Acer breidt laptop-lijn uit met Chromebook Plus 514

Foto's: Acer

De nieuwe Chomebook Plus 514 is uitgerust met een i3-N305-processor, 300 nit Full HD-scherm (14 inch) en heeft een batterijduur van elf uur. De Chromebook is in Europa beschikbaar vanaf juni met een prijssetting vanaf 479 euro.

Acer heeft het laptopassortiment uitgebreid met de Chromebook Plus 514. Dit model moet in de eerste plaats studenten een prestatiegericht, duurzaam en compact toestel bieden waarmee ze volgens de producent ‘meer kunnen doen met de AI-mogelijkheden van ChromeOS’. Acer zorgde naast een lange batterijduur (11) voor een boost in de hardware-ontwerpen. Zo combineert het toestel een verbeterd beeldscherm en camera’s met krachtige productiviteit.

I3-N305

De nieuwe Chromebook Plus 514 beschikt over een i3-N305-processor en 8GB LPDDR5 RAM, wat het toestel geschikt maakt voor interactieve prestaties, multitasking en het gebruik van ingebouwd AI-apps zoals Google Docs en Foto’s. Ook het maken van filmpjes met LumaFusion mag geen probleem zijn volgens de fabrikant. De Chromebook gaat ongeveer elf uur mee en is uitgerust met een snelladende batterij.

Het 14-inch Full HD scherm is voorzien van IPS-technologie, beschikt over een helderheid van 300 nits en brede inkijkhoeken. Daardoor is het scherm prima om het AI-gedreven grafische palet van ontwerp- en fotobewerkingsapps (Magic Eraser, Adobe PhotoShop, etc.) te ondersteunen. De Chromebook is trouwens te verkrijgen in modellen met en zonder touchscreen en heeft standaard een antireflectiecoating.

Duurzaam lichtgewicht

De Acer Chromebook Plus is met 1,43 kg en een dikte van 20,5 mm (conform aan de Amerikaanse MIL-standaarden) een lichtgewicht bestand tegen slijtage. Het toestel bevat verschillende gerecycleerde materialen zoals het OceanGlass-touchpad gemaakt van plastic oceaanafval. De verpakking is gemaakt uit duurzame materialen en met het energiezuinig ontwerp voldoet de Chromebook aan de Energy Star-certificering.

Het toestel is verkrijgbaar met Chrome Education Upgrade, voor eenvoudiger apparaatbeheer op scholen. De Chromebook leent zich als toestel voor docenten en personeel, maar eveneens voor studenten in het hoger onderwijs. Beheerders kunnen eenvoudig beveiligingsconfiguraties implementeren om de school(omgeving) te beschermen tegen bedreigingen. Er is eveneens een Enterprise-versie beschikbaar waarmee de meer zakelijke mogelijkheden van ChromeOs worden ontgrendeld.

Enkele specificaties op een rijtje:

  • 14-inch Full HD-scherm met IPS-technologie
  • I3-N305-processor
  • 8 GB SDRAM
  • Tot 512 GB opslag PCle Gen 3
  • Wifi 6E, Bluetooth 5.2
  • 2 USB-C poorten met DisplayPort-ondersteuning
  • 2 USB-A poorten
  • MicroSD-kaartlezer
  • 1080p HD camera met privacyshutter en tijdelijke ruisonderdrukking

lees ook

Google verlengt automatische Chromebook-updates naar 10 jaar

De Acer Chomebook Plus 514 is bij ons vanaf juni verkrijgbaar. De basisprijs is ingesteld op 479 euro. Exacte specs, prijzen en beschikbaarheid kunnen nog variëren per regio. Meer info via de website van Acer.

Twee op drie docenten denkt dat AI tijd zal uitsparen bij administratieve taken

Artificiële Intelligentie (AI) heeft een enorme impact op verschillende sectoren, waaronder het onderwijs. Docenten en onderwijsinstellingen beginnen de voordelen van AI te erkennen, vooral als het gaat om het verminderen van administratieve lasten en het personaliseren van het leren. Een onderzoek van Morning Consult geeft aan dat een grote meerderheid van leerkrachten voordelen ziet in AI.

Een van de belangrijkste voordelen van AI in het onderwijs is de mogelijkheid om docenten te ondersteunen bij hun taken, schrijft ZDNET. Uit het onderzoek blijkt dat 65 procent van de opvoeders gelooft dat AI hen tijd kan besparen op administratieve taken. Op die manier kunnen ze meer tijd besteden aan het daadwerkelijk lesgeven en interactie hebben met hun studenten, wat uiteindelijk de kwaliteit van het onderwijs verbetert.

Gepersonaliseerd Leren

AI maakt het mogelijk om het leren te personaliseren voor elke student. Met AI kunnen onderwijsprogramma’s worden aangepast aan de individuele behoeften en capaciteiten van elke student, wat resulteert in een effectievere leerervaring. Uit onderzoek blijkt dat 63 procent van de opvoeders dit ziet als een positief effect van AI. Ondanks de voordelen van AI, is de implementatie ervan in het onderwijs nog steeds een uitdaging.

Uit onderzoek blijkt dat slechts 32 procent van de opvoeders momenteel AI gebruikt, terwijl 63 procent plant dit binnen een jaar te doen. Toch overweegt vier op vijf van de opvoeders het gebruik van AI in de toekomst, wat wijst op een groeiende acceptatie van deze technologie.

