“Ik leer zelf elke dag nog bij” – Niels Dillen

- David Van Waeyenberghe

Onze reeks brengt ons deze keer naar het Waasland, in Lokeren meer bepaald. Daar is Niels Dillen sinds 2017 ICT-coördinator bij het Katholiek Basisonderwijs Lokeren en Moerbeke-Waas. De voormalige Bevernaar belandde in het onderwijs via een wel heel grote omweg. Na zijn studies leek Niels op weg naar een carrière in de grafische sector. Tot een dramatische gebeurtenis zijn pad helemaal veranderde. Spannend? Ja, dat was het voor Niels op dat moment ook.

Het verhaal van Niels Dillen start begin deze eeuw aan het Stedelijk Instituut voor Sierkunsten en Ambachten. Daar volgt hij een opleiding Multimediatechnieken. Via het VISO in Mariakerke belandt Niels in de grafische sector. De trein lijkt op dat moment vertrokken voor een loopbaan als grafisch ontwerper. “Dat was zo, al speelde ik rond 2005 wel met het idee om iets in de lerarenopleiding te doen”, steekt Niels Dillen van wal. “Dat was toen met een oud-leerkracht van mij die directeur was in een school.”

Geluk bij een ongeluk

Niels laat op dat moment het onderwijs links liggen, begint in 2007 zijn professionele loopbaan en kiest vanaf 2010 voor de rol van grafisch ontwerper en supportverantwoordelijke Mac bij Unigro. Tot de spreekwoordelijke man met de hamer passeerde. “Plots raakte ik mijn werk kwijt en kampte ik met een burn-out. Dat waren heel zware momenten en ik heb lang nagedacht over wat ik met mijn leven wou doen. Uiteindelijk koos ik in 2014 voor de school en studeerde ik leerkracht lager onderwijs aan de Arteveldehogeschool na een heroriëntatiecursus bij VDAB.”

“Uit die cursus kwam dat ik het liefste mijn collega’s ondersteunde door uitleg te geven. Ik had eigenlijk al een beetje ervaring met lesgeven want in het VISO gaf ik in 2013 een maand les als vervanging. Dat was toen zonder diploma maar als ‘leerkracht met ervaring’. Ik mag wel spreken van een geluk bij een ongeluk want met wat ik nu allemaal weet en doe, dan zou ik altijd voor het onderwijs kiezen. Na stages in verschillende scholen kreeg ik na mijn afstuderen de kans om aan de slag te gaan bij het Katholiek Basisonderwijs Lokeren en Moerbeke-Waas. “

Pedagogisch ICT-coördinator Niels Dillen

Evolutie naar pedagogisch ICT-coördinator

De scholengemeenschap telt tien scholen met ongeveer 2.500 leerlingen en 250 personeelsleden. Daarvoor is een stevig ICT-team noodzakelijk. “Er zijn drie voltijdse ICT’ers en één halftijdse aan de slag. Wij maken deel uit van de centrale diensten van de scholengemeenschap”, gaat Niels verder. Hij combineerde aanvankelijk het technische en pedagogische gedeelte. “Geleidelijk aan nam het pedagogische de bovenhand en sinds vorig schooljaar ben ik volledig pedagogisch bezig.”

Een heroriëntatiecursus toonde aan wat ik het liefste doe: mensen ondersteunen door hen uitleg te geven.

Niels Dillen – pedagogisch ICT-coördinator

Die nieuwe functie past perfect bij Niels. “Ik kan mijn ‘oude’ passie, het ICT- en grafische gedeelte, combineren met mijn nieuwe passie. Dat is het onderwijzen van leerlingen en het ondersteunen van leerkrachten. Mijn kerntaken zijn onder andere de eindtermen en het ZILL-leerplan begrijpbaar maken. Daarnaast ondersteun ik leerkrachten, geef ik lessen met media-integratie en adviseer ik de directies op het vlak van de pedagogische aanpak van het Media-leerplan.”

