Europese EdTech-landschap groeit snel ondanks uitdagingen

- David Van Waeyenberghe

European Schoolnet heeft een positief rapport gepubliceerd over het Europese EdTech-landschap. In de publicatie ‘Accelerating EdTech Start-Ups in Europe’ concludeert dat de EdTech-sector aan belang wint in Europa.

In het Europese EdTech-landschap groeiden tussen 2019 en 2020 de durfkapitaalinvesteringen met 45 procent. Ondanks, of misschien wel net door, de coronacrisis bleef het EdTech-ecosysteem zich verder ontwikkelen. Het rapport merkt op dat steeds meer belanghebbende betrokken geraken in de ontwikkelingen van nieuwe technologieën, applicaties, enzovoort. Volgens European Schoolnet is Europa daardoor veerkrachtiger dan eender welke regio in de wereld.

Minder sterke daling

Uit de conclusie van het rapport valt af te leiden dat Europa, meer dan andere regio’s, in staat is om de huidige mondiale economische en sociale uitdagingen het hoofd te bieden. Vorig jaar daalden de EdTech-investeringen in Europa met 28 procent. Die daling is een stuk groter in China (89 procent), VS (62 procent) en India (45 procent). Incubatoren, hubs en andere acceleratoren ondersteunen ondernemers, start-ups en techbedrijven in heel Europa. Al is nog meer steun nodig en is er behoefte aan het delen van goede praktijken en samenwerking om innovatie te versnellen.

EdTech-start-ups en -kmo’s gevestigd in en ondersteund door Europese landen kunnen een significante bijdrage leveren aan die economieën en aan Europa als geheel”, zegt Jill Attewell, directeur at Technology&Learning Professional Associates en auteur van het rapport. “Het proces omvat kansen om deel te nemen aan incubator- en acceleratorprogramma’s, testbeds en netwerken. Nauwe samenwerking kan leiden tot productontwikkelingen voor leerkrachten en leerlingen.”

Uitdagingen voor de sector

De onderzoekers polsten bij 16 stakeholders uit 12 Europese landen naar de uitdagingen voor de sector. De resultaten zijn onder te verdelen in zes punten:

  • Ingang vinden in scholen voor tests, pilootprojecten of verkoop
  • Vaststellen wie de aankoopbeslissing neemt
  • Goede mentoren vinden met de juiste pedagogische kennis en ervaring
  • Uitbreiden naar andere landen
  • Interoperabiliteit
  • Gegevensbescherming en lokale interpretaties ervan

Sinds de oprichting in 1997 heeft European Schoolnet samengewerkt met toonaangevende spelers in de EdTech-sector om innovatie in lesgeven en leren te verkennen. Initiatieven zoals Future Classroom Lab bieden ruimte voor experimenten en kritisch denken, tests, evaluaties en validatie van door technologie ondersteunde leermiddelen, omgevingen, platforms en methodes. Via de ondersteuning kunnen EdTech-spelers directer in contact komen met beleidsmakers in het onderwijs.

lees ook

De toekomst van EdTech? Hou de mens centraal!

“Door een overzicht te geven van de huidige steun aan EdTech-start-ups in Europa via incubatoren, acceleratoren, testbeds en andere organisaties hoopt European Schoolnet dat lezers, via deze publicatie, beter begrijpen hoe het (EU) EdTech-landschap evolueert”, aldus Marc Durando, directeur van European Schoolnet.

Raadpleeg hier het volledige rapport.