“Een beetje meer erkenning voor het werk kan een factor zijn om het lerarentekort terug te dringen” – ICT-coördinator Nick Peeters

- David Van Waeyenberghe

Met het einde van het schooljaar in zicht, laten we graag nog een ICT-coördinator op je los. Nick Peeters (GO! Scholengroep Xpert) nam begin dit jaar deel aan onze ‘hoera, we zitten aan 1.000 LinkedIn-volgers’ wedstrijd. Aan zijn prijs (een Logitech Wired Zone Headset) hing nog een extra opdracht vast: een interview in deze rubriek.

Nick Peeters ging graag op onze uitnodiging, gelukkig maar. Hij is technisch ICT-coördinator voor de secundaire scholen van GO! Scholengroep Xpert (Limburg Noord). Voor hij die functie opnam, was Nick leerkracht Economie en Informatica. “Dat heb ik altijd graag gedaan, tot aan de onderwijshervorming. Voor mij bleek toen dat het geven van kennis aan leerlingen niet meer zo belangrijk was. Als je meer kleuterleider dan leerkracht moet zijn, dan houdt het voor mij op.”

Op de digikar

Net op het moment dat Nick Peeters zich minder kon vinden in het lesgeven, kwam de Vlaamse minister van Onderwijs op de proppen met het Digisprong-verhaal. “Dat was voor mij het perfecte moment om over te schakelen naar een rol als ICT-coördinator”, legt Nick Peeters uit. Het lesgeven en ICT heb ik een tijd gecombineerd omdat het niet mogelijk was voor de school in Lommel waar ik lesgaf om een voltijdse ICT-coördinator aan te stellen.”

Nick Peeters – GO! Scholengroep Xpert

De switch naar een voltijdse ICT-job kwam er voor Peeters toen de scholengemeenschap besliste om uren uit verschillende secundaire scholen bij elkaar te leggen. “Het gaat om vijf scholen (zeven vestigingen), met in totaal ongeveer 1.300 leerlingen en 300 leerkrachten en medewerkers. Toen ik begon was ik de enige ICT-coördinator maar na een halfjaar bleek dat niet werkbaar. Zeker omdat ook het pedagogische aspect er op dat moment nog bij was. En zelf wou ik me liever focussen op het technische gedeelte.”

Ik voelde mij op een gegeven moment meer werkman dan een ICT-coördinator. Gelukkig zag de scholengroep, ook mee door Digisprong, de noodzaak van een extra werkkracht.

Nick Peeters – ICT-coördinator GO! Scholengroep Xpert

Klusjemangehalte

Het verhaal van Nick is ongetwijfeld herkenbaar voor veel collega’s. “Het was nodig om een collega naast mij te hebben want ik had het gevoel dat ik enkel maar brandjes moest blussen en in zeven vestigingen vooral kabeltjes moest insteken of vervangen. Het ‘klusjesmangehalte’ was bijzonder groot. Ik voelde mij op een gegeven moment meer werkman dan een ICT-coördinator. Gelukkig zag de scholengroep, ook mee door Digisprong, de noodzaak in van een extra werkkracht.”

“Het is goed dat we met twee zijn voor de technische kant van het verhaal. Al zou er idealiter nog een derde persoon bij moeten. Want de afstand tussen de vestigingen is soms groot én meteen een struikelblok. Wanneer mijn collega een probleem heeft of simpelweg hulp nodig heeft in bijvoorbeeld Leopoldsburg, en ik vanuit Overpelt naar hem toe moet of vice versa, dan is dat al snel driekwartier rijden. Die tijd in de wagen is tijd die we verliezen en niet kunnen besteden aan het uitoefenen van de job.”

Planning

De samenwerking in het ICT-team verloopt goed en dat komt volgens Nick Peeters door goede afspraken. “We wisselen zoveel mogelijk onze aanwezigheid in de vestigingen af. Van bij de start hebben we afgesproken om niet van ‘nine to five’ aan een bureau te zitten, want dan kon ik net zo goed leerkracht blijven. De school gaf ons de kans om in redelijke vrijheid te werken. De afspraak is dat zolang alles bolt, we op dezelfde manier blijven werken.”

