AP Hogeschool Antwerpen switcht naadloos naar afstandsleren

- Gastauteur

14.000 hogeschoolstudenten en 1.600 medewerkers van AP Hogeschool Antwerpen communiceren én leren vandaag op afstand via digitale technologieën. Dat is dag en nacht verschil met nog maar twee weken geleden, ook al zijn moderne technologieën en infrastructuur al langer een belangrijke speerpunt van AP Hogeschool Antwerpen.

Concreet uitte zich dat bijvoorbeeld in moderne klaslokalen en campussen, een digitaal leerplatform in eigen beheer en uitstekende wifi-kwaliteit. Maar het coronavirus bracht een en ander toch nog in een stroomversnelling.

We spraken met Benjamin de Caluwe, Adviseur Digitaal Leren bij AP Hogeschool Antwerpen.

Jullie werken al langer met educatief videoplatform Panopto. Zien jullie vandaag een groot verschil?

Niemand had gedacht dat het zo snel zou gaan. Het verschil is enorm: voor de periode oktober-februari hadden we ongeveer 10.000 digitale kijkuren. Sommige leerkrachten en leerlingen gebruikten het platform al regelmatig. Op een periode van amper twee weken zijn daar intussen al 6.000 kijkuren bijgekomen!

Welke technologieën gebruiken jullie precies?

We gebruiken vandaag Microsoft Teams om live les te geven, te volgen en om streams op te nemen. Dat doen we voor kleine lesgroepen, tot lessen voor zowat 230 leerlingen samen. We hebben eigenlijk grotere groepen, maar het is zoals anders: niet iedere student is aanwezig (lacht). We gebruiken al die technologie natuurlijk ook om onderling tussen docenten te overleggen.

Daarnaast gebruiken we Panopto, een videoplatform dat netjes integreert via een plug-in met onze digitale leeromgeving Moodle. Een ideale manier om lessen op te nemen, editen, duidelijk te structureren, te beheren en te delen. Zo kan je leerstof dus onderverdelen in hoofdstukken en koppelen aan je leeromgeving of embedden in een specifieke cursus.

Panopto is een videoplatform dat netjes integreert via een plug-in met onze digitale leeromgeving Moodle.

Je kan aan Panopto zelfs interactieve quizzes toevoegen en de resultaten meten. Misschien nog belangrijker is de krachtige zoekfunctie: de software kan trefwoorden terugvinden in tekst, beeld én audio.

We gaan nu ook een handleiding ontwikkelen voor de studenten: wanneer gebruik je MS Teams en wanneer Panopto?

Klinkt positief, maar zijn er ook nadelen aan verbonden?

Natuurlijk voelt elke digitale leeromgeving anders aan. Toch krijgen we heel positieve reacties van docenten én studenten. Heel veel mensen zijn er nu mee aan de slag. Ze zijn dankbaar als we hen helpen met vragen en echt blij als het lukt. Ook de grootste computerleken helpen we verder.

Als we toch een nadeel moeten noemen: interactie. Bij heel grote livestreams van meer dan 250 mensen in MS Teams is er tot 90 seconden vertraging op het beeld. Zo een buffer is goed voor de beeldkwaliteit, maar je kan dan niet meteen in real-time een vraag stellen. Wij gebruiken daarom de standaardmeeting tot 250 deelnemers, deze heeft geen vertraging. Toch is vragen stellen tijdens een virtuele les met zo veel studenten niet evident. We kunnen de moeilijkheden op vlak van interactie gelukkig wel verhelpen door via de chat vragen te bundelen en die vervolgens om de zoveel minuten te behandelen.

Enig nadeel: bij heel grote livestreams van meer dan 250 mensen in Microsoft Teams is er tot 90 seconden vertraging op het beeld.

Alles is de voorbije weken echt in een stroomversnelling geraakt. Ik denk dat er nadien veel gaat blijven plakken. Mensen gaan toch beseffen dat op afstand lesgeven een reële mogelijkheid vormt.

Onze volgende uitdaging is de examenperiode. We zijn nu al gesloten tot 18 mei. We zoeken volop naar alternatieve methodieken voor evaluatie.

Jullie zijn bezig om op korte tijd alle leerlingen digitaal te laten leren. Hoe verliep dat proces?

De voorbije twee weken waren hectisch, maar het ging. Ik maak deel uit van een cel voor onderwijsontwikkeling en -innovatie. Binnen dat team zijn we met drie mensen verantwoordelijk voor het digitaal leren aspect. Ons klein en gedreven team kan heel snel schakelen en we hebben een directe lijn met ICT.

Al het materiaal dat we hadden, is uitgeleend: camera’s, microfoons en laptops. Je moet er ook rekening mee houden dat een laptop of computer in een gezin soms gedeeld wordt tussen verschillende mensen. Niet ieder gezinslid kan dus altijd beschikbaar zijn. Onze IT-helpdesk is natuurlijk volop ingeschakeld om vaak wat verouderd materiaal correct te configureren, de nodige software te installeren en technische problemen te verhelpen.

Wat is de meerwaarde van Dialog in dit traject?

Dialog reageert snel op vragen en begeleidt ons bij keuzes die we moeten maken. Dat is heel belangrijk in deze situatie. We zijn erg tevreden over de samenwerking. Ze leveren en ondersteunen al meer dan tien jaar al onze aula-infrastructuur en technologie zoals schermen, beamers, camera’s etc. Dialog bemiddelt ook als de ondersteuning van leveranciers te traag verloopt of niet voldoet.

Hebben jullie tips voor scholen die nog niet zo ver staan?

Keep it simple. De meeste docenten zijn niet sterk bezig met digitaal leren. Support is dan ook cruciaal: dicht en rechtstreeks contact houden met leerkrachten. Het is belangrijk dat ze weten en voelen dat ze ondersteund zijn. We hebben ook een pagina gemaakt over eerste hulp bij afstandsleren, met info die kort en krachtig is.

Focus eerst op de basics, maar probeer het ook heel duidelijk te houden.

Focus eerst op de basics, maar probeer het ook heel duidelijk te houden. Wij zijn permanent online om vragen te beantwoorden via Teams of telefonisch. We hebben zelf een soort ticketingsysteem. Met resultaat: want zelfs de grootste sceptici schakelen nu ook pijnloos over.

Dit is een ingezonden commerciële bijdrage van Dialog. Voor meer informatie over hun oplossingen kan je hier terecht.