Google introduceert AI-tools voor leerlingen en leerkrachten

Google rolt Gemini uit voor tienerleerlingen om hen zelfverzekerd te laten leren, en voegt nieuwe AI-tools toe aan Chromebooks en Google Workspace for Education om het leren persoonlijker en boeiender te maken.

Google introduceert Gemini voor tienerleerlingen wereldwijd, met als doel hen te helpen zelfverzekerd te leren. Gemini zal beschikbaar zijn in meer dan 100 landen en is gratis voor leerlingen die voldoen aan de minimumleeftijdsvereisten. De AI-tool kan op schoolaccounts worden ingeschakeld door beheerders en wordt geleverd met extra gegevensbescherming om de privacy van leerlingen te waarborgen.

De nieuwe AI-tools zijn ontwikkeld in samenwerking met experts op het gebied van kinderveiligheid en leren. Google heeft ook jeugdadviespanelen ingeschakeld om ervoor te zorgen dat de technologie veilig wordt gebruikt. De tools worden standaard uitgeschakeld totdat beheerders ze activeren via de Admin-console, waarna de Gemini-webapp op Chromebooks kan worden geïnstalleerd.

Personalisatie en verbetering van het leerproces

Naast Gemini lanceert Google verschillende AI-gestuurde functies om het leerproces te personaliseren. De Read Along-service in Google Classroom helpt leerlingen met lezen door AI-ondersteuning in realtime. Leerkrachten kunnen leesactiviteiten toewijzen op basis van het leesniveau of fonetische vaardigheden van leerlingen. Deze service biedt toegang tot meer dan 800 boeken en stelt leerkrachten in staat om inzicht te krijgen in de leesvaardigheid van hun leerlingen.

Google Classroom introduceert ook differentiatie-instructies, waarbij leerkrachten groepen kunnen definiëren om verschillende inhoud aan te wijzen op basis van de behoeften van elke groep. AI-suggesties voor vragen bij bepaalde wetenschapsvideo’s helpen bij het snel creëren van opdrachten op YouTube. Bovendien brengt Google Gemini naar Chromebook Plus om productiviteit voor leerkrachten en stafleden te verbeteren.

Ondersteuning van leerkrachten en leerlingen

Google introduceert ook Google Vids, een videobewerkingsapp waarmee leerkrachten en leerlingen samen video’s kunnen maken. Daarnaast wordt een mediageletterdheidscurriculum ontwikkeld om leerlingen te helpen veilig door een AI-gedreven internet te navigeren.

In samenwerking met experts, waaronder NAMLE, lanceert Google de Media Literacy Handbook voor leerkrachten. Deze handleiding is ontworpen om de basisvaardigheden van mediageletterdheid op te bouwen die nodig zijn voor een toekomst met AI.

Veiligheid en toegankelijkheid

Google verbetert de beveiliging en toegankelijkheid van zijn tools. Nieuwe instellingen in Google Chat beperken leerlingen van het starten van directe berichten en het maken van ruimtes. Het Admin-console krijgt verbeterde controlefuncties, zoals meervoudige goedkeuring voor gevoelige acties en contextbewuste toegang om gecompromitteerde apparaten te blokkeren.

Voor een inclusievere leeromgeving voegt Google nieuwe toegankelijkheidsfuncties toe aan Chromebooks, zoals een voorleesfunctie in de leesmodus van Chrome en de mogelijkheid om tekst uit PDF’s te halen met OCR. Gebruikers kunnen binnenkort hun Chromebooks handsfree bedienen met gezichtsuitdrukkingen en hoofdbewegingen, en nieuwe handschriftenfonts in Google Workspace for Education helpen leerkrachten bij het onderwijzen van handschrift op basis van regionaal onderzoek.

Klik hier om te weten wanneer welke functie beschikbaar is.

Microsoft breidt Copilot-functies uit voor onderwijs

Microsoft kondigt nieuwe functies aan voor Copilot in Microsoft 365 en Microsoft Education, gericht op het besparen van tijd, het creëren van impactvolle content en het verdiepen van leerervaringen.

Microsoft breidt de mogelijkheden van Copilot voor Microsoft 365 uit met nieuwe functies die speciaal zijn ontworpen voor educatief gebruik. Dit omvat onder andere een wereldwijde uitbreiding van Khanmigo voor leraren, Minecraft Education Lesson Crafter, Learning Accelerators en Teams for Education updates. Bovendien wordt Figma gratis beschikbaar gesteld via een nieuw partnerschap.

Nieuwe mogelijkheden voor Copilot in het onderwijs

Microsoft heeft aangekondigd dat onderwijsinstellingen met een academische licentie in de komende maanden kunnen deelnemen aan privévoorvertoningen van de nieuwe functies van Copilot voor Microsoft 365. Deze functies zijn ontworpen om leraren te ondersteunen bij het snel genereren van educatieve content zoals opdrachten, lesplannen en presentaties in Microsoft Teams, Word en PowerPoint. Met behulp van EdGate kunnen leraren content afstemmen op meer dan vijf miljoen onderwijsnormen uit 35 landen.

Daarnaast introduceert Copilot in Forms quizgeneratie waarmee leraren eenvoudig quizzen kunnen maken en corrigeren, en studenten stapsgewijze oplossingen kunnen bieden. De mogelijkheid om quizzen af te stemmen op onderwijsnormen volgt later dit jaar. Ook wordt er AI-gestuurde feedback toegevoegd, waardoor leraren snel suggesties voor feedback op studentenwerk kunnen ontvangen en aanpassen.

