38ste ICT-praktijkdag focust op AI en veilig onderwijs

Op maandag 3 februari 2025 organiseert Impact Connecting de 38ste ICT-praktijkdag in Leuven. Het evenement richt zich dit jaar op artificiële intelligentie en veilig onderwijs, met een nieuw aanbod van keynotes en een uitgebreide beurs.

Naast de bekende workshops introduceert de organisatie dit jaar de eerste Vlaams-Nederlandse ICTopconferentie. Deze conferentie biedt praktijkgerichte keynotes voor directies, ICT-coördinatoren en leerkrachten uit verschillende onderwijsvormen. Sprekers zoals Mathieu Verschraege, Joppe Nuyts en Mark van de Mortel delen inzichten over thema’s zoals mediawijsheid, AI en privacy. Verschraege, voormalig cybercrime-rechercheur, bespreekt preventieve strategieën voor online veiligheid. Andere sprekers behandelen onderwerpen als GDPR in onderwijs en succesvolle implementaties van AI-beleid in scholen.

Het dagticket van 85 euro geeft toegang tot de keynotes, de onderwijsbeurs, catering en netwerkmogelijkheden. De beurs belooft de grootste ooit te zijn, met meer dan veertig standhouders, waaronder organisaties als Febelfin. Zij presenteren een mobiele escaperoom die bewustzijn creëert rond online fraude.

Workshops en prijzen

Meer dan 140 workshops vullen het programma aan, gericht op een breed publiek van kleuteronderwijs tot volwassenenonderwijs. Dit jaar kunnen deelnemers ook kiezen voor enkel de conferentie en beurs. Workshops vereisen een bijkomende bijdrage, variërend van 16 tot 40 euro. De organisatie houdt voor het eerst een promotietarief aan om deelname te stimuleren.

De praktijkdag sluit af met de uitreiking van de ICTrofee voor de meest inspirerende ICT-coördinatoren van Vlaanderen. Nomineren kan nog tot 5 januari 2025.

Smartphoneverbod in Vlaamse scholen vanaf volgend schooljaar

Vlaams minister van Onderwijs Zuhal Demir (N-VA) heeft een smartphoneverbod aangekondigd in zowel het lager als het middelbaar onderwijs. Het verbod geldt tijdens de lesuren en wordt uitgebreid naar smartwatches en andere slimme apparaten. Voor specifieke situaties zijn uitzonderingen mogelijk.

Het smartphoneverbod, dat oorspronkelijk enkel voor het lager onderwijs was voorzien, wordt nu doorgetrokken naar het secundair onderwijs. Voor leerlingen in de derde graad geldt het enkel tijdens de lesuren. In de eerste en tweede graad mogen de toestellen ook niet gebruikt worden op de speelplaats of in de schoolgangen. Scholen behouden wel enige autonomie om buiten de lestijden eigen regels te bepalen voor de derde graad.

De nieuwe maatregel gaat van kracht vanaf het volgende schooljaar en maakt deel uit van een onderwijsdecreet dat vrijdag groen licht kreeg van de Vlaamse regering. Dit geeft scholen voldoende tijd om zich aan te passen. Smartwatches en andere slimme apparaten vallen ook onder het verbod, tenzij ze voor specifieke onderwijsdoeleinden, medische redenen of individuele onderwijsbehoeften worden gebruikt.

Focus en welzijn centraal

Volgens minister Demir zal het verbod een positieve invloed hebben op de concentratie en schoolresultaten van leerlingen. Daarnaast speelt ook het mentale welzijn van jongeren een belangrijke rol. Internationaal onderzoek wijst op een verband tussen het gebruik van technologie en een stijgend aantal depressies, angststoornissen en zelfbeschadiging bij kinderen. Het verbod moet bijdragen aan een rustigere en veiligere schoolomgeving.

lees ook

Smartphone-pauzes van 1 minuutje houden de klas beter bij de les

Naast het verbeteren van de leeromgeving, wil de minister ook de sociale druk verminderen om steeds de nieuwste technologische gadgets te bezitten. Scholen kunnen zelf sancties bepalen voor overtredingen en beslissen over het gebruik van toestellen tijdens buitenschoolse activiteiten.

Wie worden de ICT-coördinatoren van het jaar 2025?

