Vlaams Parlement buigt zich over toekomst Digisprong

- David Van Waeyenberghe

In de Commissie voor Onderwijs van het Vlaams Parlement vond donderdag een discussie plaats over de toekomst van Digisprong. Enkele parlementsleden vroegen Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) om een stand van zaken, en spaarden hun kritische vragen niet.

Via de website van het Vlaams Parlement kan iedereen de discussie in de Commissie voor Onderwijs herbeleven. In het verslag is te lezen dat Loes Vandromme (CD&V), Elisabeth Meuleman (Groen) en Emine Gül Isci (Vooruit) het woord namen. Commissievoorzitter Karolien Grosemans (N-VA) en minister Ben Weyts gaven repliek. Wij vroegen Jan De Craemer, stakeholdermanager bij het Kenniscentrum Digisprong om wat meer duiding.

Inspanningen verder zetten

Het debat had twee onderwerpen: over Digisprong en over de toekomst van Digisprong. Een blik op was is geweest en wat nog zal komen, met andere woorden. “De minister heeft proberen duiden dat quasi alle acties van Digisprong zijn afgerond of minstens zijn opgestart”, zegt Jan De Craemer. “Zo is gesteld dat heel wat zaken als ‘recurrent’, kunnen worden beschouwd. Dat ze dus los van Digisprong en los van de eenmalige Europese financiering kunnen blijven doorgaan. Ongeveer tien procent van de 375 miljoen euro van Digisprong is voorzien als recurrent.”

Dat de inspanningen vanuit Digisprong zullen blijven doorgaan, was al langer beslist. Een jaar geleden liet minister Weyts al weten dat er een ‘spaarpot’ van toen 100 miljoen euro is, om bepaalde acties verder te zetten. “Het is aan de volgende Vlaamse regering om de modaliteiten te bepalen van het zogenaamde digisprongfonds”, vult De Craemer aan.

De minister stelde eveneens dat voor de uitvoering van het infrastructuurluik is gezocht naar een middenweg tussen lineaire financiering en vrijheid van onderwijs. De lineaire financiering is gebaseerd op parameters als kostprijs per laptop en het aantal leerlingen. Daarnaast kregen de scholen een relatief grote keuzevrijheid wat betreft de keuze van technologie en hoe ze dat in hun werking gebruiken.

Meer dan laptops

De commissieleden discussieerden daarnaast over digitale leermiddelen en de, volgens sommigen, overgangsperioden tussen papier en digitaal. “Een belangrijk besluit vind ik dat in het debat is gesteld dat Digisprong meer is dan laptops”, aldus Jan De Craemer. “Er is veel gedaan om de toegang tot digitale leermiddelen te verbeteren met onder andere LeerID, KlasCement en het Archief voor Onderwijs.”

“Er is ook ingezet op de professionalisering met bootcamps, digitale school, mediacoachopleidingen, de promotie van digcompedu en digisnap. De minister prees de rol die we als Kenniscentrum op ons namen in de uitrol van Digisprong, de ondersteuning van de scholen en de regierol met betrekking tot digitaal onderwijs.”

lees ook

Katholiek Onderwijs Vlaanderen vraagt verduurzaming Digisprong

Een blik op de (nabije) toekomst leert dat het Kenniscentrum Digisprong verschillende prioriteiten op de lijst heeft staan. Zo staat de uitrol van het plan rond cybersecurity op het programma. Er zal worden ingezet op privacy via GEB’s, net als op AI via een actieplan op basis van de AI visienota. Er komt een nieuwe ronde bootcamps en digitalisering zal een voorname rol spelen binnen het lopende Belgische EU-voorzitterschap.