Microsoft integreert ook educatieve data om relevantere antwoorden, inzichten en content te genereren. Dit omvat gegevens uit Teams for Education zoals opdrachten, cijfers en klassenlijsten. In de toekomst zal er ook data-integratie met Learning Management Systems (LMS) zijn voor een eenvoudigere, verbonden ervaring.

Gratis hulpmiddelen en nieuwe samenwerkingen

Om educatieve instellingen te ondersteunen bij het starten van hun AI-reis, biedt Microsoft gratis hulpmiddelen zoals Copilot en GitHub Copilot aan. Daarnaast breidt Microsoft de gratis beschikbaarheid van Khanmigo voor Teachers wereldwijd uit. Deze AI-gestuurde assistent helpt leraren bij het voorbereiden van lessen zonder extra prompts.

Minecraft Education lanceert binnenkort Lesson Crafter, een webtool waarmee leraren aangepaste lesplannen voor Minecraft kunnen genereren. Deze tool zal gratis beschikbaar zijn in de komende maanden.

Microsoft kondigt ook een nieuw partnerschap aan met Figma, waardoor K-12-leraren en studenten gratis toegang krijgen tot de enterprise tiers van Figma en FigJam. Dit helpt studenten bij het ontwikkelen van samenwerkings- en creativiteitsvaardigheden die essentieel zijn voor hun toekomstige loopbanen.

Verbeteringen in Learning Accelerators en meer

Microsoft’s nieuwste Learning Accelerator, Speaker Progress, zal in juli algemeen beschikbaar zijn. Deze tool helpt studenten bij het verbeteren van hun presentatievaardigheden door realtime feedback te bieden. Math Progress, dat ook in juli in preview gaat, verbetert rekenvaardigheden door feedback te geven op niet-opgeloste problemen.

Daarnaast integreert Microsoft Teams for Education met LMS via een nieuwe LTI-private preview, waardoor leraren de functionaliteiten van Teams Assignments kunnen gebruiken binnen hun LMS en content zoals bestanden en cijfers kunnen synchroniseren.

Tot slot komt Clipchamp beschikbaar voor Microsoft 365 A3- en A5-licenties zonder extra kosten. Clipchamp maakt videobewerking toegankelijk en helpt studenten hun ideeën visueel over te brengen, wat belangrijke communicatievaardigheden bevordert.

i3-Technologies neemt Ctouch over

i3-Technologies uit Diest neemt aanraakschermspecialist Ctouch over. Met de acquisitie wil het bedrijf zijn marktpositie versterken.

Het Belgische i3-Technologies koopt Ctouch. Met de overname van het Nederlandse merk van aanraakschermen wil i3-Technologies zijn marktpositie verstevigen. Het bedrijf maakt interactieve technologische oplossingen op maat van onder andere onderwijs, zakelijke en publieke sectoren.

De schermen van Ctouch zijn gebouwd voor dezelfde doelgroepen, inclusies de educatieve sector. Er is dus veel overeenstemming tussen beide ondernemingen.De overname stelt i3-Technologies in staat om tegemoet te komen aan de volgens het bedrijf groeiende vraag naar interactieve schermen in verschillende globale markten.

Ondersteuning van bestaande klanten

i3 Technologies wil de samenwerking bestaande klanten en kanaalpartners van Ctouch verderzetten. Het bedrijf zal de bestaande oplossingen van Ctouch blijven ondersteunen en er ook op verder bouwen. Zo wil i3-Technologies in de toekomst nieuwe functionaliteit integreren Klanten mogen dezelfde service en ondersteuning blijven verwachten die ze gewend zijn.

“Deze overname vertegenwoordigt een belangrijke mijlpaal in onze groeistrategie”, zegt Gert Van Erum, eigenaar van i3 Technologies. “Deze overname benadrukt Aonze toewijding om een wereldleider in interactieve oplossingen te worden.”

“De overname zal een nieuwe dimensie geven aan onze productontwikkeling, sales, marketing en dienstverlening,” voegt François Barlinckhoff, CCO van Ctouch daaraan toe.

Signpost versterkt Europese marktpositie met strategische overname van ICONO

Signpost, heeft zijn tweede overname in Spanje voltooid met de acquisitie van ICONO. Deze strategische zet versterkt de marktpositie van Signpost in Spanje.

Signpost was met Campus PDI reeds aanwezig in de regio van Valencia, het bedient daar 150 privéscholen én 30 universiteiten met hard- en software. ICONO en Campus PDI zijn geografisch en inhoudelijk complementair en zullen dit jaar nog gefuseerd worden, wat Signpost in Spanje naar een top drie-positie brengt.

Signpost, met een omzet van om en bij de 200 miljoen euro, levert hardware (Academic Hardware), software (Academic Software), educatieve content van eigen uitgeverij Lernova, connectiviteit (Academic Connect powered by Proximus) en trainingen (Fourcast) aan studenten, scholen, hogescholen en universiteiten in 12 Europese landen. Signpost werkt hiervoor samen met merken zoals Microsoft, Google, Adobe, HP, Lenovo, ASUS.

Met meer dan 22 jaar ervaring in de ICT-sector voor het onderwijs en 45 medewerkers en kantoren in Madrid, Andalusië en de Balearen, heeft ICONO zich gespecialiseerd en geprofessionaliseerd in het begeleiden van scholen en instellingen in hun digitaal transformatieproces. ICONO is een van de belangrijkste educatiepartners van Google en Microsoft, Acer en Lenovo in Spanje. Het bedrijf ontwikkelt implementatieprojecten op maat voor elk type onderwijsinstelling. ICONO is daarmee een referentiebedrijf geworden in de Spaanse onderwijssector.

