Het metaversum en het onderwijs: een goede combinatie of niet?

- Ilene Langen

Of we het nu willen of niet, aan het metaversum wordt al gebouwd. Maar wat is dat precies en kunnen we er ook iets mee in het onderwijs? Wij beantwoorden hieronder alvast enkele vragen.

Dat het metaversum tegenwoordig hip is, kunnen we niet ontkennen. Overal wordt er wel iets over gezegd en geschreven. Facebook veranderde zijn naam zelfs naar Meta, wat een directe link tussen het bedrijf en de nieuwe, virtuele omgevingen legt.  

Wat is het metaversum?

Kort door de bocht komt het metaversum neer op een verzameling van geconnecteerde digitale omgevingen waartussen je met je eigen avatar kan reizen. Die avatar of nabootsing van je lichaam kan op verschillende manieren worden vormgegeven. Hierdoor wordt de focus vooral gelegd op virtual (VR) en augmented reality (AR). Toch zijn er ook omgevingen die in 2D draaien.

In het metaversum kunnen we dus met z’n allen een hele dag spenderen om te werken, met vrienden afspreken, gamen en van digitaal onderwijs genieten.

Toch is het nog niet helemaal duidelijk hoe de verschillende omgevingen zullen samenwerken. Hoef je maar één avatar te maken om aan meerdere werelden deel te nemen? Zal er een digitaal betaalmiddel komen dat in alle omgevingen geldig is? Hoogstwaarschijnlijk zal er wel sprake zijn van een set open standaarden.

Geen nieuw concept

Dat het metaversum-idee niet nieuw is, weten we al langer. In 2000 kwam het reeds ter sprake in Futurama, maar ook in verschillende dystopische verhalen doet het de ronde. Hierin wordt het metaversum als virtuele wereld naar voren geschoven om uit de hedendaagse realiteit te ontstappen.

De technologie achter het metaversum is echter wel gesofisticeerder geworden. Hoewel bedrijven reeds sterk inzetten op het gebruik van VR en AR om samenwerking te verbeteren, is het in scholen vaak nog niet aan de orde. Toch kennen leerlingen de virtuele omgevingen al, denk maar aan Roblox, Minecraft en Fortnite.

Het metaversum in het onderwijs

Of het metaversum een meerwaarde kan bieden in het onderwijs, is op dit moment nog niet helemaal duidelijk. Om een virtuele variant van je school te bouwen, heb je namelijk verschillende technologieën en softwaretoepassingen nodig. Op dit moment hebben de meeste scholen daar noch de tijd, noch de middelen voor.

Online samenwerken kan ondertussen wel al op platformen als Mibo, Wonder of Gather. Daarnaast kan je leren om met VR-brillen te werken in de klas en projecten te bouwen of visueel te maken – in een digitale omgeving als Minecraft – om te leren over geschiedenis en architectuur.

Belangrijk om in het achterhoofd te houden is wel dat deze virtuele omgevingen ook veilig moeten zijn voor leerlingen. Hier moet in de toekomst nog meer op worden ingezoomd.