Experten pleiten voor strengere maatregelen rond schermgebruik en sociale media bij jongeren
Een groep van zeventien artsen, professoren en experten roept de Vlaamse Regering op om kinderen en jongeren beter te beschermen tegen de schadelijke effecten van schermgebruik en sociale media. Ze pleiten voor een verbod op sociale media voor jongeren onder de 16 jaar.
De schade door overmatig schermgebruik en sociale media is volgens de experten wetenschappelijk bewezen. Aandachts- en slaapproblemen, spraak- en taalachterstand, emotionele en sociale ontwikkelingsproblemen, slecht eetgedrag en een negatief lichaamsbeeld zijn enkele van de negatieve effecten die steeds duidelijker worden. De ondertekenaars van de open brief, waaronder neuroloog Steven Laureys, kinderpsychiater Binu Singh en psychiater Dirk De Wachter, wijzen op de noodzaak om actie te ondernemen.
Nood aan een gezonder digitaal gebruik
De ondertekenaars vinden dat het beleid momenteel te weinig rekening houdt met de wetenschappelijke inzichten over de impact van digitale technologie op jongeren. Ze wijzen erop dat kinderen vaak niet de benodigde vaardigheden hebben om met schermen en sociale media om te gaan. “Het is alsof je een baby op een loopfiets zet — het kán gewoon nog niet”, zegt Binu Singh. Dit benadrukt de experten het verschil tussen de ontwikkeling van kinderen en de eisen die digitale platforms aan hen stellen.
Sofie Crommen, voorzitter van de Vlaamse Vereniging voor Kinderpsychiaters, benadrukt dat de invloed van sociale media en digitalisering zichtbaar is in de praktijk van kinderpsychiaters. Ze pleit voor een brede aanpak om gezonder digitaal gebruik te bevorderen, zowel voor kinderen als voor volwassenen.
lees ook
YouTube breidt bescherming voor tieners uit
Oproep aan de Vlaamse Regering
De groep van experten roept de Vlaamse Regering op om nu in te grijpen en verantwoordelijkheid te nemen voor het mentaal welzijn van kinderen. Ze waarschuwen dat het beleid te traag reageert op de snel evoluerende digitale omgeving en pleiten ervoor om niet te wachten op regulering van technologiebedrijven. In plaats daarvan moet de overheid nu al stappen zetten om jongeren te beschermen tegen de risico’s van overmatig schermgebruik.
lees ook
Apestaartjaren 2024: kritische jongeren en nood aan extra bescherming
Mediawijs Awards 2024 bekronen zes initiatieven rond mediawijsheid
Zes projecten uit Vlaanderen en Brussel zijn bekroond tijdens de negende editie van de Mediawijs Awards. De uitreiking is een initiatief van het Vlaams Kenniscentrum Digitale en Mediawijsheid om mediawijze projecten extra erkenning te geven.
Recordaantal inzendingen en zes winnaars
Voor de editie van 2024 werden 47 projecten ingediend, een recordaantal. De onafhankelijke jury beoordeelde de inzendingen op hun mediawijze inhoud, maatschappelijke impact, duurzaamheid, vernieuwend karakter en aandacht voor digitale inclusie. Uiteindelijk werden zes winnaars gekozen, elk in een eigen categorie.
De Meest Mediawijze Award ging naar het project Nieuwswijsneuzen, een samenwerking van onder andere Arteveldehogeschool, Universiteit Antwerpen, VVJ en Ketnet. Het project maakt kinderen weerbaarder tegen desinformatie door nieuwswijsheid te bevorderen vanuit een kinderrechtenperspectief.
OCMW Brugge won de Impact Award met DIGISCAN Regio Brugge. Met huisbezoeken op maat brengen zij de digitale situatie van kwetsbare bewoners in kaart, geven ze advies en voeren ze kostenanalyses uit.
In de categorie Innovatie sleepte Child Focus de prijs in de wacht. Hun project OK Groomer is een game in het platform Roblox en wil kinderen leren omgaan met online gevaren zoals grooming.
Focus op inclusie en inspiratie
District09 ontving de Inclusie Award voor het project Traject Digitaal Inclusieve Wijk, dat organisaties in Gentse wijken stimuleert om digitale inclusie te bevorderen.