Het softwareplatform van Signpost, ‘Academic Software’, met meer dan 1,5 miljoen gebruikers in 12 landen, staat bekend om zijn efficiëntie en gebruiksvriendelijkheid en is nu ook beschikbaar voor ICONO-klanten. Het platform wordt soms de ‘de Spotify voor studentensoftware’ genoemd en verdeelt meer dan 1500 verschillende softwaretitels, cloud- en virtualisatieoplossingen.

Met de overname van ICONO groeit het aantal medewerkers naar 400. CEO Pere Pons en team blijven aan boord en zullen de komende jaren dit gezamenlijk groeiverhaal verder zetten. Pedro Pons, CEO van ICONO: “Met de integratie van ICONO in Signpost versterken we ons engagement tegenover onze klanten, met een breder portfolio van producten en oplossingen op maat van de scholen. ICONO en Signpost hebben hetzelfde DNA en hetzelfde commitment tegenover scholen: het verbeteren van hun werking door verantwoord gebruik van technologie, training en ondersteuning, in dienst van de leerkracht en leerling”.

Arne Vandendriessche, CEO van Signpost, voegt toe: “Onze groep streeft ernaar zich voortdurend te versterken in de diverse domeinen waarin we actief zijn, zowel organisch als via overnames. Het allerbelangrijkste is dat we educatieve klanten in Europa nóg beter kunnen voorzien in hun digitaliseringsnoden. Correct digitaliseren gaat niet enkel over IT-materiaal maar ook over scholen begeleiden deze technologie op de juiste manier in te zetten. Technologie is een middel, geen doel op zich maar kan het onderwijs wel goedkoper, beter én slimmer maken. Met Pere en zijn team hebben we nu een enorme versnelling genomen om ook in Spanje sneller te groeien.”

Logitech introduceert Zone 300 en Zone 305 draadloze headsets

Logitech heeft vandaag de Zone 300 en Zone 305 aangekondigd, betaalbare draadloze headsets met noise-cancellation, multipoint Bluetooth en uitgebreide compatibiliteit met videovergaderplatformen.

Met de Zone 300 en Zone 305 speelt Logitech in op de veranderende leerstijl van veel leerlingen die niet langer alleen op school les volgen. Deze headsets zijn ontworpen om een draadloze ervaring te bieden, zonder dat gebruikers gebonden zijn aan één locatie. De Zone 300 is een kostenefficiënte optie met noise-cancellation en goede geluidskwaliteit. De Zone 305 biedt dezelfde functionaliteit, aangevuld met features die specifiek gericht zijn op zakelijke gebruikers.

Duidelijke communicatie en eenvoudige aanpassing

Beide modellen zijn uitgerust met twee noise-cancelling microfoons en een speciaal algoritme om achtergrondgeluiden te onderdrukken. Dit zorgt ervoor dat gebruikers altijd duidelijk te verstaan zijn tijdens videovergaderingen.

Daarnaast kunnen gebruikers via Logi Tune, beschikbaar op desktop en mobiel, het geluid aanpassen aan hun voorkeuren, zoals het aanpassen van de EQ en het microfoonvolume. De headsets zijn compatibel met verschillende videovergaderplatformen, waardoor gebruikers flexibel kunnen kiezen.

Vrij bewegen met multipoint Bluetooth

De Zone 300 en Zone 305 zijn ontworpen om gebruikers de vrijheid te geven om tot wel 30 meter te bewegen zonder verbinding te verliezen. Dankzij de multipoint Bluetooth schakelt de headset automatisch over van bijvoorbeeld een laptop naar een smartphone.

De Zone 300 biedt 20 uur luistertijd en 16 uur spreektijd op een volle accu. Mocht de batterij leeg raken, dan biedt vijf minuten opladen genoeg stroom voor een uur spreektijd. Het lichte ontwerp van 122 gram en de zachte oorkussens zorgen ervoor dat de headset de hele dag comfortabel gedragen kan worden.

Zone 305: Specifiek voor bedrijfsgebruik

De Zone 305 biedt dezelfde functies als de Zone 300, maar is gericht op zakelijke gebruikers. Deze headset werkt met een receiver en is gecertificeerd voor Microsoft Teams, Zoom, Google Meet en Google Voice. In september verschijnt een versie met Microsoft Teams-certificering via native Bluetooth. Bedrijven profiteren van de samenwerking met Logitech Sync-software, waarmee IT-managers apparatuur kunnen monitoren en firmware-updates kunnen uitvoeren.

Duurzaam ontwerp

Logitech heeft duurzaamheid hoog in het vaandel. De plastic onderdelen van de Zone 300 bevatten minimaal 42% gerecycled plastic, terwijl de Zone 305 55% bevat. De verpakking is gemaakt van FSC-gecertificeerd papier, wat bijdraagt aan verantwoord bosbeheer.

De Zone 300 is verkrijgbaar voor 79 euro in de kleuren Black, Off-White en Rose. De Zone 305 is beschikbaar in de Teams-versie en UC-versie met een adviesprijs van 109,99 euro. In september komt er een Teams-versie met native Bluetooth voor 79 euro.

Studiedag AI in het Onderwijs: uitdaging of kans?

In een wereld waar technologie steeds meer verweven raakt met het dagelijks leven, is het geen verrassing dat ook het onderwijsveld de invloed van kunstmatige intelligentie (AI) begint te voelen. Maar is dit een uitdaging of een kans voor het onderwijs? Op 18 november 2024 zal een studiedag in Brussel deze vraag uitgebreid behandelen.

