‘Minecraft zit vandaag al in de wereld van de kinderen. Koppel daar iets educatief aan.’ – Luk Van den Bossche

- Cédric Van Loon

Luk Van den Bossche is ICT-coördinator bij vrije basisschool Sint-Jozef in Overmere en overkoepelend ICT-coördinator bij Scholengroep KaO Zele. Hij is een van de belangrijkste Minecraft-mentoren in Vlaanderen en is altijd bijzonder blij wanneer hij collega’s enthousiast kan maken voor nieuwe technologie.

Luk Van den Bossche benadrukt ons direct dat hij naast ICT-coördinator ook lesgever is, trainer o.a voor Microsoft en Minecraft-mentor. “Ik ben voornamelijk gespecialiseerd in alles wat met Microsoft 365 te maken heeft, zaken als Word maar ook Azure en SharePoint. Dat is allemaal autodidact. Ik ben 15 jaar ICT-coördinator, maar daarvoor heb ik 17 jaar in het volwassenenonderwijs lesgegeven.”

Binnen Scholengroep KaO Zele stuurt hij een team aan met een technische en een pedagogische ICT-coördinator. In basisschool Sint-Jozef is hij de enige (technische) ICT-coördinator.

Volgend jaar gaat hij met pensioen, maar dat betekent niet dat hij gaat stilzitten. “Tijdens mijn pensioen ga ik nog wel nascholingen geven en met Minecraft als leeromgeving bezig blijven.” Wie graag meer over Luk wil weten, kan op zijn eigen Sway-site terecht.

Heel binnenkort op pensioen

“Ik heb de switch van het volwassenenonderwijs gemaakt omdat ik graag op zoek ga naar iets nieuws. Het heeft altijd wel iets te maken gehad met mensen, want ik ben begonnen als opvoeder. Ik heb 15 jaar gewerkt met volwassenen met een meervoudige handicap en dan ben ik mij beginnen omscholen in het digitale omdat ik dat leuk vond.”

Luk is er eigenlijk toevallig in gerold toen er een plaats vrij kwam als ICT-coördinator in basisschool Sint-Jozef. Hij werkte halftijds maar voor de scholengroep Zele is hij opnieuw vier vijfde beginnen werken.

Ik doe mijn job graag en ik wil ook bezig blijven, vandaar dat ik op pensioen dingen ga blijven doen.

Luk Van den Bossche, ICT-coördinator en Minecraft-mentor

“Ik doe mijn job graag en ik wil ook bezig blijven, vandaar dat ik op pensioen dingen ga blijven doen. Ik ben veel uren bezig, maar ik vind dat niet erg omdat ik het graag doe. Je moet je uren wel bewaken”, benadrukt Luk. “Als je leerkracht en ICT-coördinator moet combineren, wordt het moeilijk.” Deze combinatie werkt volgens hem zelden omdat er al zoveel op je af komt als ICT-coördinator. “Je moet zoveel verschillende dingen kunnen en doen.”

Aanpak van de Digisprong

Voor de Digisprong is Scholengroep Kao Zele in september gestart met het IT-team. “We zijn eerst op zoek gegaan naar de juiste hardware. De bedoeling was om de gekozen toestellen te laten rondgaan in vijf scholen. Elke school heeft een ICT-gangmaker die 2u per week vrijgesteld is om zich bezig te houden met het digitale. Die geeft geen les, maar ondersteunt in de klas. Niet alle leerkrachten voelen zich namelijk al optimaal bij het digitale. “

“We hebben dan Chromebooks in de testklassen rondgestuurd met Microsoft Teams als centrale hub. We hebben een beperkt aantal toepassingen gekozen om uit te testen en dat luik is nu afgerond.”

In het laatste luik wil Luk de leerkrachten van het vijfde en zesde leerjaar uitnodigen om nascholing te krijgen. De ICT-gangmaker gaat hen ondertussen vervangen in hun klas. “Nascholingen geven aan leerkrachten is helaas niet altijd zo gemakkelijk. Ze hebben het tamelijk druk, vandaar dat wij ervoor gekozen hebben om die lessen te geven binnen de klasuren. We hebben daar al veel positieve reacties op gekregen.”

