Inspiratiedag artificiële intelligentie in het onderwijs (16 mei)

Beeld: Shuttterstock

Hogeschool PXL, UCLL en Dienst Onderwijs van de Provincie Limburg organiseren op donderdag 16 mei een inspiratiedag rond artificiële intelligentie in het onderwijs. De studiedag vindt plaats in het Provinciehuis in Hasselt. Na een keynote van gastspreker Eline Maris krijgen de deelnemers twee keuzeworkshops voorgeschoteld.

“Deze studiedag is het sluitstuk van het initiatief ‘Digi-Academie’ waarbij we een aantal webinars en twee ‘Digimeets’ met thematafels hebben georganiseerd”, zegt Vincent Vanrusselt van PXL. ‘AI Wat moeten we ermee?’ belicht tijdens de inspirerende namiddag verschillende aspecten van (generatieve) AI. “We hebben het over de gevolgen en hoe het zijn weg vindt in het onderwijs. Want AI kent steeds meer toepassingen, ook in het onderwijs.”

Beeld: Steunpunt Onderwijs Limburg

Keynote en workshops

De inspiratienamiddag start met een keynote van Eline Maris. Zij neemt de luisteraars plenAIr (zoals de organisatie het omschrijft) mee in de wereld van AI. Maris werd onlangs verkozen tot ‘Rising Tech Star of the Year 2024’. Na een eerste carrière als leerkracht is Maris nu werkzaam als Business Development Manager voor AI-oplossingen bij Cegeka. Aansluitend op haar keynote kunnen de deelnemers twee workshops kiezen uit deze thema’s:

  • Verbazende beelden met gAI
  • Beleidskader AI in ICT-beleidsplan
  • Evalueren met gAI
  • Lesgeven met gAI
  • Leerlingen op weg helpen met verantwoord gebruik van AI
  • AI en de impact op sociaal-emotioneel functioneren van (kwetsbare) leerlingen

lees ook

AI-revolutie zorgt voor extra dimensie in digitale kloof

Digi-Academie is een ondersteuningsprogramma in digitalisering voor Limburgse scholen. De studiedag ‘AI Wat moeten we ermee?’ vindt plaats op donderdag 16 mei in het Provinciehuis (Universiteitslaan) in Hasselt.

Inschrijven kan via dit formulier. Als afsluiter van de inspiratiedag voorzien PXL, UCLL en Provincie Limburg een netwerkmoment.


Twee op drie docenten denkt dat AI tijd zal uitsparen bij administratieve taken

Beeld: Shuttterstock

Artificiële Intelligentie (AI) heeft een enorme impact op verschillende sectoren, waaronder het onderwijs. Docenten en onderwijsinstellingen beginnen de voordelen van AI te erkennen, vooral als het gaat om het verminderen van administratieve lasten en het personaliseren van het leren. Een onderzoek van Morning Consult geeft aan dat een grote meerderheid van leerkrachten voordelen ziet in AI.

Een van de belangrijkste voordelen van AI in het onderwijs is de mogelijkheid om docenten te ondersteunen bij hun taken, schrijft ZDNET. Uit het onderzoek blijkt dat 65 procent van de opvoeders gelooft dat AI hen tijd kan besparen op administratieve taken. Op die manier kunnen ze meer tijd besteden aan het daadwerkelijk lesgeven en interactie hebben met hun studenten, wat uiteindelijk de kwaliteit van het onderwijs verbetert.

Gepersonaliseerd Leren

AI maakt het mogelijk om het leren te personaliseren voor elke student. Met AI kunnen onderwijsprogramma’s worden aangepast aan de individuele behoeften en capaciteiten van elke student, wat resulteert in een effectievere leerervaring. Uit onderzoek blijkt dat 63 procent van de opvoeders dit ziet als een positief effect van AI. Ondanks de voordelen van AI, is de implementatie ervan in het onderwijs nog steeds een uitdaging.

Uit onderzoek blijkt dat slechts 32 procent van de opvoeders momenteel AI gebruikt, terwijl 63 procent plant dit binnen een jaar te doen. Toch overweegt vier op vijf van de opvoeders het gebruik van AI in de toekomst, wat wijst op een groeiende acceptatie van deze technologie.

Zorgen en Obstakels

Hoewel AI veel voordelen biedt, zijn er ook zorgen en obstakels. Er zijn zorgen over academische integriteit, met name in het hoger onderwijs, waar 68 procent van de opvoeders zich zorgen maakt over dit probleem. Daarnaast zijn er obstakels zoals de kosten van AI, de tijd die nodig is voor training, en zorgen over gegevensbescherming. AI heeft volgens de onderzoekers het potentieel om het onderwijs te transformeren.

lees ook

Acco ontwikkelt AI-samenvattingstool

Het kan docenten ondersteunen, het leren personaliseren en de efficiëntie van het onderwijs verbeteren. Hoewel er zorgen en obstakels zijn, is het duidelijk dat de voordelen van AI in het onderwijs de uitdagingen ruimschoots compenseren. Het is aan onderwijsinstellingen om deze technologie te omarmen en te integreren in hun systemen om de voordelen ervan te plukken.

