Mediawijs Awards 2024 bekronen zes initiatieven rond mediawijsheid
Zes projecten uit Vlaanderen en Brussel zijn bekroond tijdens de negende editie van de Mediawijs Awards. De uitreiking is een initiatief van het Vlaams Kenniscentrum Digitale en Mediawijsheid om mediawijze projecten extra erkenning te geven.
Recordaantal inzendingen en zes winnaars
Voor de editie van 2024 werden 47 projecten ingediend, een recordaantal. De onafhankelijke jury beoordeelde de inzendingen op hun mediawijze inhoud, maatschappelijke impact, duurzaamheid, vernieuwend karakter en aandacht voor digitale inclusie. Uiteindelijk werden zes winnaars gekozen, elk in een eigen categorie.
De Meest Mediawijze Award ging naar het project Nieuwswijsneuzen, een samenwerking van onder andere Arteveldehogeschool, Universiteit Antwerpen, VVJ en Ketnet. Het project maakt kinderen weerbaarder tegen desinformatie door nieuwswijsheid te bevorderen vanuit een kinderrechtenperspectief.
OCMW Brugge won de Impact Award met DIGISCAN Regio Brugge. Met huisbezoeken op maat brengen zij de digitale situatie van kwetsbare bewoners in kaart, geven ze advies en voeren ze kostenanalyses uit.
In de categorie Innovatie sleepte Child Focus de prijs in de wacht. Hun project OK Groomer is een game in het platform Roblox en wil kinderen leren omgaan met online gevaren zoals grooming.
Focus op inclusie en inspiratie
District09 ontving de Inclusie Award voor het project Traject Digitaal Inclusieve Wijk, dat organisaties in Gentse wijken stimuleert om digitale inclusie te bevorderen.
De Inspiratie Award ging naar E-inclusie in detentiehuis Kortrijk van Stad Kortrijk. Het project richt zich op gedetineerden en buurtbewoners met workshops rond onder andere phishing en persoonlijke ondersteuning.
Tot slot was er een Mediacoach Award voor GameHive van eduCentrum vzw. Dit initiatief zet videogames in om jongeren digitale en sociale vaardigheden bij te brengen en hun creativiteit te stimuleren.
Minister van Media Cieltje Van Achter benadrukte tijdens de uitreiking het belang van mediawijsheid voor alle burgers in een steeds complexere digitale samenleving.
Online of fysiek onderwijs? Studieresultaten blijven gelijk bij vrije keuze
Studenten presteren even goed, ongeacht of ze lessen online of in de aula volgen. Dat blijkt uit Nederlands onderzoek, op voorwaarde dat studenten zelf hun voorkeur kunnen volgen.
Vrijheid van keuze maakt het verschil
Het onderzoek werd uitgevoerd aan de Radboud Universiteit in Nijmegen en focuste op het vak Organisation and Environment binnen de bacheloropleiding Bedrijfskunde. Studenten konden zelf kiezen of ze het college fysiek bijwoonden, via een livestream volgden of nadien een opname bekeken. De resultaten op het examen bleken vergelijkbaar, ongeacht de gekozen methode.
Volgens de onderzoekers speelt de vrijheid van keuze een grote rol in het succes. Studenten kunnen zo leren op de manier die het beste bij hen past. Dat maakt het onderwijs ook toegankelijker, bijvoorbeeld voor studenten met een fysieke beperking of andere noden. Online lesvormen bieden voor hen meer flexibiliteit.
Een andere succesfactor was de actieve betrokkenheid van docenten bij online studenten. Via chatfuncties en interactieve tools zoals quizzen werd de online groep tijdens de les actief aangesproken, wat de leerervaring versterkte.
Pleidooi voor flexibel onderwijs
Hoewel het onderzoek wijst op gelijke studieresultaten, benadrukken de betrokken onderzoekers dat de campuservaring meer biedt dan alleen kennisoverdracht. Universiteiten blijven belangrijke ontmoetingsplekken waar sociale interactie en netwerkvorming plaatsvinden. Fysieke aanwezigheid kan bijdragen aan groepsgevoel en samenwerking.
Toch pleiten de onderzoekers voor een blijvende investering in flexibel onderwijs. De ervaringen uit de coronaperiode bieden waardevolle inzichten die het onderwijs inclusiever en toekomstbestendiger kunnen maken. Hybride vormen zoals livestreams of opnames bieden niet alleen voordelen voor studenten, maar helpen ook bij het efficiënter inzetten van lesruimtes.
