“Ik vind kennis en up-to-date blijven heel belangrijk, zeker als het kan helpen om je job te verlichten.” – Tim Vandermeulen

- Ilene Langen

De vierde ICT-coördinator waarmee we in gesprek gaan is Tim Vandermeulen. Hij werkt bij Scholengroep De Archipel en zet zijn technisch beste beentje voor in 11 scholen.

Tim Vandermeulen, ICT-coördinator bij Scholengroep De Archipel, is een technische krak in zijn vak. Hij maakte de switch van het hoger naar het basisonderwijs en is altijd klaar voor een nieuwe uitdaging.

Variatie en veelzijdigheid

Als enige ICT-coördinator voor 11 scholen houdt Tim wel van een uitdaging. Gezien hij technisch geschoold is, maakte hij bewust de keuze om in het onderwijs te stappen. Vooral de veelzijdigheid van de job spreekt hem aan. “Ik heb graag verantwoordelijkheid, vertrouwen van alle directies en beslissingsrecht”, geeft hij toe.

“Bovendien zorgen zowel de jobinhoud als de verschillende locaties voor variatie.” Niet iedereen heeft namelijk evenveel ICT-vaardigheden op zak en niet elke directie werkt op dezelfde manier.

Ik heb graag verantwoordelijkheid, vertrouwen van alle directies en beslissingsrecht.

Tim Vandermeulen, technisch ICT-coördinator

Automatisatie voorop

Voor het gebrek aan tijd heeft Tim een oplossing gevonden: programmeren. Met al meer dan tien jaar ervaring op de teller, probeert hij administratieve taken zoveel mogelijk te automatiseren. “Dit gebeurt na de uren, maar daardoor is mijn job lichter geworden”, geeft hij aan. “Desalniettemin kom ik nog altijd niet toe met mijn uren. Ik begin ’s ochtends om 6u30 en werk af en toe tot 22u in de avond.”

De scholengroep werkt met Informat, vanwaar hij data manipuleert en aanvult met extra gegevens. Dat gebeurt zowel voor Smartschool als voor Apple-toestellen en Chromebooks. Alleen Bingel wil niet altijd meewerken volgens Tim, daar moeten ze manuele aanpassingen in doorvoeren wanneer een nieuwe leerling start.

lees ook

Bingel en Microsoft Teams krikken samen leesvaardigheid in Vlaanderen op

Mediacoaches

Om taken op te helpen vangen, lanceerde Tim het idee van mediacoaches bij de directie. Deze coaches zijn enkele uren per week het eerste aanspreekpunt van de school bij ICT-problemen. “Zij vullen ook mijn takenlijst aan samen met de directies, zodat ik weet wat mij te doen staat.”

“Daarnaast zijn er per school beheerders van Bingel aanwezig. Ik doe de opstart, maar de mediacoaches voeren de manuele aanpassingen later op het jaar door.” De coaches hebben zich meestal ook bijgeschoold in het werken met Chromebooks of iPads.

Pedagogie of nie(t)?

Tim is geen pedagogisch ICT-coördinator, maar neemt de technische kant voor zijn rekening. “Vorig jaar werd er iemand aangeworven om de krijtlijnen van het ICT-beleidsplan uit werken vanuit pedagogische hoek”, geeft hij aan. De directies zijn daarna zelf aan de slag gegaan met het plan.

Dat er op dit moment geen pedagogische kracht meer aanwezig is, is volgens Tim geen probleem. “Scholen die hier meer op inzetten lopen soms vast op technische problemen, zeker dankzij de digitale stroomversnelling in het onderwijs.”

Een extra technisch ICT-coördinator komt er binnenkort wel aan. Hij zal enkele uren per week aan de slag gaan in de scholengemeenschap.

Tijd, een kostbaar goed

Wanneer je alleen bent, dien je prioriteiten te stellen. “Soms zijn de wachttijden heel erg lang, vooral in september, december en juni kom ik handen tekort.” Nu er iemand nieuw bij komt, hoopt Tim het schip beter te kunnen sturen.

“Met de Digisprong hebben leerkrachten geholpen om meer dan 400 laptops te installeren.” De procedure had Tim op voorhand uitgeschreven, naast het beveiligen van de wachtwoorden van de leerlingen.

