”We hebben als school een digitale inhaalbeweging ingezet” – Sara Van Den Abbeele

- David Van Waeyenberghe

Het nieuwe schooljaar is goed en wel begonnen, en dus trappen we deze rubriek weer op gang. Tijdens jullie welverdiende zomerreces spraken we met een jongedame die stond te trappelen van ongeduld. Sara Van Den Abbeele ruilde de klas in voor de functie van ICT-coördinator in de Vrije Basisschool in Laarne. ‘Avontuur’ is het codewoord bij Sara, zowel op school als privé. En die avonturen deelt ze graag op social media, en nu bij Schoolit.

Sara Van Den Abbeele begon op 1 september aan een nieuw hoofdstuk in haar nog jonge carrière. Dat had misschien wel al een paar weken eerder mogen zijn. “Goh ja, ik ga de kinderen geen vakantie afpakken, maar voor mij hoeft de vakantie niet langer dan zes weken te duren. Anderzijds, bij de start van het schooljaar heb ik ook het gevoel dat de vakantie is voorbij gevlogen”, aldus Sara. “Dit jaar was de kriebel toch iets groter dan anders.”

Twaalf jaar juf Sara

Meteen na haar studies mocht Sara het etiket ‘juf’ opplakken. “Ik startte in het tweede leerjaar en daar ben ik gebleven tot ICT op mijn pad kwam. Eigenlijk ben ik er beetje bij beetje ingerold. Twee jaar geleden deed ik één dag per week ICT. Vorig schooljaar was dat op woensdag- en donderdagvoormiddag. Voor mij werd het steeds moeilijker om mijn klas elke keer een stukje te lossen. Toen de school ICT-uren bij kreeg, heb ik eerst getwijfeld om die reden.”

Toch kroop het ICT-beestje onder de huid bij juf Sara. “Uiteindelijk is de keuze gevallen op ICT en sta ik twee dagen in klassen waar leerkrachten 4/5de werken. Op die manier valt een deel verantwoordelijkheid, zoals oudercontacten en rapporten, weg. Dat is sowieso een zorg minder, al sta ik nog altijd met veel goesting voor de klas. De vraag zal zijn of ik het na een bepaalde tijd niet zal missen om continu voor de eigen klas te staan. Voorlopig is dat niet het geval en gaat alles prima.”

Net voor de start van het schooljaar kreeg juf Sara er nog een uitdaging bij: de plusklas. “In die klas voor hoogbegaafde kinderen heb ik enkele uren zorg. Dit is voor mij echt wel een nieuwe uitdaging. Na twaalf jaar lesgeven in het tweede leerjaar, geef ik nu les aan de bovenbouw en zorg. Maar ik bekijk het zeer positief. Het is trouwens ook de bedoeling om binnen de plusklas leuke ICT-projectjes te lanceren en uit te testen.”

Groeiend hart voor ICT

Sara is niet de eerste leerkracht die de switch naar ICT maakt, integendeel. Toch was het geen liefde op het eerste gezicht. “Nee, in het begin deed ik dat helemaal niet graag. Dat kwam vooral omdat ik constant brandjes moest blussen en mijn technische kennis zeer beperkt was (en nog altijd is, eigenlijk). Dat is gelukkig veel verbeterd. Als school hebben we een mooie inhaalbeweging gemaakt. Door Digisprong is ons materiaal ook moderner en zijn er minder problemen.”

De eerste rush, aanloop naar en start van het nieuwe schooljaar, heeft Sara achter de kiezen. “Het is best druk geweest, ja. We mengen elk jaar alle klassen en kunnen de leerlingen dus niet gewoon een jaartje opschuiven. Naast het verplaatsen van die leerlingen in Bingel en Scoodle moesten er ook verschillende sprintcomputers worden aangemaakt. Dat betekende onder andere het koppelen van de OneDrive van leerlingen aan die van leerkrachten, inclusietools instellen (cursor in een kleurtje, dubbeltik snelheid aanpassen,…) en tot slot leerlingen en leerkrachten opleiden om met Sprint te kunnen werken.”

We hebben onze sharepointomgeving verplaatst naar Teams. De collega’s ervaren nu een grotere rust en onderscheid tussen werk en privé.

