Wooclap rondt kaap van 50 miljoen gebruikers

- David Van Waeyenberghe

Wooclap, het platform voor interactieve pedagogiek, heeft de grens van 50 miljoen gebruikers bereikt. De toepassing, ondersteund door artificiële intelligentie, vloeide voort uit een samenwerking tussen ingenieurs en neurowetenschappers. Het platform biedt 21 soorten interactieve vragen, variërend van woordwolken tot meerkeuzevragen en brainstorming.

Het platform ontstond in 2015 en heeft nu dus de kaap van 50 miljoen gebruikers wereldwijd gerond. Studenten beantwoorden binnen enkele seconden de vragen en de resultaten worden in realtime weergegeven. Heel wat instellingen uit het hoger onderwijs maken gebruik van de interactieve pedagogiek. In België geven VUB, Universiteit Gent, Howest, UCLL en Arteveldehogeschool hun studenten en docenten toegang tot Wooclap.

Actief pedagogisch model

“Wetenschappelijke studies tonen aan dat passieve onderwijs- en leermethoden zeer ineffectief zijn”, aldus Sébastien Lebbe, medeoprichter van Wooclap. “We willen overgaan naar een actief pedagogisch model, van A tot Z. Om dit te bereiken, baseren we ons op neurowetenschap en zullen we ook steunen op artificiële intelligentie.” Wooclap stelt de presentator in staat om alle deelnemers tegelijk te betrekken, zowel op afstand als persoonlijk.

In het bedrijfsleven is digitaal een bron van inclusie. PwC, Cegos en Vinci hebben Wooclap geïntegreerd in hun dagelijkse bijeenkomsten met een focus op inclusie en efficiëntie. Wooclap vergemakkelijkt het besluitvormingsproces, bijvoorbeeld door brainstormsessies of teambijeenkomsten te vereenvoudigen.

lees ook

Vives opent ‘House of AI’ in Kortrijk

Docenten en trainers geven vaak aan dat het creëren van educatieve inhoud het meest tijdrovende deel van hun schema is. Daarom integreert Wooclap nu AI in haar platform. Deze functie maakt het mogelijk om in enkele seconden vragen te genereren over elk onderwerp. Andere AI-mogelijkheden worden momenteel in Wooclap geïmplementeerd, zoals automatische analyse van antwoorden op open vragen.