Meer dan 100 STEMfluencers inspireren leerlingen

- David Van Waeyenberghe

Jongeren inspireren voor de wondere wereld van techniek, chemie en wetenschap. Dat is wat STEMfluencers uit chemie en farma doen. Nog tot 31 mei geven meer dan 100 jonge medewerkers van chemie- en life sciencesbedrijven gastlessen in de eerste graad van het middelbaar onderwijs in scholen over heel Vlaanderen en Brussel.

Voor de derde editie van dit onderwijsproject slaan essenscia vlaanderen en Vlajo opnieuw de handen in elkaar om duizenden meisjes en jongens warm te maken voor een boeiende toekomst in STEM. Sinds de start in 2021 lieten STEMfluencers 7.000 jongeren van dichtbij kennismaken met STEM, chemie en life sciences. Ook dit schooljaar trekken meer dan 100 jonge medewerkers uit de sector naar middelbare scholen om er als STEM-ambassadeurs hun persoonlijk verhaal te vertellen. 

Nood aan STEM-talent

Voor leerlingen en leerkrachten is er een uitgebreid educatief lessenpakket om de gastlessen van de STEMfluencers voor te bereiden. Technopolis ontwikkelde speciaal voor de lessenreeks een aantal spectaculaire chemieproefjes om te demonstreren in de klas. De STEMfluencers kregen ook een specifieke opleiding om hun gastlessen op een boeiende en interactieve manier in te vullen.

Alle studies en enquêtes maken duidelijk dat bedrijven, zeker in de sector van chemie, kunststoffen, farma en biotech, nood hebben aan jong STEM-talent. Toch kiezen nog altijd te weinig jongeren voor een STEM-studierichting. Volgens cijfers uit de meest recente STEM-monitor gaat het om 37 procent van de leerlingen in het eerste jaar van de tweede graad secundair onderwijs. Net iets meer dan 1 op de 4 van die leerlingen is een meisje (29%).

lees ook

Festivalgame moet jongeren overtuigen voor STEM te kiezen

“Met initiatieven als STEMfluencers slaan we als chemie- en life sciencessector niet alleen een stevige brug tussen onderwijs en bedrijfswereld”, verklaart Ann Wurman, directeur essenscia vlaanderen. “We blijven ook de kar trekken om meer jongeren te inspireren voor wetenschap en techniek. Ik ben blij én trots dat heel wat jonge medewerkers zich engageren om leerlingen warm te maken voor STEM. Het is door hun persoonlijke verhalen en ervaringen te delen dat ze jongeren een duidelijk beeld geven van hoe zij zelf via STEM-studies en -beroepen kunnen meewerken aan een meer duurzame wereld.”