Van afstandsonderwijs naar hybride onderwijs

- Jeroen Langendam

Afbeelding: Cover rapport Microsoft/DPL

Nu de coronamaatregelen wat soepeler worden ontstaat weer ruimte. Ruimte om na te denken over het onderwijs van de toekomst. Om te beginnen over het hybride leren dat volgend schooljaar toonaangevend zal zijn. Een nieuw paper onderzoekt de verschillende mogelijkheden.

De overgang van klassikaal onderwijs naar afstandsleren moest onder grote druk plaatsvinden. Inmiddels worden de maatregelen tegen corona langzaam versoepeld. Ook in het onderwijs geeft dat ruimte. Experts verwachten niet dat we volgend schooljaar terugkeren naar klassikaal onderwijs. In plaats daarvan komt hybride onderwijs (deels online, deels in de klas).

Maar hoe moet je hybride onderwijs vormgeven? Eén voordeel hebben we: bij deze transitie is tijdsdruk veel minder een probleem. Er is dus tijd om na te denken.

Hybride leren en het opnieuw vormgeven van onderwijs

Microsoft heeft samen met New Pedagogies for Deep Learning een whitepaper gepubliceerd. Dit paper, getiteld “Reimagining eduction: from remote to hybrid learning” vertaalt wat we tijdens de lockdown hebben geleerd naar een onderwijsmodel voor de toekomst. Ze beschouwen de veranderingen als een drie-fases-ontwikkeling: disruptie, transitie en herontwerp.

In eerste instantie gaat het dan over het hybride onderwijs van volgend jaar, maar ze kijken ook naar het onderwijs op langere termijn. Weinig verrassend komt Microsoft tot de conclusie dat “technologie prominent zal zijn ten dienste van de twee pijlers der menslijkheid: welzijn en leren”.

Het rapport gaat echter verder dan veel whitepapers waarin bedrijven alleen hun eigen waren aanprijzen. Het rapport: “We geloven dat de plotselinge wereldwijde verschuiving naar afstandsleren, hoewel ongelofelijk moeilijk, schoolleiders en onderwijzers ertoe gebracht heeft om diep te reflecteren op de vraag wat hun studenten het beste verder helpt en welke innovaties opgepakt moeten worden”.

De auteurs stellen dat creativiteit en hard werken nodig zijn om de veranderingen door te voeren die nodig zijn, terwijl ondertussen het hybride leren van nu gewoon doorloopt. “In het nastreven van dit soort verandering, streven we een betere toekomst na voor de hele mensheid”.

Het rapport is hier te downloaden.