De onderzoekers vinden het belangrijk dat universiteiten inspelen op de veranderende verwachtingen van de arbeidsmarkt. Studenten combineren hun studie steeds vaker met stages, buitenlandervaring of werk. Onderwijsmodellen die meer ruimte bieden voor zulke initiatieven kunnen helpen om studenten beter voor te bereiden op hun loopbaan.
lees ook
Hybride lesgeven in secundair onderwijs: papier en digitaal hebben elk hun pluspunten
Studiedag ‘Onderwijs Met Games’ focust op digitale leervormen
Op 5 mei organiseert Impact Connecting de studiedag ‘Onderwijs Met Games’, een evenement dat professionals uit onderwijs, jeugdwerk en cultuur samenbrengt rond digitale en interactieve leervormen.
De studiedag richt zich op de rol van moderne media in het leerproces. Bezoekers maken er kennis met verschillende toepassingen van technologie in educatie, zoals videogames, gamification, programmeren, virtual reality en artificiële intelligentie. De sessies tonen hoe spelprincipes en digitale tools kunnen bijdragen aan een andere manier van leren, die creatiever en actiever is.
Breed aanbod voor diverse sectoren
De studiedag mikt niet enkel op onderwijsprofessionals. Ook jeugdwerkers, cultuurmedewerkers en sportorganisaties kunnen er inspiratie opdoen. De centrale insteek is hoe spel, beweging en digitale technologieën ingezet kunnen worden in uiteenlopende leeromgevingen. Er zijn sessies over spelend leren, bewegend leren, game-based learning en digitale creativiteit.
De organisatoren benadrukken dat voorkennis over games geen vereiste is. De studiedag wil een laagdrempelige toegang bieden tot nieuwe inzichten in leren en begeleiden. Zowel ervaren professionals als nieuwkomers in het thema vinden er workshops, lezingen en demonstraties op maat.
Interdisciplinair en praktijkgericht
Met ‘Onderwijs Met Games’ wil men het debat stimuleren over de rol van digitale media in het leren van de toekomst. De studiedag is praktijkgericht en brengt verschillende sectoren samen om ervaringen uit te wisselen. Daarbij ligt de nadruk op de maatschappelijke en educatieve meerwaarde van technologie.
Het programma vindt plaats op de campus van HOGENT en is open voor iedereen met interesse in onderwijs, jeugdwerk of cultuur. Meer info omtrent inschrijving kan je hier terugvinden.
lees ook
‘Van gamen kan je leren’ – Liesbeth Last
Impact Connecting organiseert de dag in samenwerking met HOGENT en met steun van Smart Games en het VAF.
Google breidt NotebookLM uit naar meer landen en voegt nieuwe functies toe
Google maakt de AI-toepassing NotebookLM wereldwijd beschikbaar in meer dan 200 landen, waaronder België en Nederland. Tegelijkertijd krijgt de tool verschillende nieuwe functies.
NotebookLM is een AI-tool die gebruikers helpt om documenten beter te begrijpen. De tool gebruikt generatieve AI om gepersonaliseerde samenvattingen, verduidelijkingen en verbanden te bieden tussen documenten die een gebruiker zelf uploadt. Google noemt deze benadering ‘source-grounded AI’, waarbij de AI enkel antwoorden geeft op basis van de geüploade documenten. Dit moet de betrouwbaarheid van de gegenereerde antwoorden verhogen.
Voorheen was NotebookLM enkel beschikbaar in de Verenigde Staten. Met de uitbreiding naar meer dan 200 landen, waaronder België en Nederland, is de toepassing voortaan wereldwijd toegankelijk. Gebruikers kunnen documenten uploaden in verschillende formaten zoals Google Docs, PDF’s en tekstbestanden. Nieuw is dat nu ook informatie van Google Presentaties en websites verwerkt kan worden.
Nieuwe functies moeten bruikbaarheid verhogen
Google voegt ook een aantal functies toe aan NotebookLM. Zo kunnen gebruikers nu automatisch samenvattingen genereren, inclusief een overzicht van hoofdthema’s, belangrijke vragen en een tijdlijn. Daarnaast is het mogelijk om meerdere documenten te groeperen in zogenaamde ‘notebooks’, wat het overzicht moet verbeteren bij complexe projecten of grote hoeveelheden data.
