Gemini Live nu beschikbaar in het Nederlands
Google Gemini Livi is vanaf nu beschikbaar in het Nederlands.
Google heeft aangekondigd dat zijn AI-chatbot Gemini Live voortaan in het Nederlands beschikbaar is. Gebruikers kunnen bovendien kiezen voor een stem met een Vlaams accent. De update maakt natuurlijke conversaties in het Nederlands mogelijk, met uitgebreide functionaliteiten via Google-diensten.
AI-assistent met uitgebreide integraties
Gemini Live wordt gepositioneerd als een persoonlijke assistent die meer kan dan alleen vragen beantwoorden. De chatbot is geïntegreerd met verschillende Google-apps, zoals Gmail, Maps, en YouTube. Deze integraties zouden gebruikers volgens Google bij dagelijkse taken, zoals het plannen van afspraken of het leren van een taal. Onlangs werden ook ondersteuning voor Taken, Keep en Utilities toegevoegd.
Een opvallende functie van Gemini Live in het Nederlands is de mogelijkheid tot natuurlijke gesprekken, want de chatbot zou volgens Google gesprekken voeren alsof het een mens is. Gebruikers kunnen daarnaast kiezen uit tien stemopties, inclusief Vlaamse en Nederlandse accenten. Ten slotte stelde Google nog uitgebreide productiviteitstools voor: Gemini werkt samen met Google-diensten om taken eenvoudiger te maken. Ondersteuning voor Google Agenda in het Nederlands wordt later verwacht.
Naast praktische ondersteuning, is Gemini Live ontworpen om creatief mee te denken. De chatbot zou bijvoorbeeld helpen bij het brainstormen of informatie opzoeken.
Met deze update richt Google zich op een breder Nederlandstalig publiek, inclusief Vlaanderen. De aanpassing benadrukt de rol van AI in het dagelijks leven en de bredere toegankelijkheid daarvan. Verdere uitbreidingen van de mogelijkheden, zoals de integratie met meer Google-diensten, staan gepland.
Vlaanderen belooft gerichte investeringen in onderwijs ondanks besparingen
De Vlaamse overheid voorziet komende jaren gerichte investeringen in het onderwijs, ondanks algemene besparingen binnen het overheidsapparaat. Vlaams minister van Onderwijs Zuhal Demir weerlegt daarmee beweringen over besparingen van Bruno Vanobbergen, hoofd van de Katholieke Onderwijskoepel.
Minister Zuhal Demir benadrukt dat het onderwijsbudget juist blijft groeien en dat de werkingsmiddelen in 2024 worden geïndexeerd. Dit betekent dat scholen extra financiële steun krijgen om de inflatie te compenseren. Demir voorziet bovendien een jaarlijkse nettoverhoging van het onderwijsbudget met een half miljard euro. Daarmee legt ze de focus op investeringen in de kernbehoeften van het Vlaamse onderwijs, waaronder 425 miljoen euro voor het versterken van het Nederlands, 370 miljoen euro voor nieuwe schoolinfrastructuur en extra middelen om het lerarentekort aan te pakken.
Volgens Demir gaat het om selectieve investeringen die gericht zijn op de essentiële noden van het onderwijsveld, zoals basisvaardigheden in rekenen, lezen en schrijven. De minister wil vermijden dat de middelen zonder duidelijk plan worden uitgegeven en benadrukt het belang van een terugkeer naar de basis in het onderwijs.
Besparingsmaatregelen beperkt en lonen blijven geïndexeerd
Ondanks de investeringen voert Vlaanderen enkele besparingen door. Zo worden werkingsmiddelen binnen het onderwijs vanaf 2026 niet langer volledig geïndexeerd, wat betekent dat het budget niet automatisch meestijgt met de inflatie in die jaren. Voor 2025 en de periode na 2027 geldt echter dat de indexering slechts gedeeltelijk beperkt wordt (50 procent). Demir wijst erop dat deze indexbeperkingen slechts 40 procent van het totale onderwijsbudget raken, omdat de overige 60 procent van het budget – de lonen van de leerkrachten – wel volledig geïndexeerd blijft.