Impact Connecting start de zoektocht naar de beste ICT-coördinatoren in Vlaanderen. Met de ICTrofee 2025 wil de organisatie erkenning geven aan een technisch en een pedagogisch ICT-coördinator die uitblinken in hun vakgebied.

Iedereen werkzaam in het Vlaamse onderwijs kan tot en met 5 januari 2025 een ICT-coördinator nomineren via de website van Impact Connecting. Het initiatief zet in op erkenning voor de cruciale rol van ICT-coördinatoren bij de digitale transformatie in het onderwijs. De organisatie onderscheidt twee categorieën: technisch en pedagogisch.

Een vakjury selecteert na de nominatieronde twee winnaars, die bekendgemaakt worden tijdens de ICT-praktijkdag op 3 februari 2025 in Leuven. De winnaars ontvangen een prijs, gesponsord door Microsoft for Education en Google for Education.

Focus op digitale transformatie in het onderwijs

Impact Connecting neemt de organisatie over van Vicli, die de award eerder beheerde. Volgens Mario Kicken van Impact Connecting verdienen ICT-coördinatoren meer zichtbaarheid voor hun bijdrage aan zowel technische ondersteuning als pedagogische vooruitgang. De wedstrijd biedt een platform om hun werk te waarderen en te vieren.

Met deze jaarlijkse prijs wil Impact Connecting de cruciale rol van ICT-coördinatoren in het Vlaamse onderwijs onderstrepen. Zowel de technische als de pedagogische aspecten worden beoordeeld, wat hun brede inzet benadrukt.

Meer informatie over de nominaties is te vinden op www.impactco.be/ictrofee-2025.

Vier studies over AI-tutoren die elke leraar moet kennen

AI-tutoren hebben potentieel, maar onderzoek naar hun effectiviteit levert gemengde resultaten op. Hier zijn vier belangrijke studies die inzichten bieden over het gebruik van AI in educatie.

1. Minder succes door een AI-mathtutor

Onderzoekers van de University of Pennsylvania onderzochten het effect van een GPT-4-gestuurde AI-tutor bij bijna 1.000 studenten tijdens een wiskunde-examen. Studenten die toegang hadden tot de AI-tutor presteerden gemiddeld slechter dan de controlegroep zonder AI.

Volgens Alp Sungu, een van de auteurs van de studie, gebruiken studenten AI-tutoren vaak als “antwoordmachines” in plaats van leerhulpmiddelen. Hoewel de studie een waarschuwend signaal afgeeft, betekent dit niet dat AI-tutoren in alle gevallen het leerproces belemmeren. De studie benadrukt vooral het risico van afhankelijkheid van AI bij studenten.

2. Positieve effecten bij chatbot-tutoren

Yu Zhonggen, professor aan de Beijing Language and Culture University, analyseerde 24 studies over interactie met AI-chatbots in educatie. De conclusie was dat AI-chatbots een positief effect hadden op de leerresultaten van studenten, vooral bij motivatie, zelfvertrouwen en prestaties. Daarnaast hielpen AI-chatbots bij het verminderen van angstgevoelens tijdens het leren.

De studie nuanceert deze positieve effecten: enkel bij universiteitsstudenten waren de resultaten significant. Bij jongere leerlingen was er geen statistisch merkbare verbetering, en de positieve impact bij oudere studenten nam af over tijd.

3. Interactieve AI-figuren helpen jonge leerlingen

Een onderzoek onder leiding van Ying Xu van de Harvard Graduate School of Education toonde aan dat AI-karakters jonge kinderen kunnen helpen leren. Het experiment betrof meer dan 200 kinderen tussen 4 en 7 jaar oud. De kinderen keken naar het educatieve programma Elinor Wonders Why van PBS Kids. Eén groep kreeg hulp van een AI-versie van Elinor, een nieuwsgierig tekenfilmkonijn. Deze AI-gestuurde Elinor stelde vragen en gaf tips bij foute antwoorden.

De kinderen die interactie hadden met de AI presteerden beter dan de andere groepen. Belangrijk om te weten is dat deze AI geen generatieve technologie gebruikte, maar koos uit vooraf gedefinieerde antwoorden. Dit vermijdt problemen zoals hallucinerende antwoorden, die soms voorkomen bij generatieve AI.