De AI in NotebookLM is gebaseerd op Gemini 1.5 Pro, een van Google’s meest recente taalmodellen. Volgens Google kan deze versie langere documenten verwerken en verbanden leggen over verschillende bestanden heen. Hierdoor moet NotebookLM beter geschikt zijn voor wie werkt met uitgebreide datasets of complexe onderwerpen.
NotebookLM blijft voorlopig een experimenteel product binnen Google Labs. De tool is enkel beschikbaar in het Engels.
Microsoft 365 Copilot helpt onderwijspersoneel administratieve taken te vereenvoudigen
Microsoft breidt de inzet van Microsoft 365 Copilot uit naar het onderwijs om administratieve werklast te verlichten. De AI-assistent wordt geïntegreerd in veelgebruikte Microsoft-applicaties zoals Word, Excel, Outlook en Teams.
Microsoft benadrukt in een blogpost hoe Copilot administratieve processen kan versnellen. De AI-tool helpt onder meer bij het opstellen van e-mails, het analyseren van data in Excel en het structureren van vergadernotities in Teams. Leraren kunnen met Copilot sneller lesmateriaal maken of bestaande documenten samenvatten. In Outlook stelt de assistent automatisch antwoorden voor of plant hij vergaderingen in.
Daarnaast ondersteunt Copilot bij het opstellen van gepersonaliseerde feedback voor studenten. De AI kan informatie uit bestaande documenten halen en herschrijven in een aangepaste stijl. Dat verlaagt de drempel om consistente communicatie te voeren met ouders, leerlingen en collega’s.
Beheerders en IT-teams profiteren mee
Ook schooladministraties en IT-teams kunnen Copilot inzetten om taken efficiënter uit te voeren. Denk aan het automatiseren van rapportages, het plannen van werkschema’s of het structureren van beleidsdocumenten. Microsoft wijst op de integratie van Copilot in SharePoint en OneNote als extra troeven om samenwerking te verbeteren.
Microsoft werkt samen met onderwijsinstellingen om feedback te verzamelen over het gebruik van Copilot. Op basis daarvan wordt de tool verder geoptimaliseerd voor het klaslokaal. Volgens het bedrijf blijft veiligheid en privacy van data een prioriteit. Gegevens blijven binnen de Microsoft-omgeving en worden niet gebruikt om de AI verder te trainen.
Met deze uitbreiding zet Microsoft verder in op de adoptie van AI binnen het onderwijs. Copilot wordt aangeboden als onderdeel van Microsoft 365-licenties voor onderwijsinstellingen.
KU Leuven en Proximus richten leerstoel op voor kwantumonderzoek
Proximus en KU Leuven hebben samen de Proximus Leerstoel in Kwantumwetenschappen en -Technologie opgericht. De leerstoel focust op onderzoek naar kwantumgeheugens en kwantumcommunicatie.
Proximus en KU Leuven slaan de handen in elkaar en richten samen een leerstoel in Kwantumwetenschappen en -Technologie op. Deze leerstoel zal zich voornamelijk toespitsen op de ontwikkeling van kwantum repeaters. Het inhuldigingsmoment vond plaats tijdens de festiviteiten rond het 600-jarig bestaan van KU Leuven.
Kwantum repeaters
De leerstoel werd officieel ingehuldigd in de Universiteitshal van KU Leuven, in aanwezigheid van Vlaams minister-president Matthias Diependaele. “Kwantumcommunicatie is een complex maar veelbelovend domein, en precies dankzij deze initiatieven kan Vlaanderen een pioniersrol blijven opnemen op vlak van technologie en digitalisatie”, aldus Diependaele.
Professor Kristiaan De Greve van het departement Elektrotechniek (KU Leuven) wordt titularis. Hij werkt samen met professoren Kristiaan Temst en Filip Tavernier. De leerstoel legt zich toe op de ontwikkeling van kwantum repeaters. Dat zijn toestellen die een sleutelrol spelen in het bouwen van kwantumgeheugens en knooppunten voor kwantumcommunicatie.