Zorgen en Obstakels

Hoewel AI veel voordelen biedt, zijn er ook zorgen en obstakels. Er zijn zorgen over academische integriteit, met name in het hoger onderwijs, waar 68 procent van de opvoeders zich zorgen maakt over dit probleem. Daarnaast zijn er obstakels zoals de kosten van AI, de tijd die nodig is voor training, en zorgen over gegevensbescherming. AI heeft volgens de onderzoekers het potentieel om het onderwijs te transformeren.

lees ook

Acco ontwikkelt AI-samenvattingstool

Het kan docenten ondersteunen, het leren personaliseren en de efficiëntie van het onderwijs verbeteren. Hoewel er zorgen en obstakels zijn, is het duidelijk dat de voordelen van AI in het onderwijs de uitdagingen ruimschoots compenseren. Het is aan onderwijsinstellingen om deze technologie te omarmen en te integreren in hun systemen om de voordelen ervan te plukken.

Laatstejaars Don Bosco volgen les op Technologiecampus van Odisee

Zes laatstejaars uit de opleiding Elektromechanica van Don Bosco Sint-Denijs-Westrem volgen dit semester les aan de Technologiecampus Gent van Hogeschool Odisee. De laatstejaars zijn officieel ingeschreven als student aan de hogeschool en volgen op woensdagnamiddag het vak lassen bij de opleiding Ontwerp- en productietechnologie.

Naast hun reguliere traject in het secundair onderwijs nemen ze al twee studiepunten in het hoger onderwijs op die ze later kunnen inzetten om zo hun lessenpakket te verlichten in het eerste jaar. De bedoeling van dit unieke project is om leerlingen warm te maken voor het hoger onderwijs en drempels te verlagen. Aan het eind van het project volgt een interne evaluatie. Als dat positief is zullen ook volgend schooljaar leerlingen van Don Bosco les volgen aan Hogeschool Odisee.

Theorie en praktijk

De leerlingen verwerken ’s avonds na school en in het weekend zelfstandig de theorie en passen op woensdagnamiddag de praktijk toe in de labo’s en praktijkruimtes van de opleiding Ontwerp- en productietechnologie. Tijdens de lessen werken ze samen met de échte studenten uit de opleiding. Op die manier maken ze meteen kennis met de nieuwe omgeving en het studentenleven.

“Ik vind het erg interessant om kennis te maken met de verschillende lastechnieken, daar kan ik in de toekomst zeker mee aan de slag”, zegt Wouter van Handenhove. Hij is één van de laatstejaars die deelneemt aan het project. “Alle lessen verlopen ook erg vlot. Ik denk er over om later de opleiding Elektromechanica te volgen, daar zal mijn kennis over lastechnieken zeker en vast van pas komen.”

Proefproject voor excellerende leerlingen

“Don Bosco kwam bij ons aankloppen met de vraag om een project op te zetten voor hun excellerende leerlingen” zegt Kim Schelfaut, opleidingshoofd Ontwerp- en productietechnologie en bezieler van het project. “Dit proefproject is een antwoord op die vraag. Hiermee willen we ook de drempel naar het hoger onderwijs verlagen, vooral voor technische richtingen, waar we een tekort aan goede profielen zien”.

lees ook

‘Brussel heeft te weinig STEM-opleidingen’

“Door leerlingen alvast een voorsprong te geven en ze te laten wennen aan het hoger onderwijs, willen we meer studenten warm maken voor een technische opleiding en de stap naar het hoger onderwijs vergemakkelijken. Op die manier verdienen de leerlingen al credits die kunnen worden ingezet om hun drempelpakket te verlagen wanneer ze zich inschrijven bij ons, maar ook bij een andere instelling voor hoger onderwijs”.

Meta plant nieuwe educatieve toepassing voor Quest-headsets

Beeld: Meta

Het nieuwe product zal volgens Meta het onderwijs transformeren door middel van XR. Leerlingen en leerkrachten zullen op innovatieve manieren kunnen leren en lesgeven, aldus het bedrijf van Mark Zuckerberg.

In een blogpost kondigt Meta het nieuwe product aan. Al blijft het bij een prikkeling van de zintuigen. Pas in de komende maanden zal het kind een naam krijgen en zal Meta de specifieke toepassingen ervan bekendmaken. Volgens het mediabedrijf heeft XR, de verzamelnaam voor virtual, augmented en mixed reality, het over ‘een enorm potentieel’ om het onderwijs te vernieuwen.

Ongelimiteerde, veilige mogelijkheden

Door de unieke ervaring van aanwezigheid en onderdompeling kunnen deze technologieën een impactvolle rol spelen in educatieve interacties en discussies”, schrijft Nick Clegg van Meta. XR maakt volgens hem het onmogelijke mogelijk. “Studenten kunnen wandelen tussen de dino’s of experimenteren in labo’s met apparatuur die anders onbetaalbaar zou zijn. Via de technologie kunnen ook gevaarlijke of kostbare technische trainingen risicovrij plaatsvinden.