Elke dag in het schoolleven van Nick is anders, maar begint wel op dezelfde manier. “Via de helpdesk van Smartschool zie ik welke noden er zijn en zo stel ik mijn planning op. Al kan het goed zijn dat wanneer ik op een school ben, er een dringende oproep van een andere vestiging binnenkomt. Ja, dan moet je flexibel zijn. Een planning maken is één, maar die kunnen volgen is nog een andere uitdaging, hebben we gemerkt. We krijgen de vrijheid om een onderhoud te organiseren wanneer het best past. Soms is dat tijdens de schooluren, soms erbuiten.”

Geboeid door de computer

Dat Nick in de ICT-wereld zou belanden, stond klaarblijkelijk in de sterren geschreven. Al van in de kindertijd sprak de computer hem aan. “Als tienjarige was ik geboeid door de eerste computers die in de winkels lagen. Ik vond het fijn om die toestellen open te draaien en te kijken wat er gebeurt. Dan leerde ik ook dat een verkeerd pinnetje aansluiten, kan leiden tot het ontploffen van een toestel. Niet leuk, maar ik deed er wel de nodige kennis mee op.”

Rond zijn zestiende raakte Nick echt gefascineerd door de IT-wereld. “Ik had in die tijd een abonnement op een aantal boekjes zoals Netwerk en Clickx. Eigenlijk ben ik er altijd verder in gegaan, zelfs via de VDAB. Na mijn secundaire studies heb ik wat opleidingen gevolgd om uiteindelijk van mijn hobby mijn werk te maken. Al had ik het gevoel dat het nog niet helemaal klopte. En dan ben ik op mijn 22ste begonnen aan de lerarenopleiding.”

Als tienjarige was ik geboeid door de eerste computers die in de winkels lagen.

Nick Peeters – ICT-coördinator GO! Scholengroep Xpert

Nick Peeters maakte van zijn IT-hobby zijn beroep. Al voelt het voor hem zo niet aan. “Ik beschouw het niet als ‘het beroep’: omdat ik er graag mee bezig ben, blijft het als het ware een hobby. Ik sta elke ochtend gelukkig op omdat ik kan doen wat ik graag doe. Dat gevoel had ik bij het lesgeven een stuk minder, onder andere door al de (administratieve) dingen die daarbij kwamen kijken. Ik was leerkracht geworden om les te geven, niet om papieren in te vullen.”

Verschil in groei

Als overkoepelend ICT-coördinator ziet Peeters als geen ander dat scholen op hun eigen ritme meegaan op de digitale trein. “Toen ik halftijds ICT-coördinator was bij X plus in Lommel, zag de directeur daar het belang van ICT in. Hij ging mee in de noodzakelijke vernieuwing van verschillende toestellen en voorzag ook de nodige budgetten. Die school is op korte tijd op digitaal vlak 20 jaar vooruitgegaan. Dat was net voor het Digisprong verhaal.”

Nick Peeters kreeg een realitycheck toen hij als overkoepelend ICT-coördinator de toestand in sommige vestigingen zag. “Dankzij Digisprong konden we op korte termijn een aantal zaken vernieuwen. Het was pittig om op elke school hetzelfde te doen als in Lommel. We zijn er nog altijd mee bezig, trouwens. In elke school hebben we gekozen om tv-schermen te hangen. Die zijn goedkoper en vooral handiger dan grote touchscreens, al moeten we voor bepaalde vakken wel een toegeving doen naar het installeren van een touchscreentoestel.”

Grote tv-schermen bieden voor Nick Peeters heel wat voordelen

Tijd, tijd, tijd…

We gaan nog eens een open deur intrappen. Tijd is een kostbaar en veel te schaars goed in het leven van een ICT-coördinator. Ook Nick Peeters kan ervan meespreken. “We zitten met weken van 45 à 50 uur. Bij het begin en einde van het schooljaar mag je daar gerust nog 20 uur bijtellen. Het gebeurt dat we doorwerken in vakanties en toch blijven sommige problemen nog liggen. Dat zijn uitdagingen om aan te pakken.”