De oprichting maakt deel uit van de viering van 600 jaar KU Leuven. De samenwerking tussen KU Leuven en Proximus wordt vastgelegd in een vierjarige overeenkomst. Die moet het fundamenteel onderzoek naar toepassingen van kwantumtechnologie ondersteunen en versterken.
Kwantumtechnologie
Proximus werkt al langer aan toepassingen rond kwantumcommunicatie. In 2023 demonstreerde het bedrijf de eerste hybride kwantumverbinding in België via quantum key distribution (QKD). Daarmee worden versleutelde sleutels uitgewisseld op basis van kwantumprincipes.
Daarnaast neemt Proximus deel aan het Quantum Circle-initiatief. Dat netwerk brengt bedrijven, onderzoeksinstellingen en overheden samen om de ontwikkeling en toepassing van kwantumtechnologie in België te versnellen.
Kwantumcommunicatie belooft volgens onderzoekers in de toekomst een nieuwe vorm van beveiligde dataverbindingen mogelijk te maken. In combinatie met kwantumcomputers kan dat leiden tot toepassingen in domeinen zoals gezondheidszorg, klimaatonderzoek en materiaalwetenschappen. De leerstoel moet bijdragen aan de ontwikkeling van die toepassingen in Vlaanderen.
België – een rijzende ster in STEM: baanbrekende innovaties in engineering en technologie
Volgens de eerste STEM Skills Index is België een rijzende ster met betrekking tot STEM-vaardigheden en scoort het land goed in engineering en technologische innovatie.
Hoewel België vaak overschaduwd wordt door grotere Europese STEM-machten, profiteert het relatief kleine land van sterke R&D-investeringen en heeft het een aantal engineering instituten van wereldklasse. Hierdoor positioneert het zich als een belangrijke speler in de Tech-gedreven toekomst van Europa.

België staat op de 12e plaats en verslaat Duitsland (13e), de VS (18e) en Frankrijk (22e).
De Index, geproduceerd door STEM Workforce Consultancy SThree en het Centre for Economics and Business Research (Cebr), evalueert landen op de kwaliteit van STEM-onderwijs, employability en industriële betrokkenheid. De Belgische engineeringsector behoort tot de sterkste van Europa, ondersteund door robuuste R&D financiering en geavanceerde industriële capaciteiten. Er worden echter hiaten opgemerkt in digitale vaardigheden en aanpassing van de capaciteiten van talent aan de arbeidsmarkt. Er is met name verbetering nodig in het voorbereiden van dit talent voor de technologieën in opkomst.
“Het STEM-talent is zeker aanwezig in België, met onmiskenbare sterke punten in engineering en technologische innovatie. Met de juiste focus op digitale vaardigheden en een sterkere samenwerking tussen de industrie en de academische wereld, heeft België het potentieel om nog te stijgen in de STEM-ranglijsten.”
Catherine De Caluwe, Country Director – België bij SThree.
De positie van België in het Europese STEM-landschap
Vergeleken met zijn Benelux-buur, Nederland, loopt België nog achter op het gebied van AI en digitale transformatie. We zien dat Nederlandse investeringen in hightech R&D hen sterk vooruit hebben geholpen. België presteert echter beter dan verschillende Europese landen in engineering, dankzij zijn sterke onderzoeksinstellingen en industriële expertise. Terwijl Zwitserland en Duitsland vooroplopen in STEM-talentontwikkeling, biedt het groeiende innovatie-ecosysteem van België een duidelijke kans voor verdere groei.

Het overbruggen van de digitale vaardigheidskloof
Om zijn plaats als Europese STEM-leider te verstevigen, moet België investeren in digitale arbeidsmarktraining, partnerships tussen universiteiten en de industrie verder versterken en een grotere speler worden in geavanceerde technologie zoals AI, quantum computing en groene energieoplossingen. Met gerichte investeringen en strategische arbeidsmarktontwikkeling kan België profiteren van zijn uitmuntendheid op engineering-vlak en zichzelf bevestigen als een grote kracht in STEM-innovatie in heel Europa.
lees ook
Meer dan 100 STEMfluencers inspireren leerlingen
Nvidia lanceert AI-platform voor gebarentaalonderwijs
Nvidia heeft Signs gelanceerd, een AI-gestuurde webapplicatie die gebruikers helpt om American Sign Language (ASL) te leren. Het platform werd ontwikkeld in samenwerking met de American Society for Deaf Children en het creatieve bureau Hello Monday.