Scholengroep Prizma zet deuren open voor Microsoft EduDay (24 april)

De scholengroep is door Microsoft erkend als ‘Showcase School’ en mag de expertise op digitaal vlak delen met andere scholen. Vorig schooljaar was het Guldensporencollege in Kortrijk nog gastheer voor het event. Dit keer vindt de EduDay plaats in Izegem.

Scholengroep Prizma zet zijn deuren open op woensdag 24 april in Campus College. De directie van de school zal getuigen hoe hun digitale stappen naadloos aansluiten bij hun ambities van ‘warme school’ en ‘internationaal geconnecteerde school’. “De IT’ers van Prizma mogen terecht trots zijn op de stappen die ze al hebben gezet. Daarom is Prizma de naam ‘Microsoft Showcase School’ waardig”, aldus Kris Vande Moortel van Microsoft Edu-team.

Praktijkvoorbeelden

De digitale evolutie gaat razendsnel. Na Digisprong nam Generatieve AI aan een sneltempo de wereld over. Die snelle ontwikkelingen geven voldoende materie om het digitaal verhaal van Prizma aan te vullen met enkele boeiende sessies. “Deelnemers mogen zich verwachten aan een afwisselend programma met sprekers die naast oprechte getuigenissen ook heel wat praktijkvoorbeelden kunnen bieden.”

De EduDay is in de eerste plaats gericht aan ICT-medewerkers en leerkrachten uit het basis- e, secundair onderwijs. “Directies die innoveren en ICT willen inzetten om leerprocessen te versnellen, kosten te besparen en administratie te vereenvoudigen zijn natuurlijk ook van harte welkom.

Programma

De EduDay start met een (optionele) lunch in de gebouwen van Prizma Izegem. Na een plenumgedeelte kunnen de deelnemers twee keuzesessies volgen.

Sessie 1:          

  •  Teams in actie: transformeer je klas (Patrick Maes)
  • Powerapps in praktijk (Thomas Maelfait)
  • AI op school (Virginie Tijtgat)
  • Werken aan een taalrijke toekomst (Kris Vande Moortel)
  • Bouwen aan kennis (Luk Van den Bossche)

Sessie 2:

  • Toekomstgerichte vaardigheden met leerversnellers (Kris Vande Moortel)
  • De kracht van cloudcomputing in onderwijs (Tom Vanden Berghe)
  • AI als co-leerkracht (Virginie Tijtgat)
  • Praktische Microsoft-tips voor de klas (Joke Messiaen)
  • STEM-onderwijs met Minecraft for Education (Luk Van den Bossche)

lees ook

Microsoft lanceert AI-gedreven leescoach

De organisatie van het showcase event is een samenwerking van Microsoft met Prizma en Edu-Tech. Inschrijven voor de gratis EduDay kan via deze link.

Dexr wint prestigieuze award voor innovatieve start-up tijdens wereldbefaamd XR-event [Update]

Carl Boel en Leonard Tam met de start-up award.

Laval Virtual is één van de grootste XR-events ter wereld. Het is de plaats waar iedereen die er toe doet in die sector aanwezig is. Net zoals bij andere events, kunnen awards ook hier niet ontbreken. XR-platform Dexr is geselecteerd in de categorie voor innovatieve start-ups.

Dexr is een platform waar gebruikers op een eenvoudige en betaalbare manier XR-applicaties kunnen creëren. Het idee groeide uit een gezamenlijke droom van enkele XR-enthousiastelingen: Leonard Tam, Michiel Van den Camp, Kim Note en Carl Boel. Die laatste schreef enkele maanden geleden het boek Virtual Reality – van hype naar realiteit, met Jelle Demanet.

Laval Virtual

Baanbrekende start-up

Laval Virtual brengt sinds 1999 de hele XR-gemeenschap in Europa samen. Professionals, start-ups, academici, studenten, pioniers en zelfs kunstenaars ontmoeten elkaar op één plek in het Westen van Frankrijk. Het event geeft de kans aan nieuwe toepassingen in de immersieve technologie-industrie om zich aan het grote publiek voor te stellen. De organisatoren zetten zelf ook enkele opvallende tool en platformen in de kijker.

Product demo Dexr

Dexr is dus één van die genomineerde start-ups die door de organisatie naar voor zijn geschoven. “Start-ups jonger dan drie jaar, die een revolutionaire oplossing hebben, kunnen meedingen”, legt Carl Boel uit. “De jury bestaat uit gerenommeerde spelers uit de XR-industrie. Dexr behoort tot de laatste negen van alle inzendingen.” Door die nominatie kreeg Dexr een plaatsje op de start-up afdeling van het event.”