XR-toepassingen worden steeds populairder omdat scholen, leerkrachten en aanbieders er de vele mogelijkheden van erkennen. Vlaanderen is op dat vlak een voortrekker. Onlangs kreeg het XR-platform Dexr nog een prestigieuze award voor meest innovatieve start-up. Onderzoek toont aan dat XR de prestaties, betrokkenheid en tevredenheid van studenten kan verbeteren. Het is niet vreemd dat minister Ben Weyts de voorbije jaren middelen voor XR vrijmaakte in, voornamelijk, het technisch en beroepsonderwijs.

Specifiek voor onderwijs

De schier eindeloze mogelijkheden die de technologie biedt, heeft Meta aan het werken gezet. Later dit jaar brengt het bedrijf een nieuw productaanbod op voor Quest-toestellen, specifiek voor het onderwijs. “Docenten zullen gemakkelijker toegang krijgen tot educatieve apps en functies. Daarnaast zullen ze eenvoudig(er) meerdere Quest-apparaten tegelijk kunnen beheren.”

lees ook

Vlaamse onderzoekers inspireren internationale collega’s met raamwerk voor XR-implementatie

Volgens Clegg is het nieuwe product het resultaat van een uitgebreide samenwerking met onderwijzers, onderzoekers en ontwikkelaars over heel de wereld. “Meta streeft ernaar om een product te creëren dat het leren, toepassen en oefenen van nieuwe vaardigheden vergemakkelijkt. Het nieuwe product zal beschikbaar zijn in onze ‘Quest for business’-ondersteunde markten, gericht op leerlingen van 13 jaar en ouder”, besluit Clegg.

Scholengroep Prizma zet deuren open voor Microsoft EduDay (24 april)

De scholengroep is door Microsoft erkend als ‘Showcase School’ en mag de expertise op digitaal vlak delen met andere scholen. Vorig schooljaar was het Guldensporencollege in Kortrijk nog gastheer voor het event. Dit keer vindt de EduDay plaats in Izegem.

Scholengroep Prizma zet zijn deuren open op woensdag 24 april in Campus College. De directie van de school zal getuigen hoe hun digitale stappen naadloos aansluiten bij hun ambities van ‘warme school’ en ‘internationaal geconnecteerde school’. “De IT’ers van Prizma mogen terecht trots zijn op de stappen die ze al hebben gezet. Daarom is Prizma de naam ‘Microsoft Showcase School’ waardig”, aldus Kris Vande Moortel van Microsoft Edu-team.

Praktijkvoorbeelden

De digitale evolutie gaat razendsnel. Na Digisprong nam Generatieve AI aan een sneltempo de wereld over. Die snelle ontwikkelingen geven voldoende materie om het digitaal verhaal van Prizma aan te vullen met enkele boeiende sessies. “Deelnemers mogen zich verwachten aan een afwisselend programma met sprekers die naast oprechte getuigenissen ook heel wat praktijkvoorbeelden kunnen bieden.”

De EduDay is in de eerste plaats gericht aan ICT-medewerkers en leerkrachten uit het basis- e, secundair onderwijs. “Directies die innoveren en ICT willen inzetten om leerprocessen te versnellen, kosten te besparen en administratie te vereenvoudigen zijn natuurlijk ook van harte welkom.

Programma

De EduDay start met een (optionele) lunch in de gebouwen van Prizma Izegem. Na een plenumgedeelte kunnen de deelnemers twee keuzesessies volgen.

Sessie 1:          

  •  Teams in actie: transformeer je klas (Patrick Maes)
  • Powerapps in praktijk (Thomas Maelfait)
  • AI op school (Virginie Tijtgat)
  • Werken aan een taalrijke toekomst (Kris Vande Moortel)
  • Bouwen aan kennis (Luk Van den Bossche)

Sessie 2:

  • Toekomstgerichte vaardigheden met leerversnellers (Kris Vande Moortel)
  • De kracht van cloudcomputing in onderwijs (Tom Vanden Berghe)
  • AI als co-leerkracht (Virginie Tijtgat)
  • Praktische Microsoft-tips voor de klas (Joke Messiaen)
  • STEM-onderwijs met Minecraft for Education (Luk Van den Bossche)

lees ook

Microsoft lanceert AI-gedreven leescoach

De organisatie van het showcase event is een samenwerking van Microsoft met Prizma en Edu-Tech. Inschrijven voor de gratis EduDay kan via deze link.

Dexr wint prestigieuze award voor innovatieve start-up tijdens wereldbefaamd XR-event [Update]

Carl Boel en Leonard Tam met de start-up award.

Laval Virtual is één van de grootste XR-events ter wereld. Het is de plaats waar iedereen die er toe doet in die sector aanwezig is. Net zoals bij andere events, kunnen awards ook hier niet ontbreken. XR-platform Dexr is geselecteerd in de categorie voor innovatieve start-ups.

Dexr is een platform waar gebruikers op een eenvoudige en betaalbare manier XR-applicaties kunnen creëren. Het idee groeide uit een gezamenlijke droom van enkele XR-enthousiastelingen: Leonard Tam, Michiel Van den Camp, Kim Note en Carl Boel. Die laatste schreef enkele maanden geleden het boek Virtual Reality – van hype naar realiteit, met Jelle Demanet.

