The Rent Company en Cloudwise bundelen krachten

De twee gespecialiseerde onderwijspartijen breiden met de samenwerking het aanbod voor digitaal onderwijs uit in België.

Cloudwise en The Rent Company bundelen hun krachten om het Belgische onderwijs veld te voorzien van digitale infrastructuur. Dat doen ze door gebruiksvriendelijke software, goed werkende laptops en Chromebooks voor schooldoeleinden aan te bieden. The Rent Company richt zich daarbij op alles wat te maken heeft met levering, service, garantie en herstellingen van hardware. Cloudwise legt dan weer de focus op software voor de scholen en op begeleiding.

COOL

Voor beide partijen was de samenwerking een logische stap. Om veilig laptopgebruik in de klas toegankelijk te maken, zal The Rent Company bij elke laptop de toets-en examensoftware COOL Check meeleveren. Dat zal gebeuren vanaf volgend schooljaar. Cool is de software die Cloudwise levert voor veilig en gebruiksvriendelijk lesgeven en examineren. De scholen kunnen de toepassing naar eigen wens inrichten en uitbreiden.

“Met de groeiende internationale aandacht voor ons COOL platform voelt dit als een logische stap om als bedrijf nog meer focus te kunnen leggen op waar we bij scholen de meeste toegevoegde waarde kunnen leveren”, zegt Philip Vermeylen, directeur van Cloudwise Belgium. “Met onze softwareoplossing voor digitaal examineren en lesgeven kunnen we voor leerkrachten echt het verschil maken.”

Bij The Rent Company is het enthousiasme minstens even groot. “Met deze samenwerking bieden we echt een uitbreiding van ons aanbod aan scholen en ouders”, aldus Niel Van Meeuwen, directeur van The Rent Company België. “We kunnen hen nu nog meer ondersteunen in de breedte. We maken daarnaast van elk device dat we leveren aan leerlingen en leerkrachten een betrouwbare en solide online examenomgeving.”

Aron Bauwens is beste Anonymous-codeur

Winnaar Aron Bauwens geflankeerd door Toon Swyzen (lesgever en security expert Nviso) en Katerina Stavrinoudis (lesgeefster en medewerker Ordina)

CodeFever organiseerde afgelopen zaterdag de finale van Anonymous-codeurs. Meer dan 90 CodeFever kids toonden hun codeerkunsten. Aron Bauwens bleek uiteindelijk de strafste codeur.

CodeFever organiseert vormingen en lessenreeksen rond programmeren en computationeel denken. De lessen vinden op verschillende locaties en in partnerscholen plaats, over heel Vlaanderen. Tijdens de finale van Anonymous-codeurs konden de jonge programmeurs hun skills laten zien. De finale vond plaats in Gebouw T van HOGENT. Liefst 90 CodeFever kids namen het, in team of solo, tegen elkaar op.

Capture the flag

De Anonymous-reeks is trouwens het hoogste level bij CodeFever, voor de meer ervaren jongeren dus die al van kleinsaf alle CodeFever-lessenreeksen doorliepen. Tijdens de Anonymous-reeksen leerden de codeurs onder andere uitgebreid over cyberaanvallen en hoe hackers te werk gaan. Ze leerden hands-on hoe ze kwetsbaarheden kunnen opsporen, exploits uitvoeren, malware genereren, websites hacken en zelfs paswoorden kraken.

Organisatorische krachten achter Anonymous-lessenreeks

Al die ervaringen kwamen zaterdag van pas tijdens de finale waar een capture the flag-opdracht was voorzien. De codeurs moesten de opdracht zo snel mogelijk tot een goed einde brengen. Ze mochten alleen aan de slag of samenwerken met maximaal drie andere personen. Uiteindelijk bleek Aron Bauwens (16) de strafste jonge codeur. Hij kreeg voor zijn mooie prestatie 600 euro aan waardebonnen van Coolblue, gesponsord door Cyber Security experts Ordina en NVISO.

Teamnamen

Naast de hoofdprijs voor de strafste programmeur voorzag CodeFever nog twee leuke prijzen voor de teams met de origineelste naam. De laureaten hier waren ‘Indian Microsoft Helpdesk’ en ‘It hurts when IP’. Vooral die laatste deed ons op de redactie plat liggen, geven we toe. Op onderstaande foto staan beide winnende teams netjes door elkaar. Ook zij kregen van de organisatie enkele leuke prijzen van dezelfde sponsors.

Teams Indian Microsoft Helpdesk en It hurts when IP, winnaars van de originaliteitsprijs

CodeFever zit uiteraard ook na de finale van afgelopen zaterdag niet stil. De voorbereidingen voor de lessenreeksen in het voorjaar van 2023 zijn in volle gang. Op de website van CodeFever staan nu al een aantal reeksen en tegen eind volgende week zullen alle lessen online staan. De sessies vinden vanaf midden februari plaats op 35 locaties in Vlaanderen.

‘Een laptop in de klas is geen doel, wel een hulpmiddel’ – Cédric Van Overwaele

Cédric Van Overwaele (37) is sinds 2009 ICT-coördinator in het Sint-Gertrudiscollege van Wetteren. Hij neemt ons mee op een trip door het ICT-landschap van de school.

Dit interview was voor Cédric een klein beetje van moeten. Onze vorige ICT-coördinator in deze rubriek, Tom Schockaert, had ons namelijk getipt. Schoolit nam de raad in dank aan en al na een paar minuten begrepen we waarom Tom ons Cédric had aangeraden. Een fijn persoon, met een hart voor IT en een visie voor de school. En iemand die onze jeugdsport nog altijd beoefent… tafelvoetbal.

Sint-Gertrudiscollege

Cédric Van Overwaele is ICT-coördinator in het Wetterse Sint-Gertrudiscollege, goed voor 950 leerlingen, negentig leerkrachten en nog flink wat andere medewerkers. De ICT-last valt, laat ons zeggen gelukkig maar, niet volledig in de tas van Cédric. “In totaal werken we met drie personen aan alles wat met ICT te maken heeft binnen de school”, steekt de naar Herzele uitgeweken Zottegemnaar van wal. “Ik hou me fulltime bezig met de technische kant van de zaak. Een collega is aangesteld als pedagogisch ICT-coördinator en heeft er nog een kleine lesopdracht bij. Sinds de Digisprong is ons team versterkt met een derde persoon die vier uur per week ondersteuning geeft en op donderdag steekt ook vrijwilliger Jo een handje toe.”