Panelgesprek

Op Laval Virtual staat alles wat met XR te maken heeft centraal. Dat gaat van hardware tot  software, services , games, etc. “Voor ons is dit een unieke kans om extra zichtbaarheid te genereren. Het event is sinds woensdag bezig en we kregen al veel mensen aan onze stand. Het zijn personen actief in verschillende sectoren, van onderwijs tot enterprise maar ook XR developers, resellers en zelfs investeerders.”

lees ook

Vlaamse onderzoekers inspireren internationale collega’s met raamwerk voor XR-implementatie

Het vond plaats van 10 tot 12 april. Carl Boel namop de laatste dag deel aan een panelgesprek over XR in het onderwijs. “Ik gafook een presentatie geven over hoe XR in onderwijs op grote schaal uit te rollen. Meer informatie over het event én de genomineerde start-ups vind je via deze website.

[UPDATE 16/4] Dexr heeft de prestigieuze award in de categorie van innoverende start-ups binnengehaald. Initiatiefnemers Carl Boel en Leonard Tam “De jury waardeerde onze schaalbare aanpak, ons evidence-informed ontwerp en onze doordachte zakelijke roadmap”, aldus de winnaars. Volgend jaar mag Dexr als laureaat met een eigen stand uitpakken tijdens Laval Virtual.

Leonard Tam en Carl Boel tijdens de awarduitreiking van Laval Virtual.

Nog interessanter: Dexr mag deelnemen aan een acceleratorprogramma om de Franse markt voor VR te betreden. “We beschouwen deze beloning als een erkenning van de waarde van onze missie en van de manier waarop ons Stage-auteursplatform docenten, instructeurs, HR- en L&D-professionals de tools biedt om XR te gebruiken voor leren en trainen, op een toegankelijke, betaalbare, effectieve en boeiende manier.”

Jana en Stephanie over hun rol als ambassadeurs van Future Classroom Lab: “Open Day op 30 april biedt unieke inkijk”

Foto: FCL

Eind april zet het Brusselse Future Classroom Lab de deuren wagenwijd open voor beleidsmakers, leerkrachten en belanghebbenden in het onderwijs. Het lab, gecreëerd door European Schoolnet biedt een inkijk in de klaslokaal van de toekomst. Een tijdje geleden sprak Schoolit met de twee trotse ambassadeurs van het Future Classroom Lab.

‘Bevorderen van gelijke kansen en ondersteunen van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften in het gewoon en buitengewoon onderwijs’, dat is het centrale thema voor de opendeurdag van Future Classroom Lab. De klas van de toekomst is opgericht in 2012 door European Schoolnet, met steun van 34 ministeries van onderwijs. Het lab werkt samen met ICT-aanbieders die zorgen voor een onafhankelijk gefinancierd en duurzaam platform.

Twee ambassadeurs

Het Future Classroom Lab (FCL) kan als netwerk rekenen op ambassadeurs in verschillende landen. Voor Vlaanderen zetten twee sterke, inspirerende vrouwen hun schouders onder het project. Stephanie De Clercq en Jana Op de Beeck kwamen beiden vanuit het Kenniscentrum Digisprong, dat voor Vlaanderen het FCL aanstuurt, bij het project. Intussen werkt Stephanie, die de eerste ambassadeur was voor FCL, als ICT-coördinator onderwijs in Londerzeel en blijft ze co-lead ambassadeur naast Jana.

FCL-ambassadeurs Jana Op de Beeck (l) en Stephanie De Clercq (r). Foto: FCL

“Het is goed om met twee het ambassadeurschap op te nemen”, zegt Stephanie De Clercq. “Want ik vond het bij momenten een eenzame job. Met twee is altijd leuker en nadat ik mijn nieuwe uitdaging in Londerzeel was aangegaan, hebben we in onderling overleg besloten dat ik vrijwillig verbonden blijf aan het Lab. Maar dan als co-lead ambassadeur en in ondersteuning van Jana, die in september vorig jaar de rol van ambassadeur op haar nam.”

European Schoolnet

Het Future Classroom Lab is een organisatie van European Schoolnet. “Die organisatie is opgericht door de verschillende ministeries van onderwijs”, gaat Stephanie De Clercq verder. “Het idee achter de samenwerking was indertijd onder andere om Europese subsidies en de administratie die erbij komt kijken te vereenvoudigen. De organisatie doet een deel administratie, zoekt naar partnerschappen tussen de lidstaten en richten projecten in waar je als land of regio (zoals Vlaanderen) kan aan deelnemen.”

Eén van die projecten binnen European Schoolnet (ook gekend van de online cursussen beter gekend als MOOC’s) is dus het Future Classroom Lab. “Het doel hiervan is om een kijkje te nemen in de klas van de toekomst”, vult Jana Op de Beeck aan. De resultaten van het project zijn nog altijd te bekijken in het Lab in Brussel. Dat is geen eigendom van Vlaanderen, maar van European Schoolnet. Zij organiseren activiteiten en opleidingen en gebruiken het als hub om EdTech-partners opleidingen te laten geven.”

FCL-ambassadeurs

Twee jaar na de oprichting van het Lab, hebben elk van de partners voor het eerst ambassadeurs aangesteld. “Die ambassadeurs, wij en onze collega’s dus, verspreiden door verschillende activiteiten en opleidingen, de filosofie achter het FCL. Om dat te doen mag ik een deel van mijn werktijd besteden aan het Lab, Stephanie doet het zoals gezegd volledig vrijwillig”, gaat Jana verder.