Daarnaast geldt de indexeringbeperking niet voor het basisonderwijs en het buitengewoon onderwijs, waar samen één derde van de Vlaamse leerlingen schoolloopt. Demir verzekert dat deze uitzonderingen en gerichte investeringen nodig zijn om de onderwijskwaliteit te verhogen, zonder daarvoor onnodige uitgaven te doen.
XR Inspire-event: van beleid naar praktijk
Op 21 november gaat een XR Inspire-sessie door in UCLL-Leuven. We focussen nu op zowel beleid als praktijk: hoe kan XR jouw onderwijs-, schoolbeleid en klaspraktijk verrijken.
Het doelpubliek is deze keer vooral leidinggevenden (directies, coördinatoren,..) en leraren uit scholen die willen starten met XR.
Ben je benieuwd hoe extended reality (XR) jouw onderwijsbeleid en klaspraktijk kan verrijken? Kom dan naar het evenement “XR Inspire: Van beleid naar praktijk” van het Lerend Netwerk XR en ontdek hoe deze technologie concrete meerwaarde kan bieden in jouw onderwijsomgeving.
We starten de dag met een korte introductie. Vervolgens duiken we in twee boeiende workshops die parallel worden aangeboden. In de eerste workshop ontdek je hoe je XR strategisch kunt integreren in je beleid. Tegelijkertijd bieden we een workshop waarin je leert wat XR precies is en hoe je het kunt toepassen in je klaspraktijk. Geef bij inschrijven aan welke workshop je wil volgen.
Tijdens de lunch krijg je de kans om te netwerken en ervaringen te delen met collega’s.
Na de lunch delen ervaringsdeskundigen hun “lessons learned” en praktische tips over de implementatie van XR in het onderwijs.
Daarna gaan we aan de slag met een workshop waarin je leert hoe je een effectieve les kunt opzetten met behulp van XR-technologie.
We sluiten de dag af met een receptie, waar je kunt napraten en netwerken met andere deelnemers.
Datum:
21 november 2024
Plaats:
UCLL campus Hertogstraat – Hertogstraat 178, 3001 Heverlee
Kostprijs:
Gratis
Lenovo lanceert Chromebook Duet voor productiviteit onderweg
De Lenovo Duet Chromebook is een lichtgewicht convertible waarmee je eenvoudig kan werken tijdens het pendelen. Er verschijnt ook een model ontworpen voor studenten en leerkrachten.
Lenovo kondigt twee nieuwe Chromebooks aan. De Lenovo Chromebook Duet is ontworpen om productiviteit onderweg te verhogen. Niet alleen voor professionals, want de Chromebook Duet EDU G2 is bedoeld voor het onderwijs.
Dun boek
Met een gewicht van minder dan 550 gram en een dikte van slechts 0,3 inch, is de Lenovo Chromebook Duet lichter en dunner dan de meeste boeken. Het apparaat kan als een tablet gebruikt worden, maar met het toetsenbord en kickstand tover je het in geen tijd om tot een laptop. De kickstand bevat ook een stylus.
Het device beschikt over een helder 2K 400-nit 11 inch scherm dat buiten goed leesbaar blijft en biedt een batterijduur van maximaal 12 uur. Daarnaast is hij klaar voor avontuur met een MIL-STD 810H gecertificeerde behuizing die tegen een stootje kan.
De Lenovo Chromebook Duet is uitgerust met een MediaTek Kompanio 838-processor en tot 8GB werkgeheugen en 128 GB opslag. Dat is voldoende om onderweg wat kantoortaken uit te voeren. We zijn in 2024 en dus dient er een NPU in het toestel te zitten, die de processor ondersteunt bij grafische taken en ook de kwaliteit van de camera en de stylus verbetert.
Qua camera’s krijg je een 8 MP-camera aan de achterzijde en een 5MP camera aan de voorkant met fysieke sluiter voor privacy. Hij wordt geleverd met dubbele USB-C®-poorten met de mogelijkheid om verbinding te maken met een 4K-scherm en levert helder geluid via 2 luidsprekers.
Onderwijs
Lenovo lanceert een versie van de Chromebook Duet voor het onderwijs, de EDU G2, met een extra beschermingslaag. De laptop wordt beschermd door een TPU-behuizing met toetsenbord, heeft versterkte poorten en is bestand tegen morsen (tot 360 ml). De hardwarespecificaties zijn verder identiek.
