‘De appreciatie van mijn collega’s geeft me een enorme boost’ – Karen Peuteman

- David Van Waeyenberghe

Na de gezellige babbel met een Kempenaar duikt Schoolit voor de ICT-coördinator aan het woord richting Vlaams Brabant. Daar, in GO De Notelaar, is Karen Peuteman bezig aan haar twintigste jaar. En nog altijd loopt ze over van enthousiasme. Die drive werkt zo aanstekelijk dat ze door haar collega’s een nominatie kreeg voor de titel ‘ICT-coördinator van het jaar.’

Van Brugge tot Boutersem

Eerlijk, bijna was het interview al na welgeteld dertig seconden voorbij. Ondergetekende vroeg aan Karen om zich even voor te stellen en wat blijkt, de Vlaams-Brabantse is eigenlijk geen Vlaams-Brabantse. “Nee, ik ben een rasechte West-Vlaamse, leerde mijn man kennen op de voetbal in Brugge en ben hem gevolgd naar Limburg.” Even hoopte de Anderlechtsupporter in mij dat ze over Cercle praatte, maar oh nee, ze is een doorwinterde blauwzwart supporter. Gelukkig zijn Anderlechtfans tegenwoordig wel een tegenslag gewoon.

Ach, voetbal is niets meer dan de belangrijkste bijzaak in het leven. Iets wat Karen en ik duidelijk gemeen hebben. Dus volgde een ongelooflijk aangename babbel met een energieke en enthousiaste ICT-coördinator. Sinds 2003 is Huis 11 de uitvalsbasis voor Karen. “Ik werk voor vijf scholen van het GO!: Hof Pepijn in Landen, De Notelaar in Boutersem, ’t Klein Atheneum, De Suikerspin en De Luchtballon in Tienen. Samen zijn die goed voor ongeveer 170 leraren en 1.700 leerlingen. Nadat ik mij in Limburg, hier niet gek ver vandaan, installeerde vond ik snel deze job in Vlaams-Brabant. Het is een hele rollercoaster geweest, met ontzettend veel variatie. En net dat maakt de job zo interessant.”

werken me de Beebot, programmeren op maat van kleine kinderen

Regent LO-Informatica

Karen Peuteman studeerde regentaat LO-Informatica in Torhout en raakte meteen gecharmeerd door de jobinhoud. “Ja, het sprak me onmiddellijk aan en sindsdien heb ik uiteraard een hele evolutie meegemaakt. In het begin stond er bij manier van spreken enkel in het zesde leerjaar een computer. Toen bestond mijn taak er grotendeels uit reclame maken, de website verzorgen, enzovoort. Als ik daar nu op terug kijk, dan was het heel basic. Maar wel fijn om te doen.”

Twintig jaar, dat is in een mensenleven heel wat, maar in de technologische evolutie van de school is het een ware eeuwigheid. “Er is heel wat veranderd, ja. Nu zitten we volop in de Digisprong, wat maakt dat er nog meer middelen zijn voor digitalisering. Toevallig hebben we er net onze pedagogische studiedag opzitten met als onderwerp computationeel denken. Het was een geslaagde dag, iedereen was tevreden en de leerkrachten gingen al met de tips aan de slag. Dat doet mij enorm plezier, ik loop een beetje op een wolk nu.”

Onze pedagogische studiedag rond computationeel denken was top. Ik loop op een wolkje nu.

Karen Peuteman – ICT-coördinator Huis 11

Mediacoaches aan de zijde

Karen haalt haar voldoening uit de manier waarop collega’s met haar raad, tips en tricks aan de slag gaan. Ze is de enige ICT-coördinator in de school. Hoe komt het dat ze na één week niet compleet doorgedraaid is? “Wel, sinds de Digisprong hebben we een nieuwe structuur opgezet. Drie jaar geleden volgende ik, samen met enkele enthousiaste leerkrachten, een opleiding mediacoach. Met de extra ICT-uren hebben we in elke school een mediacoach aangesteld. Zij zijn het eerste aanspreekpunt. Bij hun ligt de focus voornamelijk op het begeleiden van leerkrachten en leerlingen in de klas.”

