iPads moeten voor leerwinst zorgen in GO! Coovi

- David Van Waeyenberghe

De Brusselse secundaire school Coovi (Anderlecht) gaat vanaf volgend schooljaar iPads inzetten tijdens zowat alle lessen. Vooral in de praktijkgerichte lessen zullen de toestellen een meerwaarde zijn. “iPads zijn een stuk toegankelijker dan laptops”.

Anderlecht: wanneer die naam valt dan denkt ondergetekende aan de paarswitte voetbaltrots. En met mij ongetwijfeld nog heel wat lezers. Maar Anderlecht is veel meer dan een voetbalgrootheid. Het is een bruisende gemeente in het Brusselse en huisvest GO! Coovi. De secundaire school heeft een sterke technische en beroepsgerichte opleiding, met zelfs een eigen didactisch restaurant met panoramisch uitzicht over Brussel. De school investeert de middelen van de Digisprong door iPads aan te schaffen voor leerkrachten en leerlingen. Schoolit sprak met de bezielers achter het plan dat gebruiksgemak, leerwinst en duurzaamheid voorop stelt.

280 iPads aub

Nellie Droushoudt en Mauritz Luyten staan ons te woord in een gezellige babbel, zo net voor de schoolpoorten dichtslaan. Ze plaatsten onlangs een bestelling van 280 iPads bij Econocom. En daar kwamen de middelen van de Digisprong goed van pas. “We hebben lang nagedacht over welke richting we uit wilden met die middelen. Nu ja, al snel bleek dat iPads voor onze school een absolute meerwaarde zijn”, legt Nellie Droushoudt uit. Zij is onder andere pedagogisch ICT-coördinator bij Coovi en staat helemaal achter de aankoop.

“Onze school had dit jaar 270 leerlingen en we verwachten er in september 280. Daarom hebben we die grote bestelling geplaatst. Vooral het gebruiksgemak, zowel voor de leerkrachten en leerlingen als voor de ICT-ploeg, stond bovenaan. We zijn een Brusselse school, waar toch wel een taalzwakte aanwezig is. Daarom zijn toegankelijke toestellen een must. De leerlingen moeten heel gemakkelijk op school en thuis aan de slag kunnen met de apps. Bij iPads is dat veel meer het geval dan bij laptops.”

Leerkrachten eerst

In november kregen de leerkrachten al een Apple iPad, samen met opleidingen en begeleiding op maat. “We kozen er bewust voor om eerst de leerkrachten vertrouwd te maken met het toestel en de verschillende mogelijkheden”, vult Mauritz Luyten aan. “Zoals in elke school stond niet elke leerkracht te springen voor de verandering. Het was onze taak, samen met de mensen van Econocom, om hen er de meerwaarde van te laten inzien.”

De iconische Coovi-toren in Anderlecht

De school houdt het beheer van de toestellen dicht bij zich. Ook dat is een bewuste keuze. “iPads zijn bijzonder gemakkelijk in onderhoud en beheer. De leerkrachten zagen snel in dat er minder tijdsverlies is bij het connecteren met onze schermen, om maar iets te noemen. We doen het beheer via Jamf. Eén van de voordelen is dat we zelf de apps naar de toestellen van leerkrachten en leerlingen kunnen pushen. Door de samenwerking met Econocom zijn we er ook zeker van dat we onmiddellijk een defect toestel kunnen vervangen.”

Zelfredzaamheid

De school uit het Gemeenschapsonderwijs wil via de iPads de zelfredzaamheid vergroten van zowel de leerlingen als de leerkrachten. “De mogelijkheden zijn eindeloos”, zegt Nellie Droushoudt. “Wij kunnen taken klaarzetten voor de leerkrachten, maar dat kunnen ze zelf ook. Het is de bedoeling om ze ook in te zetten voor afstandsonderwijs. We denken er aan om in de toekomst voor leerkrachten en leerlingen woensdag les van thuis te organiseren. Bovendien kunnen we via Jamf eventuele problemen gemakkelijk vanop afstand oplossen.”

lees ook

10 jaar les met iPads in Blankenbergse middelbare school

Coovi zal vanaf september elke leerling van een toestel voorzien. “Ook hier kozen we bewust voor een één-op-één manier van werken. De leerlingen van de eerste graad laten de iPad altijd op school. De tweede en derde graad zullen het toestel mogen meenemen zodat ze van thuis ook dingen kunnen leren, aanpassen, enzovoort. Via de app van Smartschool heeft iedereen toegang tot de planner waar alles in staat over taken, planning, berichten, enzovoort.”

iPad in de keuken

Dat werken met de iPad (of een ander toestel) een meerwaarde kan zijn in een klassiek klaslokaal, daar waren we al van overtuigd. Maar hoe zet je het toestel in tijdens praktijklessen? “Simpel, we leren zowel de leerkracht als leerling werken met de iPad. Zo kunnen de leerkrachten instructievideo’s opnemen die de leerlingen kunnen volgen. We denken ook verder, aan technieken via augmented reality (AR) om bijvoorbeeld karkassen van koeien te versnijden”, legt Mauritz Luyten uit.

“De toestellen zijn voorzien van een speciaal toetsenbord waardoor ze bestand zijn tegen stof en spatten. Handig uiteraard wanneer de leerlingen in de keuken aan de slag zijn. De voorbije jaren moesten we soms letterlijk de blaadjes groenten van tussen de toetsen halen. De lange batterijduur speelde ook een rol in onze keuze, net als de vele mogelijkheden. Zo zullen de leerlingen een QR-code kunnen scannen op een machine en op die manier de juiste instructies krijgen.”

Via een QR-code krijgen de leerlingen meer informatie over, in de geval, de rabarber

Duurzaamheid als kers

Leerwinst, gebruiksgemak en toegankelijkheid waren de kernwoorden voor Coovi om met iPads aan de slag te gaan. Ze vonden in Econocom een partner met dezelfde visie op duurzaamheid, als kers op de taart zeg maar. “Duurzaamheid moet je over de hele rit beschouwen”, zeggen Jense Fontyn en Frederik Vancraywinkel van Econocom. “De aankoopprijs is één zaak, maar bij iPads bijvoorbeeld is er altijd een grote restwaarde. Vanuit Econocom ondersteunen we de school ook op technisch en pedagogisch vlak.”

Voor de school is duurzaamheid ook terug te vinden in de leerling zelf. “We willen via de iPads leerlingen motiveren om hun grenzen te verleggen. Vanuit hun leefwereld zijn ze sowieso al bezig met  smartphones en tablets. Door nu een iPad in handen te krijgen, hopen we hen te stimuleren op alle vlakken: van taalontwikkeling tot zelfstandigheid en techniek. Ze mogen van ons experimenteren en op die manier hun talenten, waarvan ze het misschien niet beseffen, ontwikkelen”, besluiten Nellie en Mauritz.