AI for Inclusive Education wil jongeren warm maken voor wetenschappen

- David Van Waeyenberghe

Vier jaar geleden startte het project AI4InclusiveEducation met als doel het ontwikkelen van een open pilootprogramma om jongeren kennis te laten maken met artificiële intelligentie, programmeren, data en robotica. Het eerste traject, voor jongeren tussen 10 en 14 jaar, is gelanceerd.

AI4InclusiveEducation wil de STEM-vakken populairder maken bij jongeren. Daarom heeft het samenwerkingsverband onderzoek gestart met als doel het ontwikkelen van leertrajecten, in het Frans en Nederlands, voor jongeren tussen 10 en 18 jaar. “We werken aan twee pilots. Voor de jongeren tussen 10 en 14 jaar kunnen scholen en leerkrachten zich nu al aanmelden. Voor de leeftijdsgroep 14-18 jaar is het nog wachten tot september”, zegt Yann-Aël Le Borgne, AI adviseur bij La Scientothèque.

Technisch en ethisch

De piloot leertrajecten (zullen) bestaan uit zowel technische als ethische aspecten. “Op een praktische, maatschappelijke en interactieve manier willen we leerkrachten tools geven om te onderwijzen over de kansen en uitdagingen van deze technologieën”, aldus Le Borgne. Hij is vanuit La Scientothèque betrokken bij het project met verschillende partners. Vanuit Vlaamse kant werken Dwengo vzw en leerkracht Robbe Wulgaert mee aan het project.  

“De leertrajecten geven leerkrachten en opvoeders basiskennis- en vaardigheden die nodig zijn om jongeren kennis te laten maken met de wereld van AI”, legt Yann-Aël Le Borgne uit. “Vanuit dat perspectief kunnen ze laten zien hoe AI ons leven verandert en nieuwe mogelijkheden opent voor de toekomst. In de trajecten geven we inzichten over bias (vooroordelen), misinformatie, data en privacy, generatieve AI en duurzame ontwikkelingsdoelen (SDG’s).”

Twee piloottrajecten

AI4InclusiveEducation heeft een eerste traject klaar voor leerlingen tussen 10 en 14 jaar. “We hebben ons onder andere gebaseerd op de Europese digitale competenties (EU DigComp 2.2). In dit traject, de eerste fase zeg maar, voorzien we zes activiteiten. Het gaat onder andere over wat AI, machine learning en algoritmes inhouden. Daarnaast hebben we het over datasets, voorspellingen, training en gebruik van AI, menselijke vooroordelen en AI-bias. Per activiteit moet de leerkracht één tot twee uur voorzien.”

lees ook

Katholiek Onderwijs Vlaanderen organiseert inspiratiedag (10 oktober) rond AI op school

De tweede fase, die vanaf september beschikbaar zal zijn, omvat vijf activiteiten voor de leeftijdsgroep 14 tot 18 jaar. “Hier gaan we verder in op menselijke bias en vooroordelen in AI, misinformatie, filters, enzovoort”, besluit Le Borgne.

Coach Café Online

Meer informatie over de leertrajecten is terug te vinden op de website van AI4InclusiveEducation. Op donderdag 22 juni is Yann-Aël Le Borgne één van de gastsprekers tijdens Coach Café Online, georganiseerd door CollectiveUp in samenwerking met CodorDojo Belgium. Op het programma staat AI centraal. Zo zal Le Borgne meer vertellen over generatieve AI en ChatGPT. Inschrijven voor het gratis event (van 19u tot 21u30) kan via deze link.