“Mijn taak bestaat er uit om hen te coachen en bij te staan. Het is écht een fantastisch team. We vergaderen regelmatig, kijken wat we al gedaan hebben of wat er nog moet komen. Daarnaast leren we veel van elkaar. De studiedag is een groepswerk van het volledige team. De leerkrachten gaan er ook mee aan de slag want we koppelen er later op het jaar een project aan met de leerlingen.”

Tien jaar digitalisering

2013 was een mijlpaaljaar voor de Gemeenschapsschool. Toen startte als het ware de digitalisering. “We hebben toen een grote investering gedaan en elke leerkracht voorzien van een laptop en projector. Voordien waren dat twee vaste pc’s in de klas. We kochten elk jaar materiaal, zoals laptops en tablets. Het is niet dat we vanaf nul moesten beginnen. Zo hadden we voor de Digisprong al digitale borden.”

leerlingen van het zesde leerjaar aan de slag op hun gepersonaliseerde laptop

Voor onze school heeft de Digisprong geholpen om die laatste stap te zetten. Nu hebben alle leerlingen in de derde graad een computer, die ze mee naar huis mogen nemen. Het is een toestel van de school die ze tijdens de grote vakantie terug inleveren. Dan heb ik de tijd om alles te resetten en gebruiksklaar te maken. We werken in de school met Microsoft en Teams, gebruiken ook de insluitende lezer en leesvoortgang, enzovoort.”

Inzetten op mediawijsheid

Net als in, gelukkig maar, zowat alle scholen staat ook hier mediawijsheid hoog op de agenda. “We zetten er hard op in, ja. Zo stellen we de chat open, zij het gedeeltelijk. In de eerste graad is er een klas-Teams met een chatgroep waar ook de leerkracht en mediacoach bij zitten. Zij houden een oogje in het zeil. Dat is ook zo in het derde en vierde leerjaar. In het vijfde en zesde mogen ze individueel chatten en videobellen. Ook daar houden we een vinger aan de pols en spelen we kort op de bal indien nodig.”

Door het inzetten van digitale middelen vergroot de motivatie en het leerplezier.

Karen Peuteman – ICT-coördinator Huis 11

Leerlingen maken wel eens een fout, maar dat mag. Op die manier kunnen ze groeien in hun mediawijsheid. Wanneer we merken dat er iets aan de hand is, gaan we in dialoog met de leerling of leerlingen. Want zij moeten zich ervan bewust worden dat wat ze schrijven blijft staan, en dat het gevolgen kan hebben. Daarom doen we af en toe een steekproef door te kijken in de chatgeschiedenis. Niet om te spioneren, maar wel om alert te blijven. Die afspraken hebben we gemaakt in het begin van het schooljaar.”

lees ook

Scholen mogen zelf afspraken maken rond digitale communicatie

Goed materiaal voor iedereen

ICT-coördinator Karen hoopt dat de ondersteuning met Digisprongmiddelen zal blijven bestaan. “Wij leasen onze laptops met een onderhoudscontract. Na drie jaar moeten we de toestellen inleveren en nieuwe aankopen. Dus hopen we hard om extra middelen, want het is belangrijk om dat beleid verder te kunnen zetten. In een middelbare school kan een bijdrage worden gevraagd aan de ouders. Wij zijn gebonden aan de maximumfactuur.”

“We hebben gemerkt hoe belangrijk het is dat zowel de leerlingen als de leerkrachten over goed materiaal beschikken. Stel dat je met een toestel werkt dat drie minuten nodig heeft om op te starten, ja dan mag je zeker zijn dat de focus en leermotivatie voor een stuk weg is. Het valt mij op dat de motivatie bij leerlingen door het inzetten van meer digitale middelen fel is verhoogd. Kinderen met een leerachterstand zag je zo het plezier in het leren terugvinden. Het is mooi om te zien hoe de leerinteresse en deelname is vergroot door extra pc’s in de klas.”

