maken tegen de uitdagingen en hen te voorzien van de kennis om AI op een ethische manier toe te passen.

AI in het Onderwijs: uitdaging of kans? op 18 november belooft een belangrijk evenement te worden voor iedereen die betrokken is bij het onderwijs. Het zal licht werpen op zowel de kansen als de uitdagingen die AI met zich meebrengt en hoe we deze technologie kunnen omarmen om het onderwijs van morgen vorm te geven.