Jana Op de Beeck geeft een woordje uitleg bij de principes van het Future Classroom Lab. Foto: FCL

“Wij ondersteunen en verspreiden mee de informatie van het European Schoolnet. Daarnaast willen we in kaart brengen waar in Vlaanderen er op FCL-geïnspireerde leeromgevingen zijn opgericht of in de steigers staan. Scholen kunnen zich via dit formulier trouwens nog altijd aanmelden. Het in kaart brengen is één zaak. We willen die ruimtes ook bezoeken om te zien hoe de scholen het hebben aangepakt, welke stappen ze errond hebben gedaan, enzovoort.”

In een volgende fase willen de ambassadeurs alle scholen die aan de slag zijn, of gaan, met de FCL-filosofie, samen brengen. “Dat moet een netwerk opleveren waar uitwisseling mogelijk is”, zegt Stephanie De Clercq. “Door good practices in de verf te zetten, kunnen andere scholen worden aangezet om ook mee stappen te zetten. Dat netwerk kan er pas komen wanneer alles in kaart is gebracht.”

FCL-concept

Het Future Classroom Lab is dus een innovatie ruimte om te leren. Maar, hoe zit dat nu exact in elkaar? “Bij de opstart is uitgegaan van een zone-concept”, vertelt Jana. “Het lab is opgedeeld in zes zones. Die basis is er gekomen omdat je als leerkracht de ruimte en technologie afstemt op de leeractiviteit. Future Classroom Lab heeft enkele richtlijnen opgesteld over wat de klas van de toekomst inhoudt. Maar dat is niet strikt. Er zijn landen die daarvan durven afwijken. Zo heeft Denemarken een model met vijf in plaats van zes zones.”

De zes leerzones van het FCL

De filosofie achter FCL kan ook een andere vorm aannemen dan een klas met zes zones. Dan spreekt FCL over ‘learning labs’. “Het zijn die leeromgevingen die we ook in kaart willen brengen. Om een FCL-learning lab te worden, moet een school aan bepaalde voorwaarden (opgelegd door European Schoolnet) voldoen. Om scholen inzichten te geven hoe ze naar een innovatieve leeromgeving kunnen gaan, zijn initiatieven zoals de opendeurdag heel belangrijk.”

Brugfunctie

European Schoolnet organiseert zoals aangegeven online cursussen, de befaamde MOOC’s, over allerhande zaken. Ook over Future Classroom Lab en innovatief leren. “We merken dat de Vlaamse leerkrachten bijzonder moeilijk hun weg vinden naar die opleidingen”, zegt Stephanie De Clercq. “De taal speelt hierbij zeker een rol want de MOOC’s worden in het Engels gegeven. Voor mij was dat de eerste keer ook een drempel. Al bij al viel het mee en leerde ik snel Engels bij.”

Een leerzone binnen het Future Classroom Lab. Foto: FCL

De knop helpen omdraaien en een brugfunctie zijn, dat  is de ambitie van het ambassadeurs-duo, beiden gedetacheerde leerkrachten trouwens. “Dat doen we via kleine lezingen zoals bij Klasveren of via onze socials. We willen dat nog meer doen, zodat leerkrachten, directies en ICT-coördinatoren weten wie we zijn, wat we doen en waar we he, mee kunnen helpen. Er zitten verschillende ideetjes in ons hoofd om dat doel te bereiken.”

Open Day 30 april

Het Future Classroom Lab zet op 30 april de deuren wagenwijd open voor het Vlaamse onderwijsveld. “Je kan die ‘Open Day’ vergelijken met een pedagogische studiedag. Hier kunnen onze leraren proeven van verschillende dingen binnen de zones. Stephanie en ik hebben lang gebrainstormd over hoe zo een opendeur in elkaar moet steken. Ja, we kunnen een uur vooraan staan en uitleg geven bij de zones. Maar daar wilden we vanaf stappen”, zegt Jana.

lees ook

Headsets, AI-tools en afstandsleren: een (veilige) blik op de klas van de toekomst

De twee ambassadeurs kiezen voor de interactieve aanpak. “Het is moeilijk om een filosofie rond actief leren uit te dragen met een ‘saaie’ lezing. We willen die filosofie laten voelen, en het actief leren in te bedden. Mensen mogen vrij rondlopen en kunnen als het ware hoppen van de ene workshop naar de andere. Het is een andere aanpak, maar we merken dat het effectief werkt om het zoneconcept te laten ervaren.”

De Open Day vindt plaats op dinsdag 30 april in Brussel. Deelnemen is gratis, al zijn het aantal plaatsen beperkt. Inschrijven en het volledige programma bekijken kan via deze website van Future Classroom Lab.