Soms zijn de wachttijden heel erg lang, vooral in september, december en juni kom ik handen tekort.

Tim Vandermeulen, technisch ICT-coördinator

Infrastructuur

Dankzij de middelen van de Digisprong vernieuwde Tim ook de netwerkbekabeling en apparatuur op zijn scholen. “Door het zelf te doen, heb ik erg veel geld bespaard”, geeft hij aan. Omdat secundaire scholen net iets meer krijgen dan basisscholen, is dat ook nodig volgens Tim. “Sommige scholen hadden in 2010 ook nog geen digiborden, nu hebben ze dat allemaal.”

Het hoofdsysteem van de scholengroep is Office 365, maar om de Chromebooks te beheren gebruikt Tim Google Workspace for Education. Voor de Apple-toestellen is dat Jamf. “Scholen die alle toestellen gebruiken, maken gebruik van dezelfde login om verwarring te voorkomen”, zegt hij. “Er werden tot nu toe 400 Windows-laptops aangekocht en 80 Chromebooks. In 7 scholen gebruiken ze iPads, en die zijn vaak populairder dan Chromebooks.”

lees ook

Google lanceert reparatieprogramma voor Chromebooks in het onderwijs

In de wolken

“Op dit moment zijn we ook de overstap aan het maken naar de cloud. Leerkrachten werken op dit moment namelijk met OneDrive, allemaal op hun eigen account.” Tim voorziet een handleiding zodat leerkrachten zelf hun weg naar de cloud vinden, wat ook handig is voor nieuwe collega’s.

“Daarnaast hebben we dankzij zo’n handleidingen meer tijd om nieuwelingen te begeleiden in het werken met Informat en Smartschool.” Tim vindt het namelijk belangrijk om leerkrachten zelf de goede weg op te sturen.

Professionalisering

Qua professionalisering zet Tim vooral in op zelfstudie, maar dat neemt tijd in beslag. “Ik vind kennis en up-to-date blijven echter heel belangrijk, zeker als het kan helpen om je job te verlichten.” Tim vindt het ook erg interessant om te zien hoe anderen dingen aanpakken, zoals bijvoorbeeld de synchronisatie tussen Informat en Smartschool.

“Dat werkt natuurlijk in beide richtingen. Ik heb zelf namelijk ook al webinars gegeven binnen Broeders van Liefde.” Hij probeert dan vooral in te zetten op het laag houden van de workload en zaken uniform aanpakken.

“Wanneer ik iets pedagogisch moet uitwerken, richt ik mij vaak tot de directies. Voor pedagogische software doen de leerkrachten aan zelfstudie en voorzie ik de installatie van het pakket.”

Veel scholen zijn afwachtend wat de Digisprong betreft.

Tim Vandermeulen, technisch ICT-coördinator

Digitalisering op school

“Veel scholen zijn afwachtend wat de Digisprong betreft”, geeft Tim aan. “Ze gaan eerst hun visie uitstippelen en daarna pas kijken wat ze kunnen doen. Ik heb samen met de directies beslist om alles meteen aan te kopen.” Financieel was dat een groot succes omdat de prijzen toen nog net iets lager lagen.

Hij kaart wel aan dat scholen met een hoger leerlingenaantal – of anderstalige leerlingen – ook meer budget hebben gekregen, “en die waren vaak al beter uitgerust.” Dat het geld naar laptops gaat, is ook niet echt nodig volgens Tim. “Wanneer scholen met een Bring Your Own Device-systeem werken, is verplicht toestellen aankopen een vergiftigd geschenk.”

lees ook

“Ik ben altijd op zoek naar nieuwigheden, maar je hebt ook mensen rond je nodig die mee willen.” – Wouter Willems


Dit is een interview binnen de ‘ICT-coördinator aan het woord’-reeks. Met deze rubriek willen wij ICT-coördinatoren hun verhaal laten doen. Op die manier kunnen ze van elkaar leren en eens gluren bij de buren. Wil jij graag zelf deelnemen of ken je iemand in je omgeving? Contacteer ons via info@schoolit.be voor een eerste kennismaking.

Wouter Willems, Sofie Goorden en Mark Canfyn gingen Tim Vandermeulen al voor.