Toen we de Europese middelen kregen voor de Digisprong, hebben we eerst nagedacht over een plan op lange termijn. Het geld is één ding, het nuttig besteden is nog iets anders.

Cédric Van Overwaele – ICT-coördinator SGW

“We proberen binnen de school zoveel als mogelijk zelf te doen. Mijn speeltuin is de infrastructuur. Die moet op punt staan, anders kan het hele systeem niet goed werken. Daarom hebben we recent ons wifi-netwerk en de glasvezel vernieuwd. Toen we de Europese middelen kregen voor de Digisprong, hebben we eerst nagedacht over een plan op lange termijn. Het geld is één ding, het nuttig besteden is nog iets anders.”

Leerkrachten als gewoontedieren

Voor Cédric en het ICT-team moesten eerst de leerkrachten op de digitale trein stappen. Pas in een latere fase stappen de leerlingen op. “In onze visie moeten de leerkrachten minstens evenveel kennis hebben van digitale toestellen, platformen en middelen dan onze leerlingen. Daarom hebben we ervoor gezorgd dat zij in de eerste plaats hun eigen laptop kregen. We haalden de computers weg uit de klassen en vervingen die door dockingstations. Op die manier kan de leerkracht altijd en overal zijn eigen toestel gebruiken.”

Elke ICT-coördinator zal het bevestigen, leerkrachten zijn niet het meest gemakkelijke doelpubliek wat betreft de implementatie van nieuwe toepassingen. “Mijn ervaring leert dat ze soms rare kronkels hebben en gewoontedieren zijn. Daar is op zich niets mis mee. Ik begrijp dat de ICT-vernieuwingen niet altijd met open armen worden ontvangen. Daarom is een goede educatie, via ons pedagogisch luik, ontzettend belangrijk. Met wat tijd, vorming en wederzijds begrip komen we er altijd wel uit.”

lees ook

‘Bootcamps’ stomen schoolteams klaar voor Digisprong

Laptopschool

Wie naar de website van het SGW surft, leest onder de rubriek ICT meer over het laptopproject van de school. Sinds dit schooljaar is dat project opgestart. “Zoals gezegd hebben we eerst nagedacht hoe we de middelen van de Digisprong zo effectief en duurzaam mogelijk kunnen gebruiken. We zijn niet over één nacht ijs gegaan en willen de ingeslagen weg ook op lange termijn volhouden. Daarom hebben we dit schooljaar de leerlingen van het eerste, derde en vijfde voorzien van een eigen laptop.”

“Het is geen toestel dat is aangekocht door de school en ter beschikking wordt gesteld van de leerlingen. Nee, de leerlingen kopen het toestel aan via een partner. Onze taak (en uiteindelijk doel) is om, via de middelen van de Digisprong, ervoor te zorgen dat de schoolfactuur voor de ouders zo goed als ongewijzigd blijft. Een hele uitdaging, want het gaat om in totaal 1.000 laptops. Omdat het belangrijk is dat alles vlot verloopt, splitsen we het project op over twee jaar. Volgend schooljaar zullen alle leerlingen hun eigen toestel hebben.”

De laptops die SGW gebruikt, zijn Windows-toestellen met touchscreen. “Ook hier hebben we goed over nagedacht. We zijn een Microsoft-school met sinds kort heel veel toepassingen in de cloud. Voor onze leerlingen kozen we voor een Dell laptop met actieve pen en waarbij het scherm 360° kan draaien. Het toestel kan als een A4 plat liggen op de tafel, wat onder andere voor minder spiekkansen moet zorgen. We hebben ook nagedacht over Chromebooks maar die zijn naar ons inzicht te beperkt voor het secundair onderwijs.”

Onze taak (en uiteindelijk doel) is om, via de middelen van de Digisprong, ervoor te zorgen dat de schoolfactuur voor de ouders zo goed als ongewijzigd blijft.

Cédric Van Overwaele – ICT-coördinator SGW

Laptops ja, maar…

Elke leerling beschikt vanaf volgend schooljaar over een eigen laptop en ook de leerkrachten surfen mee op de digitale versnelling. Is de weg naar een volledig digitale school ingezet, daar in Sint-Gertrudiscollege? “Wel, de digitalisering is niet meer weg te denken. Zo zitten we via OneDrive en SharePoint grotendeels in de cloud en worden bestanden automatisch gesynchroniseerd. Dat is ook zo voor bestanden die leerlingen op hun toestel opslaan.”

“Die werkwijze heeft veel voordelen. Denk maar aan een kapot toestel bij een leerling. Zodra hij of zij zich inlogt op een ander toestel dan heeft de leerling meteen weer toegang tot al de bestanden. Het is wennen voor iedereen, maar er is zeker een grote meerwaarde in onze manier van werken.”

“Pas op, we voeren de laptops in en hopen dat veel leerkrachten digitale lesmethoden zullen ontwikkelen. Maar toch blijven ook andere vaardigheden van groot belang. We willen die zeker niet naar de achtergrond duwen. Integendeel. Voor ons is een laptop in de klas geen doel op zich maar een hulpmiddel. Lezen, schrijven, papieren boeken, enzovoort blijven ook van groot belang voor de ontwikkeling van de leerling.”

STEM SGW
Da Vinci centraal in STEM

Geen cash met PingPing

Cédric Van Overwaele kreeg sinds de Digisprong een pak extra werk. Dit schooljaar alleen al vergde de implementatie van 500 nieuwe laptops heel wat organisatie en een flinke dosis goesting. Ook voor de coronapandemie zat de school in een digitale versnelling. Met toepassingen in verschillende gebieden van de school. Het betaalsysteem PingPing is zo een voorbeeld van waar ICT is gebruikt om een heikel schoolpunt aan te pakken.

