“Mijn werk als ICT-coördinator neemt elk jaar toe, waardoor ik noodgedwongen jaar na jaar efficiënter moet zijn.” – Bert Martens

- Cédric Van Loon

Voor het nieuwe schooljaar bijt Bert Martens de spits af van deze rubriek. Hij is voltijds ICT-coördinator bij Spijker in Hoogstraten en geeft ons een blik achter de schermen.

Bert Martens bij Spijker in Hoogstraten: wie dat online opzoekt, komt al snel bij zijn indrukwekkende Iron Man triatlon-exploten uit. De ex-leerkracht LO heeft zijn sportschoenen sinds een paar jaar ingeruild voor een functie als voltijds ICT-coördinator bij basisschool Spijker en ASO Spijker. Beide scholen maken deel uit van het fonkelnieuwe Mirho, de fusie van 3 Hoogstraatse schoolbesturen.

Mirho bestaat uit vier basisscholen (Klein Seminarie, Klimtoren, Scharrel en Spijker), vier secundaire scholen (ASO Spijker, Klein Seminarie, VITO en VTI Spijker), twee internaten (Klein Seminarie en Spijker) en twee kinderdagverblijven (Spijker en De Gelmeltjes). 

“Pas op, het Mirho-verhaal is nog heel nieuw hoor”, verduidelijkt Bert. “De officiële fusie gaat pas van start op 29 september, dus voor het schooljaar dat net is begonnen was het op ICT-vlak nog ieder voor zich. Zodra de opstart achter de rug is, worden de verdere stappen gezet richting een gemeenschappelijke ICT-dienst waar de scholen dan terecht kunnen bij een team van ICT’ers, waaronder Bert.  Hoe die centrale ICT-dienst er precies uit gaat zien, is vandaag nog niet tot in detail vastgelegd, maar de grote krijtlijnen zijn vorig schooljaar al zorgvuldig uitgezet.”

Glasvezelverbinding tussen basisschool en secundaire scholen

Bert is vorig schooljaar gestopt met zijn lesopdracht in de basisschool. Sindsdien is hij fulltime aan de slag als ICT-coördinator en verdeelt hij zijn uren tussen de basisschool en het secundair.

Hoe kan hij dan eind augustus, net voor het nieuwe schooljaar begint, toch tijd hebben voor een interview met Schoolit? “Ik heb in ASO Spijker nog een ervaren collega ICT die heel wat werk voor zijn rekening neemt. Ik start al met mijn voorbereiding op 1 juli, waardoor ik nu iets comfortabeler kan werken. Alle werken op de klasvloer zelf en het herinstalleren van de ingeleverde laptops van de schoolverlaters doe ik nog in juli. Ik heb nog altijd wel een grote vakantie hoor, maar die is net iets minder groot als bij de meeste collega’s. Mijn werk als ICT-coördinator neemt elk jaar toe, waardoor ik jaar na jaar gedwongen wordt om efficiënter te werken.” 

Ik start al met mijn voorbereiding op 1 juli, waardoor ik nu iets comfortabeler kan werken.

Bert Martens, ICT-coördinator bij basisschool Spijker en ASO Spijker

Zo heeft hij enkele jaren geleden in plaats van de server in de basisschool te vervangen een glasvezel kabel gelegd naar de aanliggende secundaire school.

“Door het kleine netwerk van onze basisschool te koppelen aan het grote netwerk van onze secundaire scholen hebben we de druk van de ketel kunnen halen voor onze basisschool. Van de ene op de andere dag moest ik me niet meer bezighouden met het volledige serverbeheer en de firewall. Als ICT-coördinator in een doorsnee basisschool heb je daar simpelweg veel te weinig uren en middelen voor dus moet je wel drastisch optimaliseren en steeds op zoek gaan naar opportuniteiten.  Wanneer je als basisschool je netwerkkabel mag inpluggen op de bestaande infrastructuur van een grote secundaire school maakt dat een wereld van verschil op het vlak van middelen en uren.”

“Ik moet er wel bij vermelden dat dit destijds enkel mogelijk was door de  goodwill van onze grotere secundaire scholen en in het bijzonder hun geëngageerde ICT’ers. De basisschool plukt daar tot op de dag van vandaag nog steeds de vruchten van.”

10 jaar binnen de Google-omgeving

Bert is nu 20 jaar aan de slag als ICT-coördinator. Daarvan werkt hij al 10 jaar binnen de Google-omgeving. Opvallend: Chromebooks werden pas 2 jaar geleden omarmd. Al die tijd maakte basisschool Spijker uitsluitend gebruik van Windows-toestellen. 

