ICT-praktijkdag: Rol van leerkracht essentieel in AI-verhaal

- David Van Waeyenberghe

Artificiële intelligentie (AI) liep als een rode draad doorheen de ICT-praktijkdag. De 37ste editie van de hoogmis voor ICT-coördinatoren, in de gebouwen van UCLL in Leuven, zette de nieuwe technologie in de kijker tijdens verschillende workshops. Van bij de aftrap, tijdens twee gesmaakte keynotes, stond het thema centraal.

Organisator Hans Defour (Impact Connecting) strikte niemand minder dan Thierry Geerts om de ICT-praktijkdag te openen. Geerts is bezig aan zijn laatste maanden als Country Manager van Google in België en Luxemburg. Als auteur van twee boeken over digitalisering bracht hij zijn unieke kijk op de vernieuwende technologie. En Geerts had meteen een duidelijke boodschap voor alle aanwezige leerkrachten en ICT-coördinatoren. “Pas als we samen de technologie omarmen, zullen we die ten volle kunnen inzetten.”

Allemaal super(wo)man

Thierry Geerts kreeg tien minuten van de organisatie en valt dus meteen met de deur in huis. “Na het internet en nadien het mobiel internet, zit de technologie nu in een derde golf: die van AI. Artificiële intelligentie is zowel overroepen als onderschat. Door al die kennis in de smartphone is iedereen plots super(wo)man”, meent Geerts. Volgens de Google Country Manager maakt AI het leven eenvoudiger én zal het bijdragen bij het oplossen van grote maatschappelijke problemen. “Daarom lossen we bij Google het grote probleem van chihuahua’s en cookies op.”

Thierry Geerts (Google) legt uit hoe het onderscheiden van cookies en chihuahua’s helpt bij het oplossen van grotere maatschappelijke problemen

De technologie om foutenmarges bij foto’s of beelden te verkleinen, kan worden ingezet voor grotere maatschappelijke problemen.  “Onderzoek naar borstkanker bijvoorbeeld. 1 op 3 diagnoses is fout momenteel. Dankzij AI is de foutenmarge verkleind van 34 naar 2 procent. Ook voor duurzaamheid zal AI essentieel zijn om tot oplossingen te komen. Daarom is de rol van de leerkracht zo belangrijk. Het is aan hen om leerlingen bij te staan in het leren omgaan en juist inzetten (ethisch, technisch, menselijk) van de technologie.”

Schrijfcoach

Na Google kreeg ook Microsoft een forum tijdens de keynotes. Chief Technology Officer Myriam Broeders was aangekondigd, maar zij is gepromoveerd naar het hoofdbureau in Redmond. Haar invaller, Kris Vande Moortel, is al jaren actief bij Microsoft en heeft een stevige connectie met het (Vlaamse) onderwijsveld. Ook hij ziet een belangrijke rol weggelegd voor AI. “De technologie is nu al volop aanwezig. Het is de manier waarop die wordt ingezet die zal bepalen hoe succesvol het zal zijn.”

Kris Vande Moortel (Microsoft) vindt dat AI actief leren kan versterken

Volgens Vande Moortel mag iedereen hoge verwachtingen hebben voor het onderwijs. “Dat moet, zolang elke leerling een ladder krijgt om die verwachtingen te halen. En daar kan AI bij helpen. Zomaar AI inbouwen in technologie is niet ok. Artificiële intelligentie mag het proces niet overnemen. De leerkracht moet aan het roer staan terwijl de leerling zelf nog initiatief mag en moet nemen. De fundamentele vaardigheden zoals lezen en schrijven moeten dan ook blijven.”

lees ook

Microsoft lanceert AI-gedreven leescoach

Kris lichtte een tip van de sluier op van hoe AI die fundamentele vaardigheden kan versterken. Binnen Microsoft kennen de leerversnellers veel succes. Zo is er de leescoach en tijdens zijn keynote liet Vande Moortel verstaan dat Microsoft binnenkort met een schrijfcoach op de proppen zal komen. “Ook die tool, die tegen het nieuwe schooljaar wellicht zal zijn uitgerold, moet actief leveren activeren en stimuleren.”

Schoolit is de hele dag aanwezig tijdens de ICT-praktijkdag. De komende dagen mag je nog meer interessant nieuws verwachten over vernieuwende toepassingen en ontmoetingen tijdens de ICT-beurs.