“We zijn met het project gestart in 2016. Ons doel was om zoveel als mogelijk cash geld te weren uit de school. Leerlingen ontvangen bij de start van het schooljaar een betaalkaart. De ouders zetten daar thuis of op school geld op en de leerlingen kunnen met de kaart materiaal, eetbonnetjes, enzovoort kopen. Het zorgt niet enkel voor minder cash geld en dus minder kans op diefstal. De manier van werken leert de leerlingen ook omgaan met digitale betaalmiddelen. Het heeft dus een opvoedend karakter.”

Fysieke lessen blijven de voorkeur wegdragen. Toch lijkt het mij een mooie stap voorwaarts dat we op sommige momenten ook afstandsonderwijs kunnen aanbieden.

Cédric Van Overwaele – ICT-coördinator SGW

“En zo zijn we met nog verschillende zaken bezig. De boekenkost omlaag brengen is nog zo een voorbeeld. Dat kan door meer lesmethodes digitaal aan te bieden. Nog een voorbeeld is de schoolfactuur. Die was tot voor kort op papier, nu digitaal. We bekijken nu de mogelijkheid om met QR-codes te werken zodat de ouders gemakkelijker de rekening kunnen betalen. Tot slot starten we in december voor enkele vakken met digitaal evalueren en examens afnemen, al dan niet met de laptop.”

Leren uit de coronatijd

De ICT-coördinator neemt regelmatig zijn werk mee naar huis, omdat het vaak niet anders kan. “Wanneer ik aanpassingen moet doorvoeren aan het netwerk, of zaken moet installeren, dan kan dat alleen wanneer de school leeg is. In de coronaperiode was het hard werken om zo snel mogelijk het afstandsonderwijs mogelijk te maken. We moesten toen heel veel doen op korte tijd. Daaruit hebben we veel geleerd en dat komt ons nu goed van pas.”

SGW gebruikt de expertise bij leerlingen die langdurig afwezig zijn. “Fysieke lessen blijven uiteraard de voorkeur wegdragen. Toch lijkt het mij een mooie stap voorwaarts dat we op sommige momenten ook afstandsonderwijs kunnen aanbieden”, zegt Cédric Van Overwaele.

“Vaak heb ik thuis iets meer rust om dingen te doen. Het gebeurt regelmatig dat ik aan een dag begin met verschillende taken op de planning. Wanneer ik aan het eind van de dag zie wat ik van die planning kan afvinken, dan is het resultaat vaak miniem. Er duikt altijd wel een vraag of een probleem op dat snel een oplossing vergt. Dat hoort er bij, maar soms is het wat frustrerend.”

In december start SGW met digitaal afnemen van examens en evalueren

Bijscholingen

“Gelukkig kunnen we rekenen op de steun van de directie. We moeten onze keuzes goed staven en verantwoorden maar eens ze mee zijn in het verhaal, dan volgen ze ons helemaal. Er zijn drie directieleden, waarvan één vroeger pedagogisch ICT-coördinator was. Die ervaring uit het veld helpt natuurlijk. Onze overlegmomenten zijn geen overbodige luxe want mensen realiseren zich pas wat we doen wanneer er problemen zijn. Bijvoorbeeld wanneer er geen internet is. Al zijn deze momenten gelukkig minimaal.”

“De directie staat ook open voor eigen initiatieven. Zo is mij nog nooit een nascholing geweigerd. Ik heb CCCP (Computer en Cyber Crime Professional) bijgestudeerd in avondonderwijs. Dat was een thuisopleiding via Howest. Enerzijds was het uit eigen interesse maar het komt ook van pas in de schoolomgeving. De opleiding heb ik zelf bekostigd maar de directie van haar kant was zeer flexibel in verband met leer- en examenmomenten.”

“In het geheel moet je de job gewoon graag doen. We krijgen budgetten en de kans voor nascholingen maar de functie is nog altijd niet voldoende aantrekkelijk in vergelijking met de privésector. Voor het geld moet je niet in de school zijn. Maar anderzijds geeft een schoolomgeving wel een aantal zekerheden zoals een vaste benoeming, regelmatige uren en vakantieperiodes (al moet er in sommige ook worden gewerkt natuurlijk).”

De Dell laptop waarmee de leerlingen van SGW aan de slag gaan.

3D-printer

Technologie speelt ook in de privésfeer een rol bij Cédric. “Het interesseert me, ja. Tijdens de coronapandemie kocht ik, eerst thuis en later op school, een 3D-printer en ging er mee aan de slag. Ook de leerkrachten op school vinden het leuk en samen bekijken we welke projecten we er mee kunnen realiseren. Dat kan gaan van dingen voor de klas of zaken die we kunnen verkopen tijdens een schoolfeest. Ik vind het leuk om dingen te leren en nog leuker om deze kennis over te dragen naar collega’s en leerlingen.”

“VR is nog zo een interessegebied. Ik heb het al verschillende keren uitgeprobeerd op recreatief vlak en het is ontzettend leuk. Het is in mijn ogen nog te vroeg om die technologie te gebruiken in onze doorstroomschool. Dat zal er op een dag zeker van komen maar nu is het toepassingsgebied nog te beperkt. Ik heb de indruk dat mijn dochter ook dol is op technologie. Ze is pas 2,5 jaar maar wanneer ik thuis kom met mijn laptop, dan wil ze altijd plaatjes kleuren. Ik sta ervan te kijken hoe snel die kinderen nieuwe zaken oppikken.”

Padel is voor mij een zen-momentje. Dan koppel ik los van alle digitale middelen en ga ik op in het spel.

Cédric Van Overwaele – ICT-coördinator SGW

Zen-momentjes

Het leven van Cédric Van Overwaele is, gelukkig voor hem, niet alleen het ICT-gebeuren bij SGW. Zijn vrije tijd draait, naast gezien en avontuur, rond kleine balletjes, die van padel en de kickertafel. “Padel doe ik sinds vorig jaar bij Bonair in Herzele. Het is daar dat ik collega Tom Schockaert leerde kennen. Het padel is voor mij een zen-momentje. Dan koppel ik los van alle digitale middelen en ga ik op in het spel. Het is ook een ideaal moment om andere mensen beter te leren kennen.”

