Hoe DaaS antwoord biedt op covid-19 uitdagingen (en meer)

- Jeroen Langendam

Vanwege covid zijn veel scholen overgestapt op Desktop-as-a-Service (DaaS). Ook nadat we corona overwonnen hebben biedt dit kansen.

Verandering is normaal in het onderwijs, maar 2020 was wat dat betreft wel een heel extreem jaar. Bijna elke leerling, scholier en student heeft dit jaar online afstandsonderwijs moeten volgen.

We hebben het onderwijs opnieuw uit moeten vinden. Dit was een enorme uitdaging voor onderwijspersoneel én IT-specialisten. Desktop-as-a-Service kan een antwoord bieden op veel van de huidige uitdagingen, maar kan óók voor het leven ná corona enorm belangrijk zijn.

Onderwijs voor de nieuwe generatie

IT-innovaties verlopen in het onderwijs normaal niet zo snel. De vertragende factor is meestal niet de bereidheid van de leerling om technologie te omarmen. Het is veelal de leerkracht die minder goed met IT uit de voeten kan. De huidige generatie scholieren is opgegroeid met het internet. Voor hen is het relatief makkelijk om nieuwe technologieën onder de knie te krijgen. Scholen doen er goed aan het huidige momentum te behouden en te blijven investeren in technologie die aansluit op wat de leerling aankan en nodig heeft. 

Het moderne werken en digitaal onderwijs laat zich moeilijk verenigen met een leerkracht die alleen op school toegang heeft tot het netwerk. Af en toe een uurtje op de computer de cijferadministratie bijwerken is één ding, maar als je hele lesmateriaal digitaal moet zijn, heb je onbeperkt online toegang nodig.

Dat betekent dat leerkrachten gefaciliteerd moeten worden om altijd en overal in te loggen; op school, thuis of waar dan ook. Door te investeren in  Desktop-as-a-Service (DaaS) of virtuele desktops zorgen scholen dat ze ook post-covid in de voorhoede van de IT-onderwijsontwikkelingen kunnen opereren.

Cybersecurity op orde

Tegelijk met de digitalisering van het onderwijs ging veel aandacht (terecht) naar cybersecurity. Door de plotselinge aandacht voor online veiligheid konden scholen grote stappen maken. Hoe beveilig je een omgeving waar elke leerkracht én elke leerling op meerdere locaties en met meerdere devices contact kan leggen met het netwerk?

Het is ondoenlijk om elk potentiële contactpunt 100% veilig te maken. Maar met DaaS is dat niet nodig. Clouddiensten zoals virtuele desktops hebben hun eigen login, met op de achtergrond een enorm arsenaal aan beveiligingsmaatregelen. DaaS zorgt dus voor extra lagen beveiliging, waardoor hackers het leven moeilijker wordt gemaakt.

IT-kosten voorspelbaar houden

Razendsnelle technologische ontwikkelingen leiden tot grote investeringen in hardware en software. De meeste scholen kunnen niet voldoende snel investeren. Door gebruik te maken door een virtuele omgeving kun je profiteren van de schaalvoordelen die een DaaS-aanbieder wel kan plukken. Sterker nog, soms is DaaS goedkoper dan een eigen netwerk in de lucht houden.

Dankzij covid zijn we massaal overgestapt op virtuele oplossingen. Door over te stappen op DaaS biedt je onderwijzend personeel de flexibiliteit om hun werk goed in te richten, kun je de kosten beheersen en neemt je cybersecurity toe. Deze voordelen betekenen in corona-tijd de redding van het onderwijs. Maar ook na corona zijn deze voordelen niet te negeren.