Google Educator Group BE/NL organiseert tweede hybrid meet-up

Foto: GEG BE/NL

In mei vorig jaar vond de eerste ‘meet-up’ plaats in Amsterdam, Brussel en online. Dit jaar, op donderdag 18 april, kunnen deelnemers de ontmoeting live bijwonen in het Google-kantoor in Brussel of via een online verbinding. Netwerken en leren van elkaar zijn opnieuw twee van de belangrijkste elementen van de hybride ontmoeting.

De eerste meet-up op 26 mei vorig jaar was een dusdanig succes dat de deelnemers en leden van de Google Educator Group BE/NL al snel kozen voor een tweede editie. Amsterdam valt weg als fysieke ontmoetingsplaats, maar het Google-kantoor in Brussel zet de deuren wel opnieuw open. De meet-up geeft deelnemers de kans om dingen te leren en elkaar beter te leren kennen.

Programma

GEG leaders Shirley van Heijningen, Kim van Veenendaal, Raf Peeters en Kristof Van Dyck verzorgen de verwelkoming van de (online) deelnemers. Nadien nemen Louise Van Lint en Bart Moorees (Google) het woord. De deelnemers krijgen een unieke kijk in de toekomst van Google for Education via een roadmap sessie. Wie in Brussel aanwezig is, maakt trouwens kans op een leuke prijs.

Keuzeworkshops

In de voormiddag krijgen de deelnemers dezelfde workshops voorgeschoteld. Na de middag is er keuze uit verschillende live en online sessies.

In Brussel:

  • Keith Augusteyns: Rubrieken in Google Classroom
  • Gwen Carmans Het canvas van data: Schilder jouw verhaal met Google Looker Studio
  • Sofie Lauwyck: Classroom: oefensets en videoactiviteit opmaken
  • Francis Van Hecke: Quizalize: Quiztool voor het onderwijs met smart AI functies
  • Lucie Renard: Het AI-prototype in BookWidgets
  • EDU prompt: Google Gemini
  • GEG BE/NL Leaders: GEG-spel – Samen spelideeën creëren
  • GEG BE/NL Leaders: Google AI – Brainstormen + slide maken Gemini in het klaslokaal

Online te volgen:

  • Karin Van Rijn: Integratie Google Apps in de klas
  • Niels Brockmeier: De kracht van Google Groepen
  • Casper Schneider: Google Forms in het onderwijs
  • Dimitri Bongers: Voeg 4 superkrachten toe aan je Google Classroom met Bookwidgets

lees ook

In het spoor van Google for Education

Inschrijven

“Het evenement biedt een unieke kans om nieuwe kennis en vaardigheden te verwerven, te netwerken en de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van Google for Education te verkennen,”, zegt Kristof Van Dyck. “De inspirerende presentaties, praktische workshops en waardevolle uitwisselingen verrijken de onderwijspraktijk en helpen om effectiever en innovatiever les te geven met Google-toepassingen.”

De tweede GEG E/NE meet-up wordt rond 16 uur afgesloten met een vrijblijvend netwerkmoment. Wie interesse heeft om (online) deel te nemen, kan zich via deze link inschrijven.

European Schoolnet Academy organiseert MOOC over mediageletterdheid bij jongeren

Een nieuwe online cursus van de European Schoolnet Academy staat klaar voor leerkrachten en opvoeders. Het thema voor deze MOOC is de mediageletterheid bij jongeren vandaag. De cursus bestaat uit zes lessen en duurt in totaal 12 uur.

Wat zijn de mediageletterheidsbehoeften van jongeren tegenwoordig? Het is één van de vragen waar de MOOC inzichten in wil bieden. De lesgevers bekijken de technologische ontwikkelingen in het medialandschap. Ze bespreken ethische overwegingen waar jongeren rekening mee moeten houden wanneer ze technologie gebruiken op het internet begeven. Cursisten krijgen tegelijk inzichten mee in de ‘kosten’ van internet in termen van milieu-impact en menselijke arbeid.

Leerdoelen

De nieuwe MOOC zoomt in op volgende leerdoelen:

  • Principes achter effectief onderwijs in mediageletterdheid en kritisch denken
  • Inzicht in problemen  waarmee jongeren worden geconfronteerd wat betreft moderne technologie
  • Nadenken over de invloed van technologie op individuen, samenleving en wereld
  • Selecteren en ontwikkelen van educatieve benaderingen die voldoen aan de behoeften van leerlingen op vlak van mediageletterdheid.

De cursus is bedoeld voor leerkrachten en opvoeders in het lager en secundair onderwijs van elk vak. Daarnaast zijn ook andere belanghebbenden zoals directeurs, ondersteuners en beleidsmakers van harte welkom om deel te nemen aan de MOOC.

lees ook

‘Mediawijsheid bijbrengen zie ik als onze grootste uitdaging’ – Bert Vanhauwaert

Modules

De MOOC bestaat uit vier modules:

  • Volgende digitale decennium – cruciale van mediageletterdheid? Opent op 6 mei
  • Verkenning van onze relatie met technologie. Opent op 13 mei
  • Algoritmen en AI. Opent op 20 mei
  • Verborgen kosten’ van internet. Opent op 27 mei.

