Laatstejaars Don Bosco volgen les op Technologiecampus van Odisee
Zes laatstejaars uit de opleiding Elektromechanica van Don Bosco Sint-Denijs-Westrem volgen dit semester les aan de Technologiecampus Gent van Hogeschool Odisee. De laatstejaars zijn officieel ingeschreven als student aan de hogeschool en volgen op woensdagnamiddag het vak lassen bij de opleiding Ontwerp- en productietechnologie.
Naast hun reguliere traject in het secundair onderwijs nemen ze al twee studiepunten in het hoger onderwijs op die ze later kunnen inzetten om zo hun lessenpakket te verlichten in het eerste jaar. De bedoeling van dit unieke project is om leerlingen warm te maken voor het hoger onderwijs en drempels te verlagen. Aan het eind van het project volgt een interne evaluatie. Als dat positief is zullen ook volgend schooljaar leerlingen van Don Bosco les volgen aan Hogeschool Odisee.
Theorie en praktijk
De leerlingen verwerken ’s avonds na school en in het weekend zelfstandig de theorie en passen op woensdagnamiddag de praktijk toe in de labo’s en praktijkruimtes van de opleiding Ontwerp- en productietechnologie. Tijdens de lessen werken ze samen met de échte studenten uit de opleiding. Op die manier maken ze meteen kennis met de nieuwe omgeving en het studentenleven.
“Ik vind het erg interessant om kennis te maken met de verschillende lastechnieken, daar kan ik in de toekomst zeker mee aan de slag”, zegt Wouter van Handenhove. Hij is één van de laatstejaars die deelneemt aan het project. “Alle lessen verlopen ook erg vlot. Ik denk er over om later de opleiding Elektromechanica te volgen, daar zal mijn kennis over lastechnieken zeker en vast van pas komen.”
Proefproject voor excellerende leerlingen
“Don Bosco kwam bij ons aankloppen met de vraag om een project op te zetten voor hun excellerende leerlingen” zegt Kim Schelfaut, opleidingshoofd Ontwerp- en productietechnologie en bezieler van het project. “Dit proefproject is een antwoord op die vraag. Hiermee willen we ook de drempel naar het hoger onderwijs verlagen, vooral voor technische richtingen, waar we een tekort aan goede profielen zien”.
lees ook
‘Brussel heeft te weinig STEM-opleidingen’
“Door leerlingen alvast een voorsprong te geven en ze te laten wennen aan het hoger onderwijs, willen we meer studenten warm maken voor een technische opleiding en de stap naar het hoger onderwijs vergemakkelijken. Op die manier verdienen de leerlingen al credits die kunnen worden ingezet om hun drempelpakket te verlagen wanneer ze zich inschrijven bij ons, maar ook bij een andere instelling voor hoger onderwijs”.