“Alle tools die we vandaag gebruiken, zijn online. We installeren niets meer, alles draait binnen Chrome met oftewel een browserextensie of via een webpagina. Er is geen vraag meer naar lokale installaties. Gebeurt dat toch, dan zoeken en vinden we steeds een online-alternatief”

Pro Google, maar daarom niet tegen Windows

De overstap naar Chromebooks in het basisonderwijs is volgens hem een logische keuze nu tegenwoordig alles online kan. “In onze basisschool werden de Windows-computers de laatste jaren enkel gebruikt om een webbrowser te openen en vervolgens 100% online te werken. De software die de voorbije jaren op de lokale servers draaide, wordt al lang niet meer ondersteund door de uitgeverijen en is vervangen door een webversie.”

“Sinds we een volledige Chromebook-omgeving hebben in de lagere school, worden we trouwens veel minder met hardware- en softwareproblemen geconfronteerd. Chromebooks zijn voor de gebruikers minder complex dan Windows-toestellen. Onze leerlingen krijgen via het centrale beheer weloverwogen instellingen mee waardoor ze in een gecontroleerde ChromeOS-omgeving terecht komen die volledig is afgestemd op hun leeftijd en noden.”

Acer Chromebook 311
Bert koos voor de Acer Chromebook 311 in basisschool Spijker.

“Ik vind het persoonlijk wel opmerkelijk dat veel basis- en secundaire scholen vrij snel kiezen voor Windows-laptops terwijl veel van hun leerlingen geen nood hebben aan lokaal geïnstalleerde software om hun onderwijsdoelstellingen te halen.”

“Pas op, ik ben pro Google en Chromebook, maar dus niet tegen Windows hè. Onze basisschool heeft gekozen voor Chromebooks, onze secundaire scholen voor Windows. Het belangrijkste is dat beide scholen tevreden zijn met hun beslissing. Ik vind het zelfs waardevol dat de leerlingen gedurende hun schoolcarrière leren werken met verschillende besturingssystemen. Ik heb in de praktijk al meermaals gemerkt dat veel leerlingen snel kunnen wisselen tussen systemen. Android op hun smartphone, MacOs op hun iPad, Chrome OS op hun chromebook in lagere school en uiteindelijk Windows in het secundair. Dat gaat voor de meeste leerlingen veel vlotter dan dat wij als volwassenen inschatten.”

COOL leerplatform binnen ChromeOS

Na de uitrol van de eerste Chromebooks in de basisschool volgde al snel de integratie van het COOL leerplatform van Cloudwise. 

“Ik vind het heel belangrijk dat we onze jonge kinderen uit het 1ste leerjaar aanleren om steeds aan en af te melden. Online-veiligheid moet als het ware een basisreflex worden en daar begin je dus best niet te laat mee. Daarom werkt elke leerling bij ons vanaf het eerste leerjaar uitsluitend via z’n eigen account. Via het COOL-platform kunnen zelfs onze jongste leerlingen eenvoudig aanmelden via de plaatjeslogin. Kinderen van 6 jaar die nog geen letter kunnen typen melden zich op die manier super snel aan op hun eigen account. Vanaf het 4de leerjaar stappen onze leerlingen over van de plaatjeslogin naar echte wachtwoorden die complexer worden naarmate ze ouder worden.  

“Daarbij komt dat een digitale opdracht geen ICT-les mag worden. Net zoals je een boek opent en direct start met de inhoud van de les, moet dat ook bij een laptop zo zijn. Dat was eerst een flinke uitdaging, maar met de plaatjeslogin van COOL hebben we dat kunnen oplossen.” 

Net zoals je een boek opent en direct start met de inhoud van de les, moet dat ook bij een laptop zo zijn.

Bert Martens, ICT-coördinator bij basisschool Spijker en ASO Spijker

De mogelijkheid voor leerkrachten om binnen COOL op een heel eenvoudige manier webfiltering aan te zetten, schermen te blokkeren en  url’s te pushen zorgt ervoor dat een veilige kindvriendelijke online-leeromgeving hand in hand kan gaan met een beheersbare klassituatie voor de leerkrachten. 

Digisprong kwam als geroepen

De Digisprong was een perfect getimed cadeau voor Bert en de basisschool van het Spijker. “We waren al gestart met de uitrol van de Chromebooks toen we onverwacht een serieuze som geld kregen toegeschoven via de Digisprong. Handig!”