4. AI als ondersteuning voor menselijke tutoren

Een interessant alternatief is AI die menselijke tutoren ondersteunt, in plaats van vervangt. Stanford ontwikkelde hiervoor Tutor CoPilot, een AI-tool die tutoren helpt effectiever vragen te stellen en begeleiding te bieden.

In een studie met bijna 1.000 studenten en 900 tutoren waren studenten die met de AI-tool werkten 4 procent meer geneigd een onderwerp onder de knie te krijgen. De grootste winst was zichtbaar bij de minst ervaren tutoren, die dankzij AI betere ondersteuning konden bieden.

Deze resultaten benadrukken het belang van de menselijke connectie bij tutoring. AI-tools zoals Tutor CoPilot tonen aan dat technologie creatief kan worden ingezet om educatie te verbeteren zonder de menselijke factor te verliezen.

Conclusie

De studies tonen aan dat AI-tutoren in specifieke contexten waardevol kunnen zijn, maar ook risico’s met zich meebrengen. De technologie is nog volop in ontwikkeling, en er zijn nog veel mogelijkheden om AI effectief in te zetten voor educatieve doeleinden.

Google zet AI in om leren interactiever en toegankelijker te maken

Google heeft tijdens het evenement Learning in the AI Era nieuwe toepassingen gedeeld die het leren met behulp van AI interactiever en toegankelijker maken. Met tools zoals Learn About en NotebookLM wil Google complexe informatie eenvoudiger en begrijpelijker maken voor zowel studenten als andere levenslange lerenden.

Tijdens het evenement lichtte Google enkele belangrijke AI-ontwikkelingen toe die kunnen bijdragen aan onderwijs en persoonlijke ontwikkeling. Zo helpt Learn About gebruikers om ingewikkelde concepten beter te begrijpen door ze toegankelijker en behapbaarder te maken. Een voorbeeld dat gedeeld werd, ging over de rol van eenvoudige structuren binnen edelstenen, waarmee bredere concepten binnen geologie duidelijker werden.

Een andere tool, NotebookLM, geeft gebruikers de mogelijkheid om eigen documenten en bronnen te uploaden. De AI ondersteunt het leerproces door vragen te suggereren, samenvattingen te genereren en informatie te ordenen. Dit helpt gebruikers om verbanden te leggen tussen verschillende documenten en moeilijk te begrijpen teksten te verwerken. Daarnaast biedt NotebookLM Audio Overviews, waarbij informatie wordt omgezet in een gesprek tussen AI-‘hosts’, wat vooral nuttig is voor auditief ingestelde lerenden.

LearnLM en samenwerking met Digital Promise

Google introduceerde ook LearnLM, een experimenteel AI-model dat is gericht op pedagogie en gebaseerd is op inzichten uit leerwetenschappen. LearnLM is beschikbaar voor preview via Google AI Studio, waar ontwikkelaars het model kunnen evalueren en feedback kunnen geven. De verbeteringen die hieruit voortkomen, worden geïntegreerd in de Gemini-modellen van Google.

Daarnaast werkt Google samen met Digital Promise, een wereldwijde non-profitorganisatie die zich richt op de toekomst van leren. Deze samenwerking heeft als doel richtlijnen te ontwikkelen voor het evalueren van AI-tools op hun educatieve waarde. Door experts uit technologie, onderwijs en andere disciplines samen te brengen, wil Google bijdragen aan de ontwikkeling van effectieve AI-ondersteunde leermiddelen.

AI als motor voor nieuwsgierigheid

Google ziet AI als een belangrijke motor om nieuwsgierigheid en levenslang leren te ondersteunen. Door complexe onderwerpen op te splitsen en informatie efficiënter te presenteren, kan AI het leerproces zowel effectiever als aantrekkelijker maken. Google benadrukt dat hun technologie niet alleen academische of professionele doelen ondersteunt, maar ook persoonlijke groei kan bevorderen.

Het bedrijf ziet de verdere ontwikkeling van AI in het onderwijs als een samenwerking tussen technologie, wetenschap en de ervaringen van lerenden. Volgens Google biedt AI unieke mogelijkheden om nieuwsgierigheid te voeden en onderwijservaringen dynamischer te maken.

Gemini Live nu beschikbaar in het Nederlands

Google Gemini Livi is vanaf nu beschikbaar in het Nederlands.