Sara Van Den Abbeele – ICT-coördinator VBS Sint-Macharius

Tijdens de zomervakantie werkte Sara Van Den Abbeele aan de sharepointomgeving van de school. “Alles is verplaatst naar Teams, wat de leerkrachten heel positief vinden. Ze ervaren een grote(re) rust en duidelijk onderscheid tussen werk en privé. We bekijken nu welke informatie in welke kanalen moet komen, welke info we in chatgroepen plaatsen en welke gegevens we via e-mail zullen verspreiden. Alle interne informatie zal binnen Teams verlopen. E-mail is louter voor externe communicatie.”

Focusgroep

‘Verdraaid leuk leren’, dat is de slogan waarmee de VBS Sint-Macharius in Laarne onmiddellijk uitpakt op de website. De school telt ongeveer 400 leerlingen. “We zijn geen megagrote school maar hebben wel van elk jaar twee klassen. Er komt dus best veel bij kijken, zeker ook wat technologie en ICT betreft. Op het moment van het interview zat het voltallige ICT-team voor ons. Met enige zin voor overdrijving kunnen we stellen dat Sara in haar eentje de winkel draaiend houdt. Al zit er verandering aan te komen.

“We richten een focusgroep op rond ICT. In die groep zit de directie, enkele leerkrachten uit lager en kleuter en ik. De voorbije jaren hebben we veel vooruitgang gemaakt en dat zullen we dit schooljaar beleidsmatig vastleggen. Binnen de scholengemeenschap is er ook een ICT-werkgroep die minstens vier keer per jaar samenkomt. Alle uren van de ICT-coördinatoren liggen op dezelfde dagen, zodat we gemakkelijker kunnen extra vergaderingen kunnen organiseren. Zo spreken we binnenkort met enkele collega’s af om Canva kritisch onder de loep te nemen en bekijken we hoe we dit het gemakkelijkste en zinvol kunnen inzetten.

Sara ging met de ICT-collega’s van de scholengroep naar de Bett-beurs vorig schooljaar

Voor mij is het heel belangrijk dat ik er niet alleen voor sta. Tijdens het eerste overleg hebben we onze plannen overlopen. Zo zullen we een tweedaagse organiseren waarbij we verschillende sprekers uitnodigen, maar we zullen ook heel concrete dingen uitwerken. We hebben bijvoorbeeld van de ZILL-doelen concrete ‘ik-zinnen’ gemaakt. Per ‘ik-zin’ verzamelen we concrete lesmaterialen die we nadien in een specifiek sjabloon gieten en in een databank vol lesideetjes stoppen.”

ICT-bootcamp

VBS Sint-Macharius krijgt dit jaar een ICT-boost. Niet alleen door de ultra-gedreven ICT-coördinator. De school is geselecteerd voor de ICT-bootcamps die het Kenniscentrum Digisprong in het leven heeft geroepen. “We hebben onze eerste kick-off achter de rug. Die werd vrij enthousiast onthaald door de leerkrachten. Of beter, de negatieve reacties kwamen niet tot bij mij”, giert Sara het uit. “Ik begrijp wel dat niet iedereen dolenthousiast is, maar samen komen we er wel uit.”

De komende weken mag het schoolteam zich aan enkele digitale modules verwachten. Daarna vinden er workshops plaats op school, onder leiding van Fourcast. Het innovatietraject ‘Digitaal groeien’ wil de digitale transformatie in basisscholen in een hogere versnelling brengen, en net dat is wat de school van onze gesprekspartner graag wil. “Het traject zal ons allemaal helpen om een duurzame visie te ontwikkelen zodat het ICT-gebeuren voor iedereen binnen de school kan helpen bij het lesgeven en vooral de ontwikkeling van de leerlingen.”

Sara de Bootcampbegeleidster

De deelnemers aan de ICT-bootcamps moeten tijdens de e-module vijf online lessen volgen. “Het eerste deel hebben we samen gemaakt. De andere vier delen mogen de leerkrachten zelfstandig volgen, of kunnen ze onder begeleiding doen tijdens ICT-cafés. Elk café zal plaatsvinden tijdens de middagpauze. Het is mijn taak om die momenten te plannen en daarvoor hou ik rekening met collega’s die deeltijds werken. Iedereen moet de kans krijgen om onder begeleiding de opleiding te volgen. Die cafés zijn trouwens het moment om dingen, zonder enige druk, uit te werken samen met de leerkrachten.”