De Inspiratie Award ging naar E-inclusie in detentiehuis Kortrijk van Stad Kortrijk. Het project richt zich op gedetineerden en buurtbewoners met workshops rond onder andere phishing en persoonlijke ondersteuning.
Tot slot was er een Mediacoach Award voor GameHive van eduCentrum vzw. Dit initiatief zet videogames in om jongeren digitale en sociale vaardigheden bij te brengen en hun creativiteit te stimuleren.
Minister van Media Cieltje Van Achter benadrukte tijdens de uitreiking het belang van mediawijsheid voor alle burgers in een steeds complexere digitale samenleving.
Studiedag ‘Onderwijs Met Games’ focust op digitale leervormen
Op 5 mei organiseert Impact Connecting de studiedag ‘Onderwijs Met Games’, een evenement dat professionals uit onderwijs, jeugdwerk en cultuur samenbrengt rond digitale en interactieve leervormen.
De studiedag richt zich op de rol van moderne media in het leerproces. Bezoekers maken er kennis met verschillende toepassingen van technologie in educatie, zoals videogames, gamification, programmeren, virtual reality en artificiële intelligentie. De sessies tonen hoe spelprincipes en digitale tools kunnen bijdragen aan een andere manier van leren, die creatiever en actiever is.
Breed aanbod voor diverse sectoren
De studiedag mikt niet enkel op onderwijsprofessionals. Ook jeugdwerkers, cultuurmedewerkers en sportorganisaties kunnen er inspiratie opdoen. De centrale insteek is hoe spel, beweging en digitale technologieën ingezet kunnen worden in uiteenlopende leeromgevingen. Er zijn sessies over spelend leren, bewegend leren, game-based learning en digitale creativiteit.
De organisatoren benadrukken dat voorkennis over games geen vereiste is. De studiedag wil een laagdrempelige toegang bieden tot nieuwe inzichten in leren en begeleiden. Zowel ervaren professionals als nieuwkomers in het thema vinden er workshops, lezingen en demonstraties op maat.
Interdisciplinair en praktijkgericht
Met ‘Onderwijs Met Games’ wil men het debat stimuleren over de rol van digitale media in het leren van de toekomst. De studiedag is praktijkgericht en brengt verschillende sectoren samen om ervaringen uit te wisselen. Daarbij ligt de nadruk op de maatschappelijke en educatieve meerwaarde van technologie.
Het programma vindt plaats op de campus van HOGENT en is open voor iedereen met interesse in onderwijs, jeugdwerk of cultuur. Meer info omtrent inschrijving kan je hier terugvinden.
lees ook
‘Van gamen kan je leren’ – Liesbeth Last
Impact Connecting organiseert de dag in samenwerking met HOGENT en met steun van Smart Games en het VAF.
Katholiek Onderwijs Vlaanderen kiest opnieuw voor Apple-leverancier Econocom
Econocom mag de komende vier jaar Apple-hardware leveren aan scholen binnen het katholiek onderwijsnet. De raamovereenkomst heeft een geschatte waarde van 30 miljoen euro.
De aankoopcentrale van Katholiek Onderwijs Vlaanderen heeft de nieuwe raamovereenkomst voor de huur en aankoop van Apple-toestellen gegund aan Econocom. Het contract loopt van 2025 tot 2029 en omvat iPads en MacBooks voor zowel scholen als leerlingen of hun ouders. Via het online portaal van Econocom kunnen de 2.400 aangesloten instellingen aankopen of huurovereenkomsten afsluiten onder voordelige voorwaarden.
De gunning maakt deel uit van het bredere Digisprong 2.0-plan, waarmee het onderwijsnet zich voorbereidt op een verdere digitalisering. Scholen kunnen via DOKO, de aankoopcentrale van het netwerk, ICT-materiaal huren. Ouders zullen vanaf het schooljaar 2025-2026 toestellen voor hun kinderen kunnen aankopen of huren via de school. Door centraal aan te kopen vermijden scholen individuele aanbestedingen en krijgen ze scherpere tarieven.
Focus op duurzaamheid en levensduur
Duurzaamheid speelde een belangrijke rol in de aanbesteding. Econocom engageert zich om gehuurde toestellen na afloop van het contract terug te nemen, eventueel refurbished te verkopen of te recycleren. Volgens Econocom wordt momenteel al 94 procent van hun teruggenomen ICT-materiaal opnieuw ingezet.