Google heeft aangekondigd dat zijn AI-chatbot Gemini Live voortaan in het Nederlands beschikbaar is. Gebruikers kunnen bovendien kiezen voor een stem met een Vlaams accent. De update maakt natuurlijke conversaties in het Nederlands mogelijk, met uitgebreide functionaliteiten via Google-diensten.

AI-assistent met uitgebreide integraties

Gemini Live wordt gepositioneerd als een persoonlijke assistent die meer kan dan alleen vragen beantwoorden. De chatbot is geïntegreerd met verschillende Google-apps, zoals Gmail, Maps, en YouTube. Deze integraties zouden gebruikers volgens Google bij dagelijkse taken, zoals het plannen van afspraken of het leren van een taal. Onlangs werden ook ondersteuning voor Taken, Keep en Utilities toegevoegd.

Een opvallende functie van Gemini Live in het Nederlands is de mogelijkheid tot natuurlijke gesprekken, want de chatbot zou volgens Google gesprekken voeren alsof het een mens is. Gebruikers kunnen daarnaast kiezen uit tien stemopties, inclusief Vlaamse en Nederlandse accenten. Ten slotte stelde Google nog uitgebreide productiviteitstools voor: Gemini werkt samen met Google-diensten om taken eenvoudiger te maken. Ondersteuning voor Google Agenda in het Nederlands wordt later verwacht.

Naast praktische ondersteuning, is Gemini Live ontworpen om creatief mee te denken. De chatbot zou bijvoorbeeld helpen bij het brainstormen of informatie opzoeken.

Met deze update richt Google zich op een breder Nederlandstalig publiek, inclusief Vlaanderen. De aanpassing benadrukt de rol van AI in het dagelijks leven en de bredere toegankelijkheid daarvan. Verdere uitbreidingen van de mogelijkheden, zoals de integratie met meer Google-diensten, staan gepland.

Microsoft vernieuwt Education AI Toolkit voor onderwijsinstellingen

Microsoft heeft zijn Education AI Toolkit bijgewerkt om onderwijsinstellingen beter te ondersteunen bij de implementatie van AI-technologie. De updates zijn gericht op praktische hulpmiddelen en voorbeelden, zodat zowel onderwijsleiders als IT-verantwoordelijken AI effectief kunnen integreren in hun organisatie.

Vernieuwde AI Snapshots en praktijkvoorbeelden

Een van de belangrijkste toevoegingen zijn de uitgebreide AI Snapshots. Deze bieden stapsgewijze begeleiding voor specifieke rollen binnen onderwijsinstellingen, van docenten tot IT-professionals. De Snapshots bevatten gebruiksklare oplossingen, instructies en voorbeelden om AI op een toegankelijke manier toe te passen. Enkele toepassingen zijn onder meer het genereren van data-gedreven aanbevelingen voor studentenondersteuning en het ontwikkelen van op maat gemaakte cybersecurityoplossingen.

De vernieuwde toolkit bevat ook praktijkvoorbeelden onder de noemer AI Navigators. Onderwijsinstellingen zoals Auburn University en de Education University of Hong Kong Jockey Club Primary School demonstreren hoe AI kan bijdragen aan efficiënter werken, beter leren en het stimuleren van innovatie. Auburn University gebruikt bijvoorbeeld Microsoft Copilot om duizenden studenten en medewerkers te ondersteunen bij het ontdekken van AI-mogelijkheden.

Technische handleidingen en implementatiegidsen

Om een soepele uitrol van AI-oplossingen te garanderen, biedt de toolkit nu uitgebreidere technische handleidingen. Deze gidsen zijn ontworpen voor IT-teams en onderwijsleiders en bevatten praktische stappen voor de implementatie van Microsoft AI-tools, zoals Microsoft 365 Copilot, Azure AI Studio en GitHub Copilot. De handleidingen helpen instellingen bij het overwinnen van technische uitdagingen en het optimaliseren van hun AI-infrastructuur.

Aanvullende leermiddelen en training

Naast de toolkit biedt Microsoft aanvullende middelen om AI-vaardigheden verder te ontwikkelen. Onder andere het AI for Educators Learning Pathway en de AI Classroom Toolkit ondersteunen docenten bij het verantwoord gebruik van AI in het onderwijs. Daarnaast biedt de Microsoft Copilot Scenario Library voorbeelden voor diverse rollen en afdelingen binnen onderwijsinstellingen, zoals IT, HR en communicatie.