AI heeft het potentieel om het leerproces te transformeren door personalisatie en efficiëntie. Leerlingen kunnen profiteren van op maat gemaakte leerervaringen, terwijl leraren ondersteund worden met administratieve taken. Dit kan leiden tot een meer betrokken en effectieve leeromgeving. Tijdens de studiedag in het Hendrik Consciencegebouw delen experts hun inzichten over AI in het onderwijs.

Interactieve sessies

De studiedag, georganiseerd door het Kenniscentrum Digisprong, is gratis toegankelijk en biedt een unieke kans voor onderwijsprofessionals om zich te verdiepen in de materie. Naast een inspirerende AI-talk door Jeroen Baert, biedt het programma interactieve sessies en workshops. Deze zijn ontworpen om deelnemers praktische tools en kennis te bieden voor de integratie van AI in hun lespraktijk of beleidsplan.

Een belangrijk onderdeel van de studiedag is de focus op ethiek en verantwoordelijkheid. Het doel is niet alleen om onderwijsprofessionals te informeren over de mogelijkheden van AI, maar ook om hen weerbaar te maken tegen de uitdagingen en hen te voorzien van de kennis om AI op een ethische manier toe te passen.

AI in het Onderwijs: uitdaging of kans? op 18 november belooft een belangrijk evenement te worden voor iedereen die betrokken is bij het onderwijs. Het zal licht werpen op zowel de kansen als de uitdagingen die AI met zich meebrengt en hoe we deze technologie kunnen omarmen om het onderwijs van morgen vorm te geven.

Derde congres 2LinK² voor leraren informatica en STEM

beeld: Image Creator

Op 11 juni organiseert de vereniging voor leraren informatica en STEM, 2LinK², een derde congres in Gent (Technologiepark-Zwijnaarde 126). Hoofdthema is Informaticawetenschappen en AI in de les. Het 2LinK² congres wil leerkrachten informatica en STEM ondersteunen met tal van boeiende lezingen en workshops.

Leraren, lerarenopleiders en academici brengen er activerende manieren om o.a. Informaticawetenschappen en AI in de les aan te pakken, zowel binnen het vak informatica als binnen de STEM-vakken. In de workshops en lezingen worden de deelnemers ondergedompeld en moeten ze actief deelnemen. Het worden intensieve sessies, zowel voor de lesgevers als voor de deelnemers.

Algoritmische revolutie

Na een kort welkomstwoord door Annick Van Daele, voorzitter van de vereniging voor leraren informatica en STEM 2LinK2 vzw volgt de keynote De algoritmische revolutie: zijn we klaar voor een toekomst met Artificiële Intelligentie? door Prof. dr. Y. Saeys. Daarna staan er tal van workshop op het programma waaronder:

* AI in de Klas: Van A tot Zwerfvuil

* Algoritmische technieken – kenniselement uit de nieuwe specifieke eindtermen

* Het Perceptron-algoritme en gradient descent: technieken aan de basis van de training van neurale netwerken

* Aan de slag met Python en relationele databanken

* Ontgrendel het potentieel van ChatGPT voor onderwijs

* Webscrapen met Python: Techniek en Ethiek

In de afsluitende plenaire sessie geeft de Onderwijsinspectie toelichting bij hoe de onderwijsdoelen uit sleutelcompetentie 4 zullen worden doorgelicht. Het programma kan u terugvinden op de website van 2LinK2 . De organisatie nodigt iedereen uit op 11 juni tussen 9 en 16u30 in het Technologiepark 126 in Gent-Zwijnaarde.

Weyts maakt extra geld vrij voor cyberveiligheid van scholen

Beeld: Shutterstock

Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts maakt 1,2 miljoen euro extra middelen vrij om de digitale beveiligingsmuren rond onze scholen hoger en sterker te maken. Er komt onder meer betere monitoringssoftware en een responsteam met ICT- specialisten die scholen meteen ondersteunen bij een cyberaanval.

De extra middelen moeten scholen helpen om zich beter te beschermen tegen bijvoorbeeld leerlingen die hun eigen school willen hacken, tegen cybercriminelen die jacht maken op gevoelige informatie over leerkrachten en leerlingen en tegen buitenlandse mogendheden die onze democratie willen destabiliseren. De investering past in het beleid van deze regeerperiode om werk te maken van digitalisering in onderwijs.

Achterstand weggewerkt

“Onze scholen hebben een enorme Digisprong voorwaarts gemaakt de laatste jaren”, zegt Ben Weyts (N-VA). “Maar dat brengt ook nieuwe bedreigingen met zich mee. We investeren daarom nog extra in de cyberveiligheid van onze scholen”. Ons onderwijs had tot voor een paar jaar geleden een grote achterstand op digitaal gebied, maar Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts greep de coronacrisis aan om werk te maken van een grote Digisprong voorwaarts.

Zo werd er de voorbije jaren ongeveer een half miljard euro geïnvesteerd in ICT-toestellen, maar ook in ICT-coördinatoren, goede software en een Kenniscentrum dat scholen ondersteunt. Zo werden onze scholen op relatief korte tijd digitaler. Al brengt dat ook nieuwe gevaren met zich mee. Denk aan leerlingen die handig zijn met hacken en hun school digitaal willen binnendringen. Ook verstoring door buitenlandse mogendheden valt niet meer uit te sluiten.

