Weyts maakt extra geld vrij voor cyberveiligheid van scholen

- David Van Waeyenberghe

Beeld: Shutterstock

Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts maakt 1,2 miljoen euro extra middelen vrij om de digitale beveiligingsmuren rond onze scholen hoger en sterker te maken. Er komt onder meer betere monitoringssoftware en een responsteam met ICT- specialisten die scholen meteen ondersteunen bij een cyberaanval.

De extra middelen moeten scholen helpen om zich beter te beschermen tegen bijvoorbeeld leerlingen die hun eigen school willen hacken, tegen cybercriminelen die jacht maken op gevoelige informatie over leerkrachten en leerlingen en tegen buitenlandse mogendheden die onze democratie willen destabiliseren. De investering past in het beleid van deze regeerperiode om werk te maken van digitalisering in onderwijs.

Achterstand weggewerkt

“Onze scholen hebben een enorme Digisprong voorwaarts gemaakt de laatste jaren”, zegt Ben Weyts (N-VA). “Maar dat brengt ook nieuwe bedreigingen met zich mee. We investeren daarom nog extra in de cyberveiligheid van onze scholen”. Ons onderwijs had tot voor een paar jaar geleden een grote achterstand op digitaal gebied, maar Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts greep de coronacrisis aan om werk te maken van een grote Digisprong voorwaarts.

Zo werd er de voorbije jaren ongeveer een half miljard euro geïnvesteerd in ICT-toestellen, maar ook in ICT-coördinatoren, goede software en een Kenniscentrum dat scholen ondersteunt. Zo werden onze scholen op relatief korte tijd digitaler. Al brengt dat ook nieuwe gevaren met zich mee. Denk aan leerlingen die handig zijn met hacken en hun school digitaal willen binnendringen. Ook verstoring door buitenlandse mogendheden valt niet meer uit te sluiten.

Monitoringssoftware

Weyts maakt nu 1,2 miljoen euro extra vrij om de digitale beveiligingsmuren rond scholen hoger en sterker te maken. Zo komt er meer en betere monitoringssoftware om digitale bedreigingen sneller te detecteren. Er komt ook een responsteam met ICT-specialisten die scholen snel kunnen ondersteunen bij een cyberaanval. Scholen zullen ook beter geïnformeerd worden over mogelijke gevaren.

Het Kenniscentrum Digisprong zal de opgevoerde inspanningen coördineren. De extra investering past naadloos in de Digisprong van de laatst jaren en in een breder beleid rond cyberveiligheid. Zo kwam er onder meer ook al een actieplan cyberveiligheid, een resem opleidingen voor ICT-coördinatoren en leerkrachten specifiek rond cyberveiligheid en een raamovereenkomst rond glasvezelverbindingen, inclusief de nodige beschermingen tegen DDOS aanvallen die het netwerk van een school lam kunnen leggen.

“We moeten niet naïef zijn: scholen kunnen een doelwit worden. Soms gaat het om een leerling die zijn eigen punten wat wil verhogen, maar er zijn ook cybercriminelen die persoonlijke info buit willen maken en hackers die zoveel mogelijk systemen willen verlammen. Onze scholen moesten digitaler worden, maar ze mogen niet minder veilig worden”, besluit Weyts.