Met deze updates stelt Microsoft onderwijsinstellingen in staat om hun AI-strategie verder uit te bouwen. De toolkit biedt zowel beginnende als ervaren instellingen de nodige middelen om AI effectief en verantwoord te integreren.

Krijg hier toegang tot de Microsoft Education AI Toolkit.

Vlaanderen belooft gerichte investeringen in onderwijs ondanks besparingen

De Vlaamse overheid voorziet komende jaren gerichte investeringen in het onderwijs, ondanks algemene besparingen binnen het overheidsapparaat. Vlaams minister van Onderwijs Zuhal Demir weerlegt daarmee beweringen over besparingen van Bruno Vanobbergen, hoofd van de Katholieke Onderwijskoepel.

Minister Zuhal Demir benadrukt dat het onderwijsbudget juist blijft groeien en dat de werkingsmiddelen in 2024 worden geïndexeerd. Dit betekent dat scholen extra financiële steun krijgen om de inflatie te compenseren. Demir voorziet bovendien een jaarlijkse nettoverhoging van het onderwijsbudget met een half miljard euro. Daarmee legt ze de focus op investeringen in de kernbehoeften van het Vlaamse onderwijs, waaronder 425 miljoen euro voor het versterken van het Nederlands, 370 miljoen euro voor nieuwe schoolinfrastructuur en extra middelen om het lerarentekort aan te pakken.

Volgens Demir gaat het om selectieve investeringen die gericht zijn op de essentiële noden van het onderwijsveld, zoals basisvaardigheden in rekenen, lezen en schrijven. De minister wil vermijden dat de middelen zonder duidelijk plan worden uitgegeven en benadrukt het belang van een terugkeer naar de basis in het onderwijs.

Besparingsmaatregelen beperkt en lonen blijven geïndexeerd

Ondanks de investeringen voert Vlaanderen enkele besparingen door. Zo worden werkingsmiddelen binnen het onderwijs vanaf 2026 niet langer volledig geïndexeerd, wat betekent dat het budget niet automatisch meestijgt met de inflatie in die jaren. Voor 2025 en de periode na 2027 geldt echter dat de indexering slechts gedeeltelijk beperkt wordt (50 procent). Demir wijst erop dat deze indexbeperkingen slechts 40 procent van het totale onderwijsbudget raken, omdat de overige 60 procent van het budget – de lonen van de leerkrachten – wel volledig geïndexeerd blijft.

Daarnaast geldt de indexeringbeperking niet voor het basisonderwijs en het buitengewoon onderwijs, waar samen één derde van de Vlaamse leerlingen schoolloopt. Demir verzekert dat deze uitzonderingen en gerichte investeringen nodig zijn om de onderwijskwaliteit te verhogen, zonder daarvoor onnodige uitgaven te doen.

Smartschool introduceert AI-tool om leerproblemen op te sporen

Het digitale schoolplatform Smartschool gaat met behulp van artificiële intelligentie (AI) leerproblemen en achterstanden bij middelbare scholieren opsporen. Dit nieuwe systeem moet scholen helpen om sneller in te grijpen wanneer leerlingen dreigen af te haken.

Smartschool werkt al twee jaar aan een algoritme dat automatisch signalen geeft bij leerproblemen. Dit moet ervoor zorgen dat scholen eerder ingrijpen en leerachterstand kunnen voorkomen, zegt Jan Schuer, CEO van Smartschool aan persagentschap Belga. Op dit moment worden dergelijke problemen vaak te laat opgemerkt.

Drie factoren

Het algoritme baseert zich op drie factoren: de gebruiksactiviteit van de leerling op het platform, schoolresultaten en de afwezigheden. Door deze gegevens te analyseren, kan het systeem signaleren wanneer een leerling mogelijk extra aandacht nodig heeft. Het is aan de scholen zelf om te bepalen wie deze signalen ontvangt. Leerlingen en hun ouders worden voorlopig niet automatisch op de hoogte gebracht.

De nieuwe functie wordt na de herfstvakantie getest in tien middelbare scholen. Het plan is om het systeem later dit schooljaar in alle secundaire scholen in België beschikbaar te maken.