Monitoringssoftware

Weyts maakt nu 1,2 miljoen euro extra vrij om de digitale beveiligingsmuren rond scholen hoger en sterker te maken. Zo komt er meer en betere monitoringssoftware om digitale bedreigingen sneller te detecteren. Er komt ook een responsteam met ICT-specialisten die scholen snel kunnen ondersteunen bij een cyberaanval. Scholen zullen ook beter geïnformeerd worden over mogelijke gevaren.

Het Kenniscentrum Digisprong zal de opgevoerde inspanningen coördineren. De extra investering past naadloos in de Digisprong van de laatst jaren en in een breder beleid rond cyberveiligheid. Zo kwam er onder meer ook al een actieplan cyberveiligheid, een resem opleidingen voor ICT-coördinatoren en leerkrachten specifiek rond cyberveiligheid en een raamovereenkomst rond glasvezelverbindingen, inclusief de nodige beschermingen tegen DDOS aanvallen die het netwerk van een school lam kunnen leggen.

“We moeten niet naïef zijn: scholen kunnen een doelwit worden. Soms gaat het om een leerling die zijn eigen punten wat wil verhogen, maar er zijn ook cybercriminelen die persoonlijke info buit willen maken en hackers die zoveel mogelijk systemen willen verlammen. Onze scholen moesten digitaler worden, maar ze mogen niet minder veilig worden”, besluit Weyts.

GameHive biedt jongeren (nieuwe) kansen via gaming

GameHive, een baanbrekend initiatief vanuit eduCentrum vzw in samenwerking met diverse partners, heeft als doel sociaal kwetsbare jongeren tussen 16 en 30 jaar te ondersteunen door hun digitale vaardigheden te verbeteren. Het project, gesteund door het Digital Belgium Skills Fund, biedt een unieke leeromgeving in Gent waar jongeren kunnen kennismaken met IT, innovatie en talentontwikkeling door middel van games.

GameHive richt zich op het aanleren van digitale competenties die essentieel zijn voor knelpuntberoepen. De (jonge) deelnemers worden op een speelse wijze gemotiveerd en krijgen hands-on ervaring met digitale tools, waardoor hun kansen op de arbeidsmarkt aanzienlijk worden vergroot, aldus een persbericht van GameHive.

Diverse Educatieve Trajecten 

Het project biedt vier trajecten aan: het bouwen van digitale escape rooms, gameontwikkeling met behulp van eenvoudige programmeertalen zoals Python, design van digitale personages en omgevingen, en het creëren van een virtuele 3D-tour. Deze trajecten maken gebruik van moderne technologieën zoals Meta Quest 3-brillen, 3D-printers en lasercutters.

Na de eerste sessies, die lopen tot november, streeft GameHive ernaar om het concept verder uit te breiden en toegankelijk te maken voor een breder publiek, waaronder scholen en lokale jeugdwerkplekken. Partners zoals Nintendo en Xbox leveren hardware en expertise, terwijl GameChangers en Impact Connecting hun netwerken en advies delen.

Meer informatie: lander@educentrum.be of de website van GameHive. De initiatiefnemers hopen dat GameHive als het ware een nieuwe hotspot wordt waar jongeren hun talenten kunnen ontdekken en ontwikkelen in een unieke combinatie van digitale en praktische tools

Digisprong gaf Vlaams onderwijs ICT-boost

Het Vlaams Onderwijs heeft de afgelopen vijf jaar een grote sprong voorwaarts gemaakt op het gebied van ICT.

Uit de MICTIVO-studie blijkt dat scholen nu meer en nieuwere laptops hebben, leerkrachten en leerlingen over betere ICT-competenties beschikken en steeds meer scholen een doordacht ICT-beleid hanteren.

De vooruitgang is het resultaat van de Digisprong, een investering van ongeveer een half miljard euro in ICT-apparatuur en -ondersteuning. Minister van Onderwijs Ben Weyts benadrukt dat het Vlaams onderwijs van een achterstand naar een voorsprong is gegaan. Scholen beschikken nu over meer computers en moderne apparatuur, met een verschuiving naar mobiele apparaten zoals laptops. Hierdoor hebben de helft van de leerlingen in het lager onderwijs en alle leerlingen in het secundair onderwijs nu een eigen computer.

De ‘Monitor voor ICT-integratie in het Vlaams Onderwijs’ MICTIVO-studie, die elke vijf jaar wordt uitgevoerd, toont aan dat zowel leerkrachten als leerlingen hun ICT-competenties hebben verbeterd. Het gebruik van ICT in de klas is aanzienlijk gestegen, en er is een verdubbeling van het wekelijks gebruik van ICT voor lesvoorbereidingen. Bijna alle scholen hebben nu een ICT-coördinator en een specifiek ICT-beleidsplan.

Investeringen in de toekomst

De verbeteringen zijn vooral zichtbaar na de coronacrisis, toen duidelijk werd dat het onderwijs een grote achterstand had op het gebied van digitalisering. Minister Weyts greep deze crisis aan om de situatie te verbeteren, wat resulteerde in een enorme investering in ICT. Het budget voor digitalisering is nu vijftien keer hoger dan voorheen.

lees ook

Vlaams Parlement buigt zich over toekomst Digisprong

Weyts benadrukt dat de digitale transformatie van het onderwijs nog niet voltooid is. In de komende jaren wil hij leerkrachten verder bijscholen op het gebied van ICT en het sociale media-beleid in scholen verbeteren. Daarnaast is er al een fonds aangelegd voor toekomstige ICT-investeringen, zodat de volgende Vlaamse Regering kan starten met meer dan 100 miljoen euro. Alle politieke partijen erkennen inmiddels dat de Digisprong succesvol is geweest en een vervolg verdient.