Deelnemers volgen de cursus op eigen tempo, maar moeten wel rekening houden met bepaalde deadlines. Meer infomatie en inschrijvingsmodaliteiten zijn terug te vinden op deze website van European Schoolnet Academy.

Bewerk AI-beelden van Dall-E met nieuwe functie

Niet tevreden met een beeld van ChatGPT’s Dall-E? Via een nieuwe functie kan je de beeldgenerator gerichtere suggesties geven om beelden naar je wens aan te passen.

De AI-beeldgenerator Dall-E heeft ons al meermaals weten verbazen met de kwaliteit van beelden die de tool kan afleveren, maar soms is het resultaat niet wat je zoekt. Vanaf nu is het eenvoudiger om Dall-E aanpassingen aan beelden te laten maken zonder opnieuw te moeten herbeginnen. OpenAI kondigt een nieuwe, op tekst gebaseerde beeldbewerkingsfunctie aan voor Dall-E.

De functie verschijnt als je op een gegenereerd beeld klikt. Dit opent een nieuw chatvenster waarbij je gerichtere aanpassingen kan vragen over het beeld. Klik op Select om een zone op het beeld te markeren en laat Dall-E weten wat je daar precies wilt zien. Je kan bijvoorbeeld de achtergrond aanpassen of specifieke objecten toevoegen of verwijderen.

Stap voor stap kom je uiteindelijk tot het beeld wat je wilt. Het is niet mogelijk om bewerkingen zelf handmatig uit te voeren.

lees ook

OpenAI lanceert Sora: van tekst naar AI-video

De beeldbewerkingfunctie is beschikbaar voor zowel Dall-E 2 als de nieuwe versie Dall-E 3. Sinds februari zijn inschrijvingen voor Dall-E 2 afgesloten door OpenAI en het vult ook geen gratis credits meer aan voor wie al wel een account had aangemaakt. Dall-E 3 is beschikbaar binnen ChatGPT, als je een betalend Plus-abonnement hebt.

Whizzkids organiseert wedstrijd voor lerarenteams

Foto: vzw Whizzkids

Al 25 jaar organiseren de medewerkers van Whizzkids online ICT-wedstrijden voor leerlingen uit het lageren (sinds dit jaar) secundair onderwijs. Ook studenten aan de lerarenopleiding nemen jaarlijks deel. De populaire wedstrijd krijgt nu een spin-off voor leerkrachtenteams. Die nemen het op 30 mei tegen elkaar op. De inschrijvingen voor deze lerarenwedstrijd lopen alvast als een trein.

Whizzkids boorde naar aanleiding van het 25jarig jubileum met de eerste graad secundair onderwijs een nieuwe doelgroep aan. Nu komen daar dus de leerkrachten zelf ook bij. “Op algemeen verzoek”, zegt Bert Vanhaesebroeck van  vzw Whizzkids. “We kregen de voorbije jaren meermaals de vraag of er iets soortgelijks mogelijk was voor lerarenteams. Het enthousiasme voor de wedstrijd die plaats zal vinden op 30 mei is bijzonder groot.”

Tweede wedstrijdmoment

De wedstrijd zal een uur duren en verloopt via Google Meet. Het oorspronkelijke idee was om 50 teams toe te laten. Maar daar werd Whizzkids slachtoffer van het eigen succes. “We merkten dat de inschrijvingen vlot voorbij de 50 gingen en dus trokken we het aantal deelnemende teams op naar 75. Maar ook dat blijkt te weinig want intussen hebben we al 110 ingeschreven teams. Daarom denken we eraan een tweede wedstrijdmoment te plannen”, verduidelijkt Bert.

Whizzkids

De lerarenteams zullen zich mogen bewijzen in opdrachten waar het begrijpend lezen, zoekvaardigheden en het kritisch omgaan met informatie wordt getest. “Het is de bedoeling om de wedstrijd luchtig te houden. Het moet een ontspannende activiteit worden voor alle deelnemers. De wedstrijd op 30 mei start om 17 uur en duurt maximum één uur. We zorgen natuurlijk voor een leuke prijs, maar wat die is hou ik nog even voor mezelf.”

Finales Whizzkids

We zouden in het lerarenenthousiasme haast vergeten, maar ook de leerlingen zitten in de eindfase van hun Whizzkids-parcours. Op 30 april vindt de kleine finale plaats in de Zoo van Antwerpen. Dertig klassen uit het vierde, vijfde en zesde leerjaar zijn uitgenodigd waar ze een aantal Whizzkids-opdrachten tot een goed einde moeten brengen. Het zijn die teams die tijdens de online halve finales op plaatsen 11 tot en met 20 eindigden. De top tien uit die online halve finales zijn uitgenodigd voor het grote finalespel op donderdag 16 mei in Walibi.

lees ook

Onderwijsinspectie ziet scholen opnieuw digitale vooruitgang boeken

Een dag later vindt de grote finale, ook in Walibi, plaats voor klassen uit de eerste graad secundair onderwijs. In de B-stroom namen 330 klassen deel, in de A-stroom waren dat er 350. Voor die laatste groep organiseerde Whizzkids twee aparte wedstrijden. In totaal zakken uit elk leerjaar 10 klassen af naar de finale, wat het aantal teams op 40 brengt. Vlaams minister Ben Weyts (N-VA) zal hoogstpersoonlijk de prijzen overhandigen. “Het is met steun van het Excellentiefonds dat we onze wedstrijd konden uitbreiden naar het secundair.”

