“Mijn grootste troef, de passie voor onderwijs en innovatie, kan ook mijn grootste valkuil zijn.” – ICT-coördinator Vik Pauwels

- David Van Waeyenberghe

In onze reeks ‘ICT-coördinatoren aan het woord’ trekken we van het Oost-Vlaamse Laarne naar het Antwerpse Putte. Sinds ruim een jaar is Vik Pauwels pedagogisch ICT-coördinator basisonderwijs bij de GO! Scholengroep 5. Daar geeft hij in 25 basisscholen ondersteuning om ICT op een zinvolle manier in de klas te brengen. Vik neemt ons mee in een verhaal waar de liefde voor het vak van uitstraalt. Maar waar ook plaats is voor gezonde zelfreflectie.

Het was onze vorige geïnterviewde, Sara Van Den Abbeele, die de naam van Vik Pauwels naar voor schoof. Zegt zijn naam jou iets? Dat zou heel goed kunnen, want Vik is al jaren actief met ict bezig binnen, maar ook buiten de schoolmuren. Hij omschrijft zichzelf als ‘gebeten door onderwijs en innovatie’ en dat is misschien wel een understatement. Vik mag zich onder andere Mediacoach, MIE Expert en Google Certified Teacher noemen. Kortom, iemand waar we graag meer van leren.

Van godsdienst naar ICT

Vik studeerde af als leerkracht secundair onderwijs voor de vakken geschiedenis, informatica en Rooms-Katholieke godsdienst. “In het begin heb ik enkele interim jobs gedaan”, introduceert Vik Pauwels zichzelf. “Al vrij snel ging ik in op een vacature als nascholer ICT-integratie bij het Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Voor mij was dat een logische stap want al tijdens mijn opleiding kreeg ik de microbe te pakken voor uitdagingen op digitaal vlak.”

Vik Pauwels tijdens een opleidingsmoment

In de job als nascholer kreeg Vik de kans om zijn spreekwoordelijke vleugels uit te slaan. “Ik kon veel kennis op te doen en een vrij breed netwerk op te bouwen. Daar kreeg ik een boost van want ik gaf over heel Vlaanderen verschillende workshops rond ICT-professionalisering. Toch voelde ik na een tijdje dat ik ergens tegen de limieten van een Vlaanderen-brede organisatie aanbotste. Ik wou eerder iets kleinschalig waarbij ik intensiever de scholen en leerkrachten kon begeleiden.”

GO! scholengroep 10

Vik kwam na een korte zoektocht bij GO! scholengroep 10 (nu GO! Scholengroep Scoop) terecht. “Ik kreeg de kans de pedagogische ICT-coördinatie mee op poten zetten. Een pedagogische coördinator was op dat moment eerder een platformbeheerder (Smartschool, website,…) zonder dat er echt pedagogisch-didactisch verantwoordelijkheden onder lagen. Ik kreeg er de kans om met eigen impulsen en insteken een mooie werking op te zetten rond de implementering van waardevolle digitale tools.”

Ongeveer twee jaar geleden merkte Vik dat hij meer wou doen met het visie- en beleidsmatig aspect. “De drang om in een school een langdurig begeleidingstraject op te zetten, was te groot geworden. Eigenlijk wou ik afstappen van de ‘one-shot’-begeleiding en me meer toeleggen op langere begeleidingstrajecten rond digitale transformatie met het oog op visie- en beleidsontwikkeling.”

Al tijdens mijn opleiding kreeg ik de microbe te pakken voor uitdagingen op digitaal vlak.

Vik Pauwels – Pedagogisch ICT-coördinator GO! Scholengroep 5

Van Fourcast naar GO! Scholengroep 5

Een nieuws uitdaging vond Vik bij Fourcast for Education waar hij samen met onder andere Mathieu Verschraege en Michelle Geraerts het Microsoft-aanbod in kaart bracht. “Dat was opnieuw een ‘Vlaanderen-breed’ project en ik voelde vorig jaar dat dit toch niet aan mij was besteed. Al zette Fourcast weldegelijk in op trajectbegeleiding, we stonden nog altijd vrij ver af van het contact met de scholen en de dagelijkse begeleiding van collega’s.”

Die tussenpersoon zijn die leerkrachten dagelijks of wekelijks kunnen aanspreken, dat was de ambitie van Vik en hij vond die in het Mechelse, bij Scholengroep 5. “De scholengroep was op zoek naar een pedagogische ICT-coördinator basisonderwijs (BaO). Tijdens de gesprekken sprak ik de wens uit om meer richting visie en beleid te kunnen betekenen op vlak van digitale transformatie.” De directie volgde zijn wens en Vik ondersteunt nu 25 basisscholen op vlak van visie- en beleidsontwikkeling rond digitale transformatie.