Sett viert vijfde editie met focus op AI in onderwijs

De grootste Vlaamse onderwijsbeurs Sett viert op 26 en 27 februari 2025 haar vijfde editie in de Nekkerhal te Mechelen. Dit jaar legt de beurs nadruk op de rol van artificiële intelligentie (AI) in het onderwijs, samen met een netwerkavond waar kennisuitwisseling centraal staat.

Implementatie van AI en beleidsuitdagingen

Tijdens de komende editie van Sett staat de integratie van AI in het onderwijs centraal. AI kan leerkrachten helpen met nieuwe manieren om resultaten op te volgen en te interpreteren, wat een meer gerichte en gelijke aanpak mogelijk maakt. Katinka Vandevelde, hoofd van Sett, benadrukt echter dat AI moet worden gezien als een aanvulling en niet als vervanging. “AI kan de kwaliteit en kansengelijkheid in het onderwijs verhogen, maar het is cruciaal om de technologie te kaderen binnen de juiste beleidslijnen,” stelt ze.

Er komen lezingen van onder anderen Orhan Agirdag, professor aan KU Leuven, en Fanny Matheusen, die het PEACEmodel toelicht. Zij zullen ingaan op de ethische en effectieve toepassing van AI binnen scholen. Hoewel sommige leerkrachten al overtuigd zijn van de potentie, worstelen zij met de implementatie van een duidelijk AI-beleid.

Lerarentekort en samenwerking met onderzoekers

Naast de AI-focus richt Sett zich op de ondersteuning van leerkrachten. Het tekort aan leraren in Vlaanderen verhoogt de werkdruk, en AI kan helpen om die te verlagen. Zo kunnen processen worden versneld, waardoor leerkrachten meer tijd hebben voor interactie met leerlingen. “Dit maakt het beroep aantrekkelijker en zorgt voor meer persoonlijke aandacht voor leerlingen”, aldus Vandevelde.

Ook de samenwerking tussen leerkrachten en onderzoekers is een belangrijk thema. “Wetenschappelijk onderzoek moet gekoppeld worden aan de praktijkervaring van leerkrachten”, zegt Vandevelde. Sett wil deze dialoog stimuleren om tot een evidence-based aanpak te komen zonder een eenvormige lesmethode op te dringen. Verschillende lezingen en workshops tijdens de beurs bieden daarom een breed scala aan inzichten en praktische tips.

De vijfde editie van Sett belooft zo een platform te bieden voor inspiratie, kennisdeling en nieuwe inzichten om het Vlaamse onderwijs verder te versterken. Afspraak op 26 en 27 februari 2025 in de Nekkerhal in Mechelen.

Educatieve game “Minelabs” gelanceerd om wetenschapslessen te verrijken

Op PITO Stabroek werd de educatieve game “Minelabs” geïntroduceerd, een softwarepakket ontwikkeld door de Universiteit Antwerpen.

De toepassing biedt leerlingen een interactieve manier om kennis over fysica en chemie te verdiepen met behulp van het populaire spel Minecraft. Leerlingen van het 5de jaar Biotechnologische en chemische wetenschappen testten de nieuwe leermethode alvast uit.

Wetenschappen visueel maken met Minecraft

Met Minelabs willen de ontwikkelaars de vaak abstracte leerstof in fysica en chemie toegankelijker maken. Het pakket bouwt verder op Minecraft, een spel dat wereldwijd populair is en waarin spelers in een digitale omgeving kunnen bouwen en verkennen. De wetenschappers van UAntwerpen ontwikkelden een software-uitbreiding die leerlingen toelaat wetenschappelijke concepten op een herkenbare manier te ontdekken. Hierdoor wordt de lesinhoud visueel en concreet voorgesteld.

Bert Jorissen, onderzoeker en oud-leerling van PITO, was nauw betrokken bij het project. Hij legt uit dat het pakket leerlingen in staat stelt om spelenderwijs met de leerstof aan de slag te gaan. Zo kunnen leerlingen bijvoorbeeld nieuwe atomen en moleculen creëren door chemische bouwstenen te combineren. Jorissen benadrukt dat de visuele voorstelling van abstracte onderwerpen helpt om de lesinhoud beter te begrijpen en onthouden. Daarnaast biedt de game leerlingen de vrijheid om verschillende opties en leerpaden te kiezen, wat de betrokkenheid vergroot.

