Meta plant nieuwe educatieve toepassing voor Quest-headsets
Het nieuwe product zal volgens Meta het onderwijs transformeren door middel van XR. Leerlingen en leerkrachten zullen op innovatieve manieren kunnen leren en lesgeven, aldus het bedrijf van Mark Zuckerberg.
In een blogpost kondigt Meta het nieuwe product aan. Al blijft het bij een prikkeling van de zintuigen. Pas in de komende maanden zal het kind een naam krijgen en zal Meta de specifieke toepassingen ervan bekendmaken. Volgens het mediabedrijf heeft XR, de verzamelnaam voor virtual, augmented en mixed reality, het over ‘een enorm potentieel’ om het onderwijs te vernieuwen.
Ongelimiteerde, veilige mogelijkheden
“Door de unieke ervaring van aanwezigheid en onderdompeling kunnen deze technologieën een impactvolle rol spelen in educatieve interacties en discussies”, schrijft Nick Clegg van Meta. XR maakt volgens hem het onmogelijke mogelijk. “Studenten kunnen wandelen tussen de dino’s of experimenteren in labo’s met apparatuur die anders onbetaalbaar zou zijn. Via de technologie kunnen ook gevaarlijke of kostbare technische trainingen risicovrij plaatsvinden.
XR-toepassingen worden steeds populairder omdat scholen, leerkrachten en aanbieders er de vele mogelijkheden van erkennen. Vlaanderen is op dat vlak een voortrekker. Onlangs kreeg het XR-platform Dexr nog een prestigieuze award voor meest innovatieve start-up. Onderzoek toont aan dat XR de prestaties, betrokkenheid en tevredenheid van studenten kan verbeteren. Het is niet vreemd dat minister Ben Weyts de voorbije jaren middelen voor XR vrijmaakte in, voornamelijk, het technisch en beroepsonderwijs.
Specifiek voor onderwijs
De schier eindeloze mogelijkheden die de technologie biedt, heeft Meta aan het werken gezet. Later dit jaar brengt het bedrijf een nieuw productaanbod op voor Quest-toestellen, specifiek voor het onderwijs. “Docenten zullen gemakkelijker toegang krijgen tot educatieve apps en functies. Daarnaast zullen ze eenvoudig(er) meerdere Quest-apparaten tegelijk kunnen beheren.”
lees ook
Vlaamse onderzoekers inspireren internationale collega’s met raamwerk voor XR-implementatie
Volgens Clegg is het nieuwe product het resultaat van een uitgebreide samenwerking met onderwijzers, onderzoekers en ontwikkelaars over heel de wereld. “Meta streeft ernaar om een product te creëren dat het leren, toepassen en oefenen van nieuwe vaardigheden vergemakkelijkt. Het nieuwe product zal beschikbaar zijn in onze ‘Quest for business’-ondersteunde markten, gericht op leerlingen van 13 jaar en ouder”, besluit Clegg.