Signs maakt gebruik van een camera om de gebaren van gebruikers te analyseren en AI-gestuurde feedback te geven. Daarnaast biedt het een 3D-avatar met spraakfunctionaliteit om ASL aan te leren. Nvidia stelt dat ASL een van de grootste talen in de Verenigde Staten is, maar ondervertegenwoordigd is in AI-datasets. Daarom heeft het bedrijf een dataset opgebouwd met momenteel 400.000 videoclips van ongeveer 1.000 ASL-woorden. De gebaren in deze dataset worden gevalideerd door ervaren ASL-gebruikers en tolken om nauwkeurigheid te garanderen.
Naast het onderwijzen van gebarentaal biedt Signs ook de mogelijkheid om bij te dragen aan de open-source dataset van Nvidia. Gebruikers kunnen nieuwe woorden tekenen en opnemen, waardoor de database verder wordt uitgebreid. Nvidia plant om deze dataset later dit jaar openbaar te maken.
Toekomstige ontwikkelingen
Op dit moment richt Signs zich op hand- en vingerposities, maar ASL maakt ook gebruik van gezichtsuitdrukkingen om betekenis over te brengen. Nvidia onderzoekt hoe deze elementen in toekomstige versies van het platform kunnen worden geïntegreerd. Daarnaast bekijkt het team hoe regionale dialecten en variaties in gebarentaal kunnen worden weergegeven in Signs.
ASL is een levende taal die continu evolueert en per gemeenschap kan verschillen. Volgens Nvidia kan het gebruik van AI in gebarentaalonderwijs bijdragen aan betere toegankelijkheid en communicatie tussen dove en horende gemeenschappen.
Google breidt Gemini voor Workspace uit naar het Nederlands
Google Cloud maakt Gemini voor Workspace beschikbaar in meer dan 15 nieuwe talen, waaronder Nederlands. Hierdoor kunnen Nederlandstalige gebruikers de AI-functionaliteit in Gmail, Docs, Drive en andere Workspace-apps benutten.
Met de uitbreiding wil Google meer organisaties wereldwijd ondersteunen bij hun dagelijkse werkzaamheden. Gemini helpt gebruikers onder meer met het schrijven van teksten, het zoeken naar informatie en het samenvatten van documenten. De functionaliteit is geïntegreerd in Workspace-apps zoals Gmail, waar het helpt bij het snel vinden van e-mails en het opstellen van antwoorden. In Docs kan Gemini schrijfsuggesties geven, terwijl het in Drive informatie uit verschillende bestanden verzamelt.
Naast de Workspace-integratie ondersteunt de Gemini App nu in totaal 40 talen. Dit maakt het mogelijk om in de voorkeurstaal ideeën te brainstormen of onderzoek te doen. Daarnaast biedt Gemini vertaalopties in Google Meet en Google Chat, waardoor taalbarrières binnen internationale teams verminderd worden. Google Meet ondersteunt nu ondertiteling in 69 talen, terwijl Gemini berichten in Google Chat automatisch kan vertalen.
Toegang en beschikbaarheid
Gebruikers kunnen Gemini activeren via het zijpaneel in Google Workspace-apps zoals Documenten, Spreadsheets, Drive en Gmail. De taalinstellingen van het Google-account bepalen in welke taal Gemini functioneert. Voor sommige functies die enkel in het Engels werken, moet de taal van het account aangepast worden.
De AI-functies zijn beschikbaar zonder extra kosten voor add-ons, en nieuwe gebruikers kunnen een gratis proefperiode van 14 dagen starten. Beeldgeneratie van mensen wordt voorlopig niet ondersteund in de nieuwe talen, en Gemini in het zijpaneel van Google Presentaties blijft voorlopig beperkt tot het Engels. Meer details over de functies en beschikbaarheid zijn te vinden in het Google Help Center.
Vlaamse overheden kunnen vanaf nu inlogapp itsme onbeperkt gebruiken
Itsme, de inlogapp van Belgian Mobile ID, zal vanaf nu voor alle overheden in Vlaanderen onbeperkt beschikbaar zijn.
