Jongeren bouwen virtuele school tijdens Minecraft hackaton

- David Van Waeyenberghe

Ruim 100 leerlingen tussen 10 en 18 jaar namen vorige week deel aan een Minecraft hackaton in de gebouwen van Microsoft in Zaventem. De leerlingen van verschillende Broeders van Liefde-scholen bouwden samen aan onder meer een virtuele schoolomgeving via Minecraft.

Het was een gezellige drukte, vorige week vrijdag in de gebouwen van Microsoft aan de luchthaven van Zaventem. 100 leerlingen uit negen Broeders van Liefde-scholen werden geselecteerd om deel te nemen aan de Minecraft hackaton. “Ze werden geselecteerd op basis van hun creatieve ideeën om leerstof te vertalen naar het interactieve spel. Sommige leerlingen zijn heuse Minecraft kenners, voor anderen was het de eerste kennismaking”, zegt pedagogische begeleider Tine Roobrouck.

Samenwerken stond centraal tijdens de hackaton in de gebouwen van Microsoft.

Ervaringen delen

De jongeren kregen voor de hackaton fysieke (en mentale) steun van Luk Van den Bossche. Hij richtte onlangs Minecraft Innovative Teachers (MInT) op en is een Vlaamse autoriteit op vlak van Minecraft voor onderwijs. De leerlingen werkten inclusief samen. “Het was prachtig om te zien hoe leerlingen uit het lager, secundair en buitengewoon onderwijs samen ontwierpen en bouwden aan bijvoorbeeld een achtbaal met maaltafels of een doolhof vol spelling”, gaat Roobrouck verder.

“Met de blokken van het populaire spel kan je werkelijk alles bouwen. Dus ook een virtuele school. We hebben tijdens de hackaton gedaan door een school te bouwen binnen de educatieve versie van Minecraft. Op die manier sloten we aan bij de leefwereld van de leerlingen en maakten we de brug met een toekomst in de metaverse. Ze vertaalden zelf hun lessen op een innovatieve manier naar de virtuele wereld en oefenden meteen hun vaardigheden.”

Creatief voor elke leerling

“We zijn ontzettend tevreden over de dag”, zegt Tine Roobrouck. “Creativiteit en samenwerken waren twee van de belangrijkste aspecten van de hackaton. De leerlingen gingen samen aan de slag met thema’s zoals duurzaamheid en inclusie. Zo bouwden sommigen het menselijk lichaam na en gaven ze een inkijk in het menselijk brein. Anderen maakten dan weer een labo, de Eiffeltoren, een Egyptische pyramide of een autogarage.”

lees ook

Vlaamse Minecraft community breidt uit

Voor de organisatoren was het belangrijk dat elke leerling, van lager tot buitengewoon onderwijs, een plaats had in de hackaton. “Het was een geslaagde dag voor alle deelnemers. Zo beleefde een leerling die geen normaal dagprogramma kan volgen door de vele prikkels, nu wel een bijzondere dag. Een andere leerling, waarover de directeur zich vooraf zorgen maakte, was de hele dag enthousiast. Ook wanneer het technisch even niet allemaal bleek te kloppen.”