Chromebooks en Microsoft Surface

Dit jaar hoopt Luk nieuwe toestellen aan te kopen voor het vijfde en zesde leerjaar. “Nu hebben we 20 of 25 testtoestellen samen met het secundair onderwijs aangekocht. Zij zullen uiteindelijk geen Chromebooks nemen, maar in het basisonderwijs doen wij dat wel.

In basisschool Sint-Jozef in Overmere doen ze het op een andere manier. “Daar hebben we al een hele tijd Microsoft Surface-toestellen. Vandaag hebben we 20 Microsoft Surface Pro-toestellen en 20 Microsoft Surface Go-apparaten. Dat systeem werkte al langer en hebben we niet veranderd. Niet elke leerling heeft daar zijn eigen toestel, maar het gaat goed en we willen daar niet vanaf stappen.”

Het technisch beheer doet Luk vanuit Microsoft InTune. “Ik begrijp niet dat er nog mensen met een CD-rom of USB-stick rondlopen om alles te installeren. Automatisatie is één van de belangrijkste punten voor de technische ICT-coördinator, anders kom je gewoonweg niet rond.”

Eigen YouTube-kanaal met korte video’s

Hij is bijzonder trots op zijn Youtube-kanaal voor leerkrachten. Daar vind je twee minuten durende video’s die telkens één aspect belichten van een bepaald onderwerp. Een voorbeeld daarvan is hoe je iets kan scannen met Office Lens. “Ik merk dat zo’n filmpjes vaak heel goed worden bekeken. Wij werken ook met boekingssysteem voor oudercontacten waar we filmpjes voorzien zodat leerkrachten stap voor stap krijgen uitgelegd hoe ze dat moeten doen.”

Ons doe-het-zelfkanaal zit vol handleidingen en filmpjes waar leerkrachten terecht kunnen wanneer ze zelf iets willen doen.

Luk Van den Bossche, ICT-coördinator en Minecraft-mentor

Binnen Scholengroep Kao Zele is er ook een doe-het-zelfkanaal dat verbonden is aan de helpdesk van de school. “Zo’n helpdesk vind ik ook een super instrument. De vragen die de leerkrachten stellen, komen meteen bij juiste persoon terecht. Onze taken zijn zo ook gemakkelijk verdeeld. Het geeft ons bovendien de mogelijkheid om vanuit ons ICT-lokaal een heleboel problemen heel snel op te lossen.” Het doe-het-zelfkanaal zit vol handleidingen en filmpjes waar leerkrachten terecht kunnen wanneer ze zelf iets willen doen.

Ondanks al die hulpmiddelen en motivaties lukt het volgens Luk lastig om mensen te overtuigen van het nut van ICT. “Er was bijvoorbeeld een week rond ridders in het tweede leerjaar. Een onderdeel daarvan was digitaal knutselen in Minecraft. De leerlingen hebben samen een kasteel gebouwd, waarbij ze bij elk onderdeel van het kasteel een naamplaatje moesten zetten (gracht, kantelen, …). In plaats van een dictee te voorzien, kan je dat ook zo gewoon doen.” Minecraft neemt een deeltje over. Het komt er niet bovenop”, benadrukt hij. “Dat is iets wat leerkrachten moeten beginnen inzien. Als je zo’n project doet, is dat eigenlijk ter vervanging van iets anders. Die boodschap overbrengen, is niet zo eenvoudig.”

ICT-beleidsplan

Een ICT-beleidsplan is volgens Luk geen vaststaand gegeven. “Zo’n plan wijzigt continu. Men vergeet vaak wat de bedoeling is van het ICT-beleidsplan. Het draait namelijk allemaal om de leerling, die staat centraal. Het zijn niet de leerkrachten of de middelen. We moeten de leerlingen de mogelijkheid geven om gemakkelijker te leren.”