Laval Virtual

Baanbrekende start-up

Laval Virtual brengt sinds 1999 de hele XR-gemeenschap in Europa samen. Professionals, start-ups, academici, studenten, pioniers en zelfs kunstenaars ontmoeten elkaar op één plek in het Westen van Frankrijk. Het event geeft de kans aan nieuwe toepassingen in de immersieve technologie-industrie om zich aan het grote publiek voor te stellen. De organisatoren zetten zelf ook enkele opvallende tool en platformen in de kijker.

Product demo Dexr

Dexr is dus één van die genomineerde start-ups die door de organisatie naar voor zijn geschoven. “Start-ups jonger dan drie jaar, die een revolutionaire oplossing hebben, kunnen meedingen”, legt Carl Boel uit. “De jury bestaat uit gerenommeerde spelers uit de XR-industrie. Dexr behoort tot de laatste negen van alle inzendingen.” Door die nominatie kreeg Dexr een plaatsje op de start-up afdeling van het event.”

Panelgesprek

Op Laval Virtual staat alles wat met XR te maken heeft centraal. Dat gaat van hardware tot  software, services , games, etc. “Voor ons is dit een unieke kans om extra zichtbaarheid te genereren. Het event is sinds woensdag bezig en we kregen al veel mensen aan onze stand. Het zijn personen actief in verschillende sectoren, van onderwijs tot enterprise maar ook XR developers, resellers en zelfs investeerders.”

lees ook

Vlaamse onderzoekers inspireren internationale collega’s met raamwerk voor XR-implementatie

Het vond plaats van 10 tot 12 april. Carl Boel namop de laatste dag deel aan een panelgesprek over XR in het onderwijs. “Ik gafook een presentatie geven over hoe XR in onderwijs op grote schaal uit te rollen. Meer informatie over het event én de genomineerde start-ups vind je via deze website.

[UPDATE 16/4] Dexr heeft de prestigieuze award in de categorie van innoverende start-ups binnengehaald. Initiatiefnemers Carl Boel en Leonard Tam “De jury waardeerde onze schaalbare aanpak, ons evidence-informed ontwerp en onze doordachte zakelijke roadmap”, aldus de winnaars. Volgend jaar mag Dexr als laureaat met een eigen stand uitpakken tijdens Laval Virtual.

Leonard Tam en Carl Boel tijdens de awarduitreiking van Laval Virtual.

Nog interessanter: Dexr mag deelnemen aan een acceleratorprogramma om de Franse markt voor VR te betreden. “We beschouwen deze beloning als een erkenning van de waarde van onze missie en van de manier waarop ons Stage-auteursplatform docenten, instructeurs, HR- en L&D-professionals de tools biedt om XR te gebruiken voor leren en trainen, op een toegankelijke, betaalbare, effectieve en boeiende manier.”

Moleculous geeft KUL-studenten game-ervaring bij cursus chemie

Beeld: KUL

Een nieuwe en innovatieve computerapplicatie geeft studenten aan de Faculteit Farmaceutische Wetenschappen van de KU Leuven beter inzicht krijgen in hun cursus Organische Chemie. De game Moleculous is ontwikkeld in samenwerking met het Biomedical Technology Lab. Moleculous verbetert de leerervaring van studenten dankzij interactieve 3D-visualisaties van moleculaire structuren.

Complexe structuren van moleculen begrijpen, is cruciaal voor studenten Farmaceutische Wetenschappen. Toch blijkt het vaak moeilijk om inzicht te krijgen in ingewikkelde scheikundige formules. De ruimtelijke, driedimensionale structuur van een molecule ( het actief bestanddeel van een geneesmiddel) is nochtans bepalend voor de geneeskrachtige werking van een medicijn. Deze kennis vormt dus een belangrijke schakel binnen het farmaceutisch onderwijs, met een specifieke focus op geneesmiddelenontwikkeling.

Afgestemd op studenten

Er bestaat daarom al langer visualisatiesoftware om de complexe structuren aanschouwelijk te maken, maar vaak is die niet optimaal afgestemd op de specifieke noden van studenten, aldus een persbericht van de KU Leuven. Het Moleculous team vertrok daarom vanuit de fundamentele vraag: hoe kunnen we alle studenten helpen om sneller en grondiger inzicht te verwerven in de ruimtelijke structuur van moleculen?

Beeld: KUL

Het resultaat, de computerapplicatie Moleculous, brengt moleculaire structuren in beeld en stelt studenten in staat om stapsgewijs zelf moleculen op te bouwen. Tijdens dit proces krijgt de student bovendien feedback zodat het effectieve leerproces wordt bevorderd. Studenten kunnen aan de slag op hun eigen computer, maar de faculteit biedt het programma ook aan in pc-lokalen voor gezamenlijk gebruik.

3D visualisties

“Dankzij Moleculous ontdekken studenten ludiek hoe Lewis-structuren van organische moleculen worden opgebouwd”, aldus professor en docent Organische chemie Peter Verwilst. “Die structuren gekoppeld aan een interactieve 3D-weergave van die molecule, tonen hoe moleculen er in de driedimensionale ruimte uitzien. Dat is ontzettend belangrijk om later een dieper mechanistisch inzicht in organische reacties te kunnen verkrijgen.”