We hebben net onze kick-off van het ICT-bootcamp achter de rug. De reacties van de leerkrachten waren positief.

Sara Van Den Abbeele – ICT-coördinator VBS Sint-Macharius

Voor de start van de bootcamps gaf Fourcast, dat de lessenreeks geeft, aan dat er best veel inspanningen worden verwacht van de scholen. Dat blijkt ook zo bij Sint-Macharius. “De leerkrachten moeten een leervraag opstellen. Aan de hand daarvan worden niveaugroepen gemaakt. Het doel is dat de leerkrachten in december hun leervraag kunnen beantwoorden of volmaken. Ik kijk er enorm naar uit, en hoop dat we met het traject veel kunnen bereiken.”

Ideetjes, ideetjes

Het enthousiasme waarmee Sara ons meeneemt zal ongetwijfeld collega’s en leerlingen in beweging brengen. “Er zitten nog veel projectjes in mijn achterhoofd. Teams wil ik graag volledig integreren met de leerlingen. Ook programmeren met Microbits of werken met Minecraft zou fijn zijn. Maar het belangrijkste is dat heel het team achter onze plannen staat. Ik ben er niet de persoon naar om mijn wil op te dringen. Liever geef ik enkele voorzetten, waar we dan samen één of twee punten uit kiezen.”

Leerwinst en nu zijn twee begrippen waar Sara graag rekening mee houdt. Niet alles hoeft per se digitaal. “We zoeken bijvoorbeeld een systeem om onze maaltijden en drankjes digitaal te registreren. Alles wat ik vind, heeft geen tijdswinst ten opzichte van wat we nu op papier doen. Nu turven we letterlijk nog, maar dat gaat nog altijd sneller dan iets in een werkblad gooien. Als iemand een echt goed systeem heeft, dan mag die mij altijd contacteren (lacht).”

Sara de controlefreak

Tijdens ons gesprek kwam nog een interessante eigenschap van Sara naar voor. De onderwerpen die we vooraf per mail hadden uitgewisseld, bereidde ze tot in de puntjes voor. “Ik ben nogal een controlefreak. Toen ik voor de klas stond hield ik alles bij in lijstjes, documenten om goed het overzicht te kunnen bewaren. Het nadeel ervan is dat ik niet altijd even gemakkelijk zaken uit handen kan geven.”

Er borrelen constant ideetjes op, maar alleen wanneer het hele team erachter staat, kunnen we iets verwezenlijken.

Sara Van Den Abbeele – ICT-coördinator VBS Sint-Macharius

“Ik voorzie veel momenten om iets rond ICT te doen, zoals tijdens de ICT-cafés. Leerkrachten mogen alles vragen. Of ik geef zelf thema’s op, zoals werken met Excel. Die momentjes voorzie ik meerdere keren zodat iedereen de mogelijkheid heeft om iets op te steken. De leerkrachten zijn uiteraard vrij om een deel van hun tijd daarom te spenderen, of niet. Maar wanneer ze er later met een vraag over komen en ze zijn niet naar het café geweest, daar heb ik het dan toch moeilijk mee. Een werkpuntje, laat het ons zo zeggen.”

Sara en haar juffenavonturen

Je zou haast denken dat Sara een workaholic is, maar gelukkig valt dat blijkbaar nog mee. Ze heeft een echte schoolpassie, die ze  graag deelt via een prachtig Instagramaccount. Een snelle blik op haar posts toont meteen die creatieve kant van Sara. Ja hoor, ook bij haar is de Barbie-hype langs geweest. Regelmatig krijgt haar account een nieuwe reel, allemaal om ter positiefst. “Het is iets wat ik ontzettend graag doe en mij ontspant. De leuke commentaren neem ik er graag bij, natuurlijk.”