Meetbare leerwinst door samenwerking

Om het effect van Minelabs op de leerprestaties te meten, voerde het team van Laura Herrewijn van de AP Hogeschool een onderzoek uit. Daarbij werd gekeken naar het kennisniveau van de leerlingen voor en na het gebruik van de game. De resultaten tonen aan dat leerlingen effectief vooruitgang boeken, zowel in het 5de als in het 3de jaar. Vooral de jongere leerlingen, die minder voorkennis hadden, behaalden een grotere leerwinst.

lees ook

Jongeren bouwen virtuele school tijdens Minecraft hackaton

De ontwikkeling van Minelabs kwam tot stand via een samenwerking tussen verschillende partners. Naast de Universiteit Antwerpen en PITO Stabroek waren ook het Koninklijk Lyceum Antwerpen en het technologiebedrijf Shapescape betrokken. Shapescape nam het programmeren van de software op zich, waardoor Minelabs nu beschikbaar is via de Minecraft Edu Store. Deze samenwerking werd mede mogelijk gemaakt door de financiering van Smart Education @ Schools, een initiatief van imec dat inzet op digitale innovaties in het onderwijs.

Betrokkenheid van jongeren verhogen

Gedeputeerde Luk Lemmens van Provinciaal Onderwijs Antwerpen sprak lovend over het project. Volgens Lemmens helpt de game om de leefwereld van jongeren dichter bij de lesinhoud te brengen. Hij benadrukt het belang van moderne leermethoden en infrastructuur om het onderwijs aan te passen aan de noden van de arbeidsmarkt.

Pedagogisch directeur Raf Van Bergen van PITO hoopt dat Minelabs de interesse van leerlingen voor wetenschappen verder zal aanwakkeren. “Het is fantastisch om geboeide leerlingen te zien die via deze tools hun interesse voor wetenschappen kunnen vergroten. Zo hopen we hen te motiveren om na het secundair onderwijs verder te studeren,” aldus Van Bergen.

Met Minelabs hebben de ontwikkelaars een digitale brug geslagen tussen abstracte wetenschappelijke kennis en de herkenbare leefwereld van jongeren. Dankzij de samenwerking met verschillende partners kan de educatieve tool nu breed worden ingezet in scholen die het leerproces visueel en interactief willen maken.

De toepassing is te downloaden vanuit de Minecraft Edu Store.

XR Inspire-event: van beleid naar praktijk

Op 21 november gaat een XR Inspire-sessie door in UCLL-Leuven. We focussen nu op zowel beleid als praktijk: hoe kan XR jouw onderwijs-, schoolbeleid en klaspraktijk verrijken.

Het doelpubliek is deze keer vooral leidinggevenden (directies, coördinatoren,..) en leraren uit scholen die willen starten met XR.


Ben je benieuwd hoe extended reality (XR) jouw onderwijsbeleid en klaspraktijk kan verrijken? Kom dan naar het evenement “XR Inspire: Van beleid naar praktijk” van het Lerend Netwerk XR en ontdek hoe deze technologie concrete meerwaarde kan bieden in jouw onderwijsomgeving.

We starten de dag met een korte introductie. Vervolgens duiken we in twee boeiende workshops die parallel worden aangeboden. In de eerste workshop ontdek je hoe je XR strategisch kunt integreren in je beleid. Tegelijkertijd bieden we een workshop waarin je leert wat XR precies is en hoe je het kunt toepassen in je klaspraktijk. Geef bij inschrijven aan welke workshop je wil volgen.

Tijdens de lunch krijg je de kans om te netwerken en ervaringen te delen met collega’s.

Na de lunch delen ervaringsdeskundigen hun “lessons learned” en praktische tips over de implementatie van XR in het onderwijs.

Daarna gaan we aan de slag met een workshop waarin je leert hoe je een effectieve les kunt opzetten met behulp van XR-technologie.

We sluiten de dag af met een receptie, waar je kunt napraten en netwerken met andere deelnemers.

Datum:

21 november 2024

Plaats:

UCLL campus Hertogstraat – Hertogstraat 178, 3001 Heverlee

Kostprijs:

Gratis