Beeld: KUL

Moleculous is uniek omwille van de interactieve 3D visualisaties, maar ook omdat het uitsluitend bedoeld is voor onderwijs. De toepassing is afgestemd op onder andere de cursus Algemene chemie en Organische chemie in de bacheloropleiding farmaceutische wetenschappen. De integratie in het onderwijs zorgt voor een naadloze leerervaring, waarbij studenten de kennis van het college kunnen inoefenen en toepassen in de applicatie.

Unreal Engine 5

Voor het ontwerp en de ontwikkeling van Moleculous hebben de gameontwikkelaars van het Biomedical Technology Lab gebruikgemaakt van de geavanceerde Unreal Engine 5. Daardoor was het mogelijk om gamification te integreren, bijvoorbeeld door het niveau van de oefeningen aan te passen aan het kennisniveau van de studenten en beloningen aan te bieden in de vorm van nieuwe oefeningen en omgevingen wanneer een nieuw leerniveau is bereikt.

lees ook

Op ontdekking in eerste Esports-klas in Vlaanderen

Door uitgebreide optimalisaties en het gebruik van de nieuwste upscalingtechnieken zoals AMD FidelityFX Super Resolution kan er een hoge mate van visuele getrouwheid geboden worden op minder krachtige computers en laptops. “Het is een fijne, speelse manier om de leerstof in te studeren. Het voelt niet aan als iets wat moet, maar eerder als iets wat ik zelf wil doen”, besluit studente Niamh Mc Donagh.

Jana en Stephanie over hun rol als ambassadeurs van Future Classroom Lab: “Open Day op 30 april biedt unieke inkijk”

Foto: FCL

Eind april zet het Brusselse Future Classroom Lab de deuren wagenwijd open voor beleidsmakers, leerkrachten en belanghebbenden in het onderwijs. Het lab, gecreëerd door European Schoolnet biedt een inkijk in de klaslokaal van de toekomst. Een tijdje geleden sprak Schoolit met de twee trotse ambassadeurs van het Future Classroom Lab.

‘Bevorderen van gelijke kansen en ondersteunen van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften in het gewoon en buitengewoon onderwijs’, dat is het centrale thema voor de opendeurdag van Future Classroom Lab. De klas van de toekomst is opgericht in 2012 door European Schoolnet, met steun van 34 ministeries van onderwijs. Het lab werkt samen met ICT-aanbieders die zorgen voor een onafhankelijk gefinancierd en duurzaam platform.

Twee ambassadeurs

Het Future Classroom Lab (FCL) kan als netwerk rekenen op ambassadeurs in verschillende landen. Voor Vlaanderen zetten twee sterke, inspirerende vrouwen hun schouders onder het project. Stephanie De Clercq en Jana Op de Beeck kwamen beiden vanuit het Kenniscentrum Digisprong, dat voor Vlaanderen het FCL aanstuurt, bij het project. Intussen werkt Stephanie, die de eerste ambassadeur was voor FCL, als ICT-coördinator onderwijs in Londerzeel en blijft ze co-lead ambassadeur naast Jana.

FCL-ambassadeurs Jana Op de Beeck (l) en Stephanie De Clercq (r). Foto: FCL

“Het is goed om met twee het ambassadeurschap op te nemen”, zegt Stephanie De Clercq. “Want ik vond het bij momenten een eenzame job. Met twee is altijd leuker en nadat ik mijn nieuwe uitdaging in Londerzeel was aangegaan, hebben we in onderling overleg besloten dat ik vrijwillig verbonden blijf aan het Lab. Maar dan als co-lead ambassadeur en in ondersteuning van Jana, die in september vorig jaar de rol van ambassadeur op haar nam.”

European Schoolnet

Het Future Classroom Lab is een organisatie van European Schoolnet. “Die organisatie is opgericht door de verschillende ministeries van onderwijs”, gaat Stephanie De Clercq verder. “Het idee achter de samenwerking was indertijd onder andere om Europese subsidies en de administratie die erbij komt kijken te vereenvoudigen. De organisatie doet een deel administratie, zoekt naar partnerschappen tussen de lidstaten en richten projecten in waar je als land of regio (zoals Vlaanderen) kan aan deelnemen.”

Eén van die projecten binnen European Schoolnet (ook gekend van de online cursussen beter gekend als MOOC’s) is dus het Future Classroom Lab. “Het doel hiervan is om een kijkje te nemen in de klas van de toekomst”, vult Jana Op de Beeck aan. De resultaten van het project zijn nog altijd te bekijken in het Lab in Brussel. Dat is geen eigendom van Vlaanderen, maar van European Schoolnet. Zij organiseren activiteiten en opleidingen en gebruiken het als hub om EdTech-partners opleidingen te laten geven.”

FCL-ambassadeurs

Twee jaar na de oprichting van het Lab, hebben elk van de partners voor het eerst ambassadeurs aangesteld. “Die ambassadeurs, wij en onze collega’s dus, verspreiden door verschillende activiteiten en opleidingen, de filosofie achter het FCL. Om dat te doen mag ik een deel van mijn werktijd besteden aan het Lab, Stephanie doet het zoals gezegd volledig vrijwillig”, gaat Jana verder.

