Meta lanceert betaald abonnement voor reclamevrij Facebook en Instagram
Meta, het moederbedrijf achter onder andere Facebook en Instagram, biedt Europeanen de mogelijkheid om die social mediaplatformen reclamevrij te gebruiken. Een abonnement kost 9,99 of 12,99 euro per maand, afhankelijk of je het op je computer dan wel smartphone installeert. Voor wie liever geen maandelijks abonnement aan Mark Zuckerberg en co geeft, zal met (gepersonaliseerde) boodschappen moeten leven.
Meta heeft geen andere keuze dan Europese gebruikers de mogelijkheid te bieden om reclamevrij hun ding te doen op Facebook en Instagram. “Om te voldoen aan de veranderende Europese regelgeving, lanceren we een nieuwe abonnementsoptie in de EU, EER en Zwitserland”, aldus Meta in haar newsroom. Vanaf november zal Meta het betaald abonnement aanbieden. Wie gratis op Facebook en Instagram wil blijven, zal uiteraard (gepersonaliseerde) boodschappen blijven zien.
9,99 of 12,99 euro
Europeanen die de reclameboodschappen op hun social media beu zijn, kunnen dus vanaf november intekenen op een betaald abonnement om reclamevrij te zijn. Daar staat wel een flinke kost tegenover, vinden wij persoonlijk. Wie Facebook of Instagram reclamevrij wil gebruiken via de desktop, moet er 9,99 euro per maand voor neertellen. Neem je het abonnement op je smartphone of tablet, dan rekent Meta je 12,99 euro aan. Op jaarbasis is dat respectievelijk 119,88 en 155,88 euro.
“Ongeacht waar je het koopt is het abonnement van toepassing op alle gekoppelde Facebook- en Instagramaccounts”, verklaart Meta. Vanaf 1 maart 2024 zullen de kosten zelfs nog oplopen. “Zoals dit het geval is voor veel online abonnementen, houden iOS– en Androidprijzen rekening met de kosten die Apple en Google aanrekenen via hun aankoopbeleid. Tot 1 maart 2024 dekt het abonnement alle gekoppelde accounts. Vanaf 1 maart geldt echter een toeslag van 6 euro per maand op internet en 8 euro per maand voor iOS en Android. Dit voor elk extra account van een gebruiker.”
Plooien naar Europa
Meta plooit met frisse tegenzin naar de Europese regelgeving. Het Amerikaanse bedrijf leeft uiteraard van reclame-inkomsten. “We geloven in een advertentie-ondersteund internet, dat mensen toegang geeft tot gepersonaliseerde producten en diensten ongeacht hun economische status”, argumenteert Meta. “Dat systeem maakt het mogelijk voor kleinere bedrijven om potentiële klanten te bereiken en dus te groeien. Tegelijk respecteren we de geest en het doel van de Europese regelgeving.”
Zuckerbergs bedrijf geeft aan dat het zich door de nieuwe maatregel volledig heeft in regel gebracht met de Europese vereisten op vlak van gegevensverwerking. Meta voerde eerder al wijzigingen door om tegemoet te komen aan de wensen van de Ierse commissie voor gegevensbescherming en om vooruit te lopen op de inwerkingtreding van de Digital Markets Act (DMA). De optie voor een betaald abonnement is volgens Meta volledig in lijn met de Europese verordeningen.
Basisplatformen onveranderd
Volgens Meta verandert er niets voor gebruikers die kiezen om het betaald abonnement links te laten liggen. “Gebruikers krijgen dezelfde ervaring, ondersteund met tools en instellingen om hun advertentie-ervaring te beheren. Zo kunnen ze via advertentievoorkeuren invloed uitoefenen op de reclameboodschappen die ze zien, net als op de gegevens die worden gebruikt om deze advertenties te informeren.”
lees ook
EU legt Amerikaanse techreuzen en TikTok-eigenaar veel strengere regels op
Bedrijven of organisaties die via Facebook of Instagram willen adverteren, kunnen dat uiteraard blijven doen. “We zullen zelfs investeren in het bouwen van nieuwe tools die de waarde behouden van boodschappen die zowel gebruikers als bedrijven halen uit gepersonaliseerde advertenties.” Het abonnement zonder reclame is trouwens alleen voor mensen ouder dan 18 jaar. Jongeren onder de 18 zullen blijven (gepersonaliseerde) reclameboodschappen zien.