Een analyse van de eerste Digisprong toont aan dat veel laptops het einde van hun levensduur niet haalden, wat zowel financiële als ecologische vragen oproept. Chantal De Vrieze, Managing Director van Econocom Belux, wijst erop dat goedkope toestellen vaak sneller stuk gaan, waardoor de totale kost hoger ligt dan voorzien.
Apple-toestellen, die volgens Econocom gemiddeld een langere levensduur hebben, zouden scholen in dat opzicht beter dienen.
Aanvullende diensten voor scholen en ouders
De raamovereenkomst voorziet ook in bijkomende diensten, zoals vier jaar garantie, dekking tegen schade en diefstal en gratis ophaling. Econocom biedt een speciaal platform voor scholen en ouders, waarop bestellingen kunnen worden geplaatst en ondersteuning beschikbaar is.
Met dit contract speelt Katholiek Onderwijs Vlaanderen in op de vraag van scholen naar een centraal raamcontract voor Apple-producten. Het onderwijsnet verwacht dat een aanzienlijk deel van zijn instellingen gebruik zal maken van het aanbod.
Google breidt NotebookLM uit naar meer landen en voegt nieuwe functies toe
Google maakt de AI-toepassing NotebookLM wereldwijd beschikbaar in meer dan 200 landen, waaronder België en Nederland. Tegelijkertijd krijgt de tool verschillende nieuwe functies.
NotebookLM is een AI-tool die gebruikers helpt om documenten beter te begrijpen. De tool gebruikt generatieve AI om gepersonaliseerde samenvattingen, verduidelijkingen en verbanden te bieden tussen documenten die een gebruiker zelf uploadt. Google noemt deze benadering ‘source-grounded AI’, waarbij de AI enkel antwoorden geeft op basis van de geüploade documenten. Dit moet de betrouwbaarheid van de gegenereerde antwoorden verhogen.
Voorheen was NotebookLM enkel beschikbaar in de Verenigde Staten. Met de uitbreiding naar meer dan 200 landen, waaronder België en Nederland, is de toepassing voortaan wereldwijd toegankelijk. Gebruikers kunnen documenten uploaden in verschillende formaten zoals Google Docs, PDF’s en tekstbestanden. Nieuw is dat nu ook informatie van Google Presentaties en websites verwerkt kan worden.
Nieuwe functies moeten bruikbaarheid verhogen
Google voegt ook een aantal functies toe aan NotebookLM. Zo kunnen gebruikers nu automatisch samenvattingen genereren, inclusief een overzicht van hoofdthema’s, belangrijke vragen en een tijdlijn. Daarnaast is het mogelijk om meerdere documenten te groeperen in zogenaamde ‘notebooks’, wat het overzicht moet verbeteren bij complexe projecten of grote hoeveelheden data.
De AI in NotebookLM is gebaseerd op Gemini 1.5 Pro, een van Google’s meest recente taalmodellen. Volgens Google kan deze versie langere documenten verwerken en verbanden leggen over verschillende bestanden heen. Hierdoor moet NotebookLM beter geschikt zijn voor wie werkt met uitgebreide datasets of complexe onderwerpen.
NotebookLM blijft voorlopig een experimenteel product binnen Google Labs. De tool is enkel beschikbaar in het Engels.
Microsoft 365 Copilot helpt onderwijspersoneel administratieve taken te vereenvoudigen
Microsoft breidt de inzet van Microsoft 365 Copilot uit naar het onderwijs om administratieve werklast te verlichten. De AI-assistent wordt geïntegreerd in veelgebruikte Microsoft-applicaties zoals Word, Excel, Outlook en Teams.
Microsoft benadrukt in een blogpost hoe Copilot administratieve processen kan versnellen. De AI-tool helpt onder meer bij het opstellen van e-mails, het analyseren van data in Excel en het structureren van vergadernotities in Teams. Leraren kunnen met Copilot sneller lesmateriaal maken of bestaande documenten samenvatten. In Outlook stelt de assistent automatisch antwoorden voor of plant hij vergaderingen in.
Daarnaast ondersteunt Copilot bij het opstellen van gepersonaliseerde feedback voor studenten. De AI kan informatie uit bestaande documenten halen en herschrijven in een aangepaste stijl. Dat verlaagt de drempel om consistente communicatie te voeren met ouders, leerlingen en collega’s.