Voor leerkrachten wordt de Lenovo Chromebook Duet EDU G2 geleverd met Chrome Education Upgrade, waarmee scholen en IT-beheerders honderden Chromebooks in enkele seconden kunnen beheren, nieuwe devices kunnen implementeren, functies kunnen aanpassen en veilige instellingen kunnen configureren vanuit één cloudgebaseerde console.
De Lenovo Chromebook Duet en Lenovo Chromebook Duet EDU G2 zijn vanaf nu verkrijgbaar in de Benelux vanaf 299 euro, exclusief btw.
Vier op vijf studenten gebruikt regelmatig ChatGPT
82 procent van studenten maakte het voorbije jaar regelmatig gebruik van ChatGPT, blijkt uit de Onderwijsbarometer van Acco. De combinatie van papier en digitaal studiemateriaal blijft belangrijk voor studenten.
Het gebruik van AI-hulpmiddelen zoals ChatGPT is inmiddels goed ingeburgerd, blijkt uit de Onderwijsbarometer van Acco. Acco ondervroeg 1.102 studenten en 142 docenten uit het hoger onderwijs. Liefst 82 procent van de studenten maakt regelmatig gebruik van ChatGPT. Dat is dertig procent meer dan een jaar eerder.
Driekwart zoekt via ChatGPT voornamelijk informatie op. 58 procent gebruikt het om te brainstormen, terwijl net niet de helft (49%) via ChatGPT eigen teksten herschrijft. Bijna vier op de tien schakelt ChatGPT in om schrijfopdrachten te maken. 27 procent maakt via AI samenvattingen.
Nieuwe realiteit
De voorbije twee jaar werkten heel wat universiteiten en hogescholen richtlijnen uit over hoe studenten mogen en kunnen omgaan met generatieve AI. Het hoger onderwijs erkent dat AI-tools moeten worden gezien als ieder ander mogelijk hulpmiddel waarop studenten een beroep kunnen doen.
Maar de onderwijsinstellingen willen vooral dat het op een verantwoorde manier wordt gebruikt door studenten. Experten waarschuwen al langer voor de kwaliteit en betrouwbaarheid van de informatie die ChatGPT en consoorten geven. Ook is het risico op plagiaat wanneer ChatGPT wordt ingezet voor het schrijven van academische papers.
Studenten zien zelf ook wel de potentiële valkuilen van intensief gebruik van AI. De grootste uitdaging voor een op drie is om het eigen denkvermogen te blijven stimuleren en niet achteruit te laten gaan. Een vrees die mee gedeeld wordt door de docenten. Ook beseffen ze dat ze steeds afhankelijker worden van een bron, die mogelijk onjuiste informatie aanlevert (30%). Zowel studenten als docenten zijn het erover eens dat er duidelijke regels en richtlijnen rond het gebruik van AI in een onderwijscontext moeten komen.
“AI-tools zijn een enorme meerwaarde zolang ze het bereiken van bepaalde competenties en het leerproces niet ondergraven. Richtlijnen helpen om duidelijkheid te scheppen welke competenties van studenten verwacht worden. Het is daarom belangrijk voor studenten om te weten wanneer ze AI-tools niet mogen gebruiken, zoals tijdens een examen. Daarnaast moeten richtlijnen duidelijk aflijnen hoe ze AI-tools wél mogen gebruiken en hoe ze naar dat gebruik en de resultaten ervan moeten verwijzen”, zegt Martijn Valcke, professor onderwijskunde aan de UGent.
Op papier
Ondanks de digitale trend die al enkele jaren is ingezet, blijven studenten papieren studiemateriaal belangrijk vinden. 74 procent wil zowel papieren als digitaal studiemateriaal ter beschikking te hebben. Iets meer dan de helft van de studenten (54%) neemt enkel zijn papieren cursus of handboek mee naar de les, 37 procent kiest voor zowel een papieren cursus of handboek en een e-book.
Wanneer studiemateriaal enkel digitaal beschikbaar is, slaan studenten massaal aan het printen. 82 procent zal zijn e-cursus afdrukken, 75 procent print zijn samenvattingen af. Daar staat een prijskaartje tegenover: een op zes studenten betaalt minstens honderd euro per semester om z’n studiemateriaal af te printen.