Op haar account zet Sara niet alleen leuke foto’s, van pakweg de Bett-beurs in Londen. Collega’s, en al wie het wil lezen, krijgen er ook praktische tips. “Het is een mix van alles. Af en toe zet ik er een ludiek filmpje op, zoals bij de start van het nieuwe schooljaar. En het fijne is, ik kan er regelmatig mijn collega’s bij betrekken. Voor mij is het enerzijds een uitlaatklep en kan ik er als het ware stoom mee aflaten. Anderzijds vind ik het leuk om, op een ludieke manier, wat kennis door te geven of collega’s te inspireren.”

Sara en haar wijnavonturen

Een andere passie die Sara met veel overgave beleeft, is wijn. Ja, ook hiervan heeft ze een Instagramaccount. De godendrank kent geen geheimen voor de Oost-Vlaamse. “Ik heb een wijnopleiding gevolgd en mag mezelf Sommelier-Conseil noemen. Die passie zorgt natuurlijk voor de nodige afleiding van het werk. Sinds kort volg ik een opleiding tot kaasmeester. Tijdens de vakantie leerde ik veel bij en maakte ik al mijn eerste kazen thuis. Heel boeiend allemaal, en lekker.”

Voor Sara zijn de (uit de hand gelopen) hobby’s een noodzaak. “Anders zou ik wellicht constant voor de laptop zitten en bezig zijn met schoolzaken. Ik plan ook mijn loopsessies in, zodat ik zeker zou doen, in plaats van werken voor school. Door opleidingen te volgen en me te engageren, verplicht ik me om de boekentas in de hoek te zetten. Ik eet en drink graag, en van het één kwam het ander eigenlijk. Het is leuk om dingen met elkaar te vergelijken.”

“Eerst volgde ik ‘luchtige’ avondschool. Dat waren tweewekelijkse sessies, zonder examens. Eens ik de smaak echt te pakken had, wou ik een diploma halen. De studies waren met eindexamens aan de wijnuniversiteit in Frankrijk. Het buitenlandse avontuur was apart, maar wel ontzettend leuk om te doen. En ja, de tips die ik zelf leer of de nieuwe wijnen die ik ontdek, deel ik heel graag via mijn Instagramaccount.”

Sara en haar kaasavonturen

Sinds vorig jaar volgt Sara een opleiding tot kaasmeester. Want ja, kaas en wijn, die twee gaan hand in hand. “Dat vind ik ook wel. Een goeie kaas bij een lekker wijntje, dat smaakt altijd. Vorig jaar begon ik aan de opleiding die twee jaar duurt. Het is net zo fascinerend als bij wijn. Ik vergelijk graag kazen met elkaar en probeer die aan de juiste wijnen te koppelen. Ik wil er zeker ook iets mee doen, maar dat moet ik nog uitwerken.”

Ik probeer collega’s op een ludieke manier te inspireren.

Sara Van Den Abbeele – ICT-coördinator VBS Sint-Macharius

Zelfs tijdens haar hobby’s denkt Sara soms na over het werk. En komen er zelfs nieuwe ideetjes naar boven. “Ik doe dat niet bewust. Tijdens het lopen zet ik altijd een podcast op. Door dingen van je af te zetten, creëer je als het ware ruimte voor nieuwe topics. Dan kan er iets in mijn hoofd opduiken, waar ik van denk ‘hey, daar ga ik iets mee doen’. Zelfs wanneer ik ’s avonds op het gemak naar tv kijk, kan het zijn dat er iets opborrelt.”

Bedankt Sara om ons mee te nemen bij de start van een nieuwe carrièrewending. Alle succes bij de digitale groei van jouw school(team). We kijken er naar uit om tijdens één van de volgende gelegenheden meer te weten te komen over jouw werk en passies naast de schoolpoort. Neem er een lekkere (zelfgemaakte) kaas bij, een wijntje ook en schol!


Dit is een interview binnen de ‘ICT-coördinator aan het woord’-reeks. Met deze rubriek willen wij ICT-coördinatoren hun verhaal laten doen. Op die manier kunnen ze van elkaar leren en eens gluren bij de buren. Wil jij graag zelf deelnemen of ken je iemand in je omgeving? Contacteer ons via info@schoolit.be voor een eerste kennismaking.