Ondersteunen van lerarenteams hoort tot het takenpakket van Vik.

Pedagogisch ‘dreamteam’

De rechtstreekse collega’s van Vik zijn niet van de minste. Wouter Willems en Inge De Cleyn, doen die namen een belletje rinkelen? Wouter dook anderhalf jaar geleden al op in deze rubriek. Inge is van vele markten thuis en organiseert binnenkort opnieuw een onderwijscafé. Voor elke school zou dat een dream team zijn. “Het is niet alleen een sterk, maar ook zeer tof pedagogisch team. Ik besef dat ik ‘mijn pollekes mag kussen’ met dergelijke collega’s. Het is echt aangenaam en inspirerend werken.”

“Samen met Wouter ondersteun ik 25 basisscholen. Voor mezelf ligt de focus op visie- en beleidsontwikkeling. We zorgen ook voor pedagogisch-didactische ondersteuning, zowel het opleiden van leerkrachten als ondersteuning geven tot op de klasvloer. Daarnaast zijn we samen met de technische collega’s, actief bezig met allerhande technische optimaliseringsprocessen in de school. We zetten expliciet in op de stapsgewijze coaching van zowel de heel school als individuele leerkrachten.”

Hart verloren aan basisonderwijs

Ook al is Vik van opleiding leerkracht secundair onderwijs, hij heeft zijn hart verloren aan het basisonderwijs. “Beide hebben hun uitdagingen op vlak van digitale transformatie. Mijn ervaring leert me echter dat basisscholen eenvoudiger ‘te bereiken’ zijn. Veel basisscholen in Vlaanderen zijn nog zoekende hoe ze succesvol een digitale transformatie kunnen teweegbrengen. We worden dan ook vaak met open armen ontvangen. ”

Veel basisscholen in Vlaanderen zijn nog zoekende hoe ze succesvol een digitale transformatie kunnen maken.

Vik Pauwels – Pedagogisch ICT-coördinator GO! Scholengroep 5

Voor Vik is de verbondenheid in het basisonderwijs ook net iets groter. “Daardoor trekt het team ook meer aan dezelfde kar, lijkt me. Er wordt gemakkelijker klas- of thema doorbrekend gewerkt en dat is ook begrijpelijk. Die ene leerkracht van het 6de leerjaar geeft zowel pakweg wiskunde, wereldoriëntatie als Nederlands in dezelfde klas. Dan is het iets gemakkelijker om te bekijken hoe digitale middelen geïntegreerd kunnen worden. Het is eenvoudiger om een lijn door te trekken.”

25 scholen, 25 visies

GO! scholengroep 5 telt niet minder dan 14.000 leerlingen en 3.000 leerkrachten van kleuter tot secundair. Voor de 25 basisscholen legt de algemeen directeur geen eenduidige visie op. “De scholengroep gelooft heel hard in de eigenheid van alle scholen. Die blijft bij de scholen liggen en ze zijn alle 25 in beweging. Slechts bij een handvol van die scholen staan visie en beleid al op punt, maar elke school werkt aan hun eigen visie en concreet beleid rond digitale transformatie.”

“Aan die visie koppelen de scholen ook een aankoopbeleid en professionaliseringsbeleid. Die professionalisering proberen we zoveel mogelijk intern te houden. Tussen Wouter, Inge en mezelf is er heel wat ervaring over de drie grote hard- en softwareplatformen (Microsoft, Google en Apple) en andere grote digitale spelers op de markt. We zijn uiteraard niet blind voor wat buiten de scholengroep leeft en zetten in op een aantal netwerken, zowel binnen als buiten het GO! om elkaar te helpen. Regelmatig worden we gevraagd als spreker op events, zoals OMG of ICT-praktijkdag.”

Vik aan het woord tijdens ERROR 505, het eerste netwerkevent van de scholengroep.

Toestroom coördineren

We vertellen geen geheim dat sinds Digisprong veel scholen als het ware overspoeld werden met allerhande toestellen. Voor een grote scholengroep die de eigenheid van elke school hoog in het vaandel voert, lijkt ons dat een nachtmerrie voor de ICT-coördinator. “We proberen dat in de mate van het mogelijke te stroomlijnen. Zo zien we dat Google (Chromebooks en Workspace for Education) in het basisonderwijs zeer prominent aanwezig is. Voor kleuteronderwijs is het Apple-verhaal dan weer sterk vertegenwoordigd.”

“We zetten heel gericht in op een leerlijnen voor elk type hardware en de verschillende softwareplatformen. Overkoepelend zetten we in op een leerlijnen computationeel denken die toestelonafhankelijk en zelfs toestel overschrijdend zijn. De scholen zijn vrij zijn in hun keuze qua hard- en software, we dienen dus in te spelen op alle mogelijke combinaties”, aldus Vik.