Microsoft breidt Copilot uit met nieuwe functies voor onderwijs
Microsoft introduceert nieuwe updates voor Copilot in Microsoft 365-apps, waaronder Business Chat, Copilot Pages en verbeterde databeveiliging voor ondernemingen.
Daarnaast biedt het bedrijf nieuwe inzichten over het gebruik van AI in het onderwijs, gebaseerd op de Work Trend Index van 2024.
Nieuwe functies en AI-inzichten voor onderwijs
De nieuwste update van Microsoft Copilot brengt nieuwe functies die het onderwijs kunnen ondersteunen. Volgens Microsoft maakt 71% van de onderwijsprofessionals al gebruik van AI, maar heeft 63% van de instellingen nog geen duidelijke strategie voor de implementatie van AI. Hierdoor kiezen veel medewerkers voor hun eigen AI-oplossingen. De nieuwe updates moeten dit gebruik stroomlijnen en ondersteunen.
Daarnaast benadrukt Microsoft het belang van AI-geletterdheid onder docenten en studenten. Uit het rapport blijkt dat er een grote behoefte is aan betere educatie over AI, aangezien veel onderwijsprofessionals niet weten hoe ze AI effectief kunnen gebruiken. Ook wordt voorspeld dat AI de verantwoordelijkheden van jonge werknemers zal vergroten.
Uitbreidingen in Microsoft 365
Naast de onderwijsinzichten breidt Microsoft Copilot verder uit met nieuwe functies zoals Business Chat en Copilot Pages. Business Chat centraliseert verschillende databronnen, zodat gebruikers efficiënter kunnen werken. Copilot Pages biedt een samenwerkingsplatform waar teams in real-time met AI kunnen werken. Deze functies zullen in de komende weken beschikbaar zijn.
Andere updates richten zich op specifieke Microsoft 365-apps. Zo krijgt Excel nieuwe mogelijkheden met Python, biedt PowerPoint een Narrative Builder, en kan Copilot in Teams zowel vergadertranscripten als -chats analyseren. Outlook introduceert een functie om de inbox te prioriteren en OneDrive biedt tools om bestanden eenvoudig te vergelijken en samen te vatten.
Focus op databeveiliging
Microsoft legt daarnaast de nadruk op enterprise data protection (EDP) voor onderwijsinstellingen. Dit zorgt ervoor dat alle interacties met Copilot veilig zijn en voldoen aan de bestaande privacy- en beveiligingsnormen van Microsoft. Hierdoor kunnen gebruikers erop vertrouwen dat hun data privé blijft en niet wordt gebruikt om AI-modellen te trainen.
De updates voor Microsoft Copilot zijn vanaf deze maand beschikbaar voor onderwijsprofessionals en studenten ouder dan 18 jaar. Ook is er een preview-programma voor studenten vanaf 13 jaar, met dezelfde beveiligingsmaatregelen.
Onderwijsinstellingen betalen na een hack meer losgeld dan aanvankelijk geëist
Volgens een rapport van Sophos bedroeg de mediane betaling van losgeld 6,6 miljoen dollar voor organisaties in het lager onderwijs, en 4,4 miljoen dollar voor het hoger onderwijs. Daarnaast stelt het onderzoek dat 55 procent van de respondenten uit het lager onderwijs en 67 procent van hun collega’s uit het hoger onderwijs meer hebben betaald dan aanvankelijk geëist werd.
Ransomware-aanvallen drukken zeker hun stempel, aangezien slechts 30 procent van de slachtoffers in zowel lager als hoger onderwijs in staat was om binnen één week of sneller te herstellen. Vorig jaar was dat nog 33 procent in het lager en 40 procent in het hoger onderwijs. Die vertraagde herstelperiode heeft wellicht te maken met het feit dat onderwijsinstellingen met beperkte teams en middelen moeten werken. Daardoor hebben ze het lastiger om dit proces te coördineren.
