“Ik ben in het onderwijs terecht gekomen door de job en niet in de job door het onderwijs.” – Mark Canfyn

- Ilene Langen

Na het eerste succesvolle interview, willen we je nog eens laten gluren bij de buren en een persoonlijk verhaal delen. Vandaag krijgt Mark Canfyn uit Scholengemeenschap Beerse het woord.

Mark Canfyn, pedagogisch ICT-coördinator bij Scholengemeenschap Beerse, start het interview met een echte binnenkomer: “Ik ben in het onderwijs terecht gekomen door de job en niet in de job door het onderwijs.” Zonder pedagogisch diploma en nooit voor de klas gestaan, maar toch pedagogisch ICT-coördinator? Zijn verhaal lees je hier.

Parttime job

“Op dit moment werk ik voor een scholengemeenschap van vijf scholen. Ik ben voltijds benoemd, maar heb vorig jaar beslist om halftijds te gaan werken. Zo kon ik meer tijd vrijmaken voor mijn bijberoep en mijn gezin”, start Mark. “Er zijn dan ook collega’s die mijn halftijdse functie helpen opvangen, verspreid over verschillende scholen.”

De manier waarop er nu gewerkt wordt, laat niet toe snel te handelen.

Mark Canfyn, pedagogisch ICT-coördinator

Op dit moment wordt er voor de scholengemeenschap 1,5 VTE voorzien op het vlak van ICT. Hij geeft aan dat dit erg weinig is en ziet een parttimer voor elke school beter zitten. “Als er iets fout loopt op de klasvloer, is er niet altijd een ICT’er aanwezig. De manier waarop er nu gewerkt wordt, laat niet toe snel te handelen.”  

Van technisch naar pedagogisch

De weg van technisch naar pedagogisch ICT-coördinator ging ook niet van een leien dakje. Het ICT-park van de scholengemeenschap werd een tijd beheerd door een VZW die niet open stond voor samenwerking. “Toen is mijn functieomschrijving aangepast naar 95 procent pedagogisch en 5 procent technisch ICT-coördinator, en ik draag daar nog altijd de gevolgen van.”

Daarna werd een firma ingeschakeld om vijf halve dagen per week in te staan voor de techniek, maar de kosten bleken niet houdbaar te zijn. Ondertussen werkt een ICT’er van de gemeente een aantal uren per week mee als technisch coördinator. Toch blijft het vaak een discussie wie welk probleem kan en mag oplossen. “Het hangt voornamelijk van de school en directie af welke taken ik mag uitvoeren, maar collega’s kunnen natuurlijk ook bij mij terecht voor technische vragen.”

“Wanneer we onze nieuwe Digisprong-toestellen ontvangen, zal ook de gemeentelijke IT-dienst helpen met het onderhoud ervan. Qua netwerk hangen wij namelijk vast aan de gemeente, dus ergens is het logisch dat zij de technische kant op zich nemen. Omdat ik halftijds werk, is dat ook nodig.”

Ticketsysteem

Alles in goede banen laten lopen, lijkt niet altijd even makkelijk te zijn. Er worden op school namelijk verschillende systemen gehanteerd voor vragen van leerkrachten. “Ik kan problemen niet snel oplossen, gezien mijn collega van de gemeente met een ander ticketsysteem werkt. Wanneer er vragen voor mij binnenkomen, moeten die via mail worden doorgestuurd. Bovendien dien ik hem er van op de hoogte te brengen dat iets is opgelost.”

De oorzaak van dingen die niet goed lopen, is dus vaak de tweedeling tussen pedagogisch en technisch ICT-coördinator. “Ik zou het zelf niet splitsen, gezien het voor collega’s ook enorm ingewikkeld kan zijn. Zij weten namelijk soms niet wat ze aan wie moeten vragen.”

“Ik ben wel overal graag gezien wanneer ik binnenkom. Soms worden er zoveel vragen op mij afgevuurd dat ik collega’s moet vragen een ticket aan te maken.”

Functieomschrijving

Mark spitst zich op dit moment vooral toe op pedagogische software en digiborden, maar wacht ook op de nieuwe functieomschrijving van de koepel (OVSG). “Die lijkt er maar niet door te komen en dat is jammer, want er is nergens een duidelijk afgebakende omschrijving te vinden. Er is geen kapstok.”

Daarnaast is er naar zijn gevoel niet echt een organisatie die de belangen van ICT-coördinatoren vertegenwoordigt bij de overheid. Raad vragen kan altijd bij de vakbond, maar daar stoten ze ook vaak op hiaten. “Verder is het jammer dat er geen echte opleiding bestaat voor ICT-coördinatoren. In de lerarenopleiding wordt er tegenwoordig wel meer nadruk op gelegd, al heb ik de vruchten daar nog niet echt van gezien.”

Dankzij de Digisprong bestaat de functie van ICT-coördinator nu wel in het secundair onderwijs.

Mark Canfyn, pedagogisch ICT-coördinator

Ook in het secundair onderwijs bestond de functie ICT-coördinator tot voor kort niet. “Mensen die zich daarin interesseerden en in wilden vastbijten, konden dat gewoon niet. Dankzij de Digisprong is die stap gelukkig wel gezet.”

Een pluim voor de leerkrachten

Wanneer we vragen naar wat er goed loopt, wordt er vooral met lof gesproken over de leerkrachten. “Leerkrachten hebben veel geleerd sinds het begin van de pandemie. Het is niet altijd makkelijk geweest, maar iedereen is wel gesprongen, ook wanneer ze zich niet veilig voelden. De pluim op de hoed is dan niet voor de ICT’er maar voor de leerkracht zelf.”

