“Het is belangrijk om dingen aan te reiken waar het hele team in gelooft.” – Sofie Goorden

- Ilene Langen - 8 min

Dit is het eerste interview in de gloednieuwe ‘ICT-coördinator aan het woord’-reeks. Met deze reeks willen wij ICT-coördinatoren hun verhaal laten doen. Op die manier kunnen ze van elkaar leren en gluren bij de buren om ideeën op te doen. Hoe verloopt de digitalisering in scholen op dit moment? Sofie Goorden uit de Sint-Ludgardis Openluchtschool te Schilde geeft ons het antwoord.

Sofie Goorden, pedagogisch ICT-coördinator in de katholieke basisschool Sint-Ludgardis te Schilde, krijgt als eerste het podium in onze nieuwe ‘ICT-coördinator aan het woord’-reeks. Gezien ze 18 jaar voor de klas heeft gestaan, heeft ze bakken ervaring in het onderwijs.

Een school met mogelijkheden

“Vier jaar geleden vroeg de directeur mij om pedagogisch ICT-coördinator te worden”, zegt Goorden. Als leerkracht was ze namelijk altijd snel mee met vernieuwingen op IT-gebied en integreerde ze die ook waar mogelijk. De school bood – en biedt nog steeds – veel mogelijkheden aan om dat te doen. In 2012 was er in elke van de 18 klassen al een smartboard en computer ter beschikking.

In de kleuterklas kunnen leerlingen iPads gebruiken, in de lagere school zijn dat Chromebooks. De school heeft een verhuursysteem voorzien voor de toestellen. Voor de pandemie waren er 40 Chromebooks voor 18 klassen, nu 55 dankzij de middelen van de Digisprong. Daarbovenop zijn er drie toestellen per klas aanwezig. De rest wordt centraal beheerd en opgeladen.

Google Classroom

“We hebben wel vruchten geplukt van ons systeem na de lockdown, gezien er voor alle leerlingen al een e-mailadres was aangemaakt”, zegt Goorden. “Zo zijn we ook meteen kunnen overschakelen naar Google Classroom.” Dat het hele leerkrachtenteam én de leerlingen mee waren van in het begin, was een groot plusplunt.

We hebben wel vruchten geplukt van ons systeem na de lockdown.

Sofie Goorden, pedagogisch ICT-coördinator

Ook hybride onderwijs verloopt goed in Sint-Ludgardis. Wanneer leerlingen ziek of thuis zijn, wordt er in Google Classroom en met Google Meet gewerkt. ’s Ochtends voorziet de leerkracht de planning van de dag zodat thuisblijvers meteen op de hoogte zijn van de online lesmomenten. Ook verbetersleutels van oefeningen worden in Google Classroom gepost. “Dat is heel intensief, maar het werkt wel”, zegt Goorden.

Van klas naar coördinator

Goorden is als het ware in de functie gerold. “Ik heb de sprong in het diepe gewaagd, want er is een verschil tussen ‘mee’ zijn en ineens ook echt die positie innemen”, geeft ze aan. “Op dat moment waren er ook nog geen Chromebooks in gebruik.” De overgang vond ze zelf best moeilijk, gezien alles van nul uitgewerkt moest worden en ze plots niet meer in een team zat.

Dankzij de nodige bijscholingen en opzoekwerk op Google, kon ze moeilijkheden het hoofd bieden. “Nu zijn de verschillende Facebookgroepen een interessant platform geworden om vragen te stellen”, voegt Goorden toe. Bovendien is het door de pandemie eenvoudiger geworden om bijscholingen te volgen. “Tijdens de lockdown moest ik 7 dagen op 7 werken, dat was superintensief, maar door de online mogelijkheden was het veel gemakkelijker.”

Appy hour

De functie van pedagogisch ICT-coördinator combineert Goorden met een zorgfunctie en als kangoeroeleerkracht voor sterke leerlingen. Op school biedt ze ook eerstelijnszorg aan op technisch vlak aan, samen met een collega. Daarnaast geeft ze bijscholingen in de leerkrachtengroep, die één- of tweewekelijks plaatsvinden.

Op dit moment moeten we continu schakelen tussen de noden die er zijn.

Sofie Goorden, pedagogisch ICT-coördinator

De bijscholingen gaan door als ‘ICT-café’ maar ook als ‘appy hour’. Leerkrachten kunnen tijdens dat uurtje langskomen om losse problemen op te lossen. “Op dit moment moeten we namelijk continu schakelen tussen de noden die er zijn”, voegt Goorden toe.  

Pedagogische ICT

Verder laat ze nog weten dat er maandelijks minstens één lesuur pedagogische ICT voorzien wordt vanaf de tweede kleuterklas. “We kijken vanuit het leerplan naar wat we moeten aanbieden. De ICT-coördinator reikt een bepaalde ICT-vaardigheid aan en daarna kan deze toegepast worden in andere vakken. Het is namelijk belangrijk om dingen aan te reiken waar het hele leerkrachtenteam in gelooft”, zegt Goorden.

Alsof dat nog niet genoeg is, beheert ze ook het verhuursysteem van de toestellen. Leerlingen kunnen namelijk een laptop mee naar huis krijgen wanneer ze thuis niet over een toestel beschikken. De middelen van de Digisprong worden vooral schoolintern ingezet.

ICT-team

Tot op de dag van vandaag is het opstarten van een volwaardig ICT-team nog niet gelukt. “Leerkrachten moeten nog kunnen blijven ademen”, zegt Goorden. Gelukkig ziet de directie wel echt de nood van digitale middelen en zijn de smartboards al overal vervangen door interactieve schoolborden.

Meer uren zouden interessant zijn, maar wij mogen echt niet klagen.

Sofie Goorden, pedagogisch ICT-coördinator

“Omdat je die kansen krijgt, zorgt dat ook voor ademruimte. Voordien was het blussen van brandjes in verband met de smartboards een grote taak, nu is dat al verdwenen. Meer uren zouden altijd interessant zijn, maar wij mogen echt niet klagen.”

ICT-beleid en professionalisering

“Het ICT-beleidsplan – wat reeds gemaakt werd door mijn voorganger – noem ik een werkdocument. Wij houden altijd vinger aan de pols. Zeker in deze tijden is dat heel belangrijk”, vertelt ze wanneer we vragen naar het beleid.

Ook op het vlak van professionalisering is er veel vooruitgang geboekt in Schilde. Leerkrachten kunnen natuurlijk niet alle mogelijkheden het hoofd bieden, maar dankzij het ICT-café kunnen ze toch op korte tijd bijleren.

Het Digisprongplan

Goorden laat weten wel enkele vraagtekens te hebben geplaatst bij de Digisprong. “Plots was het er zo snel en vroeg ik me af of het wel goed was uitgewerkt”, zegt ze. “Bij ons konden de middelen wel direct goed ingezet worden, maar ik kan me voorstellen dat andere scholen nog niet zo ver stonden.” Ze is dus ook heel blij met middelen, maar er is wel voldoende ondersteuning nodig voor scholen. “Je moet gewoon als team beslissingen kunnen maken voor zo’n groot budget.”


Dit is het eerste interview in de nieuwe ‘ICT-coördinator aan het woord’-reeks. Met deze rubriek willen wij ICT-coördinatoren hun verhaal laten doen. Op die manier kunnen ze van elkaar leren en gluren bij de buren. Wil jij graag zelf eens deelnemen in deze rubriek of ken je iemand in je omgeving? Contacteer ons via info@schoolit.be voor een eerste kennismaking.