Jana Op de Beeck geeft een woordje uitleg bij de principes van het Future Classroom Lab. Foto: FCL

“Wij ondersteunen en verspreiden mee de informatie van het European Schoolnet. Daarnaast willen we in kaart brengen waar in Vlaanderen er op FCL-geïnspireerde leeromgevingen zijn opgericht of in de steigers staan. Scholen kunnen zich via dit formulier trouwens nog altijd aanmelden. Het in kaart brengen is één zaak. We willen die ruimtes ook bezoeken om te zien hoe de scholen het hebben aangepakt, welke stappen ze errond hebben gedaan, enzovoort.”

In een volgende fase willen de ambassadeurs alle scholen die aan de slag zijn, of gaan, met de FCL-filosofie, samen brengen. “Dat moet een netwerk opleveren waar uitwisseling mogelijk is”, zegt Stephanie De Clercq. “Door good practices in de verf te zetten, kunnen andere scholen worden aangezet om ook mee stappen te zetten. Dat netwerk kan er pas komen wanneer alles in kaart is gebracht.”

FCL-concept

Het Future Classroom Lab is dus een innovatie ruimte om te leren. Maar, hoe zit dat nu exact in elkaar? “Bij de opstart is uitgegaan van een zone-concept”, vertelt Jana. “Het lab is opgedeeld in zes zones. Die basis is er gekomen omdat je als leerkracht de ruimte en technologie afstemt op de leeractiviteit. Future Classroom Lab heeft enkele richtlijnen opgesteld over wat de klas van de toekomst inhoudt. Maar dat is niet strikt. Er zijn landen die daarvan durven afwijken. Zo heeft Denemarken een model met vijf in plaats van zes zones.”

De zes leerzones van het FCL

De filosofie achter FCL kan ook een andere vorm aannemen dan een klas met zes zones. Dan spreekt FCL over ‘learning labs’. “Het zijn die leeromgevingen die we ook in kaart willen brengen. Om een FCL-learning lab te worden, moet een school aan bepaalde voorwaarden (opgelegd door European Schoolnet) voldoen. Om scholen inzichten te geven hoe ze naar een innovatieve leeromgeving kunnen gaan, zijn initiatieven zoals de opendeurdag heel belangrijk.”

Brugfunctie

European Schoolnet organiseert zoals aangegeven online cursussen, de befaamde MOOC’s, over allerhande zaken. Ook over Future Classroom Lab en innovatief leren. “We merken dat de Vlaamse leerkrachten bijzonder moeilijk hun weg vinden naar die opleidingen”, zegt Stephanie De Clercq. “De taal speelt hierbij zeker een rol want de MOOC’s worden in het Engels gegeven. Voor mij was dat de eerste keer ook een drempel. Al bij al viel het mee en leerde ik snel Engels bij.”

Een leerzone binnen het Future Classroom Lab. Foto: FCL

De knop helpen omdraaien en een brugfunctie zijn, dat  is de ambitie van het ambassadeurs-duo, beiden gedetacheerde leerkrachten trouwens. “Dat doen we via kleine lezingen zoals bij Klasveren of via onze socials. We willen dat nog meer doen, zodat leerkrachten, directies en ICT-coördinatoren weten wie we zijn, wat we doen en waar we he, mee kunnen helpen. Er zitten verschillende ideetjes in ons hoofd om dat doel te bereiken.”

Open Day 30 april

Het Future Classroom Lab zet op 30 april de deuren wagenwijd open voor het Vlaamse onderwijsveld. “Je kan die ‘Open Day’ vergelijken met een pedagogische studiedag. Hier kunnen onze leraren proeven van verschillende dingen binnen de zones. Stephanie en ik hebben lang gebrainstormd over hoe zo een opendeur in elkaar moet steken. Ja, we kunnen een uur vooraan staan en uitleg geven bij de zones. Maar daar wilden we vanaf stappen”, zegt Jana.

lees ook

Headsets, AI-tools en afstandsleren: een (veilige) blik op de klas van de toekomst

De twee ambassadeurs kiezen voor de interactieve aanpak. “Het is moeilijk om een filosofie rond actief leren uit te dragen met een ‘saaie’ lezing. We willen die filosofie laten voelen, en het actief leren in te bedden. Mensen mogen vrij rondlopen en kunnen als het ware hoppen van de ene workshop naar de andere. Het is een andere aanpak, maar we merken dat het effectief werkt om het zoneconcept te laten ervaren.”

De Open Day vindt plaats op dinsdag 30 april in Brussel. Deelnemen is gratis, al zijn het aantal plaatsen beperkt. Inschrijven en het volledige programma bekijken kan via deze website van Future Classroom Lab.

ChatGPT actueler voor betalende gebruikers

De nieuwste versie van de chatrobot ChatGPT gaat voor de betalende gebruikers over een veel actuelere kennis beschikken. Ontwikkelaar OpenAI maakte dat nieuws gisteren bekend, weet persbureau Belga. Het AI-model ‘GPT-4-Turbo’ is getraind met de openbare informatie die tot eind 2023 beschikbaar was.

De eerste versie van ChatGPT beschikte over kennis die liep tot het najaar van 2021. OpenAI, het bedrijf van topman Sam Altman, had beloofd dat de chatbot geleidelijk toegang zou krijgen tot steeds actuelere informatie. Bij de vorige betalende versie van de chatrobot werd april 2023 als deadline voor de gebruikte informatie gehanteerd. De nieuwe update voor premium gebruikers is verbeterd op vlak van schrijven, wiskunde, logisch redeneren en coderen, aldus OpenAI.