Beheerders en IT-teams profiteren mee
Ook schooladministraties en IT-teams kunnen Copilot inzetten om taken efficiënter uit te voeren. Denk aan het automatiseren van rapportages, het plannen van werkschema’s of het structureren van beleidsdocumenten. Microsoft wijst op de integratie van Copilot in SharePoint en OneNote als extra troeven om samenwerking te verbeteren.
Microsoft werkt samen met onderwijsinstellingen om feedback te verzamelen over het gebruik van Copilot. Op basis daarvan wordt de tool verder geoptimaliseerd voor het klaslokaal. Volgens het bedrijf blijft veiligheid en privacy van data een prioriteit. Gegevens blijven binnen de Microsoft-omgeving en worden niet gebruikt om de AI verder te trainen.
Met deze uitbreiding zet Microsoft verder in op de adoptie van AI binnen het onderwijs. Copilot wordt aangeboden als onderdeel van Microsoft 365-licenties voor onderwijsinstellingen.
België – een rijzende ster in STEM: baanbrekende innovaties in engineering en technologie
Volgens de eerste STEM Skills Index is België een rijzende ster met betrekking tot STEM-vaardigheden en scoort het land goed in engineering en technologische innovatie.
Hoewel België vaak overschaduwd wordt door grotere Europese STEM-machten, profiteert het relatief kleine land van sterke R&D-investeringen en heeft het een aantal engineering instituten van wereldklasse. Hierdoor positioneert het zich als een belangrijke speler in de Tech-gedreven toekomst van Europa.

België staat op de 12e plaats en verslaat Duitsland (13e), de VS (18e) en Frankrijk (22e).
De Index, geproduceerd door STEM Workforce Consultancy SThree en het Centre for Economics and Business Research (Cebr), evalueert landen op de kwaliteit van STEM-onderwijs, employability en industriële betrokkenheid. De Belgische engineeringsector behoort tot de sterkste van Europa, ondersteund door robuuste R&D financiering en geavanceerde industriële capaciteiten. Er worden echter hiaten opgemerkt in digitale vaardigheden en aanpassing van de capaciteiten van talent aan de arbeidsmarkt. Er is met name verbetering nodig in het voorbereiden van dit talent voor de technologieën in opkomst.
“Het STEM-talent is zeker aanwezig in België, met onmiskenbare sterke punten in engineering en technologische innovatie. Met de juiste focus op digitale vaardigheden en een sterkere samenwerking tussen de industrie en de academische wereld, heeft België het potentieel om nog te stijgen in de STEM-ranglijsten.”
Catherine De Caluwe, Country Director – België bij SThree.
De positie van België in het Europese STEM-landschap
Vergeleken met zijn Benelux-buur, Nederland, loopt België nog achter op het gebied van AI en digitale transformatie. We zien dat Nederlandse investeringen in hightech R&D hen sterk vooruit hebben geholpen. België presteert echter beter dan verschillende Europese landen in engineering, dankzij zijn sterke onderzoeksinstellingen en industriële expertise. Terwijl Zwitserland en Duitsland vooroplopen in STEM-talentontwikkeling, biedt het groeiende innovatie-ecosysteem van België een duidelijke kans voor verdere groei.

Het overbruggen van de digitale vaardigheidskloof
Om zijn plaats als Europese STEM-leider te verstevigen, moet België investeren in digitale arbeidsmarktraining, partnerships tussen universiteiten en de industrie verder versterken en een grotere speler worden in geavanceerde technologie zoals AI, quantum computing en groene energieoplossingen. Met gerichte investeringen en strategische arbeidsmarktontwikkeling kan België profiteren van zijn uitmuntendheid op engineering-vlak en zichzelf bevestigen als een grote kracht in STEM-innovatie in heel Europa.
lees ook
Meer dan 100 STEMfluencers inspireren leerlingen
Europa onderzoekt fouten bij aankoop Vlaamse schoollaptops
De Europese Commissie onderzoekt mogelijke fouten bij de aankoop van laptops en tablets door Vlaamse scholen binnen het Digisprong-programma. Vlaanderen staat onder verhoogd toezicht en scholen kunnen subsidies moeten terugbetalen als blijkt dat ze de aanbestedingsregels niet correct hebben gevolgd.
