Smartphone-pauzes van 1 minuutje houden de klas beter bij de les
Een telefoonpauze van slechts één minuut blijkt effectief te zijn om het telefoongebruik in de klas te verminderen én de focus van scholieren te verbeteren. Het is een positiever alternatief voor een totaalverbod, denken Amerikaanse onderzoekers.
Smartphones zijn alomtegenwoordig in het dagelijks leven en scholen vormen daarop geen uitzondering. Eerder onderzoek heeft aangetoond dat het gebruik van technologie in de klas een positieve invloed kan hebben op de prestaties van leerlingen.
Of dat dan ook het toestaan van de smartphone moet zijn, is een vraag waar tegenwoordig veel om te doen is want veel leerlingen gebruiken hun telefoon zelfs tijdens de les, waardoor ze er hun aandacht minder bij hebben. De kersverse Vlaamse regering plant alvast een volledig smartphoneverbod in de lagere scholen. Voor het secundair onderwijs komt er eerst nog een onderzoek, maar de middelbare scholen krijgen al wel het advies om de telefoons meer aan banden te leggen.
Geen totaalverbod
Amerikaanse psychologen hebben nu onderzocht of korte ‘telefoonpauzes’ waarin studenten even op hun mobiel mogen kijken, voordelen kunnen bieden. Ze vinden het alvast een meer positieve aanpak dan het instellen van een totaalverbod.
Hun studie toont aan dat één minuut telefoonpauzes voor leerlingen tijdens de les kan leiden tot minder telefoongebruik en betere resultaten op tests en toetsen.
“We tonen aan dat telefoonpauzes nuttig kunnen zijn om het gebruik van mobiele telefoons in de schoolbanken te verminderen”, zegt Ryan Redner, onderzoeker aan de Southern Illinois University.
Hoe korter, hoe beter
Gedurende een heel semester heeft Redner samen met zijn collega’s de effectiviteit van telefoonpauzes geëvalueerd die respectievelijk één, twee of vier minuten duurden. In het onderzoek werd telefoongebruik gedefinieerd als het aanraken van de telefoon.
De bevindingen blijken overwegend positief. Wanneer leerlingen wisten dat er telefoonpauzes zouden werden ingevoerd, gebruikten ze hun telefoon over het algemeen minder vaak.
Tijdens de lessen met telefoonpauzes van één minuut bleek het telefoongebruik ook het laagst. Hierdoor waren deze pauzes het meest effectief in het verminderen van de tijd die leerlingen gedurende de les aan hun telefoon besteedden.
Het is nog niet helemaal duidelijk waarom dat het geval is. “Een mogelijke verklaring is dat één minuut voldoende is om een paar berichten te lezen en te versturen”, zegt Redner. “Als ze tijd hebben om meerdere berichten te verzenden, zullen ze wellicht ook weer meer berichten ontvangen en tijdens de les opnieuw willen reageren. Zo zou het kunnen dat er tijdens een pauze van vier minuten veel meer berichten worden verstuurd. Tijdens een pauze van één minuut heb je simpelweg minder tijd om iets op je telefoon te doen.”
Betere focus
De resultaten laten ook zien dat telefoonpauzes van één minuut genoeg zijn om leerlingen beter te laten focussen in de klas en hun toetsresultaten te verbeteren.
In klassen waar de één-minuutpauzes werden toegepast, waren de testresultaten van leerlingen het best. Er werden regelmatig hogere gemiddelde scores (boven de 80 procent) vastgesteld. Het blijkt dus dat als leerlingen tijdens de les hun telefoon minder gebruiken, het leerproces minder verstoort geraakt. “Onze hoop is dat dit resultaat aangeeft dat leerlingen minder afgeleid worden tijdens de les en dit dan resulteert in betere prestaties.”
De onderzoekers geven aan dat het telefoongebruik in sommige van hun experimenten afnam, maar zelden volledig stopte. “We proberen manieren te vinden om het gebruik van mobiele telefoons te verminderen, zonder dat het als een straf aanvoelt. We hopen dat onze bevindingen onderzoekers en leerkrachten inspireren om benaderingen te vinden om het gebruik van mobiele telefoons te verminderen die gebaseerd zijn op het versterken van de leerlingen”, concludeert Redner.