“Ik sta regelmatig voor de klas maar dat is niet op de traditionele manier. Eigenlijk kunnen leerkrachten mij vragen om uitleg te geven over media. Een paar jaar geleden begonnen we te experimenteren met een lessenpakket rond Google Interland, een online spel over internetveiligheid Voordien deden we zaken zoals de opstart van een Google-account, mappen goed zetten, enzovoort. Aangezien er tien locaties zijn in de scholengemeenschap, is een goede samenwerking belangrijk. Mijn collega’s houden zich meer bezig met het technische en ik kan mijn ei kwijt in het pedagogische luik.”

Werken op verschillende platformen

Niels komt uit de grafische wereld en wie opmaak, grafische ontwerpen en andere creatieve bezigheden opsomt, komt al snel uit bij Apple. Hij steekt zijn voorliefde voor het appelmerk niet weg. Meer zelfs, in de scholengemeenschap werken de leerlingen met verschillende platformen. “Oorspronkelijk was het de bedoeling om alleen met Chromebooks te werken. Die toestellen zijn goed beheerbaar en je kan er veel mee doen.”

Leerlingen aan de slag met iPads

“In de scholengemeenschap was er al een iPadkoffer, die van vestiging naar vestiging verhuisde. Op zich is dat leuk, alleen heb je dan één of twee keer per jaar die toestellen in de klas. Behalve om spelletjes te spelen is er dan weinig aan. We hebben daarom een visie voor meerdere platformen ontwikkeld. In onze doelstellingen staan ook creatieve doelen en die zijn toch nog altijd gemakkelijker te behalen met iPads dan Chromebooks.”

Voor het KaBaOLok steekt er nog een bijkomende visie achter het werken op meerdere platformen. “We willen de blik van onze leerlingen zo ruim mogelijk houden. Later zullen ze met de verschillende platformen, ook Windows uiteraard, in aanraking komen. Door hen nu al vertrouwd te maken met verschillende toestellen en platformen, willen we hen beter voorbereiden. Zo kunnen ze later gemakkelijker een eigen keuze maken.”

Technische visie lang voor Digisprong

De scholengemeenschap koos jaren geleden, nog voor Niels zijn intrede deed, voor de digitale weg. “De toenmalige verantwoordelijken hebben onder andere een technische visie uitgeschreven over de uitrol van de Chromebooks. Sindsdien is er al heel wat veranderd, uiteraard. Want het beleid in de school, dus ook het ICT-beleid, leeft. We herbekijken voortdurend de reglementering en passen aan waar dat nodig is. Maar de basis is gebleven.”

We hebben een visie ontwikkeld voor meerdere platformen. Daarom werken we zowel met iPads als Chromebooks.

Niels Dillen – pedagogisch ICT-coördinator

Wat doet een school met de middelen van de Digisprong, wanneer het beleid al vrij ver is gevorderd? Veel, zo blijkt uit wat Niels vertelt. “De infrastructuur was al dik oké wat het netwerk (bedraad en draadloos) en dergelijke betreft. We hebben vooral oudere digiborden vervangen door moderne touchscreens. Die toestellen plaatsen we trouwens zelf. Er zijn daarnaast toestellen bijgekomen, in het kader van de vereiste voor het vijfde en zesde leerjaar. Andere scholen hebben het geld dan weer geïnvesteerd in iPads, omdat dit project nog in een uitrol zit.”

Succesverhaal dankzij omkadering

We schreven het al, Niels kwam vanuit de grafische wereld naar het onderwijs. Na bijna zes jaar maakt hij graag de balans op en die is ronduit positief. “Absoluut, ik heb het al meermaals gezegd dat ik mijn huidige job niet zou willen inruilen voor wat ik vroeger deed. Begrijp me niet verkeerd, ik deed mijn werk graag en met sommige mensen uit het laatste bedrijf waarvoor ik werkte, heb ik nog regelmatig contact. Maar ja, dit werk is volledig anders en ik doe het ontzettend graag.”