“Leerkrachten begrijpen dat we het druk hebben en we niet overal tegelijk kunnen zijn. Maar soms ‘vergeten’ ze dat wanneer ze met een acuut probleem zitten. We proberen hen zo goed als mogelijk te ondersteunen, al was het maar via een berichtje. Die eerstelijnsondersteuning is belangrijk, maar we zijn ook verantwoordelijk voor het opvolgen of bedenken van nieuwe projecten, onderhoud met klanten en leveranciers, enzovoort. Dat komt er ook allemaal bij, en dat zien leerkrachten soms niet.”

Nooit echt ‘klaar’

Nick zei al dat hij elke ochtend met veel enthousiasme opstaat en naar het werk trekt. Maar gaat hij ook tevreden naar bed, aan het eind van de dag? “Goh, ik heb er geen probleem mee om ’s avonds laat een mail te versturen of iets anders ‘werkgerelateerd’ te doen. Wat ik wel heb geleerd is dat, van het moment dat ik de laptop dichtplooi, de dag gedaan is. Dan heb ik er vrede mee dat bepaalde zaken nog niet af zijn. Want in een school ben je nooit klaar, een school is altijd in beweging en in vernieuwing. Als je je daar zo op instelt, dan valt de druk nog mee.”

Op sommige momenten kiest Nick er bewust voor om zich af te sluiten van het werk. Dat kan zijn om tijd te maken voor zijn vrienden, maar ook om pakweg te genieten van een voetbalwedstrijd. “Wanneer Anderlecht in het weekend speelt, dan moet alles wijken. Mijn vuistregel is eigenlijk heel simpel. Als het kan, dan mag een collega mij storen tijdens mijn vrije tijd. Maar wanneer het echt niet past, dan durf ik dat ook zeggen.”

School van de toekomst

De hype rond AI en de groeiende interesse voor XR heeft ervoor gezorgd dat de blik op het onderwijs verandert. Dat merkt ook Nick Peeters. “We hebben een school in Leopoldsburg (Campus FLX) die een aantal jaar geleden is gestart met VR in de zorg. Zij zijn echte voorlopers met workshops, lesmateriaal, enzovoort. Dat is ook opgepikt door andere vestigingen van onze school, ook zij zetten in op die nieuwe technieken.”

Meer erkenning kan een factor zijn om het lerarentekort mee te helpen oplossen.

Nick Peeters – ICT-coördinator GO! Scholengroep Xpert

“Het grote probleem nu is het vinden van geschoold en gemotiveerd personeel”, aldus Nick Peeters. “In Leopoldsburg waren ook de leerkrachten mee in het verhaal. Het is begrijpelijk dat in andere scholen leerkrachten niet altijd even ‘mee’ zijn met de nieuwe technologie. Ik hoop dat alle scholen over X-aantal jaar klaar zullen zijn om volledig digitaal les te kunnen geven. Ok, een leerling moet zeker nog kunnen schrijven maar alles in het werkveld gebeurt steeds vaker digitaal. Ze moeten klaar zijn om op die manier te kunnen werken en daar zijn nog stappen te nemen.”

Belang van erkenning

Aan het eind van ons boeiende gesprek willen we graag weten of Nick nog bepaalde wensen heeft. Ja, zo blijkt. “Ik merk dat snel wordt vergeten hoeveel werk een ICT-coördinator verricht. Het zal niet slecht bedoeld zijn, maar regelmatig blijft de erkenning achterwege. Het is een feit dat veel mensen uit het onderwijs stappen omdat ze gebrek aan erkenning ervaren. Dat geldt zeker ook voor leerkrachten. Ik denk dat iets meer erkenning een factor kan zijn om het lerarentekort mee te helpen oplossen.”

Bedankt Nick voor deze inkijk in jouw leven en werk (hobby, sorry) als ICT-coördinator. Deze rubriek is in het leven geroepen om voor een stuk de erkenning waarover je sprak vorm te geven. Veel succes met alles wat je doet binnen en buiten de schoolmuren van GO! Scholengroep Xpert.


Dit is een interview binnen de ‘ICT-coördinator aan het woord’-reeks. Met deze rubriek willen wij ICT-coördinatoren hun verhaal laten doen. Op die manier kunnen ze van elkaar leren en eens gluren bij de buren. Wil jij graag zelf deelnemen of ken je iemand in je omgeving? Contacteer ons via info@schoolit.be voor een eerste kennismaking.