Bert is blij dat de school al gestart was met de uitrol van de Chromebooks voor de Digisprong er kwam. Digisprong versnelde het hele project dat omwille van beperktere budgetten aanvankelijk op een langere termijn stond ingepland. “Ik had het geluk dat ons ICT-plan klaar lag toen het Digisprong-budget in onze schoot viel. Wie daar onder druk van de Digisprong nog aan moest beginnen zal waarschijnlijk niet zo blij geweest zijn.

Een goed persoonlijk leernetwerk is een belangrijke troef

Voor al zijn pedagogische en technische vragen kan Bert een beroep doen op zijn persoonlijke leernetwerk van ICT-coördinatoren en specialisten uit verschillende domeinen. “Vorig jaar heb ik bijvoorbeeld via de opleiding ‘Mediacoach’ mensen leren kennen die zich professioneel bezighouden met digitale inclusie in het onderwijs, mediagebruik bij jongeren, auteurs- en portretrecht …  Zo’n contactmomenten verruimen je blik op ICT in het onderwijs. Dat is ook nodig vind ik. We laten nog te veel kansen liggen om aan kwaliteitsvolle ICT-integratie te doen omdat we net iets te vaak blijven steken op de digitale versie van de klassieke invulboekjes. 

Sinds hij vorig schooljaar Google Trainer is geworden, heeft hij toegang gekregen tot een groep van Google Trainers die allemaal dagdagelijks bezig zijn met ICT-integratie in het onderwijs. “Zo’n netwerk mag je niet onderschatten. Het kost wat werk om dat op te bouwen, maar je hebt er later veel plezier aan. Je kan er zelf met je vragen terecht, maar andersom komen er ook vragen terug. Dat vind ik een heel fijne wisselwerking die veel voldoening geeft.”

Leerkrachten meekrijgen in het ICT-verhaal

Een breedgedragen en realistisch ICT-plan is nodig, maar je moet ook de leerkrachten mee krijgen in het verhaal. “Als onderdeel van  mijn opleiding tot Google Trainer heb ik zelf een intern nascholingstraject opgezet in onze school dat alle onderdelen van Google Workspace for Education behandelde. Leerkrachten konden hier vrijwillig aan deelnemen.

De tijd die ik in zo’n samenscholingstraject stop, win ik dubbel en dik terug voor het einde van het schooljaar.

Bert Martens, ICT-coördinator bij basisschool Spijker en ASO Spijker

Iedereen maakt zijn of haar eigen keuze. Ofwel pik je als leerkracht je kar aan en krijg je alle ondersteuning die je nodig hebt, ofwel doe je dat niet. Wie niet aanpikt, zal volgens mij blijven sukkelen tot het einde der tijden. De digitalisering van het onderwijs zal immers niet meer verdwijnen.”

“Je kan ook niet eeuwig blijven wachten om bepaalde zaken te digitaliseren. Gelukkig is de grote meerderheid van de leerkrachten vrijwillig aan dat interne nascholingstraject begonnen. Vier van hen hebben vandaag zelfs de Google Educator Level 1-certificering behaald. Dat is uitstekend nieuws voor de hele school, want zo ontstaat er binnen de leerkrachtengroep meer kennis. In plaats van alle vragen aan mij te stellen, wordt er meer in de leerkrachtenkamer opgelost.”

Hij benadrukt dat elke minuut die een leerkracht in zo’n samenscholingstraject heeft gestopt, voor het einde van het schooljaar dubbel en dik is teruggewonnen. “Vaak gaat het om simpele tips zoals het labelen van je e-mails, afspraken delen via je agenda, takenlijst aanmaken, bestanden delen of het gebruik van e-mailgroepen. Het zijn vaak van die kleine “quick wins” die voor de grootste succeservaring zorgen. Ik voel aan alles dat er steeds meer een positieve vibe hangt rond de digitalisering. We zijn er nog lang niet, maar we zijn wel goed op weg.”

In de praktijk

Benieuwd naar meer details rond de integratie van Chromebooks in basisschool Spijker? Bekijk onderstaande video waar Bert de volledige situatie toelicht.


Hebben we je aandacht met het lezen van dit artikel en wil je graag meer leren over Chromebooks en het COOL leerplatform van Cloudwise? Schrijf je dan in voor een boeiend webinar op 22 september 2022.


Dit is een interview binnen de ‘ICT-coördinator aan het woord’-reeks. Met deze rubriek willen wij ICT-coördinatoren hun verhaal laten doen. Op die manier kunnen ze van elkaar leren en eens gluren bij de buren. Wil jij graag zelf deelnemen of ken je iemand in je omgeving? Contacteer ons via info@schoolit.be voor een eerste kennismaking.