Lerarenteams die nog willen inschrijven, kunnen dat via deze link.

Oude Chromebooks binnenkort opnieuw veilig bruikbaar?

Lacros biedt de oplossing, ofwel de ontkoppeling van de Chrome internetbrowser van ChromeOS. Zo kan je veilig oude Chromebooks blijven gebruiken.

Een Chromebook werd vorig jaar tot acht jaar ondersteund. Eind 2023 kondigde Google aan dat Chromebookmodellen gelanceerd vanaf 2019 op tien jaar veiligheidsupdates mogen rekenen. Heb jij een Chromebook liggen die niet langer wordt ondersteund? Dan heb je vandaag een probleem. Geen ChromeOS-updates betekent ook geen Chrome-updates meer, wat de internetbrowser heel kwetsbaar maakt voor hackers.

aparte veiligheidsupdates

Google wil daar nu een mouw aan passen met de lancering van ‘Lacros’, kort voor Linux and Chrome OS. Binnen Lacros draait Chrome als een losse internetbrowser in ChromeOS. Het belangrijkste voordeel daarvan is dat Chrome daarna apart veiligheidsupdates ontvangt, zoals dat nu ook gebeurt op Windows, macOS en Linux.

Door Chrome van ChromeOS te koppelen, wordt het risico kleiner om door te werken op een Chromebook die geen securityupdates meer ontvangt. ChromeOS blijft een risico, maar Chrome blijft in de toekomst wel up-to-date. Extra voordeel: van profiel wisselen in Chrome vereist niet langer dat je uit ChromeOS moet loggen.

vervaldatum

In de Canary-testversie van ChromeOS, de meest experimentele variant, was Lacros plots de standaardversie in ChromeOS versie 124. In ChromeOS 125 was alles opnieuw normaal, zonder Lacros, binnen Canary.

Google wil de overgang naadloos laten verlopen en communiceert amper over de evolutie. Plots gaat daar de dag komen dat het werkt. Tot dan raden we niet aan om oude Chromebooks lang na de ‘vervaldatum’ te blijven gebruiken.

lees ook

Google lanceert Chromebook Plus als nieuw label met unieke functies

Heb je een toestel thuis of op kantoor dat geen updates meer ontvangt? De kans is klein dat die Lacros zal ondersteunen, aangezien die geen ChromeOS-updates meer ontvangt. Misschien wel, aan Google om ons te verrassen. Toestellen die 2024 als laatste ondersteuningsjaar hebben, achten we de kans groot dat een ChromeOS-update met Lacros haalbaar is dit jaar.

Stappenplan naar teamgerichte ICT-coördinatie

Het Kenniscentrum Digisprong stelde een jaar geleden het Europese TSI-project ‘Naar teamgerichte ICT-coördinatie’ voor. Dat project geeft scholen handvatten om de ICT-werking als team aan te pakken. Het kenniscentrum ondersteunt scholen die een vernieuwde aanpak zijn gestart of overwegen ermee te beginnen. Een overzichtelijk stappenplan kan daarbij helpen.

Het takenpakket van een ICT-coördinator, zowel pedagogisch als technisch, is de voorbije jaren flink uitgebreid. Dat heeft vanzelfsprekend gevolgen voor de ICT-coördinator zelf, maar ook voor leerkrachten, leerlingen en schoolpersoneel. Zij kunnen zich bij momenten onvoldoende ondersteund voelen. Een teamgerichte ICT-aanpak biedt volgens het Kenniscentrum Digisprong, gesteund door Europees onderzoek, veel voordelen.

Naar teamgerichte ICT-coördinatie

Het Kenniscentrum Digisprong organiseerde vorig schooljaar infosessies naar aanleiding van het project ‘Naar teamgerichte ICT-coördinatie’. De aanleiding daarvoor was een onderzoek van onder andere MICTIVO. Het onderzoek toonde aan dat de werkdruk van ICT-coördinatoren vaak veel te hoog ligt. Een goede ICT-coördinatie, gedragen van het schoolbestuur, is om die reden van grote waarde.

Het project geeft scholen praktische richtlijnen om op een gestructureerde manier aan de slag te gaan met ICT-coördinatie. Verschillende Vlaamse scholen gingen sinds de start van het project aan de slag om het ICT-verhaal als team te schrijven. Andere scholen zijn van plan om er mee te beginnen. Het Kenniscentrum Digisprong ondersteunt die scholen met sjablonen voor beleidsplannen, takenoverzichten en succesvolle praktijktips.