“Helaas zijn scholen, universiteiten en andere onderwijsinstellingen als doelwit verantwoording verschuldigd aan gemeenten, gemeenschappen en de studenten zelf. Dat zorgt inherent voor veel druk wanneer ze door ransomware worden getroffen en gedestabiliseerd. Onderwijsinstellingen voelen zich verantwoordelijk om open te blijven en hun diensten aan gemeenschappen te blijven leveren. Die twee factoren zijn zeker drijfveren voor slachtoffers om te betalen”, zegt Chester Wisniewski, Director, Field CTO, bij Sophos.
“We weten ook dat ransomware-aanvallers de lat hoger leggen om betaling te forceren. Zo vormt het compromitteren van de back-ups van hun slachtoffers een vast onderdeel van een aanval met ransomware. Wanneer duidelijk is dat gegevens zonder decoderingssleutel niet kunnen worden hersteld, zitten ze in een sterke positie om de losgeldeisen te verhogen.”
Back-ups worden aangevallen
Liefst 95 procent van de respondenten geeft aan dat cybercriminelen hun back-ups hebben proberen te compromitteren. Bij 71 procent is dat effectief gelukt. Het percentage is het op één na hoogste van alle sectoren. Gecompromitteerde back-ups doen de rekening om te herstellen aanzienlijk stijgen, waardoor de eindafrekening vijf keer hoger uitkomt in het lager onderwijs, en vier keer hoger in het hoger onderwijs.
Ondanks alle moeilijkheden die ransomware met zich meebrengt, is het aantal aanvallen in het afgelopen jaar toch afgenomen: 63 procent van de organisaties in het lager onderwijs en 66% van de instellingen in het hoger onderwijs kregen te maken met een ransomware-aanval. Een jaar eerder bedroegen die percentages nog 80 procent en 79 procent. Tegelijkertijd is het percentage versleutelde data wel licht gestegen: 85 procent van de aanvallen in het lager onderwijs en 77 procent van de aanvallen in het hoger onderwijs resulteerde in versleuteling van gegevens.
Dat is een lichte stijging ten opzichte van het rapport uit 2023 – met respectievelijk 81 procent en 73 procent. Helaas blijft het niet bij het versleutelen van de data, cybercriminelen stelen de gegevens ook om nog meer geld uit de aanval te slaan. Zo stelt 22 procent van de respondenten uit het lager en 18 procent van de participanten uit het hoger onderwijs dat hun versleutelde gegevens ook gestolen zijn.
Belangrijkste oorzaak
Uit het onderzoek blijkt dat misbruikte kwetsbaarheden de grootste oorzaak zijn van de aanvallen in het onderwijs. In 44 procent van de ransomware-aanvallen in het lager onderwijs en 42 procent in het hoger was dit de manier waarop cybercriminelen een weg naar het netwerk vonden.
De cijfers uit het onderzoek van Sophos tonen aan dat scholen en andere onderwijsorganisaties voordeel halen uit een gelaagde securityaanpak. Die omvat het scannen van kwetsbaarheden en begeleiding bij het prioriteren van patching om het aanvalsoppervlak te verkleinen, het beveiligen van endpoints met anti-ransomware functionaliteiten die aanvallen automatisch detecteren en stoppen, en 24/7 detectie- en responsdiensten (MDR) onder leiding van mensen om complexe, door mensen gestuurde aanvallen te neutraliseren. Idealiter door gebruik te maken van telemetrie van back-upoplossingen om aanvallers te detecteren en stoppen voor ze schade aanrichten.
“Hoewel we positieve vooruitgang zien in de strijd tegen ransomware binnen de onderwijssector, is het zorgwekkend dat het aandeel van de aanvallen met dataversleuteling jaar na jaar toeneemt. Dit toont dat onderwijsinstanties moeten blijven werken om hun weerbaarheid tegen ransomware te verbeteren. Met overbelaste resources en beperkte budgetten moeten ze zich focussen op de controles die de meeste impact hebben. Met een mediane herstelkost van drie miljoen dollar in het onderwijs is het duidelijk dat sterke oplossingen voor preventie en bescherming de algemene financiële impact van cyberaanvallen op onderwijsinstellingen aanzienlijk kunnen verminderen”, zegt Wisniewski.
Lees het volledige securityrapport van Sophos hier (PDF).
Whizzkids start opnieuw, inschrijven kan tot 24 september
Vorig schooljaar vierde Whizzkids, het platform voor online ICT-wedstrijden, zijn 25-jarig bestaan. Dit jaar is het opnieuw van de partij om scholen en klassen uit te dagen.