Door op een doordachte manier te begeleiden kan je een heel schoolteam meenemen in het digitale verhaal.

Vik Pauwels – Pedagogisch ICT-coördinator GO! Scholengroep 5

“We werken nu aan een single sign-on-omgeving voor de drie spelers. Zo kan een school bijvoorbeeld doorgedreven gebruik maken van Google Workspace maar tegelijk gebruik gemaakt van de leerversnellers van Microsoft Office 365 om het leesbeleid op school te versterken. Die visie moet nog meer drempels wegnemen omdat op deze manier alle softwarematige invalshoeken tot de mogelijkheden behoren bij het uitzetten van een concreet beleid.”

Teach the teacher

Vik en zijn collega’s hebben sterke banden met de grote technologiespelers. Ze beschikken los daarvan over een gezonde dosis nieuwsgierigheid om nieuwe prikkels op te pikken. “We volgen alle drie de onderwijsvernieuwing op de voet op. Door ons uitgebreid netwerk merken we snel wat er leeft en welke onderwerpen, van AI tot gepersonaliseerd leren, er op ons af komen. Onderling spreken we af wie zich het thema eigen maakt.”

“In een proefproject van GO! Scholengroep 5 neem ik neem sinds dit schooljaar een 1/5de opdracht op als beleidsmedewerker en innovatiecoach in GO! basisschool De Vlindertuin. Het doel is kijken in welke mate doorgedreven en stapsgewijze coaching op vlak van visie- en beleidsontwikkeling een school kan helpen transformeren. Door op een doordachte manier te begeleiden, kan je een heel schoolteam meenemen in dit digitale verhaal.”

Tijdens Onderwijs Met Games (OMG) mocht Vik een sessie leiden.

Balans bewaren

Voor Vik stopt de job niet wanneer de schoolbel luidt. Ongetwijfeld kunnen veel collega-ICT-coördinatoren zich daarin herkennen. “Het is een passie voor onderwijs en innovatie en dan durven werk en privé elkaar overlappen. Samen met Wouter en Inge heb ik een WhatsApp-groepje die nog geen dag heeft stilgestaan, inclusief weekend en ’s avonds. Als we een prikkel zien, of we hebben iets gemaakt, dan delen we dat meteen. We zien elkaar niet dagelijks, maar staan wel continu in contact met elkaar.”

Toch beseft Vik als geen ander dat daar een gevaar in schuilt. “Mijn grootste troef, die passie, kan ook wel het grootste valkuil zijn. Soms ga ik in overdrive waardoor ik mijn eigen welzijn en dat van mijn gezin wel eens links durf te laten liggen om toch maar iets af te werken. Ik ben al een keer tegen een muur gebotst en dat wil ik niet meer. De juiste balans bewaren blijft voor mezelf het grootste werkpunt. Gelukkig sta ik daar niet alleen voor.”

Hobby’s om te deconnecteren

De vrije tijd die Vik heeft, probeert hij zo goed mogelijk te besteden. Zijn dochtertje (2,5) is uiteraard een prima manier om met andere, belangrijke zaken bezig te zijn. “De hobby’s die ik heb nemen me weg van het digitale. Ik kook bijvoorbeeld heel graag en dan ben je bezig met het kookproces in plaats van een leer- of begeleidingsproces. Wandelen is ook zo iets, al durven daar wel af en toe ideetjes op te borrelen.”

lees ook

Opleiding Mediacoach Onderwijs start (dan toch) op 9 november

“Mijn jonge gezin verdient uiteraard alle aandacht. Ik geniet daar ook enorm van. We proberen Helena, onze dochter, nu bijvoorbeeld eenvoudige bordspelen aan te leren maar ze heeft nogal de kuren van bepaalde familieleden: ze speelt graag vals (lacht). Kijk, ze wandelt net binnen en kijkt mij boos aan. Ze vraagt zich wellicht af waarom papa met een hoofdtelefoon tegen een computer aan het praten is.”

Wel Vik, we laten je met plezier los zodat je met dochterlief een spelletje kan spelen. Bedankt voor de fijne babbel en inkijk in jouw leven. Ongetwijfeld komen we elkaar binnenkort tegen tijdens één van de vele onderwijsevents die Vlaanderen rijk is. Ah, en doe Wouter en Inge onze groeten…


Dit is een interview binnen de ‘ICT-coördinator aan het woord’-reeks. Met deze rubriek willen wij ICT-coördinatoren hun verhaal laten doen. Op die manier kunnen ze van elkaar leren en eens gluren bij de buren. Wil jij graag zelf deelnemen of ken je iemand in je omgeving? Contacteer ons via info@schoolit.be voor een eerste kennismaking.