Voor Karen is het belangrijk dat zowel leerlingen als leerkrachten over nieuw, goed materiaal beschikken

ICT integreren waar mogelijk

De juiste balans vinden tussen klassiek lesgeven en het gebruik van nieuwe technologieën is ook in de school van Karen een thema. “We proberen ICT te integreren waar dat enigszins mogelijk is. Het mag geen vak apart zijn. De bedoeling is om de lessen te verrijken met digitaal materiaal. Meestal ga ik op zoek naar materialen en stel die dan voor aan de leerkrachten. Het gebeurt ook regelmatig dat ik van hen tips krijg, en dat toont meteen hoe gemotiveerd zij ook zijn.”

“In die optiek is de relatie met de directie enorm belangrijk. We hebben een prima verstandhouding. Elk jaar zitten we samen om de nieuwe aankopen te bespreken en meestal gaan ze daar in mee. De band met de leerkrachten is ook goed, al weet ik van mezelf dat ik voor hen de lat hoog leg. Dat is het enthousiasme dat spreekt. Gelukkig geven ze, vaak via de mediacoaches, op tijd aan wanneer het genoeg is, wanneer ze tijd nodig hebben om één en ander te verwerken.

Genomineerd voor ICT-coördinator van het jaar

De collega’s spelen een heel belangrijke rol in het werkleven van Karen. Vanuit haar passie voor techniek en technologie die ze van kleins af aan meekreeg, stuurt ze haar team van mediacoaches en leerkrachten aan. Dat ze dit doet op een fantastische manier, mag blijken uit de waardering die Karen krijgt voor haar werk. Eén van de mediacoaches nomineerde Karen zelfs voor de wedstrijd ‘ICT-coördinator van het jaar’ van Vicli. De prijsuitreiking vond vorige maandag plaats, tijdens de ICT-praktijkdag van ImpactConnecting.

We zijn allemaal fan van Karen. Zij is een goede observator en inspirator.

Trixie Germeys – collega van Karen Peuteman

“In de mail van Vicli stond het woord ‘inspirator’ en ik kon niet anders dan reageren”, zegt de schuldige van de nominatie, Trixie Germeys. De mediacoach zou samen met Karen en de andere coaches de prijsuitreiking live volgen, tot een quarantaine daar anders over besliste. “Ach, dat was balen maar het belangrijkste was de nominatie van Karen. Ze verdient dat zo hard. Ik startte zes jaar geleden in GO! De Luchtballon en toen viel me de digitale aanwezigheid al op. Net als een toegankelijke ICT-coördinator”, looft Trixie.

Kruiwagen vol complimenten

Karen werd niet bekroond tot ICT-coördinator van het jaar, maar dat deerde de kliek niet. Ook voor Trixie Germeys is en blijft Karen een topmadam waar heel de school op kan rekenen. “Karen doet echt alles voor de school, de leerlingen en leerkrachten. Van hulp tijdens online lessen, over Teams opzetten als eigenschool platform tot leerlijnen programmeren, pedagogische studiedagen inrichten en zo veel meer.”

Karen (midden) tijdens de ICT-praktijkdag met enkele van haar mediacoaches

“Karen is ook een heel goede observator en inspirator. In al haar activiteiten hoort ze interessante digi-dingen die ze onderzoekt en er een toepassingsgebied voor bedenkt. Ze combineert de technische en pedagogische kant perfect. Ze laat kinderen leerwinst maken door leerplezier toe te voegen aan onze lessen. Ja, ik ben een fan van Karen, en ik ben lang niet de enige. Iedereen zucht wel eens wanneer er nieuwe dingen moeten worden toegepast. Maar dan organiseert Karen een studiedag waarin de collega’s een schittermomentje hebben omdat leerkrachten van andere scholen net aan hen uitleg of tips vragen. Zo iemand is Karen.”

lees ook

‘Bootcamps’ stomen schoolteams klaar voor Digisprong

Verrast en vereerd

Voor Karen was de nominatie een complete verrassing. Het maakte haar dan ook weinig uit dat ze de prijzen aan collega’s moest laten. “Alleen al het feit dat mijn collegaatjes er de moeite hebben in gestoken, heeft me vereerd. Het is superleuk dat ze mijn werk appreciëren, het geeft me een boost om nog verder te doen. En ik ben zo blij dat we er samen voor gaan, want net dat maakt volgens mij het grote verschil. ICT bij ons is geen werk van één persoon, wel van een heel team.”