De goesting spat af van alles wat Niels Dillen zegt. Maar wat maakt die job nu zo speciaal, zo uniek voor hem? “Ik ben in eerste instantie heel goed terecht gekomen, in een team met een goede basis. Dan spreek ik niet alleen over het ICT-team maar over de hele omkadering die rond de scholengemeenschap hangt. Dat ik veel verschillende dingen doe, helpt ook enorm. Er zijn dagen dat ik aan mijn bureau zaken uitwerk, om die op andere dagen in de klas uit te testen bijvoorbeeld. Ik vind het geweldig om met leerlingen en leerkrachten aan de slag te gaan. Ik vind het leuk om naar ons regionetwerk in Gent te trekken om met collega’s van gedachten te wisselen. En zo kan ik nog even door gaan.”

Lesgeven in het Legolab

In het onderwijs kan Niels nog een ander ei kwijt, helemaal in de lijn van zijn interesse. “Ik geef les in het Legolab in Lokeren. Dat is een samenwerking met de Vlot!, de groep van middelbare scholen in Lokeren. VLOT creëerde ergens rond 2017 het Legolab en daar kunnen wij als school ook gebruik van maken. Ik geef samen met twee collega’s van het middelbaar les in het lab. Uit onze scholen komen het vierde, vijfde en zesde leerjaar naar die klas.”

“We werken in het lab rond verschillende zaken. Er komt een deel programmeren bij kijken, maar uiteraard ook techniek. Probleem oplossend denken hoort daar ook bij. In het vierde bijvoorbeeld bouwen de leerlingen aan de hand van een boekje een wagentje. Ze moeten via enkele stappen kijken wat er het beste werkt om hun wagentje pakweg van een schans te laten rijden. De leerlingen proberen grotere banden, meer gewicht, en bepalen zo de beste samenstelling van het wagentje.”

“Nadien verdwijnt het boekje en houden de leerlingen alleen een bak met spullen over. Daarmee moeten ze een wagentje maken dat zover mogelijk rijdt in het lab. In het vierde is er nog geen programmeren bij, in het vijfde leerjaar wel. Daar moeten ze de We Do-robot bouwen. Die kan alleen vooruit rijden, tenzij je er twee aan elkaar vast maakt. De leerlingen moeten met enkele basisprincipes van programmeren vermijden dat de robot zich vast rijdt.”

Waken over gezond evenwicht

Veel ICT-coördinatoren of leerkrachten kennen het gevoel dat ze ook thuis veel, te veel soms, bezig zijn met school. Die vlieger gaat ook op voor Niels, al probeert de Lokerenaar lessen te trekken uit het verleden. “Het is normaal dat je tijd investeert, al wisselt dat in mijn geval af van periode tot periode. Op sommige momenten, bij de start van een schooljaar bijvoorbeeld, doe je meer uren dan goed is.”

“Als je al een burn-out hebt gehad dan waak je enorm over de tijd. Ik ben zelf geschrokken van wat dat met mij heeft gedaan. Ik probeer altijd positief te zijn, maar op dat moment heb ik een ferme krak gekregen. De plannen die we maakten kwamen on hold te staan. De effecten op mij heb ik lang gevoeld. Maar anderzijds, wanneer ik op die tien jaar sinds de burn-out terug kijk en ik besef waar ik nu sta, dan was dat het allemaal waard.”

Leren van collega’s

Via onder andere het ICT-regionetwerk van het Katholiek Onderwijs komt Niels regelmatig in contact met collega’s. Hij maakt deel uit van de stuurgroep en woont de driejaarlijkse netwerkvergaderingen met plezier bij. “Het helpt om nieuwe inzichten te krijgen die je dan mee kan nemen naar de eigen werking. We praten over verschillende onderwerpen en ik vind het leuk om zelf ook een discussie op te starten. De feedback zorgt ervoor dat je de eigen bril afzet en misschien wel een andere richting uit gaat. Uiteindelijk komt dit de leerlingen ten goede en daar gaat het om.”

Wanneer ik op de tien jaar sinds de burn-out terug kijk, en zie waar ik nu sta, dan was dat het allemaal waard.