Whizzkids is de voorbije jaren uitgegroeid tot een vaste waarde in veel klassen van het vierde, vijfde en zesde leerjaar. Ondertussen zijn ook lerarenopleidingen, scholen in het Franstalige landsgedeelte en Nederlandse scholen mee op de kar gesprongen. Bij de start van het jubileumjaar vorig jaar kondigde Whizzkids trots een nieuwe doelgroep aan: secundair onderwijs.
De populaire wedstrijd krijgt zelfs eerder dit jaar een spin-off voor leerkrachtenteams.
Je kan je nu inschrijven voor de nieuwe reeks voor het schooljaar 2024 – 2025. Doe het snel, inschrijven kan tot 23 september 2024.
Hoe een docent vermoeid raakt door AI en ermee omgaat
De opkomst van door AI gegenereerde teksten frustreert veel docenten, waaronder een universiteitsdocent die worstelt met de toename van AI-geschreven werk. Om zijn passie voor lesgeven terug te vinden, kiest hij ervoor de focus te verleggen van detectie naar het verbeteren van de kwaliteit.
AI-papieren veranderen de dynamiek van lesgeven
Steeds meer studenten gebruiken AI-hulpmiddelen zoals ChatGPT voor schrijfopdrachten. Dit maakt het voor docenten lastig om op de gebruikelijke manier feedback te geven, omdat ze niet langer zeker weten of ze werk van een mens of een machine beoordelen. De docent merkt op dat het zijn relatie met lesgeven heeft veranderd. Hij is niet langer bezig met het helpen ontwikkelen van communicatievaardigheden, maar eerder met het onderzoeken van de herkomst van teksten en het handhaven van ethische normen in plaats van lesgeven.
Deze situatie heeft hem ertoe gebracht te overwegen om een semester vrij te nemen, iets wat hij in zijn tienjarige loopbaan nog nooit heeft overwogen. Uiteindelijk besloot hij echter door te gaan met lesgeven, zij het met een nieuwe aanpak.
De focus verleggen naar kwaliteit
In plaats van zich volledig te concentreren op de vraag of een tekst door AI is geschreven, richt de docent zich nu op de kwaliteit ervan. Slechte kwaliteit blijft slechte kwaliteit, ongeacht wie of wat het geschreven heeft. Hij heeft zijn studenten geïnformeerd dat hij teksten die AI-kenmerken vertonen strenger beoordeelt. Dit zou studenten moeten ontmoedigen om op AI te vertrouwen en hen aanmoedigen om zelf betere resultaten te behalen door hun eigen schrijfvaardigheid te ontwikkelen.
Hoewel hij erkent dat er altijd AI-papieren zullen zijn die hij over het hoofd ziet, accepteert hij dat. Hij richt zich nu op het verbeteren van de schrijfkwaliteit en het helpen van studenten, zelfs als ze AI hebben gebruikt om hun werk te creëren. Deze nieuwe aanpak helpt hem zijn AI-vermoeidheid te verminderen en zijn energie weer op lesgeven te richten.
De waarde van schrijven herdefiniëren
De docent gelooft dat de manier waarop schrijven vaak wordt onderwezen, moet veranderen. Het idee dat studenten goed moeten leren schrijven om hun carrièrevooruitzichten te verbeteren, vindt hij achterhaald. In plaats daarvan benadrukt hij dat schrijven een fundamenteel menselijke manier is om gedachten en emoties te uiten. Schrijven helpt mensen niet alleen om te communiceren, maar ook om diepere cognitieve processen te ontwikkelen.
Zijn boodschap aan studenten is dat schrijven niet alleen gaat over het verbeteren van een cv of sollicitatiebrief, maar over het koesteren van een van de meest menselijke vaardigheden. Met deze insteek hoopt hij studenten te inspireren om zich meer betrokken te voelen bij het schrijfproces, zelfs in een tijdperk waarin AI steeds meer taken overneemt.
Microsoft biedt AI-oplossingen voor onderwijsinstellingen
Microsoft lanceert nieuwe AI-oplossingen om leerkrachten, schoolleiders en IT-teams te ondersteunen bij hun dagelijkse taken.