Hij geeft aan dat er weinig nadruk wordt gelegd op hoe moeilijk het is om les te geven in een klas die niet voorzien is op hybride onderwijs. De Digisprong was daar ook niet op voorzien, gezien er al aan gewerkt werd voor de pandemie. “Er is niets zo moeilijk dan de helft van je klas op school te hebben zitten en de helft thuis. Technisch gezien is alles mogelijk, maar je hebt dan goede apparatuur nodig.”

“Twee jaar geleden had ik echter nooit gedacht dat we zo ver zouden staan, en dat is ook mede dankzij de Digisprong.”

De pluim op de hoed is niet voor de ICT’er maar voor de leerkracht zelf.

Mark Canfyn, pedagogisch ICT-coördinator

Eén systeem

Op school is er vooral nood aan een systeem dat de aanmaak van een nieuwe leerling vergemakkelijkt. Wanneer deze logingegevens voor verschillende pakketten moet ontvangen, en een laptop en e-mailadres nodig heeft, duurt dat wel even.

“Ook voor kinderen zou één gebruikersnaam en wachtwoord gemakkelijker te onthouden zijn. Wanneer je in één systeem werkt, hoef je dan ook maar één keer iets aan te passen.”

Netwerk van ICT-coördinatoren

Voor Mark zou het fijn zijn, moest er een netwerk van ICT-coördinatoren bestaan om technische en pedagogische vragen te stellen. “Bij het OVSG hadden we een netwerk per regio, maar de coördinator daarvan is weggevallen en nu bestaat er geen opvolging meer.”

Op Facebook zijn er wel verschillende groepen waarin ICT-coördinatoren vragen kunnen stellen, maar die blijven voor een stuk commercieel. “Wanneer ik een vraag stel over een raamcontract voor digiborden, krijg ik even later telefoons en mails van bedrijven die ze verkopen. Ook op ICT-dagen vind je vaak dezelfde fabrikanten en cursussen.”  

Daarnaast zijn er veel verschillen tussen de koepels, waardoor sommige dingen niet van toepassing zijn voor de ene ICT-coördinator maar wel voor de andere. Door de verzuiling blijft die functieomschrijving een moeilijk gegeven en zorgt het administratieve aspect altijd voor vertraging.

De Digisprong en de pandemie

Wanneer we vragen naar de digitalisering op school, geeft Mark aan dat er leerlijnen ICT zijn opgesteld. In één school werd het ICT-beleidsplan ook volledig uitgewerkt, al moeten ze rond de Digisprong nog meer samenzitten. “Gelukkig heeft de gemeente alles georganiseerd op het vlak van servers en het netwerk. We waren dus al goed uitgerust.”

Bovendien zette de scholengemeenschap reeds in op deftige apparatuur. De middelen en uren die er dankzij het Digisprongplan zijn bijgekomen, waren wel nog heel welkom. “Dat die uren ineens benoembaar en definitief zijn, vind ik ook heel knap.”

Dankzij de coronaperikelen hebben veel scholen ook ingezien dat ICT niet altijd een last is, maar ook een grote hulp. “Vroeger moesten we nogal veel brandjes blussen, nu is mijn functie meer een beleidsfunctie geworden. Ik leid de werkgroepen ICT, ik ondersteun de directie en ik begeleid leerkrachten.”

Werkgroepen

Naast de werkgroepen ICT komt er ook een nieuwe werkgroep rond de Digisprong, waar zowel ICT’ers als leerkrachten van de derde graad aan deelnemen. “We hebben een toestel per kind besteld (vanaf het vijfde leerjaar), maar die zijn nog niet geleverd.” Als toestel koos de scholengemeenschap in samenwerking met de gemeente voor HP-laptops, zodat er voor iedereen – zowel leerkrachten als leerlingen – altijd een vervangtoestel beschikbaar is.

“Het meebrengen van eigen toestellen willen we vermijden en ook huren is niet mogelijk. Leerlingen uit het vijfde leerjaar kunnen de toestellen gebruiken tot het einde van het zesde leerjaar, daarna gaan ze verder naar de volgende leerling. Die cyclus willen we maximaal twee of drie keer doorlopen, daarna zien we wel weer verder.”

Natuurlijk kan het altijd beter, maar de Digisprong is een goede zaak.

Mark Canfyn, pedagogisch ICT-coördinator

Volgens Mark zijn de bedragen van de Digisprong wel te laag om ‘volwaardige’ toestellen aan te kopen. Dat er middelen aankomen voor het personeel, is volgens hem wel een goede zet van de overheid. “Natuurlijk kan het altijd beter, dat zal elke sector wel zeggen, maar de Digisprong is een goede zaak.”

Professionalisering

Tot slot komt professionalisering op school nog aan bod, wat volgens Mark heel vlot verloopt. In één school zijn leerkrachten zelfs verplicht om één ICT-gerelateerde nascholing te volgen per schooljaar. Er is ook een nascholingsplan aanwezig binnen de scholengemeenschap. “Ik volg zelf vooral online sessies om me bij te scholen”, voegt hij toe.

Met de werkgroepen worden er ook interne opleidingen georganiseerd, maar dat is minder essentieel dan voorheen. “Collega’s gebruiken steeds meer methodes waar ICT voor nodig is. De uitgeverijen hebben daar wel iets sterk mee neergezet.”

lees ook

“Het is belangrijk om dingen aan te reiken waar het hele team in gelooft.” – Sofie Goorden


Dit is een interview van de nieuwe ‘ICT-coördinator aan het woord’-reeks. Met deze rubriek willen wij ICT-coördinatoren hun verhaal laten doen. Op die manier kunnen ze van elkaar leren en eens gluren bij de buren. Wil jij graag zelf deelnemen of ken je iemand in je omgeving? Contacteer ons via info@schoolit.be voor een eerste kennismaking. Ben je benieuwd naar het eerste interview? Klik dan hier.