De Vlaamse overheid heeft een raamovereenkomst afgesloten met Belgian Mobile ID, het bedrijf achter de inlogapp itsme. Deze overeenkomst bevat een onbeperkt gebruik van itsme voor alle officiële interacties en documenten. Hiermee kunnen alle overheidsinstanties en scholen gebruik maken van de app om burgers documenten te laten ondertekenen of aan te melden. Op deze manier wil de overheid één oplossing bieden voor alle instanties en de veiligheid van de digitale overheid versterken. De kosten worden centraal gedragen door het agentschap Digitaal Vlaanderen.
Onbeperkt gebruik
“Voortaan kunnen alle overheden in Vlaanderen zonder extra kosten onbeperkt gebruik maken van itsme, niet alleen om aan te melden, maar ook om burgers digitaal te laten handtekenen. Denk daarbij aan vergunningen of attesten”, aldus Vlaams minister-president en Vlaams minister van Digitalisering Matthias Diependaele.
Door met één raamovereenkomst te werken, maken we het veel efficiënter én verlagen we de drempel om met een sterke veiligheidsoplossing te werken.
Door de samenwerking met itsme maken we van het Vlaams Toegangsbeheer en Digitaal Tekenen dé standaard voor alle overheden, en breiden we dit ook uit naar scholen en onderwijsorganisaties. Er is nu geen énkele reden meer om geen sterke veiligheidsoplossingen te gebruiken: ze zijn heel toegankelijk en kunnen onbeperkt gebruikt worden. Op die manier dragen we bij aan een maximale gebruiksvriendelijkheid en veiligheid van de digitale overheid”, zegt Jan Smedts, hoofd van Digitaal Vlaanderen.
Digitaal ondertekenen
Met de inlogapp itsme kunnen burgers zich niet alleen eenvoudig aanmelden op officiële overheidswebsites, maar nu ook overheidsdocumenten ondertekenen. Hiervoor is een smartphone voldoende, een kaartlezer voor de eID-kaart is hierbij niet meer nodig.
Overheid blijft nog minstens drie jaar met itsme werken
Stephanie De Bruyne, CEO van Belgian Mobile ID: “Meer dan 80 procent van de volwassen bevolking heeft een itsme-account om te kunnen aanmelden. Door deze samenwerking maken we nu ook het digitaal ondertekenen van documenten breed toegankelijk. Denk daarbij aan het ondertekenen van rapporten of afwezigheden in de school, of het ondertekenen van attesten of aanvragen bij de overheid. De itsme-handtekening is gekwalificeerd, dat betekent dat ze dezelfde juridische waarde heeft als een handtekening op papier.”
Met deze raamovereenkomst wil de Vlaamse overheid één oplossing bieden voor alle officiële overheids- en onderwijsinstanties in Vlaanderen. Zo kunnen gevoelige gegevens beter beveiligd worden en kan er tegelijk aan de verwachting van burgers voldaan worden naar gebruiksvriendelijke en gepersonaliseerde dienstverlening.
Logitech lanceert ‘stroomlijnkit’ voor digitale klaslokalen
Logitech brengt een uitbreidingspakket voor de Rally Camera uit om een totaalpakket voor digitale klaslokalen te bieden. Sprekers kunnen moeiteloos schakelen tussen camerstandpunten.
Logitech breidt zijn Rally Camera, USB Pan Tilt Zoom (PTZ)-camera voor hybride videovergaderen, uit met een Streamline Kit. De kit is ontworpen voor hybride leeromgevingen en moderne werkplekken en biedt eenvoudige installatie en bediening. De vraag naar kwalitatieve opnames van vergaderingen en presentaties is in een hybride werkcontext groot. De Streamline Kit biedt sprekers de tools om te focussen op relevante content in de opnames.
Uitbreidingspakket
De oplossing bestaat uit de Rally Camera en een Extension Kit. Deze bevat een basisstation bij de camera, dat via een Cat-kabel tot 100 meter verderop kan worden aangesloten en van stroom voorzien. Een controlebox communiceert met USB-gebaseerde AV-apparatuur. De montageopties, zoals wandmontage, omgekeerde NPT-montage en statieven, zorgen voor flexibele installaties.
De Rally Camera Streamline Kit is gebaseerd op de bestaande Rally Camera van Logitech. De oplossing laat presentatoren schakelen tussen vooraf ingestelde camerastandpunten via eenvoudig te bedienen knoppen. Dit moet de gebruikerservaring verbeteren en maakt training overbodig. De kit richt zich op omgevingen waar colleges of presentaties worden opgenomen en gestreamd, met ondersteuning voor zowel fysieke als online deelnemers.