Een andere hobby van Cédric doet bij veel lezers ongetwijfeld een belletje rinkelen. “Op vrijdagavond speel ik kicker, tafelvoetbal, in competitieverband. Dat doe ik al jaren met mijn vriendengroep. Het is gegroeid uit de periode waarin we in het weekend een stapje in de wereld zetten. Nu is het voor ons een vast moment om elkaar te ontmoeten. Onze thuisbasis is Paddy’s Pub in Zottegem. Mijn beste positie is vooraan al kan ik ook als keeper uit de voeten.”

Bedankt Cédric voor deze unieke kijk op jouw werk en visie op ICT. Succes met alles wat je doet en gaat doen voor SGW. Natuurlijk ook veel succes op de padelcourt en aan de kickertafel!


Dit is een interview binnen de ‘ICT-coördinator aan het woord’-reeks. Met deze rubriek willen wij ICT-coördinatoren hun verhaal laten doen. Op die manier kunnen ze van elkaar leren en eens gluren bij de buren. Wil jij graag zelf deelnemen of ken je iemand in je omgeving? Contacteer ons via info@schoolit.be voor een eerste kennismaking.

Onderwijs Vlaanderen lanceert LeerID

LeerID maakt het leerlingen mogelijk om zich aan te melden op verschillende digitale leermiddelen met slechts één gebruikersnaam en wachtwoord.

De Vlaamse overheid heeft LeerID gelanceerd. Voor zowel de gebruikers als dienstenleveranciers zijn er geen kosten verbonden aan de single sign-on oplossing. Alle scholen en leerlingen kunnen vanaf nu instappen en het systeem testen. Geleidelijk aan zullen nieuwe dienstenleveranciers zich aansluiten en wordt LeerID verder ontwikkeld.

Één login per leerling

LeerID geeft leerlingen efficiëntere toegang tot digitale leermiddelen, via één gebruikersnaam en wachtwoord. Tot nu vereisen verschillende leermiddelen vaak aparte login gegevens. Het nieuwe platform moet de werklast van de ICT-coördinator verminderen en biedt een betere afdekking van wettelijke vereisten zoals privacy en auteursrechten. Via LeerID zullen veilig digitale toetsen, zoals de Vlaamse toetsen, kunnen worden afgenomen.

LeerID bestaat uit een reeks bouwblokken en koppelingen naar databanken. Als basis is de DISCIMUS-databank gebruikt die alle leerlingengegevens bevat. Die data worden omgezet naar LeerID-data in een apart platform. Op dat platform is ruimte voor een schoolloket waar onder andere ICT-coördinatoren leerlingenaccounts kunnen maken en beheren. Leerlingen kunnen zich via hun leerlingenloket aanmelden en accounts beheren.

lees ook

Project i-Learn loopt op het eind: hoe moet het nu verder?

Technische ondersteuning

Scholen die gebruik willen maken van LeerID stellen één of meerdere beheerders aan. Dit kan via het Gebruikersbeheer van de Vlaamse Overheid. Die beheerders hoeven niet per se ICT-coördinatoren te zijn. Via deze website krijgen gebruikers technische ondersteuning voor het gebruik van het Gebruikersbeheer en het LeerID schoolloket. Het gebruik van LeerID is voor scholen en leerlingen volledig gratis.

Dienstenleveranciers kunnen ook gratis instappen in het systeem. Dat kan op twee manieren. Enerzijds zullen kandidaat dienstenleveranciers worden gecontacteerd door de productmanager van LeerID. Anderzijds kunnen ze zich zelf ook aanmelden via een digitaal formulier.

Voor leerkrachten verandert er niets. De aanmelding op de toepassingen van de dienstenleveranciers maakt geen deel uit van LeerID. Leerkrachten blijven zich dus inloggen op de digitale applicaties. Er komt wel een koppeling naar de personeelsdatabank van AGODI. Op die manier kunnen aanbieders nagaan of een leraar effectief een actieve leraar is, voor deze persoon toegang krijgt tot de digitale applicatie.

Hoe schakel je de webcam van je laptop uit?

Ben je niet dol op pottenkijkers? Zet de webcam van je laptop dan uit wanneer je niet in beeld moet verschijnen. Zo scherm je jezelf af van ongewenste kijkers.

In tijden van de Digisprong is de laptop uitgegroeid tot een belangrijk instrument. Wie veel moet videobellen, heeft zijn of haar webcam bijna voortdurend aanstaan. Maar ook als we zelf niet voor de camera moeten verschijnen, houden we die vaak op de achtergrond nog actief.

Dat is niet zonder risico. Zoals elk onderdeel op je laptop is ook de webcam niet immuun voor cyberaanvallen. Hackers met voyeuristische neigingen kunnen via malware de controle op je webcam overnemen en je, zonder dat je dat zelf doorhebt, in de gaten houden en/of opnames maken. Het kan daarom geen kwaad je webcam uit te schakelen wanneer je die niet actief moet gebruiken.

Tegenwoordig zien we meer laptops verschijnen met webcamcovers om de privacy beter te beschermen. Je ziet ook regelmatig mensen post-its op hun laptopwebcam kleven, maar fabrikanten raden dit af omdat het kleefmiddel op de sticker het chassis kan beschadigen. Wij tonen je hoe je via de instellingen van je laptop bepaalt wanneer de camera’s mogen draaien.

Stap 1: Toegang tot webcam beheren (Windows)

Heb je een Windows-apparaat, ga dan in de instellingen naar Privacy & Security en vervolgens Camera. Dit menu toont welke applicaties je ooit toegang hebt gegeven tot de webcam van je laptop. Applicaties met de juiste machtigingen kunnen de webcam automatisch aanzetten wanneer je de app gebruikt, ook wanneer je die niet nodig hebt voor de sessie.

Je kan de machtiging per app individueel aanpassen, of de cameratoegang in één klap uitschakelen voor alle apps. Dit reduceert de kans dat de webcam ongevraagd wordt aangezet. De meeste laptopmodellen tonen je aan de hand van een lichtindicator wanneer de webcam aanstaat. Merk je dat een bepaalde app je webcam aanzet wanneer dat voor jou niet hoeft, dan kan je deze controle nogmaals uitvoeren.