Onderzoek naar aanbestedingsprocedures
De Europese Commissie startte in januari een onderzoek naar Digisprong, het programma waarmee Vlaamse scholen laptops en tablets aankochten. De Commissie vermoedt dat verschillende scholen de wet op overheidsopdrachten niet correct hebben nageleefd. Vooral scholen uit het katholieke net zouden buiten het raamcontract van Katholiek Onderwijs Vlaanderen met Signpost aankopen hebben gedaan. Die ICT-groep sloot in 2023 een deal van 220 miljoen euro voor de levering van 450.000 laptops.
Door het verhoogde toezicht moest Vlaanderen alle scholen vragen hun aankoopfacturen voor te leggen. Als blijkt dat de regels niet gevolgd werden – bijvoorbeeld omdat er geen offerteaanvragen bij meerdere leveranciers waren – kunnen scholen hun subsidies verliezen. Het zou daarbij om bedragen van duizenden euro’s per school gaan. Pieter-Jan Crombez, woordvoerder van het katholiek onderwijs, geeft aan dat scholen zich mogelijk kunnen beroepen op overmacht en hoogdringendheid tijdens de coronaperiode.
Politieke discussie over de toekomst van Digisprong
Het Digisprong-programma werd gelanceerd door voormalig Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) en gefinancierd met middelen uit het Europese relancefonds. Huidig minister van Onderwijs Zuhal Demir (N-VA) staat kritisch tegenover het programma en wil het terugschroeven. Ze wacht op een evaluatie over de leerwinsten van de investeringen, maar wijst erop dat digitalisering ook uitdagingen met zich meebrengt. Onderzoek van het Rekenhof toont aan dat leerkrachten onvoldoende digitale vaardigheden hebben en dat bijscholing te laat kwam.
De minister stelt voor om in de toekomst digitale leermiddelen alleen nog aan te kopen voor specifieke doelgroepen, zoals leerkrachten, kansarme leerlingen, ICT-klassen en oudere leerlingen. In kleuterscholen en lagere scholen ziet ze minder nood aan laptops.
Ondertussen vrezen scholen en technologiebedrijven voor de financiële gevolgen. Volgens Thomas Van Cauwenberghe van Edtech Station geeft 94 procent van de bevraagde secundaire scholen aan dat ze hun digitale beleid willen voortzetten, ook als subsidies wegvallen. In dat geval zouden ouders moeten opdraaien voor de kosten. Signpost-CEO Arne Vandendriessche vraagt de Vlaamse regering om snel duidelijkheid, omdat scholen onzeker zijn over hun toekomstige aankopen. Minister Demir wil tegen Pasen een beslissing nemen over het verdere gebruik van de beschikbare 400 miljoen euro.
lees ook
Smartphoneverbod in lager onderwijs en nieuwe digisprong
Spotit en Shield vzw bundelen krachten om cyberveiligheid in het onderwijs te versterken
Spotit en Shield vzw slaan de handen in elkaar om te werken aan een betere cyberveiligheid van het onderwijs en de zorg.
Ziekenhuizen, hogescholen en universiteiten kunnen voortaan rekenen op de Belgische cybersecurityspecialist Spotit om zich beter te beschermen tegen cyberaanvallen. Shield vzw, een samenwerkingsverband dat instellingen in de gezondheidszorg en het hoger onderwijs ondersteunt op vlak van cybersecurity, selecteerde Spotit als nieuwe partner binnen zijn NextGen/Network firewall-aanbesteding.
Cyberdreiging in zorg en onderwijs
Cyberaanvallen op ziekenhuizen en onderwijsinstellingen nemen toe. In 2023 meldden Europese lidstaten 309 grote cyberincidenten in de gezondheidssector, het hoogste aantal binnen kritieke sectoren. De toename van digitale patiëntendossiers en geconnecteerde medische systemen vergroot het risico op datalekken en cybercriminaliteit. Dergelijke aanvallen kunnen niet alleen de werking van instellingen verstoren, maar ook de veiligheid van patiënten en studenten in gevaar brengen.
Instellingen in de zorg- en onderwijssector hebben vaak onvoldoende middelen en personeel om zich adequaat te wapenen tegen cyberdreigingen. Shield vzw wil dit probleem aanpakken door expertise en middelen te bundelen en een efficiënte verdedigingsstrategie aan te bieden. Als partner zal Spotit de 48 leden van Shield vzw ondersteunen bij het opzetten en beheren van het volledige Cisco Security-portfolio. Dit omvat onder andere firewall-oplossingen en andere beveiligingstechnologieën om netwerken, patiëntgegevens en medische systemen beter te beschermen.