Deze tools helpen tijd te besparen, lessen te personaliseren en de operationele efficiëntie te verbeteren, waardoor er meer ruimte komt voor de focus op studenten.
AI-ondersteuning voor leerkrachten
Microsoft biedt verschillende AI-tools die leerkrachten ondersteunen in hun onderwijspraktijk. Met Microsoft Copilot kunnen leerkrachten gepersonaliseerde lesinhoud creëren en feedback geven die afgestemd is op de individuele leerbehoeften van studenten. Dit bespaart tijd en maakt meer persoonlijke interactie mogelijk. Copilot werkt naadloos samen met Microsoft 365-apps zoals Word, PowerPoint en Outlook, waar het kan helpen met taken zoals het genereren van schrijfoefeningen, vertalingen en samenvattingen van complexe onderwerpen.
Microsoft Teams for Education beschikt ook over AI-functionaliteiten, zoals geautomatiseerde rubrieken voor het beoordelen van opdrachten en het creëren van op maat gemaakte lesmodules. Bovendien biedt de AI Classroom Toolkit handvaten om leerlingen tussen 13 en 15 jaar te leren hoe ze AI op een verantwoorde manier kunnen gebruiken.
Ondersteuning voor schoolleiders en IT-teams
Ook voor schoolleiders en IT-teams biedt Microsoft oplossingen. Copilot voor Microsoft 365 kan helpen met het stroomlijnen van administratieve taken, zoals het samenvatten van e-mailthreads of het opstellen van rapporten. Power BI, met geïntegreerde Copilot-functionaliteit, maakt het eenvoudiger om gegevens te analyseren en rapporten te genereren, wat cruciaal is voor het volgen van leerprestaties en het optimaliseren van schoolprocessen.
IT-teams kunnen gebruikmaken van GitHub Copilot voor efficiënter coderen en Microsoft Defender voor het versterken van de beveiliging van schoolnetwerken en apparaten. Copilot for Security, in combinatie met Microsoft Sentinel, helpt bij het sneller detecteren van bedreigingen en het rapporteren van incidenten.
Met deze AI-tools hoopt Microsoft onderwijsinstellingen te ondersteunen bij het verbeteren van hun efficiëntie en veiligheid, zodat er meer aandacht kan gaan naar wat echt telt: de studenten.
Smart Education at Schools lanceert nieuwe projectoproep: 75.000 EUR voor jouw idee?
Smart Education at Schools, een innovatieprogramma van imec i.s.m. de Vlaamse Overheid, wil leerkrachten de kans geven om een wild idee te doen uitgroeien tot een technologische oplossing. Met hun nieuwe oproep hoopt het programma projectideeën aan te trekken die technologie op een waardevolle manier inzetten in het Vlaamse onderwijs.
Smart Education at Schools heeft als ambitie de leerkracht aan het stuur te zetten van onderwijsinnovatie. Daarom organiseert het programma een jaarlijkse projectoproep waarin elke Vlaamse leerkracht uit het basisonderwijs, secundair onderwijs of volwassenenonderwijs een projectidee over een technologische toepassing kan indienen. Geselecteerde projecten krijgen een budget van 75.000 EUR en één jaar de tijd om een proof of concept van de technologische oplossing te ontwikkelen. Dat doen ze uiteraard niet alleen: ze gaan (op eigen houtje of met ondersteuning van het programmateam) op zoek naar partners (bedrijven, vzw’s, onderzoekers…) die hun schouders onder het idee willen zetten. Belangrijk is wel dat de stem van de leerkracht centraal blijft staan. Niet alleen tijdens de ideeënfase, maar ook in de ontwikkelings- en testfase.
Projectoproep
Het programma werkt met een tweeledige indieningsprocedure: een projectidee en een projectvoorstel. Het projectidee moet het idee en de mogelijke impact schetsen en wordt ten laatste 15 oktober ingediend. Een onafhankelijke jury maakt een selectie van de projectideeën die naar de tweede fase gaan en dus een projectvoorstel mogen indienen. In het projectvoorstel worden alle componenten van het project (budget, partners, takenpakket…) in detail neergeschreven. Na de pitch in maart 2025 valt de finale beslissing welke projecten van start kunnen gaan. Gedurende het indieningsproces worden enkele begeleidingsmomenten voorzien om leerkrachten en hun partners voldoende te ondersteunen in de uitwerking van het idee.