Het ontzeggen van de toegang tot de webcam kan de werking van bepaalde applicaties wel beïnvloeden. Vereist je leerkracht dat je je camera aanzet tijdens virtuele lessen, dan zal je voor Teams of Zoom een uitzondering moeten maken.

Stap 2: Webcam uitzetten met Apparaatbeheer

Apparaatbeheer biedt de oplossing voor al je Windows-problemen en hier kan je ook webcams aan- en uitzetten. Navigeer door het menu naar Camera’s (aangeduid met een webcam-icoon). Vouw het menu open en klik met de rechtermuisknop op de webcam. Klik op Apparaat uitschakelen om je webcam uit te zetten.

Stap 3: Toegang tot webcam beheren (Mac)

De werkwijze in macOS is vrij gelijk aan die in Windows. Om de toegang tot je camera te beheren, open je de systeeminstellingen en navigeer je naar Privacy en Beveiliging en Camera. Je apparaat moet macOS Mojave of nieuwer draaien.

Net zoals we je eerder voor Windows toonden, zal je hier een lijst krijgen met apps die toegang hebben tot je camera. Schakel de toegang voor bepaalde apps of alle apps uit met de schakelaar en bevestig (indien gevraagd) de wijzigingen met je wachtwoord of FaceID. Via het menu Ouderlijk toezicht onder de systeemvoorkeuren kan je de webcam ook voor een bepaald gebruikersprofiel op het apparaat uitzetten.

Stap 4: Browsers

Ook tijdens het surfen zullen websites regelmatig toegang proberen te krijgen tot je webcam via pop-up vensters. Klik je om er vanaf te zijn op ‘Toestaan’ maar heb je daar nadien spijt van, dan kan je dat via de browserinstellingen nog ongedaan maken. We laten je de werkwijze voor Chrome zien, maar ook Firefox, Edge, Safari en andere browser hebben gelijkaardige instellingen.

Open de instellingen van Chrome (drie bolletjes rechts bovenaan) en ga naar Privacy & Beveiliging. Klik nu op Site-instellingen > Rechten > Camera. Hier kan je verschillende handelingen uitvoeren. Eerst stel je in of websites wel überhaupt toestemming mogen vragen.

Websites die wel toestemming hebben, worden onderaan weergeven. Door op het vuilbakicoon te klikken, trek je die toestemming in. Chrome toont je ook een ‘zwarte lijst’ met websites die je expliciet geen toestemming hebt gegeven.

Word jij de ICT-coördinator van het jaar 2023?

Wie volgt Kristof Beckers op als strafste ICT-coördinator? Na een pauze van twee jaar is de zoektocht naar de ICT-coördinator van het jaar opnieuw opgestart.

De Vlaamse ICT-coördinatorenliga Vicli organiseert samen met Signpost en ICT-praktijkdag de wedstrijd ICT-coördinator van het jaar. Na laureaat Kristof Beckers in 2020 drukten de organisatoren noodgedwongen (Corona, weet je wel) de pauzeknop in. Nu het leven zich normaliseert krijgen de strafste ICT’ers opnieuw de kans om in de prijzen te vallen.

Niet één maar twee winnaars

Jasper Cuvelier (2017), Bertien Boon (2018), Jonas Nackaerts (2019) en Kristof Beckers krijgen op 6 februari 2023 een opvolger of opvolgster. Of beide, want de organisatoren trekken deze keer alle registers open. “We zoeken twee nieuwe ICT-coördinatoren van het jaar”, verduidelijkt Koen Vandenhoudt van Vicli. “Het gaat om een technisch en pedagogisch ICT-coördinator.”

“Sinds Corona zien we een ander beeld in scholen als het gaat over de taak van een ICT-coördinator. We willen het signaal geven dat die persoon niet langer het manusje-van-alles is. Door de functie op te splitsen, verandert ook de taak van de ICT-coördinator. Eigenlijk zijn het twee verschillende functies en daarom hebben we ervoor gekozen om één technische en één pedagogische ICT-coördinator in de kijker te zetten.”

Kristof Beckers, ICT-coördinator van het jaar 2020

Nomineer een collega (of jezelf)

Vicli verstuurde een nominatie-oproep naar meer dan 3.000 contacten. Iedereen die in Vlaanderen is tewerkgesteld kan trouwens een persoon (of zichzelf) naar voor schuiven om de prijs in de wacht te slepen. Nomineren kan tot 15 januari 2023 via dit online formulier. Alle genomineerden krijgen een bericht van Vicli en een uitnodiging voor de ICT-praktijkdag op 6 februari.

Na de nominatieronde begint het werk voor de vakjury. Zij zullen over alle nominaties beraadslagen en twee winnaars aanduiden. In de vakjury zetelen de stuurgroepleden van Vicli samen met vertegenwoordigers van Signpost, ICT-praktijkdag en Digitaal Centrum Leren PXL. De winnaars worden bekendgemaakt tijdens de ICT-praktijkdag in Leuven.

Beide winnaars ontvangen een Lenovo Thinkpad E15, LED-monitor, een trofee en een professionele video-opname op school. Het spreekt voor zich dat de laureaten eveneens een prominente plaats zullen krijgen in onze rubriek ICT-coördinator aan het woord.

Frankrijk raadt gratis versies van Office 365 en Google Workspace af in scholen

De houding van minister Pap Ndiaye weerspiegelt Europese bezorgdheden omtrent soevereiniteit van cloudgegevens, concurrentie en privacy.

Moeten alle Franse overheidsscholen binnenkort gratis versies van Office 365 en Google Workspace van de computers halen? Als het van parlementslid Philippe Latombe afhangt alleszins wel. Hij bond deze zomer de kat de bel aan door minister van onderwijs Pap Ndiaye te adviseren om dergelijke gratis versies te weigeren. Latombe vroeg de minister om een standpunt aangezien er twijfels zijn over de datasoevereiniteit en de opslag van persoonsgegevens in een Amerikaanse cloudaanbieder.