Kastelen en dorpspleinen bouwen in Minecraft

Wie Luk zegt, kan niet rond Minecraft. Van zodra hij er meer over kan vertellen begint hij spontaan te glunderen. “Minecraft zit vandaag al in de wereld van de kinderen. Als je daar iets educatief aan koppelt, dan kan je ongelofelijk veel plezante dingen bereiken.” Hij haalt een interessant voorbeeld aan van een creatief digitaal proces.

“In Zele gaat de gemeente alle pleinen opnieuw inrichten en het bestuur heeft gevraagd of de leerlingen daarover wilden meedenken. Iedereen kreeg een bepaald bedrag en kon maar een aantal zaken gebruiken. Ik heb toen besloten om het project in Minecraft te doen samen met een school voor bijzonder onderwijs. Zo hebben we het marktplein volledig opnieuw ingericht.”

We hebben het marktplein in Zele in Minecraft volledig opnieuw ingericht.

Luk Van den Bossche, ICT-coördinator en Minecraft-mentor

Hij wijst erop dat zo’n projecten ervoor zorgen dat leerlingen plots op een andere manier met elkaar om gaan. Ze werken meer samen en overleggen waardoor ze niet enkel met het digitale bezig zijn maar ook rond communicatie bijleren.

Luk durft de rollen ook om te draaien. Er zijn vier leerlingen die de opdracht hebben gekregen om leerkrachten op te leiden in Minecraft. “We geven de verantwoordelijkheid van het leerproces zo aan hen door. Ze hebben samen een poster gemaakt en een formulier waarop leerkrachten konden inschrijven. Dit schooljaar geven ze ’s middags Minecraftles aan de leerkrachten.

Te korte deadlines binnen de Digisprong

Op de vraag of hij nog een opmerking heeft over het Digisprong-project, twijfelt hij. “Ik vind het goed dat we extra middelen krijgen, ook al moet ik zeggen dat de termijn waarop we alles moeten beslissen wel heel kort is. Veel scholen hebben gewoon toestellen of ander materiaal gekocht zonder na te denken hoe ze die zullen inzetten.”

Luk denk dat heel veel scholen de leerkrachten gewoon in het water doen springen door de Digisprong, maar ze weten niet of ze kunnen zwemmen. “Er wordt veel te weinig aandacht aan training gespendeerd. Wij geven nog altijd nascholingen in Rhode Schelde voor de basisbeginselen binnen bijvoorbeeld Word, Canva, Excel, Office of Publisher. Verder geef ik ook nog online webinars zodat mensen kunnen kiezen wanneer ze die volgen.”

Hij benadrukt wel dat de laatste tijd de interesse in webinars daalt, vermoedelijk door een veel te drukke agenda. “Dat is één van de grote problemen. Ze spreken altijd over planlastvermindering, maar ik heb dat nog steeds niet echt gezien. De laatste twee jaar is dat echt ongelofelijk lastig geweest.”

Op vakantie scholen bezoeken

Afsluiten doet Luk graag met een anekdote. “Mijn vrouw en ik gaan elke keer met de camper naar het noorden op vakantie. Daar bezoeken we altijd een school.” Hij lacht wanneer hij erover verteld.

“Wij zijn allebei gek en houden die traditie al jarenlang hoog. We praten dan over hoe bij hen de school in elkaar zit. Je hoort de meest fantastische verhalen. Ik vind het heel belangrijk dat je ook eens naar buiten durft te kijken.”


Dit is een interview binnen de ‘ICT-coördinator aan het woord’-reeks. Met deze rubriek willen wij ICT-coördinatoren hun verhaal laten doen. Op die manier kunnen ze van elkaar leren en eens gluren bij de buren. Wil jij graag zelf deelnemen of ken je iemand in je omgeving? Contacteer ons via info@schoolit.be voor een eerste kennismaking.