Vlaamse onderzoekers inspireren internationale collega’s met raamwerk voor XR-implementatie

- David Van Waeyenberghe

Beeld: Shutterstock

Een wetenschappelijke paper van zeven Vlaamse onderzoekers is gepubliceerd in het gerenommeerde TechTrends Journal. Het gaat om de leidraad voor een vlotte implementatie van XR-toepassingen. Sinds enkele maanden zet de Vlaamse regering stevig in op het gebruik van augmented, virtual en mixed reality (XR) in het technisch en beroepsonderwijs in Vlaanderen.

Het raamwerk bestaat uit vijf onderling verbonden pijlers: hardware, software, professionele ontwikkeling van leraren, praktijkgericht onderzoek en coördinatie. Dit kader heeft zowel theoretische als praktische implicaties, omdat het zowel onderzoekers als beleidsmakers kan begeleiden bij het gebruik van XR-technologieën in het onderwijs, aangepast aan de specifieke educatieve en nationale context.

Modernisering van het onderwijs

Volgens de auteurs (Carl Boel, Kim Dekeyser, Marijke Lemal, Tijs Rotsaert, Martin Valcke, Tammy Schellens en Dieter Struyf) biedt het werk perspectieven voor praktijklessen, zoals virtuele kennismaking met de nieuwste assemblagetechnieken of levensechte brandoefeningen. Het kader is een belangrijke stap voorwaarts in de modernisering van het Vlaamse onderwijs. Het moet studenten helpen om beter voorbereid te zijn op de arbeidsmarkt van de toekomst.

In die markt zullen XR-technologieën een steeds belangrijkere rol spelen. Daarnaast zal het ook leraren helpen om hun vaardigheden en kennis op het gebied van XR-technologieën te verbeteren, waardoor ze beter in staat zijn om studenten te begeleiden bij het gebruik van deze technologieën. Ook voor de ontwikkeling van XR-technologie zelf zal er een positief gevolg zijn, omdat er meer aandacht zal komen voor nieuwe toepassingen, mogelijkheden en dus innovatie.

lees ook

Onderzoekers schrijven paper over acceptatie van mobiele immersieve VR in het secundair onderwijs

Inspiratiebron voor collega’s

“Vlaanderen loopt voorop in onderzoek en implementatie van XR in onderwijs. Dat is een mooie start van het Belgische EU-voorzitterschap”, aldus één van de auteurs Carl Boel. “De paper is de academische neerslag van wat we in het (Vlaamse) veld aan het doen zijn. Wereldwijd is dit uniek en dit heeft mogelijks een gigantische impact. Het toont alleszins aan dat we in Vlaanderen best trots mogen zijn op onze ontwikkelingen en innovatie.”

De integrale, Engelstalige, paper is hier te downloaden.