Gratis versies onwettelijk

In een schriftelijk antwoord aan Latombe schrijft minister Ndiaye dat Franse overheidsopdrachten een betaalde tegenprestatie vereisen. “Gratis aanbiedingen van diensten zijn daarom in principe uitgesloten”, aldus minister Pap Ndiaye. Betaalde versies van clouddiensten zouden wel een oplossing kunnen zijn, op voorwaarde dat ze nog niet zijn uitgesloten door vragen rond gegevensbeveiliging.

Want daar wringt het Franse, en ook Europese, schoentje. De Franse autoriteiten beschouwen de clouddiensten van Microsoft en Google, die gegevens opslaan in de VS, als niet in overeenstemming met de Europese gegevensregeling zoals GDPR. De toepassingen zouden ook haaks staan tegenover Schrems II, een arrest uit 2020 van het Europese Hof van Justitie over grensoverschrijdend delen van gegevens.

lees ook

Denemarken verbant Chromebooks en Google Workspace in sommige scholen

Biden probeert te sussen

Vorig jaar raadde het Franse interministeriële digitale departement Franse overheidsdiensten af om clouddiensten zoals Office 365 en Google Workspace te gebruiken. Een maand later kregen de Franse academies een soortgelijk advies van het DINUM. Drie jaar geleden kwamen Duitse autoriteiten voor gegevensbescherming tot een zelfde conclusie en verboden het gebruik van Office 365 in deelstaat Hessen.

Het water tussen Europa en de Verenigde Staten is bijzonder diep in deze materie. Vorige maand probeerde president Biden himself om het privacyschild tussen beide partijen nieuw leven in te blazen. Het is al de derde poging om datatransfers tussen Europa en Amerika te regulariseren. De twee vorige akkoorden sneuvelden in respectievelijk 2015 en 2020. De bal ligt in het Europese kamp waar de Commissie uiteindelijk een beslissing zal nemen.

Dag van de Wetenschap (27 november) groter dan ooit

De twaalfde editie van de Dag van de Wetenschap trekt dit jaar alle registers open. Na twee online Corona-edities is het komend weekend goed raak voor de liefhebbers van wetenschap en techniek. Zelfs Vlaams minister Jo Brouns reserveerde al een plaatsje.

Zondag 27 november staat met stip aangeduid in duizenden agenda’s. Na twee online edities door de verduvelde Coronapandemie zwieren de deuren keihard open van labo’s, hogescholen, onderzoeksinstellingen, musea, STEM-academies, universiteiten en zo veel meer locaties, in Vlaanderen en Brussel.

(a)live and kicking

Het staat in de sterren geschreven dat de twaalfde editie van de Dag van de Wetenschap meer dan ooit de moeite zal zijn. Met nu al 853 activiteiten op 114 locaties, plus 117 digitale activiteiten, verbreekt uitgave 2022 alle records. Nog een cijfer: 150 verschillende organisaties zorgen voor een gevarieerd programma voor jong en oud en laten zowat alle wetenschapsdomeinen aan bod komen.

Keuze genoeg voor wie zondag zin heeft in een dagje wetenschap. Workshops, lezingen, demo’s, rondleidingen, het kan allemaal in Vlaanderen en Brussel. Voor het eerst sinds 2019, de laatste ‘live’ editie, vinden opnieuw verschillende wetenschapsfestivals plaats. Ook de STEM-academies, waar kinderen en jongeren doorheen het jaar workshops volgen, nemen voor het eerst deel aan de Dag van de Wetenschap.

lees ook

Focus op STEM en talen in nieuwe eindtermen

Bekend volk op de afspraak

De organisatie verwacht tienduizenden enthousiastelingen, komende zondag overal in Vlaanderen en Brussel. Onder hen ook heel wat schoon en bekend volk. Vlaams minister Jo Brouns (Economie, Innovatie,…) stippelde een mooie route uit samen met Stephane Berghmans (CEO Technopolis), meter Angelique Van Ombergen (ESA) en peter Frank Deboosere (weerman en klimaatkenner). In de voormiddag neemt het viertal deel aan activiteiten op Campus Diepenbeek van UHasselt. Na de middag staan het Thor Park en Energyville op de planning.

De Dag van de Wetenschap is een initiatief van de Vlaamse overheid, gecoördineerd door Technopolis. “Wij bieden met de coördinatie alle wetenschappers, instellingen, musea, hogescholen,… een demonstratieplatform aan”, zegt Stephane Berghmans. “Vlaanderen bruist van de wetenschap en innovatie, maar je kan er pas de volgende generaties mee inspireren als je dat aan de buitenwereld laat zien.”

Aftermovie van de eerste digitale Dag van de Wetenschap in 2020

#DVDW2022

De Dag van de Wetenschap biedt naast de fysieke evenementen ook meer dan 100 digitale activiteiten aan. Wie geen vervoer heeft om wie gewoon lekker thuis wil blijven, kan online deelnemen aan 360°-tours, podcasts, digi-quizzen, doe-en bouwpakketten, shows, experimenten, enzovoort. Veel van die activiteiten blijven online zodat het eigenlijk elke dag een Dag van de Wetenschap kan zijn.

De Dag van de Wetenschap is online te volgen via #DVDW2022 op Facebook, Instagram, YouTube en Twitter. Deelnemers kunnen via de hashtag zelf hun bijdrage op sociale media posten.

Het volledige programma kan je vinden op de website van de Dag van de Wetenschap.

Nie normaal digitaal zet eerste kaarsje op de taart

Een jaar geleden stelden enkele dappere Gentse ICT-dames hun digitale kindje voor. Nie normaal digitaal groeide in geen tijd uit tot een flink informatieplatform.

Schoolit kreeg het genoegen om met drie vréé wijze Gentse ICT-coördinatoren Phéline, Clio en Ciska op virtuele date te gaan. De aanleiding voor de ontmoeting is de eerste verjaardag van Nie normaal digitaal. Hét adres voor je digitale les ontstond een jaar geleden als communicatiemiddel rond het project Digisprong in het Stedelijk Onderwijs Gent en kreeg vorm als project voor de opleiding Mediacoach. Intussen groeit de pagina stap voor stap uit tot een community waar leerkrachten kleuter, lager én secundair onderwijs terecht kunnen. Zowel binnen als buiten het Stedelijk Onderwijs Gent.