Technische inhoud van het aanbod
Spotit werd via een aanbestedingsprocedure geselecteerd voor de Cisco firewall-oplossingen. Dit betekent dat de leden van Shield vzw voortaan toegang krijgen tot:
- Een schaalbare NextGen firewall-oplossing voor netwerken, datacenters en cloudomgevingen.
- Beveiligingsfuncties, waaronder dreigingsdetectie en -preventie.
- SD-WAN- en datacenter-segmentatieoplossingen.
- Ondersteuning en onderhoud via een dienstenaanbod, van basisdiensten tot volledige ontzorging.
Cisco’s firewalltechnologie biedt mogelijkheden zoals intrusion prevention, AI-gebaseerde detectie en zero trust-microsegmentatie. De Encrypted Visibility Engine (EVE) laat toe om bedreigingen te detecteren zonder versleuteld verkeer te hoeven ontcijferen.
Volgens Spotit moet de samenwerking bijdragen aan een hogere cybermaturiteit binnen de zorg- en onderwijssector. Dankzij het raamcontract wordt een financieel aanbod voorzien, wat de toegang tot geavanceerde beveiligingsoplossingen vergemakkelijkt.
YouTube breidt bescherming voor tieners uit
YouTube introduceert nieuwe maatregelen om het welzijn van tieners op het platform te beschermen. De updates richten zich op het beperken van herhaaldelijke blootstelling aan potentieel schadelijke content en het bevorderen van een gezonder kijkgedrag.
YouTube past al beperkingen toe op bepaalde soorten video’s die, wanneer ze herhaaldelijk worden bekeken, een negatieve invloed kunnen hebben op tieners. Dit betrof eerder content over sociale agressie en onrealistische lichaamsbeelden. De nieuwe update breidt deze beperkingen uit naar extra categorieën, waaronder:
- Misleidend financieel advies: Video’s met ‘snel rijk worden’-schema’s of promoties van financiële producten die jongeren kunnen misleiden.
- Negatief gedrag en delinquentie: Content die liegen, spieken of storende openbare grappen normaliseert.
- Pestgedrag en vernedering: Video’s waarin tieners anderen belachelijk maken of kwetsende interacties aangaan in de publieke ruimte.
Deze beperkingen zijn wereldwijd van toepassing en zijn ontwikkeld in samenwerking met de YouTube Youth and Family Advisory Committee, een groep experts op het gebied van jeugdontwikkeling, digitale media en geestelijke gezondheid.
Meer controle over kijktijd
Om een gezonder kijkgedrag te stimuleren, maakt YouTube de Bedtijd- en Pauze-herinneringen prominenter. Deze meldingen verschijnen voortaan als een volledig schermoverlay bij zowel Shorts als lange video’s en staan standaard ingeschakeld voor gebruikers onder de 18 jaar.
- Pauze-herinneringen: Standaard ingesteld op elke 60 minuten, met de optie om de frequentie aan te passen.
- Bedtijd-herinneringen: Nu standaard actief tussen 22:00 en 06:00 uur. Een extra melding waarschuwt de gebruiker 30 minuten voor bedtijd.
Uitbreiding van ouderlijk toezicht
Daarnaast breidt YouTube de Supervised Experience uit, waarmee ouders beter inzicht krijgen in het kijkgedrag van hun tieners. Ouders kunnen via het YouTube Family Center accounts koppelen en meldingen ontvangen over video-uploads, reacties en abonnementen. Dit is een aanvulling op het bestaande toezicht voor jongere kinderen.
Deze nieuwe maatregelen bouwen voort op bestaande initiatieven, zoals YouTube Kids en eerdere veiligheids- en welzijnsmaatregelen. YouTube benadrukt dat het platform blijft investeren in tools en beleid om de online ervaring van tieners zo veilig mogelijk te maken.
Vlaanderen stelt nieuwe minimumdoelen op voor basisonderwijs
De Vlaamse regering wil de onderwijskwaliteit in het basisonderwijs verbeteren met een nieuw kader voor minimumdoelen. Een expertencommissie onder leiding van Prof. Dr. Daniël Muijs zal deze doelen uitwerken. De focus ligt op een kennisrijk curriculum, met extra aandacht voor Nederlands en wiskunde.
