Vlaamse Scholierenkoepel: “AI toelaten als hulpmiddel in de klas”
De Vlaamse Scholierenkoepel publiceert een advies rond artificiële intelligentie (AI) en virtuele realiteit (VR) in de klas. De koepel voerde een bevraging uit bij ruim 11.000 scholieren waaruit blijkt dat 45 procent van hen al eens met AI aan de slag ging om huiswerk te maken. Toch zitten veel scholen nog met vragen, stelt de Scholierenkoepel.
In hun advies lanceert de Vlaamse Scholierenkoepel 18 concrete voorstellen om slim met nieuwe technologie aan de slag te gaan. Ze richten zich vandaag tot Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA), tot de verschillende onderwijsinstanties en tot de scholen zelf. “Momenteel wordt in veel scholen het gebruik van AI-tools zoals slimme chatbots verboden of bewust buiten de schoolmuren gehouden”, aldus voorzitter Lore Sleeckx. “Scholieren zijn juist voorstander om AI gericht in te zetten bij bepaalde schoolopdrachten.”
Hulp bij verschillende opdrachten
Een klas vinden waar leerlingen geen gebruik maken van AI is nog moeilijk te vinden. Dat bleek eerder uit De Scholierenstem (april 2023). Toen lieten 11.000 scholieren van zich horen over slimme software op school. 45 procent van de bevraagde scholieren gaf toe dat die al eens AI (ChatGPT, MyAI,…) heeft gebruikt bij het maken van huiswerk. Bij scholieren in het zesde jaar secundair onderwijs is dat cijfer zelfs 52 procent.
“We hoorden in gesprekken met scholieren dat ze AI, slimme chatbots,… gebruiken voor verschillende doeleinden”, gaat Sleeckx verder. “Scholieren gebruiken het om complexe vraagstukken of opdrachten anders te laten uitleggen. Ze laten de technologie ook teksten nakijken op grammatica- of andere taalfouten, om samenvatting te maken, om leerstof in te oefenen of gewoon om hen te inspireren bij een schoolopdracht. De meeste zien scholieren AI niet als een magische machine, maar als een handig hulpmiddel.”
Vragende partij
Scholieren zijn vragende partij om te leren over en met AI, volgens de Scholierenkoepel. “Leerlingen verwachten dat het onderwijs hen voorbereidt op het volwassen leven, op eventuele verdere studies of de arbeidsmarkt. AI boomt in de samenleving en wordt bijvoorbeeld ingezet als hulpmiddel in tal van jobs. De school kan hen dus beter nu al leren hoe op een verantwoorde manier met AI om te gaan,” aldus Sleeckx.
De Scholierenkoepel hoort van scholieren dat veel leerkrachten AI amper ter sprake brengen of gebruiken in de les. Vaak worden AI-tools zelfs verboden. “Angst voor slimme chatbots vinden we geen goed idee. In plaats van AI te verbieden, denken scholen beter na over de manier waarop taken vandaag gegeven worden, ook wanneer het om schrijftaken gaat.” De Scholierenkoepel raadt leerkrachten aan om te durven experimenteren met AI in de les.
Regels en afspraken
Volgens de koepel kunnen leerlingen in schrijftaken de opdracht krijgen om kritisch na te denken bij AI-gegenereerde teksten en er de fouten uit te halen. Het is voor hen interessant en leerrijk. Naast het leren met en over AI, vragen scholieren om duidelijke regels en afspraken over het gebruik van AI in hun school. “Het is vaak erg verwarrend voor scholieren wanneer AI nu wel of niet wordt aangemoedigd”, aldus voorzitter Sleeckx.
lees ook
ICT-coördinator Niels Dillen neemt leerlingen en collega’s mee op stap door ‘AI-land’
“Van de ene leerkracht mag je wel AI gebruiken voor schoolopdrachten, een andere leerkracht geeft dan weer minpunten op je taak omdat die een vermoeden heeft dat je AI gebruikt. We weten nochtans dat leerkrachten nooit met 100 procent zekerheid kunnen bewijzen dat AI je heeft geholpen.” De Scholierenkoepel vraagt aan schoolteams om, samen met scholieren, te komen tot een breed gedragen AI-visie binnen het ICT-beleid van de school.
Het advies van de Vlaamse Scholierenkoepel kan je hier terugvinden.