Digitale stroomversnelling

De Digisprong zette ook in het Gentse onderwijsmilieu één en ander in gang. Het Stedelijk Onderwijs alleen al telt ongeveer 20.000  leerlingen en 2.600 personeelsleden. Dat vraagt om een enorme structuur en een stevige ICT-basis. Twintig ICT-coördinatoren, technisch en pedagogisch, houden de digitale molen draaiend in de Arteveldestad.

“We kregen de opdracht om via één kanaal te communiceren, om zo een overvloed aan berichten en kanalen te vermijden”, zegt Phéline Roels, één van de drie madammen achter Nie normaal digitaal. “De keuze viel op Instagram omdat het een snel, handig en hip medium is. Uiteraard is dit kanaal niet de enige manier waarmee we de leerkrachten bereiken. Maar het is wel een handig overzicht voor wie dat wil.”

Waaier aan berichten

De Instagrampagina startte met vijf dynamische posts per week. Dat aantal is intussen teruggeschroefd naar drie berichten. Phéline en Ciska krijgen elk vier uur per week om hun ding te doen met Nie normaal digitaal. “In die tijd doen we zoveel als mogelijk met de pagina”, gaat Clio Griffioen verder. Zij vervolledigde het team van Ciska en Phéline goed zes maanden geleden. “Ik stapte het Stedelijk Onderwijs binnen als pedagogisch ICT-coördinator voor het basisonderwijs. Sindsdien werk ik mee aan de Instagrampagina.”

Die extra werkkracht was meer dan welkom voor Phéline Roels en Ciska Veenhof. De trouwe volgers, intussen zijn die al met bijna 900, krijgen wekelijks een afwisselend palet aan berichten te zien. “We willen onze leerkrachten op een laagdrempelige manier bereiken”, gaat Phéline Roels verder. “Dat moet wel want we merken dat er een grote digitale kloof is bij de leerkrachten. Met meer dan 2.000 in het stedelijk onderwijs is dat niet echt verwonderlijk.”

En dus zetten de vrouwen elke woensdag hun brein op de creatiefste stand voor Nie Normaal Digitaal. De boodschappen die de lezers te zien krijgen, zijn stuk voor stuk voorzien van een aantrekkelijke lay-out. Of dat nu een foto, reel of pure tekst is, het maakt niet uit. De posts zijn al lang niet meer uitsluitend voor Gentse leerkrachten. “Onze focus is om hen tips te geven maar die boodschap kan even goed passen bij een leerkracht uit pakweg Brugge of Antwerpen”, vult Ciska Veenhof aan.

Actief en passief zoeken

Differentiatie en inspiratie, dat zijn twee heel belangrijke thema’s voor Nie normaal digitaal. De auteurs gaan zowel actief als passief op zoek naar interessante onderwerpen. “We zetten onze blik zoveel mogelijk open. Zo krijgen we regelmatig dingen om te testen, zoals een gezelschapsspel. Ook boeken of andere zaken van uitgeverijen houden we nauwgezet in de gaten. Ook voor leveranciers van educatief materiaal zoals Baert is onze feedback vaak nuttig.”

Nie normaal digitaal heeft niet de pretentie om een volledig losstaand platform te zijn. Bezoekers krijgen er dus ook vormingen of infodagen van andere platformen te zien. “We willen een overzicht geven en initiatieven rond ICT, mediawijsheid en dergelijke ondersteunen. Dat geldt ook voor berichten over Microsoft 365 waarmee we werken of Signpost die onze toestellen levert. En dus ook voor events, tips of andere nieuwtjes waaruit de leerkrachten inspiratie kunnen halen”, zegt Clio Griffioen.

de drie digidames achter Nie normaal digitaal

“Het doet veel deugd dat leerkrachten ons soms aanspreken op school en ons een complimentje geven. Of dat we te horen krijgen dat ze een tip, tool of app hebben uitgeprobeerd in de klas én dat het een succes was. Het is in de eerste plaats voor hen dat we het doen en dan is het leuk om te merken dat het werk wordt geapprecieerd. We merken ook dat leerkrachten en collega’s van buiten de scholengemeenschap elkaar taggen of opmerkingen maken. Ook dat vinden we geweldig”, glunderen de digidames in koor.

Dikke merci beste Clio, Ciska en Phéline. We klinken op nog vele jaren Nie normaal digitaal!

Tweede editie Digiwijs op dinsdag 15 november

Het Digiwijs-event gidst leerkrachten, ICT-coördinatoren en directeurs verder door het digitale landschap met interactieve workshops en kant-en-klaar lesmateriaal.

De tweede editie van Digiwijs vindt op dinsdag 15 november plaats in Brugge. Na de succesvolle eerste uitgave, vorig jaar in Mechelen, werken de verschillende partners ook nu samen aan het evenement. Het doelpubliek is een bonte mix van leerkrachten, ICT-coördinatoren en directeurs uit het kleuter, lager en secundair onderwijs en staat digitaal educatief materiaal centraal.

Digiwijzer worden

De maatschappij verandert razendsnel en ook het schoollandschap volgt die trend. Digiwijs wil vertrouwen schenken aan iedereen die binnen de school bezig is met de technologische en digitale transformatie. Dat doen de organisatoren met een praktijkgerichte studiedag. Leerkrachten, directeurs en ICT-coördinatoren mogen zich verwachten aan workshops en interactieve sessies waarbij de tools, technologie en handvaten centraal staan.

Digiwijs klopt zichzelf graag op de borst met enkele unieke troeven. “We brengen een straffe bundeling van niet-commerciële (digitale) tools en kant-en-klaar lesmateriaal”, somt Yana Baetens van organisator Mediawijs op. “De voorgestelde tools en content zijn onmiddellijk toepasbaar in de les. Tijdens het event krijgen de deelnemers de kans om in dialoog te gaan met de partners die hen ondersteunen en stimuleren bij het eigen educatief traject.”

lees ook

De toekomst van EdTech? Hou de mens centraal!