De recente MICTIVO-studie levert opnieuw sterke argumenten voor verdere digitalisering van het onderwijs. De resultaten tonen aan dat de inzet op ICT een positieve invloed heeft op de onderwijskwaliteit, en dat de Vlaamse scholen goed op weg zijn naar een volledig gedigitaliseerde toekomst.

“Een beetje meer erkenning voor het werk kan een factor zijn om het lerarentekort terug te dringen” – ICT-coördinator Nick Peeters

Met het einde van het schooljaar in zicht, laten we graag nog een ICT-coördinator op je los. Nick Peeters (GO! Scholengroep Xpert) nam begin dit jaar deel aan onze ‘hoera, we zitten aan 1.000 LinkedIn-volgers’ wedstrijd. Aan zijn prijs (een Logitech Wired Zone Headset) hing nog een extra opdracht vast: een interview in deze rubriek.

Nick Peeters ging graag op onze uitnodiging, gelukkig maar. Hij is technisch ICT-coördinator voor de secundaire scholen van GO! Scholengroep Xpert (Limburg Noord). Voor hij die functie opnam, was Nick leerkracht Economie en Informatica. “Dat heb ik altijd graag gedaan, tot aan de onderwijshervorming. Voor mij bleek toen dat het geven van kennis aan leerlingen niet meer zo belangrijk was. Als je meer kleuterleider dan leerkracht moet zijn, dan houdt het voor mij op.”

Op de digikar

Net op het moment dat Nick Peeters zich minder kon vinden in het lesgeven, kwam de Vlaamse minister van Onderwijs op de proppen met het Digisprong-verhaal. “Dat was voor mij het perfecte moment om over te schakelen naar een rol als ICT-coördinator”, legt Nick Peeters uit. Het lesgeven en ICT heb ik een tijd gecombineerd omdat het niet mogelijk was voor de school in Lommel waar ik lesgaf om een voltijdse ICT-coördinator aan te stellen.”

Nick Peeters – GO! Scholengroep Xpert

De switch naar een voltijdse ICT-job kwam er voor Peeters toen de scholengemeenschap besliste om uren uit verschillende secundaire scholen bij elkaar te leggen. “Het gaat om vijf scholen (zeven vestigingen), met in totaal ongeveer 1.300 leerlingen en 300 leerkrachten en medewerkers. Toen ik begon was ik de enige ICT-coördinator maar na een halfjaar bleek dat niet werkbaar. Zeker omdat ook het pedagogische aspect er op dat moment nog bij was. En zelf wou ik me liever focussen op het technische gedeelte.”

Ik voelde mij op een gegeven moment meer werkman dan een ICT-coördinator. Gelukkig zag de scholengroep, ook mee door Digisprong, de noodzaak van een extra werkkracht.

Nick Peeters – ICT-coördinator GO! Scholengroep Xpert

Klusjemangehalte

Het verhaal van Nick is ongetwijfeld herkenbaar voor veel collega’s. “Het was nodig om een collega naast mij te hebben want ik had het gevoel dat ik enkel maar brandjes moest blussen en in zeven vestigingen vooral kabeltjes moest insteken of vervangen. Het ‘klusjesmangehalte’ was bijzonder groot. Ik voelde mij op een gegeven moment meer werkman dan een ICT-coördinator. Gelukkig zag de scholengroep, ook mee door Digisprong, de noodzaak in van een extra werkkracht.”

“Het is goed dat we met twee zijn voor de technische kant van het verhaal. Al zou er idealiter nog een derde persoon bij moeten. Want de afstand tussen de vestigingen is soms groot én meteen een struikelblok. Wanneer mijn collega een probleem heeft of simpelweg hulp nodig heeft in bijvoorbeeld Leopoldsburg, en ik vanuit Overpelt naar hem toe moet of vice versa, dan is dat al snel driekwartier rijden. Die tijd in de wagen is tijd die we verliezen en niet kunnen besteden aan het uitoefenen van de job.”

Planning

De samenwerking in het ICT-team verloopt goed en dat komt volgens Nick Peeters door goede afspraken. “We wisselen zoveel mogelijk onze aanwezigheid in de vestigingen af. Van bij de start hebben we afgesproken om niet van ‘nine to five’ aan een bureau te zitten, want dan kon ik net zo goed leerkracht blijven. De school gaf ons de kans om in redelijke vrijheid te werken. De afspraak is dat zolang alles bolt, we op dezelfde manier blijven werken.”

Elke dag in het schoolleven van Nick is anders, maar begint wel op dezelfde manier. “Via de helpdesk van Smartschool zie ik welke noden er zijn en zo stel ik mijn planning op. Al kan het goed zijn dat wanneer ik op een school ben, er een dringende oproep van een andere vestiging binnenkomt. Ja, dan moet je flexibel zijn. Een planning maken is één, maar die kunnen volgen is nog een andere uitdaging, hebben we gemerkt. We krijgen de vrijheid om een onderhoud te organiseren wanneer het best past. Soms is dat tijdens de schooluren, soms erbuiten.”

Geboeid door de computer

Dat Nick in de ICT-wereld zou belanden, stond klaarblijkelijk in de sterren geschreven. Al van in de kindertijd sprak de computer hem aan. “Als tienjarige was ik geboeid door de eerste computers die in de winkels lagen. Ik vond het fijn om die toestellen open te draaien en te kijken wat er gebeurt. Dan leerde ik ook dat een verkeerd pinnetje aansluiten, kan leiden tot het ontploffen van een toestel. Niet leuk, maar ik deed er wel de nodige kennis mee op.”