Uit internationale peilingen blijkt dat de leerprestaties van Vlaamse leerlingen al twintig jaar dalen. Vooral begrijpend lezen, wiskunde en wetenschappen gaan achteruit. Vlaanderen scoorde ooit bij de top, maar behoort nu tot de sterkste dalers in Europa. De Vlaamse regering wil deze trend keren met een nieuw systeem van minimumdoelen.
Het concept van een ‘kennisrijk curriculum’ staat centraal in de nieuwe aanpak. Dit betekent dat leerlingen systematisch kennis opbouwen doorheen hun schoolcarrière. Concreet worden er minimumdoelen vastgelegd voor de derde kleuterklas, het vierde leerjaar en het zesde leerjaar. Het doel is om alle leerlingen een stevige basis te geven en zo sociale ongelijkheid in het onderwijs te verminderen.
Nieuwe procedure en controle
De bestaande eindtermen en ontwikkelingsdoelen verdwijnen en maken plaats voor minimumdoelen die per vakdiscipline vastliggen. Voor Nederlands en wiskunde moeten alle leerlingen deze doelen individueel behalen op het einde van de lagere school. Andere vakken, zoals geschiedenis en wetenschap, worden op populatieniveau beoordeeld.
Om de nieuwe doelen uit te werken, stelt de Vlaamse regering een expertencommissie aan. Deze commissie, onder leiding van Prof. Dr. Daniël Muijs, bestaat uit academici en onderwijsexperts uit binnen- en buitenland. Daarnaast wordt de procedure om de minimumdoelen vast te leggen vereenvoudigd, zodat ze sneller kunnen worden ingevoerd. De Vlaamse onderwijsinspectie zal toezien op de naleving en scholen kunnen worden gesanctioneerd als ze onvoldoende inspanningen leveren.
De nieuwe minimumdoelen moeten vanaf 1 september 2025 in werking treden. Scholen krijgen een overgangsperiode om hun leerplannen aan te passen.
Sett viert vijfde verjaardag met awards
De onderwijsbeurs Sett vierde haar vijfde verjaardag in de Mechelse Nekkerhal. Meer dan 130 standhouders en 100 sprekers namen deel aan het evenement.
Naast een blik op de toekomst werd ook teruggekeken op de voorbije jaren. Tijdens de beurs werden de jaarlijkse Sett Awards uitgereikt aan personen en instellingen die bijdragen aan de verbetering van het onderwijs.
Onderwijsuitdagingen en samenwerking
Tijdens de beurs kwamen verschillende uitdagingen binnen het onderwijs aan bod, zoals het lerarentekort, de opkomst van AI en de verdere digitalisering van het onderwijs. Sett wil scholen, leerkrachten en onderwijsexperts samenbrengen om oplossingen en ervaringen te delen. “Leerkrachten en scholen krijgen steeds meer verantwoordelijkheden zonder dat de middelen altijd volgen,” zegt Katinka Vandevelde, eventmanager van Sett. “We willen hen de nodige ondersteuning en inspiratie bieden.”
Winnaars van de Sett Awards
Op de eerste beursdag werden de Sett Awards uitgereikt aan personen en instellingen die zich onderscheiden in het onderwijs.
- EdTech Award: Automatus won de publieksprijs met een app die rekenvaardigheden op een speelse manier automatiseert. De juryprijs ging naar Gynzy, een aanbieder van digitale bordsoftware en een leerlingvolgsysteem.
- Digitaal Leren Award: Natalie Provost van Odisee werd bekroond voor haar project ‘AI voor Studenten’, dat technologie toegankelijk maakt voor leerlingen en studenten.
- Transformatie Award: Het VTI uit Zeebrugge ontving deze prijs voor haar innovatieve onderwijsmethode met graadklassen, wat het aantal zittenblijvers sterk verminderde.
- Inspiratie Award: Els Tanghe van de educatieve masteropleiding van de Universiteit Antwerpen werd erkend voor haar inspanningen voor de ontwikkeling en het delen (via KlasCement) van digitale leermiddelen, die door duizenden leerkrachten worden gebruikt.
Sett 2026 zal plaatsvinden op 25 en 26 februari in Mechelen.