Vier thema’s

Digiwijs is opgebouwd rond vier thema’s. Dat zijn gepersonaliseerd leren, mediawijsheid, STEM en lesgeven in een digitale omgeving. Alle workshops en lezingen houden verband met die onderwerpen. Aan de bezoekers vraagt de organisatie om de eigen laptop mee te brengen. Wie dit niet kan, heeft de mogelijkheid om een toestel ter plaatse te gebruiken.

Het programma start, na een verwelkoming met koffie en croissant, met een plenaire keynote van pedagogisch coördinator Griet Mertens. Nadien vinden enkele parallelle sessies plaats voor en na de middag.  

Digiwijs vindt plaats in BMCC (Sint-Maartensblik 1, 8000 Brugge). Het volledige programma en de inschrijfmodaliteiten zijn terug te vinden op de website van Digiwijs.

Dingt jouw project mee naar de Mediawijs Awards 2022?

Het Vlaams Kenniscentrum Digitale en Mediawijsheid reikt begin 2023 voor de zevende keer de Mediawijs Awards uit.

Mediawijsheid zit als een rode draad verweven in het (ICT-) beleid van scholen en onderwijsinstellingen. De projecten die inzetten op het thema schoten de voorbije jaren als paddenstoelen uit de grond. Mediawijs, het Vlaams Kenniscentrum Digitale en Mediawijsheid, beloont voor de zevende keer mediawijze en digitale initiatieven.

Vier categorieën

Mediawijs verzamelt informatie en materialen voor professionals en vrijwilligers die inwoners uit Vlaanderen en Brussel helpen omgaan met digitale technologie en media. Met die informatie en projecten kunnen ICT-coördinatoren en leerkrachten aan de slag gaan in de klas. Net omdat er zoveel initiatieven opduiken, zet Mediawijs de uitschieters graag in de kijker. Er vallen awards te winnen in vier categorieën:

  • De mediawijze inhoud van het project
  • De maatschappelijke impact
  • De duurzaamheid
  • Het vernieuwend gehalte

Vorig jaar schreven 26 projecten zich in. Die namen uiteenlopende vormen aan, gaande van onderzoek over lesactiviteiten tot educatieve pakketten en campagnes. Een onafhankelijke jury selecteerde 10 finalisten waaruit de uiteindelijke vier winnaars kwamen. Mediawijs gaat nu op zoek naar de opvolgers voor TOe KOel, Kritikat, Digibuddies en Amai.  

lees ook

‘Mediawijsheid bijbrengen zie ik als onze grootste uitdaging’ – Bert Vanhauwaert

Inschrijven tot 16 december

Projecten die menen in aanmerking te komen voor een award, en extra media-aandacht, kunnen zich nog tot 16 december inschrijven. Mediawijs is op zoek naar zinvolle, uitdagende, mediawijze projecten, lespakketten en vormingen die uniek en nieuw zijn in Vlaanderen. Het Kenniscentrum kijkt ook uit naar initiatieven voor kwetsbare doelgroepen.

“Met deze prijzen wil Mediawijs meer zichtbaarheid geven aan initiatieven die mensen aanzetten om kritischer, creatiever, actiever en bewuster met media om te gaan”, zegt Andy Demeulenaere, coördinator Mediawijs op de website. De uitreiking vindt eind januari 2023 plaats.

Inschrijven kan via de website van Mediawijs.

Jamf Safe Internet beschermt minderjarigen tegen schadelijke inhoud

De educatieve inhoudfilteroplossing zorgt ervoor dat studenten onbezorgd op het internet kunnen navigeren.

Jamf ontwikkelt al jaren software voor het beheer van Apple-producten. Vorig jaar nam het bedrijf Wandera, gespecialiseerd in cyberbeveiliging, over. Door gebruik te maken van de technologie, heeft Jamf een toepassing ontwikkeld zodat jongeren onbezorgd op het internet kunnen, met materiaal van de school.

Beveiligingsmachine

Jamf Safe Internet is sinds het voorjaar beschikbaar. Steeds meer scholen in Vlaanderen nemen de extra beveiliging op in hun systemen. “Safe Internet maakt gebruikt van een inhoudfilter en een beveiligingsmachine. Op die manier is het toestel beschermd tegen allerhande netwerkbedreigingen”, zegt Renate van Stigt van Jamf.

“De nood aan bijkomende beveiligingsmaatregelen is groot want studenten brengen nu twee keer zoveel tijd online door dan een paar jaar geleden. Cyberaanvallen of toegang tot onveilige inhoud vallen niet meer uit te sluiten. Door de implementatie van de Wandera kennen kunnen we onze klanten beschermen tegen cyberproblemen. In de lijst van populairste doelwitten van cybercriminelen staan scholen op een derde plaats.”

LEES OOK

Thuisgebruik

De bijkomende bescherming is volgens Jamf ook nodig omdat steeds meer studenten hun Chromebook, tablet of ander digitaal toestel mee naar huis nemen. “We merken dat in een kwart van de gevallen ouders en andere huisgenoten gebruik maken van de toestellen om er privézaken mee uit te voeren. Online betalingen bijvoorbeeld maar we merken ook leeftijdsgebonden content op en dat brengt veiligheidsrisico’s met zich mee”, aldus van Stigt.

De uitgebreide contentfiltering is geoptimaliseerd voor het onderwijs en geïntegreerd met Mobile Device Management (MDM). De tool doet tegelijk geen afbreuk aan de gebruikerservaring. “Wanneer een potentieel gevaarlijke website is ontdekt, dan zal de gebruiker een waarschuwing krijgen. Dagelijks scannen we miljoenen websites en de gegevens worden via DNS-technologie opgeslagen.”

“We verzamelen geen persoonlijke gegevens maar bieden wel bescherming tegen malware, phishing en andere cybergevaren. Safe Internet is geïntegreerd in Jamf School en Jamf Pro. We werken hoofdzakelijk met Apple-producten maar het is ook mogelijk om de toepassingen te koppelen aan andere merken”, besluit van Stigt.