Rond zijn zestiende raakte Nick echt gefascineerd door de IT-wereld. “Ik had in die tijd een abonnement op een aantal boekjes zoals Netwerk en Clickx. Eigenlijk ben ik er altijd verder in gegaan, zelfs via de VDAB. Na mijn secundaire studies heb ik wat opleidingen gevolgd om uiteindelijk van mijn hobby mijn werk te maken. Al had ik het gevoel dat het nog niet helemaal klopte. En dan ben ik op mijn 22ste begonnen aan de lerarenopleiding.”

Als tienjarige was ik geboeid door de eerste computers die in de winkels lagen.

Nick Peeters – ICT-coördinator GO! Scholengroep Xpert

Nick Peeters maakte van zijn IT-hobby zijn beroep. Al voelt het voor hem zo niet aan. “Ik beschouw het niet als ‘het beroep’: omdat ik er graag mee bezig ben, blijft het als het ware een hobby. Ik sta elke ochtend gelukkig op omdat ik kan doen wat ik graag doe. Dat gevoel had ik bij het lesgeven een stuk minder, onder andere door al de (administratieve) dingen die daarbij kwamen kijken. Ik was leerkracht geworden om les te geven, niet om papieren in te vullen.”

Verschil in groei

Als overkoepelend ICT-coördinator ziet Peeters als geen ander dat scholen op hun eigen ritme meegaan op de digitale trein. “Toen ik halftijds ICT-coördinator was bij X plus in Lommel, zag de directeur daar het belang van ICT in. Hij ging mee in de noodzakelijke vernieuwing van verschillende toestellen en voorzag ook de nodige budgetten. Die school is op korte tijd op digitaal vlak 20 jaar vooruitgegaan. Dat was net voor het Digisprong verhaal.”

Nick Peeters kreeg een realitycheck toen hij als overkoepelend ICT-coördinator de toestand in sommige vestigingen zag. “Dankzij Digisprong konden we op korte termijn een aantal zaken vernieuwen. Het was pittig om op elke school hetzelfde te doen als in Lommel. We zijn er nog altijd mee bezig, trouwens. In elke school hebben we gekozen om tv-schermen te hangen. Die zijn goedkoper en vooral handiger dan grote touchscreens, al moeten we voor bepaalde vakken wel een toegeving doen naar het installeren van een touchscreentoestel.”

Grote tv-schermen bieden voor Nick Peeters heel wat voordelen

Tijd, tijd, tijd…

We gaan nog eens een open deur intrappen. Tijd is een kostbaar en veel te schaars goed in het leven van een ICT-coördinator. Ook Nick Peeters kan ervan meespreken. “We zitten met weken van 45 à 50 uur. Bij het begin en einde van het schooljaar mag je daar gerust nog 20 uur bijtellen. Het gebeurt dat we doorwerken in vakanties en toch blijven sommige problemen nog liggen. Dat zijn uitdagingen om aan te pakken.”

“Leerkrachten begrijpen dat we het druk hebben en we niet overal tegelijk kunnen zijn. Maar soms ‘vergeten’ ze dat wanneer ze met een acuut probleem zitten. We proberen hen zo goed als mogelijk te ondersteunen, al was het maar via een berichtje. Die eerstelijnsondersteuning is belangrijk, maar we zijn ook verantwoordelijk voor het opvolgen of bedenken van nieuwe projecten, onderhoud met klanten en leveranciers, enzovoort. Dat komt er ook allemaal bij, en dat zien leerkrachten soms niet.”

Nooit echt ‘klaar’

Nick zei al dat hij elke ochtend met veel enthousiasme opstaat en naar het werk trekt. Maar gaat hij ook tevreden naar bed, aan het eind van de dag? “Goh, ik heb er geen probleem mee om ’s avonds laat een mail te versturen of iets anders ‘werkgerelateerd’ te doen. Wat ik wel heb geleerd is dat, van het moment dat ik de laptop dichtplooi, de dag gedaan is. Dan heb ik er vrede mee dat bepaalde zaken nog niet af zijn. Want in een school ben je nooit klaar, een school is altijd in beweging en in vernieuwing. Als je je daar zo op instelt, dan valt de druk nog mee.”

Op sommige momenten kiest Nick er bewust voor om zich af te sluiten van het werk. Dat kan zijn om tijd te maken voor zijn vrienden, maar ook om pakweg te genieten van een voetbalwedstrijd. “Wanneer Anderlecht in het weekend speelt, dan moet alles wijken. Mijn vuistregel is eigenlijk heel simpel. Als het kan, dan mag een collega mij storen tijdens mijn vrije tijd. Maar wanneer het echt niet past, dan durf ik dat ook zeggen.”

School van de toekomst

De hype rond AI en de groeiende interesse voor XR heeft ervoor gezorgd dat de blik op het onderwijs verandert. Dat merkt ook Nick Peeters. “We hebben een school in Leopoldsburg (Campus FLX) die een aantal jaar geleden is gestart met VR in de zorg. Zij zijn echte voorlopers met workshops, lesmateriaal, enzovoort. Dat is ook opgepikt door andere vestigingen van onze school, ook zij zetten in op die nieuwe technieken.”

Meer erkenning kan een factor zijn om het lerarentekort mee te helpen oplossen.