De nieuwe versie van ChatGPT  zal teksten formuleren die dichter aanleunen bij de gewone omgangstaal en die minder breedsprakerig zijn. Op de vraag om vrienden uit te nodigen per sms voor een verjaardagsetentje, zal ChatGPT voortaan kort en zakelijk kunnen antwoorden. Tot nu toe schreef ChatGPT een bloemrijke tekst die ongeveer drie keer zo lang was, met ook de eerder overbodige mededeling dat een etentje zonder de genodigden toch niet hetzelfde zou zijn.

lees ook

ChatGPT krijgt een (selectief) geheugen

De bijgewerkte versie is enkel beschikbaar voor premium ChatGPT-gebruikers. Dat zijn klanten die betalen voor ChatGPT Plus, Team of Enterprise.

Acco ontwikkelt AI-samenvattingstool

De Belgische boekhandel en uitgeverij Acco heeft een platform ontwikkeld waar studenten hun online cursusmateriaal gratis kunnen laten samenvatten. Dankzij artificiële intelligentie (AI) krijgen de gebruikers een samenvatting die volledig op hun maat is gemaakt. De tool zal na de paasvakantie beschikbaar zijn en moet de studenten in de eerste plaats tijdwinst opleveren.

Enkele maanden voor de examenperiode beginnen de meeste studenten met de voorbereiding op de blok, schrijft Acco in een persbericht. Voor de meesten onder hen is een samenvatting cruciaal om goed te studeren. De meest ijverige studenten vatten zelf hun cursussen samen om zo de inhoud een eerste keer deels te onthouden. Dat neemt echter heel wat tijd in beslag, waarop heel wat anderen kiezen voor de gemakkelijkheidsoplossing en betalen voor een samenvatting van een mede-student.

OpenAi

Met de examens die in juni voor de deur staan wil Acco studenten een duwtje in de rug geven. Samen met technologiereuzen Microsoft, ontwikkelaar Cronos en blended agency iO heeft de uitgeverij maandenlang gesleuteld aan een online platform waarop studenten cursussen kunnen samenvatten. De mosterd haalde Acco bij de technologie van het bedrijf OpenAi, dat onder meer ChatGPT heeft ontwikkeld.

“Net zoals bij ChatGPT heb je helemaal zelf in de hand hoe je samenvatting er zal uit zien”, legt Inge Vander Velpen, CEO Acco uit. “Studeer je vlotter in prozateksten of werk je liever in bullet points? Wil je de tekst vertaald zien naar het Nederlands, Frans of Engels? Dat bepaal je allemaal zelf door gerichte commando’s te geven. Op die manier heb je een samenvatting die volledig op jouw maat is en bespaar je veel tijd.”

Integreren in Sofia

Acco kreeg de medewerking van partners Microsoft en Cronos, maar ook van de eigen auteurs. “Zonder hun fiat was dit niet mogelijk geweest”, legt Vander Velpen uit. De uitgeverij integreert de samenvattingstool in de eigen EdTech tool Sofia. Momenteel is het al mogelijk om van de 60 meest gekozen e-publicaties, die in een gesloten systeem zitten om zo de auteursrechten volledig te beschermen, samenvattingen te maken. Op die manier kunnen nu al 20.000 studenten gebruikmaken van het platform.

Dat aantal wordt vanaf nu verder aangevuld. Het samenvattingsplatform zal in een eerste fase gratis toegankelijk zijn voor studenten. Later zal Acco een democratische prijs vragen, zodat verdere investeringen en ontwikkelingen mogelijk zijn. Dat past dan ook perfect in het gedachtengoed van Acco om studeren voor iedereen zo toegankelijk mogelijk te maken.

Belang van goede samenvatting

Een samenvatting maken lijkt misschien een eenvoudige taak maar dat is het niet, aldus Acco. Het belang van een goede samenvatting op maat, valt dan ook niet te onderschatten. Onderwijsexperten zoals professor Martin Valcke (UGent) reageren enthousiast op de technologische innovatie. Toch mogen studenten zich niet blindstaren op een samenvatting. De professor hamert op het belang van het studeren van de cursus zelf.

lees ook

Vlaamse Scholierenkoepel: “AI toelaten als hulpmiddel in de klas”

“AI is een mooi extra hulpmiddel dat studenten in hun toolbox kunnen steken en gebruiken, maar als ‘bestuurder’ van de tool moet je wel alles goed in de hand houden of je gaat snel uit de bocht met een AI-samenvatting. Met gerichte commando’s  kan de samenvatting volledig op maat van de student zijn. Een goeie samenvatting op maat bespaart en helpt tijdens het leren”, aldus Professor Martin Valcke, hoogleraar Onderwijskunde aan de Universiteit Gent.

Microsoft lanceert nieuwe functies in Search Progress en Coach

Beeld: Image Creator

Studenten en leerkrachten krijgen nieuwe mogelijkheden om via Zoekvoortgang en -coach efficiënter door het digitale landschap te navigeren. Microsoft heeft vier nieuwe verbeteringen aangebracht in Search Progress en Coach in Teams for Education.

