Apple: ‘Met een Chromebook ga je niet slagen’

- Jeroen Langendam

Bij het lanceren van de 16-inch MacBook Pro heeft marketingdirecteur een opzienbarende strategie gekozen. In plaats van de voordelen van de nieuwe MacBook te benadrukken, haalt hij uit naar de concurrerende Chromebook.

Tijdens een interview rondom de lancering van de 16-inch MacBook Pro heeft Phil Schiller, marketingdirecteur bij Apple, fel uitgehaald naar Chromebooks. Chromebooks worden langzaam maar zeker steeds populairder in het onderwijs, wat ten koste gaat van het marktaandeel van Apple. Volgens Schiller is die verschuiving onterecht: “Chromebooks alleen geschikt voor het afnemen van toetsen”.

Sterker nog, volgens Schiller is de iPad het “ultieme leermiddel voor een kind”, terwijl “kinderen met een Chromebook gaan niet slagen”.

Apple lanceert de 16-inch MacBook Pro. De marketingdirecteur van het bedrijf gebruikt een interview om uit te halen naar Chromebooks: “Die zijn alleen goed voor toetsen” (afb: Apple).

Schiller: “Kinderen die écht willen leren zullen meer succesvol zijn. Het is niet moeilijk in te zien waarom kinderen in een leslokaal niet geboeid zijn als er geen inspirerende technologie wordt toegepast. Je moet hen die moderne leer-technologie bieden om ze te helpen het beste uit zichzelf te halen. (..) Maar Chromebooks doen dat niet. Chromebooks komen alleen de klas in omdat ze een goedkoop instrument zijn om toetsen mee af te nemen. Als je inderdaad kinderen alleen wilt toetsen, dan is een goedkope notebook genoeg. Maar daarmee wordt je niet succesvol”.

Uitspraak Apple over Chromebook roept discussie op

Een uitspraak als deze roept natuurlijk discussie op. Het duurde dan ook niet lang totdat Schiller zijn uitspraak moest verduidelijken Hij deed dit op Twitter, waar hij een post plaatste, waarin hij zijn standpunt herhaalde: “Elk kind kan succesvol zijn. Het is altijd onze missie geweest ze daarbij te helpen. In het gesprek met CNET spraken we over hoe we kinderen en leerkrachten de content, het curriculum en de instrumenten kunnen geven om te leren, ontdekken en te groeien. Niet over het afnemen van tests.”

Uitlating onderdeel marketingstrategie van Apple?

Op het eerste gezicht lijkt deze uithaal, gedaan tijdens een interview, richting Chromebooks onhandig, maar het is onderdeel van een bredere strategie. Apple benaderde leerkrachten en onderwijsprofessionals eerder al om hen te overtuigen dat de iPad, dankzij haar multimedia mogelijkheden, veel beter voor het onderwijs is dan de Chromebook.

De strategie lijkt voor Apple in de strijd tegen Chromebook nog geen vruchten af te werken. Leerkrachten zien de voordelen van de iPad voor een aantal onderwijstaken. Aan de andere kant zien ze de iPad voor sommige zaken als een onhandige tool. Voor veel taken is een toetsenbord, hoe ouderwets ook, nu eenmaal efficiënter. En de prijs speelt in het onderwijs ook een rol. Leerkrachten zien er geen heil in om veel meer te betalen voor technologie die volgens hen in de les amper iets toevoegt. De Chromebook is, zo vinden onderwijsprofessionals, de beste keus.

Het uithalen naar de (succesvolle) concurrent doet ook denken aan een oude reclamecampagne waarin Apple PC-gebruikers als “stoffig” en dom afschilderde. Het lijkt erop dat Apple het succes van die campagne nu, in het onderwijs, dunnetjes wil overdoen.