Educatieve game “Minelabs” gelanceerd om wetenschapslessen te verrijken

- Cédric Van Loon

Op PITO Stabroek werd de educatieve game “Minelabs” geïntroduceerd, een softwarepakket ontwikkeld door de Universiteit Antwerpen.

De toepassing biedt leerlingen een interactieve manier om kennis over fysica en chemie te verdiepen met behulp van het populaire spel Minecraft. Leerlingen van het 5de jaar Biotechnologische en chemische wetenschappen testten de nieuwe leermethode alvast uit.

Wetenschappen visueel maken met Minecraft

Met Minelabs willen de ontwikkelaars de vaak abstracte leerstof in fysica en chemie toegankelijker maken. Het pakket bouwt verder op Minecraft, een spel dat wereldwijd populair is en waarin spelers in een digitale omgeving kunnen bouwen en verkennen. De wetenschappers van UAntwerpen ontwikkelden een software-uitbreiding die leerlingen toelaat wetenschappelijke concepten op een herkenbare manier te ontdekken. Hierdoor wordt de lesinhoud visueel en concreet voorgesteld.

Bert Jorissen, onderzoeker en oud-leerling van PITO, was nauw betrokken bij het project. Hij legt uit dat het pakket leerlingen in staat stelt om spelenderwijs met de leerstof aan de slag te gaan. Zo kunnen leerlingen bijvoorbeeld nieuwe atomen en moleculen creëren door chemische bouwstenen te combineren. Jorissen benadrukt dat de visuele voorstelling van abstracte onderwerpen helpt om de lesinhoud beter te begrijpen en onthouden. Daarnaast biedt de game leerlingen de vrijheid om verschillende opties en leerpaden te kiezen, wat de betrokkenheid vergroot.

Meetbare leerwinst door samenwerking

Om het effect van Minelabs op de leerprestaties te meten, voerde het team van Laura Herrewijn van de AP Hogeschool een onderzoek uit. Daarbij werd gekeken naar het kennisniveau van de leerlingen voor en na het gebruik van de game. De resultaten tonen aan dat leerlingen effectief vooruitgang boeken, zowel in het 5de als in het 3de jaar. Vooral de jongere leerlingen, die minder voorkennis hadden, behaalden een grotere leerwinst.

lees ook

Jongeren bouwen virtuele school tijdens Minecraft hackaton

De ontwikkeling van Minelabs kwam tot stand via een samenwerking tussen verschillende partners. Naast de Universiteit Antwerpen en PITO Stabroek waren ook het Koninklijk Lyceum Antwerpen en het technologiebedrijf Shapescape betrokken. Shapescape nam het programmeren van de software op zich, waardoor Minelabs nu beschikbaar is via de Minecraft Edu Store. Deze samenwerking werd mede mogelijk gemaakt door de financiering van Smart Education @ Schools, een initiatief van imec dat inzet op digitale innovaties in het onderwijs.

Betrokkenheid van jongeren verhogen

Gedeputeerde Luk Lemmens van Provinciaal Onderwijs Antwerpen sprak lovend over het project. Volgens Lemmens helpt de game om de leefwereld van jongeren dichter bij de lesinhoud te brengen. Hij benadrukt het belang van moderne leermethoden en infrastructuur om het onderwijs aan te passen aan de noden van de arbeidsmarkt.

Pedagogisch directeur Raf Van Bergen van PITO hoopt dat Minelabs de interesse van leerlingen voor wetenschappen verder zal aanwakkeren. “Het is fantastisch om geboeide leerlingen te zien die via deze tools hun interesse voor wetenschappen kunnen vergroten. Zo hopen we hen te motiveren om na het secundair onderwijs verder te studeren,” aldus Van Bergen.

Met Minelabs hebben de ontwikkelaars een digitale brug geslagen tussen abstracte wetenschappelijke kennis en de herkenbare leefwereld van jongeren. Dankzij de samenwerking met verschillende partners kan de educatieve tool nu breed worden ingezet in scholen die het leerproces visueel en interactief willen maken.

De toepassing is te downloaden vanuit de Minecraft Edu Store.