Niels Dillen – pedagogisch ICT-coördinator

“Het gaat om interactie en leren van elkaar. Zo ging een collega uit Hamme aan de slag met een leerlijn van mij. Hij paste die wat aan en stelde zijn werk voor op het regionetwerk en dat bracht mij weer op een idee om mijn eigen leerlijn aan te passen. Het is fijn om die opbouw te realiseren door samen te werken. Mijn geluk is dat we vanuit onze scholengemeenschap veel mogelijkheden krijgen om onze job vorm te geven. Ik merk wel dat dit niet in elke school het geval is en op dat moment zijn samenwerkingen via netwerken ontzettend waardevol.”

Leren aan collega’s

Niels staat volgende maand voor een ware vuurdoop. Dan is hij één van de experten die collega’s zullen inspireren tijdens de ICT-Praktijkdag in Leuven. “Op het regionetwerk heb ik al een paar dingen voorgesteld. Dit is wel de eerste keer dat ik een sessie ga geven van 150 minuten. Best spannend, maar ook heel interessant. Ik ben er al een tijdje mee bezig en dat heeft me doen nadenken over praktijkvoorbeelden. Tijdens die brainstormsessies ontdekte ik verschillende punten waar ik zelf nog mee aan de slag wil gaan.”

Niels zal tijdens de ICT-dag een praktijkvoorbeeld geven van de pedagogische ICT-werking binnen de scholengemeenschap. “Concreet zal ik het hebben over welke stappen we ondernemen om tot een bepaald doel te komen. Wat mag je niet vergeten, wat is belangrijk, enzovoort. Het zal ongetwijfeld een hele ervaring zijn voor mij. Ik hoop om zelf feedback te krijgen van de deelnemers zodat ik zelf ook geïnspireerd zal worden.”

Leerlingen aan de slag met Chromebooks

Klussen als ontspanning

In 2020 kochten Niels en zijn vriendin een huis in Lokeren. Dat blijkt een prima manier te zijn om even los te koppelen van de dagelijkse opdrachten. “Er is een mooie tuin aan en dat helpt me ontspannen, net als wat klussen hier en daar. Daarnaast geniet ik ervan om te wandelen met mijn partner. Af en toe deconnecteren vind ik belangrijk, al speel ik af en toe wel een spelletje. Maar ik ben geen fervente gamer en gebruik regelmatig cheatcodes.”

“Het liefste ben ik gewoon buiten, in de natuur. Dat ontspant me het meeste. Al sta ik ook graag in de keuken. Even niet met het werk en de school bezig zijn, dat is gewoon noodzakelijk. Echt heel veel tijd om dat te doen is er niet, maar ik probeer wel zoveel mogelijk van die momenten te genieten. Om nadien met evenveel goesting terug aan de slag te gaan. Ik besef als geen ander hoe belangrijk een goed evenwicht is.”

lees ook

36ste ICT-praktijkdag op maandag 6 februari

Blik op de toekomst

Niels Dillen maakte de switch naar voltijds pedagogisch ICT-coördinator. Hij heeft een duidelijk plan in het hoofd over hoe hij de toekomst ziet. “Op dit moment ben ik bezig met de uitbouw van een goede ondersteuning in de klas. We hebben een basislijn, die nog niet volledig rond is, die we in de klas moeten krijgen. De beste manier om dat te doen is door met de leerkrachten zelf aan de slag te gaan. Zij moeten de meerwaarde ervan inzien en dat kan volgens ons het best door ze zelf dingen te laten doen waardoor wij op onze beurt feedback krijgen over hoe we hen het best kunnen ondersteunen.”

Onze leerlijnen gaan altijd uit van een goede basis, voor zowel de leerling als leerkracht.

Niels Dillen – pedagogisch ICT-coördinator

“Er zijn nog heel wat dingen die ik graag wil doen. Eén ervan is een project met enkele collega’s van het ondersteuningsnetwerk De Accolade. Dat project zal de bedoeling hebben om beter om te gaan met jongeren die digitaal iets uitspoken. We zullen meer en meer zien dat jongeren iets doet wat niet past. Onze taak zal zijn om een soort stappenplan te voorzien voor directie en leerkrachten dat hen kan helpen in dialoog te gaan met de jongere.”

