Leraar Bart stopt aardrijkskundewebsite in AR-jasje

- David Van Waeyenberghe

De aardrijkskundewebsite van het Don Boscocollege in Zwijnaarde heeft een facelift gekregen. Op zich is dat weinig noemenswaardig, ware het niet dat de drijvende kracht achter de vernieuwing de leerkracht zelf is. Net als wel meer collega’s heeft Bart Van Bossuyt de vakantiemaanden nuttig ingevuld met zijn passie. En daar leren we bij Schoolit graag meer over.

Nog één week en dan zwaaien de klasdeuren weer keihard open voor (de meeste) Vlaamse scholieren. Een nieuw schooljaar is vaak een perfecte gelegenheid om een paar vernieuwende dingen te implementeren. In het Zwijnaardse Don Bosco nam Bart Van Bossuyt de aardrijkskundewebsite onder handen. “Door zaken visueel te maken, merk ik een grotere betrokkenheid, en dus betere leerwinst, bij de leerlingen.”

Van apotheek naar klaslokaal

Een toekomst als leerkracht zag Bart aanvankelijk niet voor zichzelf. “Ik werkte acht jaar in een aantal apotheken, maar kwam al vlug tot inzicht dat daar niet mijn roeping lag. Toen ik solliciteerde bij het Don Bosco vroeg de directeur me of ik aardrijkskunde wilde geven in een klas met beamer en pc’s voor de leerlingen. Twintig jaar geleden was dat een ongeziene vraag. Maar dat sprak me net aan en sindsdien maak ik, vaak noodgedwongen omdat er amper iets is wat aansluit bij de behoefte van de leerlingen, leermiddelen voor de les.”

De expertise die Bart Van Bossuyt deze zomer heeft gebruikt om de aardrijkskundewedsite van de school aan te pakken, komt dus niet uit het niets. Al heeft de Dendermondenaar geen achtergrond in IT. “Ik vind het fijn om als autodidact dingen bij te leren. Zeker omdat er weinig bruikbare, wetenschappelijke animaties te vinden zijn. Anderzijds is de technologie die ik gebruik voor de website is ook al een aantal jaar oud maar nog te weinig gebruikt in online lesmateriaal.”

Vakantie kan beginnen

Leerkracht Bart heeft er een drukke programmeerzomer opzitten. Op onze vraag wanneer zijn schooljaar dan in feite begon, reageert hij met een kwinkslag. “Mijn vakantie begint op 1 september. Dan pluk ik de vruchten van het werk dat ik in de zomermaanden deed. We maakten jaren lesmiddelen met Flash. Sinds de school is overgeschakeld op iPads, zijn we meer dingen beginnen maken in html5. De oudere hulpmiddelen vervangen we nu geleidelijk aan door meer moderne, zoals het online planetarium dat ik onlangs toevoegde.”

Illustratie van openklappende aarde

Om zijn animaties interactief te maken gebruikt Bart Javascriptbibliotheken zoals three.js, d3 (een visualisatietool ontwikkeld op de New York Times) of Leaflet. Een draaiende bol zet hij dan bijvoorbeeld om tot een planeet. Er kruipt veel tijd in, vooral tijdens de weekends en in vakanties. Maar het grote voordeel is dat je zelf iets creëert op maat van de leerlingen. Met die AR-animaties kan je een veel meer bereiken dan met een volgeschreven blad. Leerlingen steken er meer van op, dat is gewoon een feit.”

Coöperatief leren

Tijdens ons gesprek viel snel op dat Bart geen leerkracht is die vooraan in de klas lesgeeft. Hij heeft een andere kijk op onderwijzen, ook al omdat zijn leerlingen al wat meer zelfstandig kunnen werken. “Ik geef les in de derde graad ASO. Voor mij begint de les met een instructiemoment. Leerlingen mogen, nee moeten, zelf aan de slag gaan. Het liefst van al werken ze samen rond een bepaald thema. Dat coöperatief leren vind ik ontzettend belangrijk.”

lees ook

Robbe Wulgaert frist (gratis) lesmateriaal rond computationeel denken op

Om dat leren zo aantrekkelijk mogelijk te houden, waren de leermiddelen, en de website dus toe aan een verfrissend bad. “Je moet met verschillende zaken rekening houden. Zo werken de  meeste leerkrachten met digiborden of beamers. Dus hebben we veel meer witruimte in de website geplaatst. Zo kunnen leerkrachten gemakkelijk notities en aantekeningen op het bord zetten, zonder over de animaties of tekst te moeten schrijven.”

Inspiratie voor collega’s

Je leest het goed, Bart houdt rekening met andere leerkrachten en niet enkel collega’s uit dezelfde school. Veel van de leermiddelen en animaties zijn door leerkrachten te gebruiken. Via Interactive Explainers krijgen ze tal van content om te gebruiken in de les. “Ik weet uit ervaring hoe lastig het is om goed lesmateriaal, afgestemd op de leerling, te vinden. Die website is mijn speeltuin en als ik daarmee collega’s kan inspireren, dan is dat mooi meegenomen.”

Illustratie van wereldwijde aardbevingen over een bepaalde periode

Niet alleen collega-leerkrachten hebben de weg gevonden naar de ontwerpen van Bart. Ook uitgeverij Van In klopte al aan en kocht  enkele animaties. “Daar doe ik het niet voor, maar het is wel een mooie erkenning. Opnieuw ligt het gebrek aan bruikbaar materiaal aan de basis. Er komt de komende weken nog heel wat content bij. Voor de kerstvakantie zal dat rond kosmografie zijn, nadien volgen atmosfeer, platentektoniek en nog een vierde thema. Daarnaast speel ik met het idee om een handboek over animaties en stappenplan te maken zodat collega’s zelf aan de slag kunnen. Want echt moeilijk is dat allemaal niet hoor”, besluit Bart Van Bossuyt.