Reflect-monstertjes in Teams krijgen meer mogelijkheden
Met de ‘Reflect’-tool kunnen leerkrachten de gemoedstoestand van leerlingen in kaart brengen. Microsoft lanceerde de monstertjes in februari en brengt met het nieuwe schooljaar in zicht een paar handige updates.
De monstertjes trekken de aandacht van zowel de leerling als de leerkracht. De schattige, harige wezens moeten in de eerste plaats aantonen hoe een leerling of klas zich voelt. Vooral voor minder mondige leerlingen kan de tool een hulpmiddel zijn om inzicht te krijgen in hun leefwereld. De nieuwe updates, die meteen beschikbaar zijn, geven de leerkracht meer mogelijkheden om een beter inzicht te krijgen in wat er leeft bij een leerling of in de klas.
Gerichte vragen
Microsoft stelde de nieuwe mogelijkheden voor tijdens een webinar waar ook Schoolit bij aanwezig was. Grote baas Mike Tholfsen is vanzelfsprekend grote fan van Reflect als hulpmiddel in de klas. “We hebben geluisterd naar de feedback van de gebruikers om, net voor de schoolstart, enkele updates door te voeren”, aldus Tholfsen. “Leerkrachten kunnen nu meer gerichte vragen stellen aan de leerlingen over specifieke opdrachten, examens, etc. Daarnaast hebben we een reeks vraagideeën toegevoegd, ter inspiratie.”
Een andere nieuwe functie binnen de Teams-toepassing geeft de gebruiker meer beheeropties. Via het instellingenvenster (afbeelding boven) kan de leerkracht ervoor kiezen om de namen van de leerlingen te zien of om die net anoniem te houden. Op die manier kan de leerling vrijuit zijn of haar gevoelens uiten zonder dat andere klasgenoten dat zien.
lees ook
Microsoft introduceert Classwork in Teams for Education
Together View
“We weten dat Together View bijzonder populair is bij de leerkrachten”, aldus Tholfsen. De tool zet alle emoties en gevoelens van de leerlingen samen in een tribune. Op die manier kan de leerkracht een beter globaal beeld krijgen van de klas. Microsoft heeft de toepassing nu als standaardweergave gemaakt. Wanneer een leerkracht naar de incheckresultaten surft, dan krijgt die meteen de tribune vol monsters te zien.
De leerkracht kan die weergave ook delen met de klas, eventueel zonder de namen van de leerlingen te vermelden. “Dit geeft de leerkracht de kans om op basis van die voorstelling een gesprek op te zetten met de klas, of met leerlingen individueel. De leerkracht krijgt eenvoudig toegang tot de weergave van de reacties, kan snel een check-in voor reacties openen of sluiten en niet langer relevante vragen verwijderen”, besluit Mike Tholfsen van Microsoft.