Dat collega’s mijn werk appreciëren geeft me een geweldige boost. We gaan er samen voor en dat maakt het grote verschil.

Karen Peuteman – ICT-coördinator Huis 11

“We proberen ICT in elke klas te integreren, zonder dat het overheersend wordt. Zelfs in onze kleuterklassen hebben we een digitaal keuzebord geïntegreerd waardoor de leraar heel wat feedback krijgt. Het is natuurlijk belangrijk om te waken over een gezond evenwicht. De leerwinst van de leerling moet centraal staan. Digitale toestellen en toepassingen zijn zeer nuttig wanneer ze leerwinst en tijdwinst genereren.”

Sociale functie

De scholen waar Karen ICT-coördinator is, zetten veel in op digitale inclusie. “Elke leerling moet zoveel mogelijk kansen krijgen. Voor leerlingen die financiële moeilijkheden hebben, proberen we een oplossing te zoeken zodat ze ook thuis toegang hebben tot digitale middelen. Daarvoor roepen we soms de hulp in van externe partijen of we voorzien van een toestel van de school. Het mag niet zijn dat kinderen uit de boot vallen omdat het thuis financieel moeilijk is. Die sociale functie van een school mag ook niet worden onderschat.”

“Elk jaar stellen we ons bepaalde doelen, en dus ook wat de ICT-noden betreft. Samen met de directie overlopen we aankopen, projecten, maken we afspraken, enzovoort. Altijd zetten we de leerlingen en hun behoeften voorop. Omdat we met een onderhoudscontract werken voor de toestellen en infrastructuur, heb ik meer tijd gekregen voor pedagogisch werk. Ik hoop dat we het werk verder kunnen zetten. De middelen van de Digisprong hebben we heel nuttig gebruikt, maar er moet ook een vervolg komen. Alleen zo kunnen we de digitale weg verder zetten.”

De middelen van de Digisprong heeft Huis 11 ingezet om de digitale weg te versnellen

Basketcoach

Wanneer Karen niet met de school bezig is, dan is ze wel ergens rond een veld terug te vinden. We schreven al hoe zij en haar man elkaar leerden kennen op Jan Breydel (het stadion van Club en Cercle Brugge, voor de niet-voetballiefhebbers). Na al die jaren hebben ze nog steeds een abonnement en volgen ze de thuismatch van het ‘Bayern van België’ op de voet. “Het is voor mij een familiemoment waar ik zo hard van geniet.”

Naast het voetbal is Karen ook een basketbalcoach. Een overblijfsel van haar actieve periode als basketspeelster. “Ik train en coach de U6 en U8 van LSV Landen. Het is een moment waar ik helemaal deconnecteer van de computer. Ik vind het geweldig om bezig te zijn met die jonge kinderen. Al laat het werk me nooit helemaal los, want de leerkrachten weten dat ze op elk moment van de dag mij kunnen bereiken”, besluit Karen Peuteman.

Bedankt Karen voor jouw fijne inzichten in het leven van een ICT-coördinator. Tijdens onze ontmoeting op de ICT-praktijkdag viel jouw enthousiasme en de zorg voor jouw mediacoaches op. Het is geen wonder dat zij jou nomineerden. Succes met al je, vaak wilde maar altijd interessante, ICT-plannen.


Dit is een interview binnen de ‘ICT-coördinator aan het woord’-reeks. Met deze rubriek willen wij ICT-coördinatoren hun verhaal laten doen. Op die manier kunnen ze van elkaar leren en eens gluren bij de buren. Wil jij graag zelf deelnemen of ken je iemand in je omgeving? Contacteer ons via info@schoolit.be voor een eerste kennismaking.