Nick Peeters – ICT-coördinator GO! Scholengroep Xpert

“Het grote probleem nu is het vinden van geschoold en gemotiveerd personeel”, aldus Nick Peeters. “In Leopoldsburg waren ook de leerkrachten mee in het verhaal. Het is begrijpelijk dat in andere scholen leerkrachten niet altijd even ‘mee’ zijn met de nieuwe technologie. Ik hoop dat alle scholen over X-aantal jaar klaar zullen zijn om volledig digitaal les te kunnen geven. Ok, een leerling moet zeker nog kunnen schrijven maar alles in het werkveld gebeurt steeds vaker digitaal. Ze moeten klaar zijn om op die manier te kunnen werken en daar zijn nog stappen te nemen.”

Belang van erkenning

Aan het eind van ons boeiende gesprek willen we graag weten of Nick nog bepaalde wensen heeft. Ja, zo blijkt. “Ik merk dat snel wordt vergeten hoeveel werk een ICT-coördinator verricht. Het zal niet slecht bedoeld zijn, maar regelmatig blijft de erkenning achterwege. Het is een feit dat veel mensen uit het onderwijs stappen omdat ze gebrek aan erkenning ervaren. Dat geldt zeker ook voor leerkrachten. Ik denk dat iets meer erkenning een factor kan zijn om het lerarentekort mee te helpen oplossen.”

Bedankt Nick voor deze inkijk in jouw leven en werk (hobby, sorry) als ICT-coördinator. Deze rubriek is in het leven geroepen om voor een stuk de erkenning waarover je sprak vorm te geven. Veel succes met alles wat je doet binnen en buiten de schoolmuren van GO! Scholengroep Xpert.


Dit is een interview binnen de ‘ICT-coördinator aan het woord’-reeks. Met deze rubriek willen wij ICT-coördinatoren hun verhaal laten doen. Op die manier kunnen ze van elkaar leren en eens gluren bij de buren. Wil jij graag zelf deelnemen of ken je iemand in je omgeving? Contacteer ons via info@schoolit.be voor een eerste kennismaking.

Kenniscentrum Leerpunt krijgt extra middelen van Weyts

Beeld: Leerpunt

Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) verzekert de werking van het nieuwe kenniscentrum Leerpunt voor de volgende jaren. Concreet kan Leerpunt, bovenop de eerder vrijgemaakte budgetten, al zeker tot 2028 rekenen op 2 miljoen euro per jaar om leerkrachten te ondersteunen.

Het onafhankelijke kenniscentrum onder leiding van pedagoog Pedro De Bruyckere vertaalt waardevolle inzichten uit de wetenschap en effectieve lesmethodes naar de klasvloer. Zo kan er voor scholen in de komende jaren meer duidelijkheid komen in oude onderwijsdiscussies en zijn leerkrachten beter gewapend om zich te focussen op hun kerntaak: lesgeven. “We willen komaf maken met onnodige nieuwlichterij en roekeloos geëxperimenteer”, zegt Weyts in een persbericht.

Onafhankelijk kenniscentrum

De Vlaamse Regering gaf vorig jaar groen licht voor de oprichting van Leerpunt, in navolging van soortgelijke kenniscentra in het Verenigd Koningrijk (de ‘Education Endowment Foundation’, EEF) en Nederland (het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek, NRO). De oprichting van dergelijk onafhankelijk kenniscentrum voor het Vlaams onderwijs was een van de belangrijkste aanbevelingen van de Commissie Beter Onderwijs, om leerkrachten beter te ondersteunen.

Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts maakte meteen ook heel wat middelen vrij voor Leerpunt: een opstartbedrag van 2,6 miljoen euro en nog eens 6 miljoen euro om een werking op te bouwen specifiek rond de brede basiszorg en de verhoogde zorg in scholen. Leerpunt nam al enkele initiatieven, zoals de lancering van een toolkit voor het kleuteronderwijs.

Vaste waarde

Weyts verzekert nu de werking van het nieuwe kenniscentrum Leerpunt voor de volgende jaren. Concreet kan Leerpunt bovenop de eerder vrijgemaakte budgetten al zeker tot het einde van schooljaar 2027-2028 rekenen op 2 miljoen euro per jaar. Zo kan Leerpunt uitgroeien tot een vaste waarde en een scheidsrechter in eeuwige onderwijsdiscussies zoals de zin en onzin van huiswerk, de voor- en nadelen van zittenblijven of het potentieel van hybride onderwijs.

Leerpunt zal fungeren als herkenbaar en laagdrempelig platform voor kennisdeling met de scholen. Leerkrachten, directeurs, lerarenopleiders, pedagogische begeleiders en andere onderwijsactoren kunnen bij Leerpunt ook aangeven welke vragen zij beantwoord willen zien. Leerpunt gaat dan kwaliteitsvol wetenschappelijk onderzoek uitbesteden in samenwerking met bestaande expertisecentra en werkt samen met soortgelijke  buitenlandse instellingen.

lees ook

Startvideo Kenniscentrum Digisprong brengt DigCompEdukader in beeld

“Leerpunt wordt in de komende jaren een belangrijke hefboom voor méér onderwijskwaliteit”, zegt Weyts. “Er zijn jammer genoeg nog altijd veel onzinnige leermethodes in omloop, omdat leerkrachten niet altijd zeker kunnen weten wat werkt en wat niet werkt. Leerpunt zal mee helderheid scheppen. Leerkrachten zullen meer dan ooit kunnen rekenen op wetenschappelijk getoetste handvaten en lesmethodes die hun nut al bewezen hebben”.