Projectresultaten
Sinds 2017 heeft het programma 20 projectresultaten opgeleverd. Voor het kleuteronderwijs ontwikkelde het Fonemi-team bijvoorbeeld een applicatie om het klankbewustzijn van kleuters in te oefenen. In het secundair onderwijs kunnen leerlingen autotechnieken met de HEV-leerkoffer veilig aan de slag met elektrische aandrijvingen. En in het buitengewoon onderwijs zorgt Smaaksensaties in XR voor een verbetering van eetgewoontes aan de hand van Extended Reality. Het portfolio is divers, maar elke oplossing werd door én voor leerkrachten bedacht.
In de vorige oproep werden daarnaast vijf projecten goedgekeurd, die intussen volop in de ontwikkelingsfase van hun oplossing zitten. De teams zullen in maart 2025 hun projectresultaten tonen aan het grote publiek tijdens het Learning Bytes Festival.
Aandacht voor valorisatie
Bij de vorige oproep werd een nieuw onderdeel toegevoegd aan het traject: valorisatie van het projectresultaat. Tijdens projectlooptijd worden de teams begeleid in het uitdenken van een mogelijk vervolgparcours voor de technologische oplossing. Aan de hand van gerichte workshops i.s.m. imec.istart en EdTech Station krijgen teams de nodige handvaten om een persoonlijk parcours uit te stippelen. Zo hoopt het programma duurzame projectresultaten op te leveren die een blijvende impact kunnen garanderen.
Zin om deel te nemen aan de projectoproep? Op 18 september organiseert Smart Education at Schools een infosessie in Hangar K (Kortrijk). Je vindt alle info hier.
Google introduceert AI-tools voor het nieuwe schooljaar
Google lanceert nieuwe AI-functies om het schooljaar makkelijker te maken voor leerlingen, leerkrachten en ouders.
Deze tools zijn ontworpen om leren te personaliseren, het onderwijs te ondersteunen en ouders te helpen hun kinderen veilig met technologie om te laten gaan.
AI-tools voor leerlingen
Leerlingen van 18 jaar en ouder kunnen nu Google Gemini gebruiken via hun schoolaccounts. Dit AI-chatprogramma stelt hen in staat vragen te stellen over lesmateriaal, zonder dat hun gegevens worden gebruikt om AI-modellen te trainen. Google breidt Gemini binnenkort ook uit naar jongere tieners, met aangepaste veiligheidsmaatregelen. Daarnaast kunnen leerlingen met de nieuwe functies van Google Lens en AI Overviews sneller antwoorden vinden op huiswerkvragen en concepten beter begrijpen. YouTube voegt AI-functionaliteiten toe die uitleg geven bij educatieve video’s, terwijl NotebookLM helpt bij het maken van aantekeningen en samenvattingen van lesmateriaal.
Ondersteuning voor leerkrachten en ouders
Ook voor leerkrachten biedt Google nieuwe mogelijkheden. Google Workspace for Education en Chromebooks krijgen AI-updates die helpen met het plannen van lessen en het volgen van leerlingen. Leerkrachten kunnen zelfs eigen AI-experts, genaamd ‘Gems’, creëren die gepersonaliseerde hulp bieden voor specifieke taken zoals het opstellen van lesplannen. Google biedt daarnaast een cursus aan om docenten wegwijs te maken in generatieve AI, zonder dat ze al technische kennis nodig hebben.
Voor ouders zijn er nieuwe mogelijkheden om de technologie die hun kinderen gebruiken te beheren. Zo kunnen ze met de School Time-functie op slimme apparaten de toegang van hun kinderen tot apps tijdens schooltijd beperken. Bovendien kunnen ouders met Family Link een oogje in het zeil houden wanneer hun kinderen Chromebooks gebruiken. Google zorgt er verder voor dat jongeren veilig met AI kunnen werken via strengere regels en een stapsgewijze onboarding voor Gemini.
Google biedt hiermee een breed scala aan AI-oplossingen om zowel het leren als het lesgeven efficiënter en veiliger te maken in het nieuwe schooljaar.