Mediakundige ontwikkeling

KabaoLok hecht veel belang aan mediawijsheid en de scholengemeenschap wil leerlingen weerbaarder maken. In dat opzicht stellen Niels en zijn collega’s leerlijnen op. “We vertrekken altijd vanuit het ZILL-leerplan. Daar is mediakundige ontwikkeling een onderdeel van. Die ontwikkeling bestaat uit drie aspecten: mediavaardigheid, mediageletterdheid en mediawijsheid. Die drie probeer ik als één geheel te zien en niet als drie aparte onderdelen. Die aspecten ondersteunen elkaar en helpen om de vaardigheden te verbeteren omdat ze meer context geven.”

“We hebben verschillende ICT-afspraken. Waarom je geen water naast een toestel mag zetten, om maar één voorbeeld te geven. Hoe ga je ermee om wanneer een leerling dit toch doet? Kwaad worden gaat niet veel helpen want ze zijn er zich nog niet honderd procent van bewust. We moeten nog de basis leggen en dat intrigeert me enorm. De tijd is enorm geëvolueerd. Toen ik in het derde middelbaar zat, leerde ik mapjes aanmaken. Zoiets krijgen de leerlingen in het derde studiejaar nu al op hun bord. Hoe breng je dat aan? Wel, met dat soort vraagstukken hou ik me graag bezig.”

Creatieve opdracht met de iPad

Vernieuwen ja maar…

De leerlijnen die Niels opstelt, gaan altijd uit van een goede basis voor zowel de leerlingen als de leerkrachten. Door samen dingen te proberen, wil hij de betrokkenheid vergroten. “De leerlingen zijn ongetwijfeld handig op platformen als TikTok en YouTube. Voor andere toepassingen, teksten schrijven of zaken opzoeken bijvoorbeeld, is het belangrijk dat ze een goede begeleiding hebben. Mijn taak is om de leerkrachten tools aan te bieden die ze kunnen gebruiken in de klas. Ook de ouders zijn belangrijk, vooral op het vlak van sensibiliseren.”

“Ik moet zelf ook nog veel dingen leren, dat hoort er ook bij. Ik vind het bijvoorbeeld interessant om te leren hoe je vernieuwing toepast in een school. Voor de ene gaat zoiets gemakkelijker dan voor de andere. Soms is het frustrerend dat niet iedereen nieuwe dingen omarmt. Maar tegelijk besef ik dat leerkrachten al heel veel moeten doen en nieuwigheden komen vaak gewoon bovenop het takenpakket.”

“Vanuit de leerlijn proberen we ook te kijken naar wat de basis is wat ze moeten kunnen en wat ze later zeker nodig zullen hebben. Daarnaast kijken we ook naar technologieën om hen ervan te laten proeven. Denk maar aan foto’s of filmpjes leren maken waar ze eventueel later zelf mee aan de slag kunnen gaan. Maar bij ons moeten ze nog geen langspeelfilm kunnen maken. Er liggen zeker ook toekomstmogelijkheden op vlak van AR en VR maar we moeten ons eerst concentreren op de basisvaardigheden. Er zijn prachtige voorbeelden, in wereldoriëntatie bijvoorbeeld, maar het kostenplaatje vraagt om slimme budgettaire keuzes.”

Bedankt Niels om ons mee te nemen in jouw leef- en werkwereld als pedagogisch ICT-coördinator. Succes in het uitwerken en implementeren van de leerlijnen. Uiteraard ook alle succes tijdens jouw inspiratiesessie tijdens de ICT-praktijkdag op 6 februari.


Dit is een interview binnen de ‘ICT-coördinator aan het woord’-reeks. Met deze rubriek willen wij ICT-coördinatoren hun verhaal laten doen. Op die manier kunnen ze van elkaar leren en eens gluren bij de buren. Wil jij graag zelf deelnemen of ken je iemand in je omgeving? Contacteer ons via info@schoolit.be voor een eerste kennismaking.