Search Progress is ontwikkeld om studenten te helpen bij het gericht vragen stellen. De tool moedigt hen ook aan om de verkregen informatie door een kritische bril te bekijken. “Dat zijn cruciale vaardigheden voor traditioneel onderzoek, maar eveneens fundamenteel voor sterke AI-geletterdheid”, schrijft Emma Gray in een blogpost. Microsoft heeft net vier verbeteringen aangebracht in Teams die het gemak voor de student nog moeten vergroten.

Internationale domeinaanpassing

Microsoft heeft de extensiemogelijkheden flink uitgebreid. Tot nu bleven de institutionele domeinen in Search Coach beperkt tot Amerikaanse extensies (.edu en .gov). Leerkrachten kunnen nu de zoekervaring van studenten aanpassen door lijsten samen te stellen met vertrouwde instellingsdomeinen, relevant aan de regio waarin wordt lesgegeven. Microsoft geeft daarvoor een shoutout aan Britse docenten die het probleem hebben aangekaart.

APA-citaten

Docenten kunnen het voor hun studenten gemakkelijker maken om citaties te genereren als onderdeel van het onderzoeksproces. Onderzoek is namelijk in veel gevallen de eerste stap om tot papers, presentaties of andere rapporten te komen. Door de optie aan te vinken, kunnen studenten het werk dat ze hebben gestoken in een Search Progress-opdracht, meenemen naar de rest van hun projecten.

Studenten kunnen er ook voor kiezen om hun zoekvoortgangswerk te exporteren  door het te kopiëren als een lijst. Die lijst bevat naast hun zoekopdracht ook uitleg voor elke geraadpleegde bron.

Aangepaste filters

Docenten krijgen de kans om Search Coach te personaliseren in functie van de gegeven Progress-opdracht. Zo kunnen ze filters weghalen of toevoegen, de factcheck-knop in- of uitschakelen en achtergronden veranderen.

Microsoft maakt Search Progress toegankelijk op mobiele apparaten. Studenten hoeven dus niet langer een laptop te gebruiken, maar kunnen effectieve zoekopdrachten oefenen, bronnen evalueren en onderzoeksopdrachten voltooien via hun smartphone of tablet.

lees ook

Microsoft lanceert AI-gedreven leescoach

Google Educator Group BE/NL organiseert tweede hybrid meet-up

Foto: GEG BE/NL

In mei vorig jaar vond de eerste ‘meet-up’ plaats in Amsterdam, Brussel en online. Dit jaar, op donderdag 18 april, kunnen deelnemers de ontmoeting live bijwonen in het Google-kantoor in Brussel of via een online verbinding. Netwerken en leren van elkaar zijn opnieuw twee van de belangrijkste elementen van de hybride ontmoeting.

De eerste meet-up op 26 mei vorig jaar was een dusdanig succes dat de deelnemers en leden van de Google Educator Group BE/NL al snel kozen voor een tweede editie. Amsterdam valt weg als fysieke ontmoetingsplaats, maar het Google-kantoor in Brussel zet de deuren wel opnieuw open. De meet-up geeft deelnemers de kans om dingen te leren en elkaar beter te leren kennen.

Programma

GEG leaders Shirley van Heijningen, Kim van Veenendaal, Raf Peeters en Kristof Van Dyck verzorgen de verwelkoming van de (online) deelnemers. Nadien nemen Louise Van Lint en Bart Moorees (Google) het woord. De deelnemers krijgen een unieke kijk in de toekomst van Google for Education via een roadmap sessie. Wie in Brussel aanwezig is, maakt trouwens kans op een leuke prijs.

Keuzeworkshops

In de voormiddag krijgen de deelnemers dezelfde workshops voorgeschoteld. Na de middag is er keuze uit verschillende live en online sessies.

In Brussel:

  • Keith Augusteyns: Rubrieken in Google Classroom
  • Gwen Carmans Het canvas van data: Schilder jouw verhaal met Google Looker Studio
  • Sofie Lauwyck: Classroom: oefensets en videoactiviteit opmaken
  • Francis Van Hecke: Quizalize: Quiztool voor het onderwijs met smart AI functies
  • Lucie Renard: Het AI-prototype in BookWidgets
  • EDU prompt: Google Gemini
  • GEG BE/NL Leaders: GEG-spel – Samen spelideeën creëren
  • GEG BE/NL Leaders: Google AI – Brainstormen + slide maken Gemini in het klaslokaal

Online te volgen:

  • Karin Van Rijn: Integratie Google Apps in de klas
  • Niels Brockmeier: De kracht van Google Groepen
  • Casper Schneider: Google Forms in het onderwijs
  • Dimitri Bongers: Voeg 4 superkrachten toe aan je Google Classroom met Bookwidgets

lees ook

In het spoor van Google for Education

Inschrijven

“Het evenement biedt een unieke kans om nieuwe kennis en vaardigheden te verwerven, te netwerken en de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van Google for Education te verkennen,”, zegt Kristof Van Dyck. “De inspirerende presentaties, praktische workshops en waardevolle uitwisselingen verrijken de onderwijspraktijk en helpen om effectiever en innovatiever les te geven met Google-toepassingen.”

De tweede GEG E/NE meet-up wordt rond 16 uur afgesloten met een vrijblijvend netwerkmoment. Wie interesse heeft om (online) deel te nemen, kan zich via deze link inschrijven.