De Logitech Rally Camera Streamline Kit is vanaf midden 2025 te verkrijgen via distributiepartners van de fabrikant. De adviesprijs bedraagt 2.399 euro, incl. btw. De Extension Kit en losse montagematerialen zijn ook afzonderlijk verkrijgbaar. De oplossing is compatibel met de meeste besturingssystemen en videoconferentieplatformen.
Vier studies over AI-tutoren die elke leraar moet kennen
AI-tutoren hebben potentieel, maar onderzoek naar hun effectiviteit levert gemengde resultaten op. Hier zijn vier belangrijke studies die inzichten bieden over het gebruik van AI in educatie.
1. Minder succes door een AI-mathtutor
Onderzoekers van de University of Pennsylvania onderzochten het effect van een GPT-4-gestuurde AI-tutor bij bijna 1.000 studenten tijdens een wiskunde-examen. Studenten die toegang hadden tot de AI-tutor presteerden gemiddeld slechter dan de controlegroep zonder AI.
Volgens Alp Sungu, een van de auteurs van de studie, gebruiken studenten AI-tutoren vaak als “antwoordmachines” in plaats van leerhulpmiddelen. Hoewel de studie een waarschuwend signaal afgeeft, betekent dit niet dat AI-tutoren in alle gevallen het leerproces belemmeren. De studie benadrukt vooral het risico van afhankelijkheid van AI bij studenten.
2. Positieve effecten bij chatbot-tutoren
Yu Zhonggen, professor aan de Beijing Language and Culture University, analyseerde 24 studies over interactie met AI-chatbots in educatie. De conclusie was dat AI-chatbots een positief effect hadden op de leerresultaten van studenten, vooral bij motivatie, zelfvertrouwen en prestaties. Daarnaast hielpen AI-chatbots bij het verminderen van angstgevoelens tijdens het leren.
De studie nuanceert deze positieve effecten: enkel bij universiteitsstudenten waren de resultaten significant. Bij jongere leerlingen was er geen statistisch merkbare verbetering, en de positieve impact bij oudere studenten nam af over tijd.
3. Interactieve AI-figuren helpen jonge leerlingen
Een onderzoek onder leiding van Ying Xu van de Harvard Graduate School of Education toonde aan dat AI-karakters jonge kinderen kunnen helpen leren. Het experiment betrof meer dan 200 kinderen tussen 4 en 7 jaar oud. De kinderen keken naar het educatieve programma Elinor Wonders Why van PBS Kids. Eén groep kreeg hulp van een AI-versie van Elinor, een nieuwsgierig tekenfilmkonijn. Deze AI-gestuurde Elinor stelde vragen en gaf tips bij foute antwoorden.
De kinderen die interactie hadden met de AI presteerden beter dan de andere groepen. Belangrijk om te weten is dat deze AI geen generatieve technologie gebruikte, maar koos uit vooraf gedefinieerde antwoorden. Dit vermijdt problemen zoals hallucinerende antwoorden, die soms voorkomen bij generatieve AI.
4. AI als ondersteuning voor menselijke tutoren
Een interessant alternatief is AI die menselijke tutoren ondersteunt, in plaats van vervangt. Stanford ontwikkelde hiervoor Tutor CoPilot, een AI-tool die tutoren helpt effectiever vragen te stellen en begeleiding te bieden.
In een studie met bijna 1.000 studenten en 900 tutoren waren studenten die met de AI-tool werkten 4 procent meer geneigd een onderwerp onder de knie te krijgen. De grootste winst was zichtbaar bij de minst ervaren tutoren, die dankzij AI betere ondersteuning konden bieden.
Deze resultaten benadrukken het belang van de menselijke connectie bij tutoring. AI-tools zoals Tutor CoPilot tonen aan dat technologie creatief kan worden ingezet om educatie te verbeteren zonder de menselijke factor te verliezen.
Conclusie
De studies tonen aan dat AI-tutoren in specifieke contexten waardevol kunnen zijn, maar ook risico’s met zich meebrengen. De technologie is nog volop in ontwikkeling, en er zijn nog veel mogelijkheden om AI effectief in te zetten voor educatieve doeleinden.