Stappenplan

Het kenniscentrum deelt een handig stappenplan als ondersteuning voor scholen om het veranderingsproces te laten slagen. Het plan omvat acht stappen die zijn in te delen in drie fasen:

  • Enthousiasme en een plan (stappen1-3): drie zaken zijn nodig om met een ICT-team aan de slag te gaan. Er moet ruimte zijn voor verandering, een pedagogische visie en een ICT-beleidsplan. Als één van die punten ontbreken, dan geeft het stappenplan handige tips om eraan te werken.
  • Mensen en middelen (stappen 4-6): wie neemt de taken op zich, welke opdrachten of expertise worden beter uitbesteed, welke financiële en praktische middelen zijn er binnen de school of scholengroep?
  • Uitvoering en evaluatie (stappen 7 en 8): De start van het ICT-team, met afspraken, takenverdeling, reserveren van nodige uren en evaluatie en bijsturing.

Veranderingsproces

Het project om naar een teamgerichte coördinatie te komen, moet volgens het Kenniscentrum Digisprong voldoen aan enkele kernvoorwaarden. Zo moet het project gedragen zijn binnen het schoolteam. Daarnaast moet het een cyclisch project zijn. Het is belangrijk om de werking regelmatig te evalueren, bij te sturen en indien nodig uit te breiden. Daarvoor moet het volledige schoolteam de kans krijgen om feedback te geven. Nadien start het stappenplan opnieuw.

Als derde voorwaarde moet het project gepersonaliseerd zijn en dus afgestemd op de school. Het stappenplan en de gebruikte veranderingsmodellen (Kotter en Knoster) zijn leidraden. De uiteindelijke invulling hangt af van de specifieke noden en de situatie van de school. Die noden kunnen worden in kaart gebracht via verschillende hulpmiddelen, die zijn opgesomd op de website van het Kenniscentrum Digisprong.

Sleutels tot succes

Het kenniscentrum geeft scholen nog drie extra sleutels tot succes mee. Zo is de steun van de directie en het schoolbestuur onontbeerlijk. Zij moeten hun akkoord geven over de strategie en mandaat geven aan de trekkers van het project. Het is daarom wijs om te leren uit goede praktijken van andere scholen. Door van anderen, rechtstreeks of via het kenniscentrum, ideetjes op te pikken kunnen scholen dezelfde beginnersfouten vermijden.

lees ook

Vlaams Parlement debateert (opnieuw) over verduurzaming Digisprong

Duidelijke en vergelijkbare kaders maken het eenvoudiger om te vergelijken, samen te werken, informatie uit te wisselen en resultaten op te volgen. Elke school is anders waardoor het onmogelijk is dat de ICT-beleidsplannen van verschillende scholen gelijk zijn. Het gebruiken van eenzelfde structuur, zoals sjablonen voor een ICT-beleidsplan of het takenoverzicht ICT coördinatie biedt voordelen.

Het stappenplan kan je hier downloaden.

Online inspiratiefestival (23 april) zoomt in op digitaal leren en lesgeven

Het expertisecentrum Education & Development van UCLL Hogeschool organiseert op dinsdag 23 april een (gratis) online inspiratiefestival. Experts van het centrum geven in vier sessies nieuwe en relevante bevindingen uit hun onderzoeken Ruim 350 leerkrachten, directies en beleidsmedewerkers schreven zich al in.

Het online inspiratiefestival Onderwijs 2.0 richt zich naar leerkrachten lager en secundair onderwijs, begeleiders, directies en beleidsmedewerkers. De organisatie is in handen van het expertisecentrum Education & Development van UCLL. “We voeren praktijkgericht onderzoek met en voor leerkrachten, directies en beleidsmensen”, legt Katrien Goossens uit. Eén van de pijlers is digitaal leren en lesgeven.

Korte snacks

Het expertisecentrum wil met het korte (één uur) event vooral de aandacht vestigen op nieuwe onderzoekinzichten. “We merken dat nog te weinig mensen binnen het onderwijs echt weten waar we mee bezig zijn. De bedoeling van onze onderzoeken is om de resultaten nadien om te zetten in concrete acties voor leerkrachten. We bieden navolgingen aan, die zijn gestoeld op ons praktijkgericht onderzoek.”

Tijdens het inspiratiefestival snijden de onderzoekers van het expertisecentrum vier onderwerpen aan. Het gaat telkens om twee parallelle sessies. Deelnemers aan het online event moeten dus vooraf een keuze maken. De sessies zijn:

  • Digitaal leren en lesgeven (19u)
  • Zelfgestuurd leren (19u)
  • Beleid in onderwijs (19u30)
  • Agency van jonge kinderen (19u30)

“We kiezen bewust voor korte momenten. Het is niet de bedoeling om de deelnemers te overladen met informatie. De experten geven in een halfuurtje nieuwe en relevante inzichten mee uit de onderzoeken. We geven de nodige context mee in een ontspannen, ongedwongen sfeer. Als mensen nadien bijkomende informatie willen, dan kunnen we hen die uiteraard bezorgen.”

lees ook

ICT-praktijkdag: Rol van leerkracht essentieel in AI-verhaal

Meer informatie terugvinden en (gratis) inschrijven van via de website van UCLL.