Robbe Wulgaert frist (gratis) lesmateriaal rond computationeel denken op

- David Van Waeyenberghe

Leerkracht informaticawetenschappen en AI Robbe Wulgaert heeft zich tijdens de eerste maand van de zomervakantie wel erg nuttig bezig gehouden. De leerkracht en pedagogisch ICT-coördinator aan het Gentse Sint-Lievenscollege gaf bestaand lesmateriaal rond computationeel denken een update.

Robbe Wulgaert is met de regelmaat van de klok te zien in workshops en breakout-sessies tijdens ICT-events. Wij woonden enkele maanden geleden nog een workshop AI en kunst bij tijdens het Dwengo Congres in Gent. De leerkracht en ICT-coördinator houdt er van om zijn passie te delen met collega’s. Dat geldt ook voor de opfrisbeurt die Wulgaert gaf aan flink wat bestaand lesmateriaal voor Python, Javascript en andere materialen voor computationeel denken. Het mooie is dat het lesmateriaal gratis ter beschikking staat van (beginnende) leerkrachten.

Python in de Klas

Computationeel denken is noodzakelijk om de digitale trein niet te missen. Allemaal goed en wel, maar hoe breng je algoritmes en programmeertalen zoals Python in de klas? Robbe Wulgaert geeft graag zelf het antwoord. “Ik plaatste meer dan 80 oefeningen, autocorrecties, 20 uitgewerkte lesvideo’s, enzovoort in één overzichtelijke lessenreeks via KlasCement en het open source platform Dodona. Dat platform is een gratis online oefenplatform om te leren programmeren.”

De bijgewerkte lessenreeks bevat naast oefeningen ook automatische feedback voor leerlingen en voorbeeldoplossingen voor docenten. Robbe Wulgaert gaf na twee schooljaren de lessenreeks een update. Zo herzag hij de volgorde van bepaalde programmeer- en wiskundeconcepten. Door te werken met Dodona krijgen zowel docenten als studenten tal van voordelen. Die voordelen en het volledige concept zijn te raadplegen via de Python-site van Robbe Wulgaert.

Computationeel denken en Javascript

Voor leerkrachten die meer vertrouwd zijn met Javascript heeft Robbe ook een lessenreeks in elkaar gestoken. De cursus bevat een volledig opgemaakte syllabus met 36 bladzijden, 50 digitale oefeningen en negen lesvideo’s. De reeks herhaalt gekende stappen van het computationeel denken en gaat dieper in op het ontwerpen van een algoritme. Wanneer je de programmeerconcepten via Javascript goed gebruikt, kan saaie websites tot leven later komen, rekentools bouwen en zelfs games ontwerpen. Meer informatie over de lessenreeks vind je via deze pagina.

Leerkrachten die aan het begin van een leerlijn computationeel denken staan, kunnen ook terecht op de site van Robbe Wulgaert. Hier leren ze onder andere over het ontstaan van computationeel denken en wat het begrip inhoudt. De site bespeelt verschillende lesdoelen (basisgeletterdheid 17, computationeel denken) en omvat naast lesmateriaal ook informatie over workshops.

Statistiek en R

Later dit jaar maakt Robbe Wulgaert lesmateriaal beschikbaar om te leren over statistiek en de programmeertaal R. Ook dit materiaal kunnen leerkrachten gebruiken via Dodona. En daar heeft Robbe een goede reden voor. “We verkiezen het platform omdat het een goed overzicht biedt en ik zelf oefeningen via GitHub kan schrijven in Markdown en YAML. Dodona is een platform dat men gebruikt binnen de UGent om studenten te leren programmeren.”

lees ook

Bebras-wedstrijd maakt leerlingen warm voor computationeel denken

“Sommige bachelorrichtingen hebben programmeren (in Python of R) al verplicht in het curriculum. Aangezien onze studenten dat al enige tijd gebruiken, is het een gekende omgeving en een goede voorbereiding voor hen”, besluit Robbe Wulgaert

Meer informatie over het leven en werk van Robbe Wulgaert vind je hier.